Imetys takkuaa... ja pahasti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Tilanne siis se että 4,5kk ikäinen tyttö ei suostu enään syömään rinnasta itseään täyteen. 2min. menee ihan hyvin ja loppu on yhtä tappelemista. No tänään tultiin siihen pisteeseen et mun oli joka imetys kerran jälkeen pakko antaa ruoka pullosta, tai täällä olis vaan huudettu nälissään. Harmittaa, surettaa ja on vähän ?? olo!! Mitä nyt pitäis tehdä? Yrittää vaan sinnikkäästi tarjota rintaa, jos vaikka alkais taas jossain vaiheessa kelpaamaan? Jatkaa näin? vai lopettaa imettäminen kokonaan? Mä niin olin haaveillut pitkästä imettämisestä joten tää tuntuu aikasta kovalta paikalta :'( Mutta haluan kuitenkin ensisijaisesti ajatella pienen tyttöni etua kuin omaani. Kertokaa omia kokemuksianne tälläisessa tilanteessa?

Meillä pojalla oli vähän noin n. 5kk iässä. Alotin kiinteät ja maitokerrat harveni lähinnä "unikäyttöön" eli nukkumaan mennessä kelpasi ja kelpaa edelleen (8kk) hyvin.

Uskoisin, että nyt on joku semmoinen kausi menossa, et oisko maidon tarve kasvanu ja sit maito ei riitä olevinaan vauvalle ja sillä palaa hihat kun ei tule tarpeeksi. Alapas juomaan ykkösolutta tai kotikaljaa ihan kunnolla, useampi pullo päivässä. Se auttaa oikeasti maidon tuloon, jospa se vauva viihtyisi paremmin tissillä jos maitoa tulisi paljon?

Mä lopetin kun poika oli 5,5kk vanha. Kaikki yrittivät mulle sanoa, että kyllä sulta maitoa tulee tarpeeksi, älä stressaa. Sit luin erään lääkärin kirjoituksen siitä, miten maito voi loppua jos äiti on kovin väsynyt yövalvomisesta. Meillähän poika oli allerginen ja heräsi joka yö 10 kertaa ja olin ihan poikki. Poika sit alkoi hylkimään mun rintaa ja sit vaan lopetin. Alussa se suretti jotain kaksi viikkoa, mutta eipä sen jälkeen enää. Minkäs sille voi jos ei maitoa tule. Pääasia, että lapsi saa ruokaa. Sitäpaitsi, vaikka sanotaan, et se imetyssuositus on vähintään se puolivuotta, niin se on oikeasti 4kk. Tällöin lapsi saa suolistolleen ne tarpeelliset suoja-aineet.

Mikä siin sit on ettei sustu imemään? Kiinnostaako muut asiat enemmän? Häiritseekö joku?

Mul oli jossain vaiheessa kauheesti vaikeuksia meidän kakkosen kanssa: piti sulkeutua johonkin mahd. hiljaseen paikkaan ja ainoostaan makuulla suostu syömään. Sitten vähitellen alko sujua paremmin, mut meni kauan aikaa kun hän oli tosi herkkä kaikille häiriöille ja just tosiaan söi vaan makuulla.

Kokeile eri imetysasentoja ja jos tosiaan ot toivonu voivas imettää niin jatka ihmeessä! Ilmeisesti kuitenkin sulla maitoa riittää, niin se ei varmaan ole ongelma. Ootko varma että vauva kitisee nälkää, vai oisko joku muu juttu? Onko ollu kipeä? Meillä eka oire korvatulehduksesta oli, että lopetti syömisen.

Älä vaan missään nimessä syyllistä itseäsi vaikka imetyksen lopettaisitkin. Ihan oikeasti sillä ei ole mitään väliä! Oluen juominen on hyvä neuvo, se yleensä lisää maidontuotantoa, mutta jos ei onnistu niin reippaasti vaan korviketta kehiin.
Meillä ei neiti ole tissistä huikkaakaan eläissään ottanut, ei ole korvatulehduksia, allergioita ei sen kummempia sairasteluitakaan... (noita pitäisi olla korvikelapsilla)
Noi on niin yksilöllisiä juttuja.

Elä stressaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mikä siin sit on ettei sustu imemään? Kiinnostaako muut asiat enemmän? Häiritseekö joku?

Mul oli jossain vaiheessa kauheesti vaikeuksia meidän kakkosen kanssa: piti sulkeutua johonkin mahd. hiljaseen paikkaan ja ainoostaan makuulla suostu syömään. Sitten vähitellen alko sujua paremmin, mut meni kauan aikaa kun hän oli tosi herkkä kaikille häiriöille ja just tosiaan söi vaan makuulla.

Kokeile eri imetysasentoja ja jos tosiaan ot toivonu voivas imettää niin jatka ihmeessä! Ilmeisesti kuitenkin sulla maitoa riittää, niin se ei varmaan ole ongelma. Ootko varma että vauva kitisee nälkää, vai oisko joku muu juttu? Onko ollu kipeä? Meillä eka oire korvatulehduksesta oli, että lopetti syömisen.

Jos imetän istualleen, niin kääntää pään vaan pois ja alkaa "juttelemaan", leikkimään sormillaan tai muuten vaan pällistelemään jotain muuta. Joskus tulee myös itku. Sängyssä taas alkaa jumppailemaan, tutkimaan varpaitaan ja käntyilee toiseen suuntaan mahalleen. No minä laitan eväät piiloon, mut hetken päästä alkaa kitinä. Siinä vaiheessa tissi ei enään kelpaa mut pullosta voi juode vaikka 170ml. Tästä olettaisin et ois vielä nälkä. Sen jälkeen kun ollaan ihan tyytyväistä tyttöä. Kipeitä ei olla oltu ja torstaina neuvolassa korvat oli ok!

Tutulta kuulostaa, meillä oli tuon ikäisellä samat ongelmat. Rintaraivareita, tiheän imun kausia yms. Suosittelen, että jos vaan jaksat ja haluat, annat rintaa tiheästi, käyt vaikka punnitsemassa neuvolassa jos kasvu huolettaa. Näin tein itse, ja melko nopeasti tilanne meni ohi, puoli vuotta pärjäsi hyvin pelkällä rintamaidolla, tosi potra vauva oli.

Soita imetystukihlölle, se auttoi minua!?

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Suosittelen!!!!!----> http://maitolaituri.imetys.fi/ :hug: Älä luovuta.

Kiitos tästä =)

Ole hyvä :hug: se auttoi mua kun aikanaan imetys takkusi tytön kaa ja olin luovuttamassa. Siellä asiasta todella tietäviä ja upeasti tsemppaavia ihmisiä. Lopulta sain niin hyvän tuen ja avun että täysimetin 6kk ja kaikkineen imetin 1v1kk ja se oli upeaa aikaa :snotty: :heart:

Yhteistyössä