imetys raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syyskuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syyskuu

Vieras
heippa!onko täällä monia ketkä imettää ja on raskaana?oisin kysellyt että miten ootte voinut ja miten on imetys sujunut??itse imetän vielä jonkin verran ja olen raskaana,alussa.

Itse en ole raskaana, imetän kyllä :) mutta minulla on sellaista tietoa, että voi imettää mutta sitä ei suositella. Massussa kasvava vauva ei saa välttämättä tarpeeksi ravinteita ja kaikesta eniten siitä ""kärsit"" sinä itse koska nyt sinusta imee kaksi muutakin ravintoa :) Mutta kysy neuvolasta, luulisin että raskauden alussa ei ole niinkään haittaa imetyksestä, mutta myöhemmin kyllä.

moi! Imetin ekan raskauskolmanneksen. Neuvolan mielestä se oli ok kunhan vaan söin vitamiineja ja muutenkin terveellisesti. Imetys sujui hyvin tosin olin tosi väsynyt koko ajan (saattoi johtua alkuraskaudesta...). Lopetin imetyksen muuten vaan ja kun esikoinen täytti 1v. 2kk ajattelin että tästä eteenpäin ""kasvatan"" vain yhtä lasta... Ei ainaskaan mulle ollut mitään haittaa imetyksestä.

Yio ei kyllä pidä paikkaansa, että sikiö ei saisi tarpeeksi ravinteita jos äiti imettää. Olen ottanut asiasta selvää ja ainoa mikä voi olla huono juttu, on herumisen aiheuttamat mahdolliset supistukset, joita joillain voi esiintyä. Näitä supistuksia voi yhtä hyvin laukaista myös esim. seksi, joten jos on riskiraskaus ja keskenmenovaara, ei kannata imettää eikä harrastaa seksiä. Jos kaikki on ok eikä seksi ole kielletty, myös imetys on ok. Imetys toki vaatii äidiltä energiaa kuten myös raskaus, joten jos vauva on vielä esim. täysimetyksellä ja uusi massussa, on erityisen tarkkaa huolehtia äidin täysipainoisesta ja terveellisestä ravinnosta ja vitamiineista. usein imettävän äidin imeväinen on jo useamman kuukauden ikäinen ja syö myös kiinteitä jne,. jolloin rintamaito ei ole enää vauvan ravinnon perusta. imetyskertoja voi olla eim. (kuten meidän vuotiaalla) vain 2-3 vuorkaudessa ja se on selvää, että nuo ""huikat"" eivät minulta energiaa juurikaan vie.

Itselläni esikoinen nyt 6kk ja uusi vatsassa rv 5+4. olen ajatellut jatkaa imetystä ihan niin kauan, kuin ei mitään supistuksia tule, en ollut viime raskaudessakaan niistä tietoinen ennen synnytystä.
yritän syödä vitamiineja ja kalkkia, kenties joudun nyt ottamaan parikin kalkkitablettia, mutta hyvin tämä ainakin vielä menee.
maidon heruminen saattaa raskaanaollessa myös vähentyä.
Imetystukilistan sivuilla on tästäkin neuvoja.

Itse jouduin lopettamaan esikoisen imetyksen tytön ollessa 7kk ja raskausviikkoja oli tuolloin 13 kun oma painoni putosi 8kg vajaassa 2kk ja painoindeksi oli hädin tuskin 18,nyt on rv 16+4 ja olen saanut painoa 2kg takaisin .Kovasti huolettaa masuasukin hyvin vointi :( Syön kuitenkin kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja todella paljon vihanneksia kasviksia ja hedelmiä!Niin ja hg oli tuolloin rv 13 vain 88 joten rautakuuri on päällä!

Se on tärkeää, että tarkkailee itseään ja omaa vointiaan. Se on fakta, että sikiö ottaa sen minkä se tarvitsee, äiti se on, joka voi jäädä liian vähälle. Mulla taas hemppa on ollut koko raksauden ajan yli 130 ja paino nousee imetyksestä huolimatta vajaa 500 g viikossa. Vointi on ollut koko ajan erinomainen.

Yhteistyössä