imetys + tupakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SN

Vieras
Hei.
Nolottaa ja harmittaa tällaista kysellä enkä suinkaan odota saavani päänsilityksiä, mutta kysyn nyt kuitenkin. Mulla on ihana vauva 2,5 kk, täysimetyksellä, ja nyt äiti on alkanut pahasti lipsua entisiin pahoihin tapoihinsa. :( Poltin ennen raskautta melkein askin päivässä, melkein kymmenen vuotta, plussaan lopetin täysin. Nyt on kuitenkin joinakin iltoina ollut muka ihan _pakko_ käydä tupakilla.
Kysyin tätä asiaa neuvolassakin, mutta terkkari taisi hämmentyä kun joku ihan kasvotusten kehtaa kysellä näin kamalia, eikä sitten vastannut kysymykseeni lainkaan. Siis käsitän kyllä että tää on tyhmää mutta silti jäi harmittamaan ettei neuvolassa kommentoitu mitenkään vaan jatkettiin muista aiheista.
ELI: jos poltan 2 tupakkaa/vrk, yhden kun vauva käy pidemmille päiväunilleen ja toisen vauvan käydessä yöunille, VOINKO JATKAA IMETYSTÄ? Ts. koko ajan olen sitä jatkanut ja haluaisin imettää pitkään mutta onko vauvan saama myrkkymäärä niin suuri ettei kannattaisi?
Ekan poltan n. klo 12-13.30, vauva syö siitä noin kahden-kolmen tunnin kuluttua. Iltatupakan poltan n. klo 21-22, vauva herää yöllä syömään n. klo 04-05.

KIITOS jos joku osaa vastata!

p.s. mulla ei ole aikomustakaan lisäillä määrää pikkuhiljaa ja huomaamatta, 2 päivässä pitää jo äidin mielen vakaampana ja pinnan pidempänä, enempää en haikaile.
p.s. imetystukilistalla viitattiin amerikkalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan imetyksen hyödyt niin suuria että kannattaa imettää jos polttaa <20 kpl päivässä, kuulostaa aikamoiselta, en ihan usko...

Mun mielstä polttaa ihan suht huoletta, kun noin pitkä aika menee välissä ettei vauva saa "tupakkamaitoa"... Itse poltan jopa huomattavasti enemmän kuin sinä, mutta imetän enää kerran päivässä, vieroitus menossa, pikkuhiljaa toi viimeinenkin imetys loppuu. Kun polttamasi tupakan jälkeen pidät kunnon pätkän ettet imetä niin varmasti imetyksen hyödyt ovat paljon, paljon suuremmat kuin tupakoinnin haitat!
Älä missään nimessä lopeta imetystä!

Voit jatkaa imetystä. Näin tutkimukset sanovat (mm. tuo amerikkalainen). Kunhan se väli imetykseen on 2-3 tuntia. Näin minä olen antanut itseni ymmärtää tuolta imetystukilistalta mm.

Yhden tupakan sisältämä nikotiini poistuu maidosta kolmessa tunnissa, mutta eihän sitä ole ihan kokonaan pakko polttaa. Nikotiini ei myöskään imeydy vatsalaukusta hyvin, vaikka sitä olisi maitoon pieniä määriä jäänytkin.

Muistuttaisin kuitenkin sinua asiasta, jonka varmaan vanhana polttajana tiedät. Vaikka sinulla ei ole aikomustakaan lisätä tupakkamäärää, tulet sitä luultavasti vähitellen lisäämään. Parempi olisi olla polttamatta kokonaan. Minä en valitettavasti pystynyt myöskään. Nyt yritän taas lopettaa.

Minulla on ystävä, jolla on kolme lasta ja joita hän on kaikkia imettänyt ja polttanut imetyksen aikana noin 5 tupakkaa/vrk. Lääkäri oli sanonut raskausaikana, että parempi polttaa kuin olla kokoajan stressaantunut. Yritti nimittäin kokoajan lopettaa tämä ystävä. Lapset ovat terveitä ja hyvinvoivia. Älä siis lopeta imetystä ja käy sätkällä sen jälkeen, kun olet imettänyt. Nikotiini poistuu verestäsi kyllä muutamassa tunnissa eikä vaikuta äidinmaitoon mitenkään.

Kyselin tätä aikoinani "joka puolelta". Suomessa on "suositus" että täysimetetään mikäli polttaa alle askin päivässä. Jenkkilässä suositus on 10 tupakkaa/vrk.

Nikotiini poistuu yllävän nopeasti verestä. Pääasia on, ettei polta juuri ennen imetystä. Kun määrät ja haitat ovat aivan eri loukkaa, kun jos vertaa raskausaikaan. Kun imettäessä haitallisten aineiden jäämät kulkeutuvat sinun elimistösi kautta ja vielä vauvan ruuansulatuksen läpi, niin siitä syystä mahdolliset vauvan myrkkyjäämät ovat todella mitättömät.

Itse sain myös tuon raskausaikaisen "suosituksen", eli ehdottomasti lopettaa kannattaa. Mutta yöetön stressi ja vielä mahdolliset repsahdukset+ jatkuva nikotiini esim. purkan tai laastarin välityksellä on vaarallisempaa vauvalle. Kuin 0-5 tupakan polttaminen vuorokaudessa. Toki aina parempi mitä vähemmän polttaa tai vielä parempi että lopettaisi kokonaan.

Varsinaisesti nikotiini aineena ei eroa paljonkaan esim. kofeiinista. Piristeitä molemmat. Ongelma on tupakan muut aineet mitkä ovat terveydelle haitallisia. Mutta suurin haitta on juuri äidin/tupakoitsijan keuhoihin vetämä terva ja häkä.

Raskauden aikaisen tupakoinnin suurin haitta vauvalle on juuri häkä. Mutta parin tupakan polttamisesta vauvalle aiheutuva haitta vastaa suunnilleen sitä. Että kävelisi ruuhka-aikaan isossa kaupungissa tai valmistaisi ruuan avotulella, tai että lapsi olisi vilkaan tien varrella sijaitsevassa päiväkodissa/puistotädillä hoidossa päivät.

...Unohtui vielä mainita että seuraa öapsesi vointia!
Jos vauvalla on ylettömästi masuvaivoja, rohiseva hengitys, pulauttelee paljon, niin LOPETA!
Nämä ovat tupakan myrkkyjen aiheuttamia oireita vauvalla...

Itse siis poltan paljonkin, mutten askia päivässä, ehkä toi 10/pvä. Mutta vauvallani ei ole ollut mitään oireita tupakoinnistani kun olen pitänyt kellonajoista tiuaksti kiinni milloin poltan ja milloin jätän röökin tuonnemmaksi.
Eräällä tutullani tilanne on kuitenkin toinen... Hän ei suostu myöntämään että tupakka on aiheuttanut hänen lapselleen jo useamman hengitystietulehduksen, pulauttelee/oksentelee paljon, ja on jatkuvasti itkuinen ja kärsii pahoista mahavaivoista... Hän polttaa milloin sattuu ja usein. Sääli.

Tsemppiä kuitenkin imetykseen!!! Hyödyt voittavat haitat tapauksessasi!
Onnellista joulun odotusta!

Siinä kestää jonkin aikaa ennen kuin nikotiini imeytyy joten kaikkein "vaarallisin" hetki imettää on n. 20 minuutin päästä tupakoinnista. Nikotiinimäärä puolittuu n. 1.5 tunnissa ja kolmen tunnin päästä on suunnilleen poistunut.

Tällaisia ohjeita oli lapussa jonka neuvolasta aikoinaan sain. En kylläkään polttanut mutta sijainen antoi kai kaikille =). Siinä myös luki niitä määriä mitkä "hyväksytään" imetysaikana ilman että täytyy lopettaa. Askillinen kyllä tuntuu aika paljolta..

KIITOS asiallisista vastauksista!
Kummasti tässä lohduttaa tieto siitä ettei ole yksin, vaikka kyseessä onkin asia jota ilman kaikkien vauvojen olis parempi olla. Olen tosiaan miettinyt sitä "uskallanko" antaa tän 2 tupakkaa päivässä- tavan tulla totaalisesti tavaksi, koska vanha nikotinisti kyllä tietää ettei mene kauaa kun se kaks on ihan pakko saada...ja entäs jos sitten kolmas ja neljäskin...Mutta olen niin paljon asiaa miettinyt että uskon tosissani ja vilpittömästi että ne kaks riittää. JOnain kauniina päivänä ei toivottavasti mene niitäkään.
Ja kuten joku kirjoittikin, täytyy tarkkailla pikkuista, kuulostaa ihan hirveältä että vauvan hengitys alkais rohista!
Tylsää että mulla se "äidin oma aika" on iltatupakka partsilla kun päivä on pulkassa, hävettää suorastaan.Mutta tilanne on nyt tämä, toivottavasti ei tosiaan aina. Ja jos vaan onnistuu, mä kyllä mieluusti imetän kauan.

Yhteistyössä