Imetysasiaa! Esikon imetys epäonnistui, toinen tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miiiii

Vieras
Eli asiaa tarkemmin selostamatta, esikoista onnistuin imettämään vain 1kk ja silloinkin meni lisämaitoa kaiken aikaa pullosta. Nyt olen toivottavasti viisastunut, ja aikeena onkin saada imetys onnistumaan toisen kanssa vaikka kynsin ja hampain.

Aion synnäriltä asti pitää vauvaa niin paljon rinnalla kuin mahdollista, ja mahdolliset lisämaidot haluan tarjottavan muutoin kuin pullosta. Ja tuttia en aio tarjota. Luulisin että tällä pääsen alkuun, mutta mietin miten tuo "jatkuva rinnalla pito" sujuu kun kotona odottaa 1,5-vuotias esikoinen.

Mielelläni kuulisin kokemuksia ja esimerkkejä käytännön tilanteista vastaavanlaisen ikäeron tiimoilta, kaikki vinkit myös tervetulleita. Kuulostaa varmaan hupsulta, mutta kun se imetys ei ole mitenkään tuttua, ja siihen päälle vielä pieni esikoisen ja vauvan tuoma hässäkkä.

Meillä esikoinen oli 2,5v mutta laitan mieleen tulevia silti :)

1) Perheen toinen aikuinen, jos sellainen on, mahdollisimman pitkään vapaalla alkuun! Se on korvaamatonta paitsi imetykselle niin myös esikoiselle.
2) Pyydä rohkeasti mummoja, kummeja tms. viemään esikoinen puistoon, jos se on esikoiselle mieluisaa - saatte vauvan kanssa pesiä ja esikoinen saa jonkun varauksettoman huomion vähäksi aikaa.
3) Järjestä sohvan / muun imetyspaikan läheisyyteen "puuhakori" johon keräät esikoiselle mieleistä tekemistä joka ei edellytä sinulta nousemista (kirjoja, lorukortteja, palapeli jne. mitä voisi tehdä vieressäsi sohvalla), itselle juomista.
4) Muista, että tilanne on väliaikainen: jos esikoinen katsoo ekat 2kk "jatkuvasti" telkkaria pakon edessä, hän ei mene siitä rikki.
5) Hanki helppo kantoväline (suosittelen trikooliinaa tai Manducaa), jolloin voit pitää vauvan lähellä puuhaillessakin - lisää vauvan imuvaistoja ja parantaa sun hormonitoimintaa.
6) Kutsu vieraita. Sellaisia joista on enemmän hyötyä kuin harmia, jotka voi hetkittäin toimia sun käsinä kun imetys on kesken ja joiden läsnäolo hälventää esikoisen mielestä sitä asetelmaa että sinä ja vauva olette kaksin ja hän ulkopuolella.
7) Jos perheen toinen aikuinen käy töissä, panosta niihin hetkiin kun hän on kotona: anna esikoiselle 15min. keskeytyksetöntä huomiota, ja sen jälkeen pesi ja imetä, imetä ja pesi.
8) Hankkiudu ympäristöön jossa esikoinen viihdyttää itse itseään, jos sellainen on. Takapiha, leikkipuisto? Olettaen siis että kelit sallii vauvan imetyksen ulkona.
9) Unohda kotityöt, oikeasti, ulkoista, sano miehelle suoraan että nyt toivoisit hänen tekevän x, y ja w. Ruokaa saa kaupasta, tukiverkostolta voi pyytää ("voitko tehdä huomenna tuplasatsin teidän omaa ruokaa ja tuoda toisen meille, maksan kulut tietysti!").
10) Painota miehelle, että imetyksen intensiivivaihe kestää yleensä 2-8 viikkoa alusta, ja kerro, että asia on sinulle tärkeä ja toivot tukea. Intensiivivaihe menee ohi, ja kun sen tietää, kestää niitä pyykkivuoria tai ehkä pysyvänä ratkaisuna epäreilulta tuntuvaa työnjakoa.
12) Nuku vauvan kanssa. Mun toinen vauva nukkui rintakehän päällä alkuyöt ja kainalossa loppuyöt ekan kuukauden - se ei tunnu kaikista turvalliselta, valitse sellainen järjestely joka tuntuu ja jossa saat myös itse nukuttua hyvin.
13) Hanki imetystyyny (lainaa? vuokraa imetystukiryhmältä?), niin kädet vapautuu esikoisen käyttöön paremmin, opettele useampi imetysasento niin kohta huomaat leikkiväsi sujuvasti duploilla vauvan yli samalla kun imetät kyljellään lattialla. Ihan vastasyntyneen kanssa imuotteen takia pitää kyllä panostaa oikeasti hyvään asentoon, mutta vähän myöhemmin.
14) Tätä ei meillä tarvinnut, mutta 1,5-vuotiaan kanssa vielä turvatarkastus kotona että ei tarvitse imetystä keskeyttää kun taapero yrittää saada ulko-ovea auki tai kolistelee keittiössä salaa.
15) Bonuksena: yllätyslaatikot :D Kokoa pieniä pusseja/laatikoita sekalaista, mysteeristä tavaraa avaimenperistä postikortteihin jne. Siis rojua. Meillä 2v jaksoi tutkia tuollaista hyvän aikaa kun kaikki oli "uutta" ja ihmeellistä. Tuollaiset voi vetäista viime hädässä esille kun pitää imettää mutta ei tiedä mitä tarjota esikoiselle siksi aikaa.

Toivottavasti joku ideoista sopii teille :) Suosittelen myös lämpimästi imetystukiryhmää, itse olen saanut sieltä valtavasti apua.

Miten isä on kuviossa mukana?

Tarvitset aikaa, aikaa ja aikaa. Sopikaa jo etukäteen, että isä hoitaa ensikuukaudet esikoisen ja kotityöt. Sinä keskityt imettämisen opetteluun. Joudut imettämään myös yöllä, joten huolehdi, että isä herää esikoisen kanssa aamulla, jotta sinä saat silloin nukkua. Nuku myös päivällä. Älä käytä energiaa ruuanlaittoon tai siivoamiseen. Jos imettämiseltä ehdit, käytä sen esikoisen sylittelyyn. Voit käydä jo etukäteen paikkakunnan imetystukiryhmässä, jos sellaisia on. Ota selvää synnytyssairaalasi imetystuesta.

Esikoinen tulee epäilemättä vaatimaan huomiota ja taantuu myös osaltaan. Valmistaudu siihen ennalta, niin et vaadi häneltä liikoja, esim turhan kilttiä käytöstä, hiljaa olemista tms. Älkää olko turhan ankaria. Videot ja lahjonta ja menette sieltä mistä aita on matalin.

Tsemppiä! :) <3

Imetysrauhaa voi myös edistää se, jos onnistut tekemään esikoiselle vähemmän näkyväksi sen, että imetys on vauvalle ja häneltä pois. Ei siis kannata sanoa jatkuvasti "en voi, kun pitää imettää" tai "myöhemmin, ensin imetän vauvan" jne., vaan mieluummin että "nyt istun hetken tässä, ja voin vaikka lukea sinulle kirjan" tai "nyt äidillä on sohvatauko, sen aikana voit katsoa ohjelman X tässä vieressä - tuletko kainaloon?". Tuntuu pilkunviilaukselta, mutta meillä kyllä vaikutti paljon siihen saiko imettää rauhassa vai tuliko mustasukkainen esikoinen kiipeämään niskaan :D En tiedä innostuuko 1,5-vuotias, mutta lapsella voi myös olla oma nukke, nalle tms. jota voi imettää samaan aikaan äidin kanssa.

Kiitos ihanista vinkeistä!! :) Nuo yllätyspussit yms. kuulostaa todella hyvälle! :)

Isä on kuvioissa mukana, ja on innokas hoitamaan esikoista, he viihtyvät hyvin yhdessä, mutta hän ei projektiluontoisen työnsä takia voi jäädä heti vauvan synnyttyä isyyslomalle, vaan vasta noin 1,5kk lasketun ajan jälkeen, sitten onneksi onkin noin 6 viikkoa putkeen kotona.

Ota aikaa imetykselle ja vaikka vauva olisi taas 15 min kuluttua nälkäinen, usko imetykseen ja imetä uudelleen (älä anna lisämaitoa pullosta). Jo hyvin pienenä meidän vauvat ovat tilanneet lisää maitoa ja silloin on käytännössä istuttu ilta sohvalla ja aamulla on jo maitoa ollut hervottomat määrät. Monen tuttuni imetys on tyssännyt siihen, että vauvan pitäisi olla tyytyväinen tunti tolkulla imetyksen jälkeen (muuten on annettu pulloa). Oma kokemukseni on, että ei se mene rintaruokituilla noin vaan jo vajaan tunnin kuluttua voi olla uusi imetys paikallaan.

• Tykkää
Reactions: Lokki
Hyviä vinkkejä tuli :) Nyt kun sais sitten vielä sen maidon nousemaankin, niin hyvä tulis... Korvikehommiksi se mulla melkoisella varmuudella menee, mutta toivossa on hyvä elää :)

luinkin juuri kaksplus lehdestä, että suuri syy imetyksen epäonnistumiselle nykyään on, että laitokselta kotiudutaan ennen kuin imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin. ei ole ammattilaisia auttamassa, ennen vanhaan oltiin osastolla ehkä joku viikko jopa? vielä kauemmaksi kun katsotaan, kun synnytettiin kotona, niin oli aina oma äiti/mummo ym neuvomassa.. no, toivottavasti teillä onnistuu :)

Itsellä oli samankaltainen tilanne. Mä vain päätin et imetän vaikka mikä olisi. Pidin vauvaa niin paljon kuin halusi rinnalla, imetin imetin et sain maidon nousemaan. Sain synnärillä ohjeeksi lääkäriltä ilman että edes tapasin lääkärin antaa lisämaitoa (ilman mitään kunnon syytä) 3hvälein ja tätä kun kauhistelin kätilöille et sehän tappaa mun maidon tulon ni ne vaan kohauttivat hartioita. Annoin todella vähän lisämaitoa, eikä ois tarvinnu ollenkaan.

Pyysin neuvolasta tihennettyjä painokontrolleja et sain mielelle rauhan et maitoa tulee. Pumppuun mulla ei tullu tippaakaan maitoa vaikka vauva kasvoi yläkäyrällä koko ajan.

Käytännössä imetin ekat 3kk melkein koko ajan, esikoisen kans meni silti hyvin, leikin toisella kädellä hänen kans.Tyynyjen kans voi imettää lattiallakin. Nukuin vauva vieressä.

Imetyksessä tuli muutamia rankkoja jaksoja, ensin tuo ekojen kuukausien rankka imetysmaratooni, sit tuli rintaraivarit ja hampaiden tulon jälkeen pureminen. Kaikesta selvittiin ja imetys jatkui 1v6kk asti ja olin siihen todella tyytyväinen! Kaikki oli sen arvoista.

Itsellä oli samankaltainen tilanne. Mä vain päätin et imetän vaikka mikä olisi. Pidin vauvaa niin paljon kuin halusi rinnalla, imetin imetin et sain maidon nousemaan. Sain synnärillä ohjeeksi lääkäriltä ilman että edes tapasin lääkärin antaa lisämaitoa (ilman mitään kunnon syytä) 3hvälein ja tätä kun kauhistelin kätilöille et sehän tappaa mun maidon tulon ni ne vaan kohauttivat hartioita. Annoin todella vähän lisämaitoa, eikä ois tarvinnu ollenkaan.

Pyysin neuvolasta tihennettyjä painokontrolleja et sain mielelle rauhan et maitoa tulee. Pumppuun mulla ei tullu tippaakaan maitoa vaikka vauva kasvoi yläkäyrällä koko ajan.

Käytännössä imetin ekat 3kk melkein koko ajan, esikoisen kans meni silti hyvin, leikin toisella kädellä hänen kans.Tyynyjen kans voi imettää lattiallakin. Nukuin vauva vieressä.

Imetyksessä tuli muutamia rankkoja jaksoja, ensin tuo ekojen kuukausien rankka imetysmaratooni, sit tuli rintaraivarit ja hampaiden tulon jälkeen pureminen. Kaikesta selvittiin ja imetys jatkui 1v6kk asti ja olin siihen todella tyytyväinen! Kaikki oli sen arvoista.

Tässä on ollut oikea asenne. Eli uudelleen tissi suuhun, kun lapsi haluaa :)

Imetysongelmia on niin monenlaisia, aina ei ratkaisuksi riitä, että sen kun imettää, imettää ja imettää. Tällainen ohje ei paljon lohduta, jos vauva on väsynyt eikä jaksa imeä riittävästi tai ei saa ollenkaan otetta rinnasta. Minulla oli alku todella vaikea, ei siksi, ettenkö olisi ollut valmis imettämään niin paljon tarve vaati, mutta vauva ei meinannut millään saada rinnasta otetta. Rintakumin kanssa useimmiten onnistui, mutta sen kanssa vauva ei saanut imettyä tarpeeksi. Olisi kuitenkin tuntitolkulla nukkunut aina imetyksen päätteeksi, vaikka maitoa ei vatsaansa juuri saanut. Siksi paino ei meinannut lähteä nousuun. Meillä lisämaito pullosta oli aluksi oikea ratkaisu, pumppasin ahkerasti ja kaikki lisämaito olikin omaa. Kun vauva virkistyi ja maidontuotantoni runsastui, hän saikin jo imettyä rintakumin kanssa vatsansa täyteen ja myöhemmin, kun vauvan suu kasvoi, päästiin siitäkin eroon. Tuttipullo oli toki käytössä vain reilun viikon, pidemmästä käytöstä voi helpommin tulla ongelmia.

Eli tilanteesta riippuen ratkaisut. Jos vauva rinnalle haluaa useasti, niin sitten toki vaan imetellään niin usein ja pitkään kuin on tarvis, samalla seuraten että painonkehitys on riittävää ja vaippoja kastuu.

Tuosta olen muuten todella eri mieltä, että synnärillä olon lyhyys imetyksen kaataisi. Meillä ei ainakaan synnärillä ollut kovinkaan imetysmyönteinen meininki. Kätilöt tulivat ehkä auttamaan vauvaa rinnalle kun ehtivät, mutta muuta tukea ja ohjeita ei tarjottu. Oikeaa ja hyödyllistä tietoa pääsin etsimään vasta kotona ja kotona rauhassa sain imetyksen käyntiin. Aiemmin kun äidit vietti synnärillä vähintään viikon (70- ja 80-luvuilla) toiminta synnäreillä oli vieläkin surkeampaa. Äitini imetys kaatuikin jo siellä eikä edes oma painoni ollut 10 päivässä saavuttanut lähellekään syntymäpainoa. Tämä tietysti siitä syystä, että syöttövälit oli siihen aikaan niin pitkät eikä ne useimmat vauvat saa riittävästi maitoa jos imetetään kello kaulassa 4 tunnin välein. Eikä äidin maidontuotantokaan saavuta riittävää tasoa. Äitini ei tietääkseni imettänyt kotiuduttuaan enää ollenkaan, mutta minä sentään aloin kasvaa. Olen nähnyt painotaulukkoni sairaala-ajalta ja se näytti todella hälyttävältä, sillä 10 päivän iässä paino oli reippaasti alle syntymäpainon eikä ollut edes lähtenyt nousuun.

Yhteistyössä