Imetysasiaa, osaako joku vastata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Mulla on 4kk vauva joka on ollut täysimetyksellä alusta asti. Maitoa on tuntunut tulevan ihan riittävästi, mutta nyt olen alkanut pohtia miksi sen määrä näyttäisi vaihtelevan kovasti viikosta toiseen? Vaihtelulla tarkoitan sitä että välillä maitoa tulee suihkuamalla kun vauva alkaa syömään, liivinsuojaa pitää vaihtaa syötön välillä, rinnat ovat pinkeän tuntuiset. Seuraavana päivänä taas voi olla niin että maitoa ei valu lainkaan, rinnat ovat pehmeät, täytyy syöttää molemmista rinnoista kun yleensä yksi riittää ym..

Vauva syö mielestäni suht samalla rytmillä 2-4 tunnin välein, yöllä 5-6 tunnin yhtenäiset yöunet ilman syöttöä. Enkä ole huomannut olleen mitään "tiheän imun kauttakaan" että olisi tarvinnut kaikenaikaa tissillä viihtyä. Mikä siis aiheuttaa ylimääräisen maidontulon? Vai onko se vaan tunne, eikä maito määrällisesti lisäänny? Omasta toiminnastakaan en syytä keksi, koitan juoda paljon ja muistan joka päivä syödäkin ihan tarpeeksi.

1) Lapsesi voi imeä eri tavoin eri päivinä. Joskus hän syö vähemmän ja rinnat tuntuvat täysiltä sen takia, joskus hän imee reippaammin sen seurauksena maitoa tulee enemmän, mutta seuraavana päivänä hänellä ei olekaan yhtä nälkä. Imettäjä ei välttämättä huomaa eroa, kuinka reippaasti lapsi syö, koska tehokkaalla imulla samassa ajassa saa enemmän maitoa.
2) Tai sitten säätila vaikuttaa. Kuumalla säällä kehosi voi päätellä, että pitää tuottaa paljon nestettä lapselle. Ja sään lisäksi lapsesi vaatetus vaikuttaa hänen kuumuuteensa ja se voi vaikuttaa hänen intoonsa imeä jne...
3) Ja tietenkin oma ravintosi vaikuttaa. Itse muistan esim. siman ja mansikoiden lisänneen maidon määrää (ei varmaan ravinnon mutta nesteen määrää), vastaavasti kuin nyt kun en enää imetä mansikoiden syömisen jälkeen alkaa pian pissattamaan.

Kiitos Himppu vastauksestasi! Tuo säätila ja lapsen pukeutuminen oli sellainen juttu jota en tullut ajatelleeksikaan! Nyt kun mietin niin sellaisina päivinä kun on ollut oikein kuumaa tai olen hikoillut kovasti niin silloin on tuntunut tuota maitoakin riittävän oikein erityisen paljon. Täytyykin varmaan saunoa kovasti tai heittää joka päivä kunnon hikilenkki vaunujen kanssa että vauvalle varmasti riittää maitoa. Harmi kun tuo mansikkakausi jäi kovin lyhyeksi.