Imetysongelmaa (?), perkule...kaipaisin neuvoja tai edes sympatiaa :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Vauvalla ikää 1 viikko.

Aikaisemmin tässä vaiheessa maitoa on tullut tulvimalla. Nyt ei tule; tuli vielä pari päivää sitten, nyt rinnat ei enää täyty kuten aikaisemmin. Ennen tuo täyttymättömyyden tunne on tullut myöhemmin, vauvan ollessa ehkä kuukauden tms.

"Tyhjistä" rinnoista sain tänään pumppaamalla 60 milliä, eli ei maito kyllä loppumassakaan taida olla. Tosin toissapäivänä tuli helposti yli desilitra maitoa pumppaamalla.

Bebe saa olla tissillä aina kun haluaa, ja haluaakin aika usein. Lisäksi oon tosiaan pumpannut, koska synnäriltä lähtiessä käskivät antaa lisäksi pullosta lisämaitoa (syöttöpunnitukset kertoi, ettei vauva saanut rinnasta tarpeeksi maitoa). Viime yönä ja tänään poitsu on halunnut koko ajan lisää tissiä, voisikohan sillä jo olla joku tiheän imun kausi?

Tänään käytiin painokontrollissa. Paino on viikossa noussut 250 grammaa, alle syntymäpainon se ei missään vaiheessa laskenutkaan.

Ekat päivänsä sälli vietti teholla, sain hänet rinnalle vasta 2 vrk iässä, siihen saakka hän sai luovutettua äidinmaitoa nenämahaletkulla. Imemään oppi oikeastaan vasta ke-to välisenä yönä, siihen asti sekä pullosta ruokkiminen että imetys oli yhtä yökkäilyä ja takkuamista.

Imuote lienee oikea, siltä se mun silmään ainakin näyttää, sairaalassakaan eivät sanoneet muuta, ja kipua ei tunnu kun poika on rinnalla, rinnanpäät on pysyneet ehjinä ja kivuttomina.

Eiks niin, että tästä tulee vielä kuitenkin pitkä ja onnistunut imetys? :snotty:

Eiks niin, että rintojen tyhjyyden tunne on vaan sitä, että kudosturvotus on laskenut, ja/tai maidon tulo tasaantumassa?

Ja tottakai maito riittää, kun vaan imetän & lisäksi ehkä vähän pumppailen maitomäärää lisätäkseni?

Jos vauva on halunnut olla jatkuvasti rinnalla niin varmasti nyt tilailee lisää. Teillä tuo ensi-imetys hieman viivästyi, mutta sen voi onneksi lavastaa useamman kerran uudelleen! Eli käytännössä vauva vaippasilteen iholle ja pesiydytte mukavasti sänkyyn vaikka :)

Oletko muistanut huolehtia omasta ravitsemuksesta?
Tuosta imuotteesta, sattuuko imetys, onko rinnanpää normaali imetyksen jälkeen ja huomaatko vauvan nielevän kun on rinnalla?

Kyllä se siitä lähtee käyntiin :)
Mulla ei edes tokan kans tullut rintoihin sellaista turvotusta ja ylenpalttista tulvimista kuin esikoisen kohdalla ja hyvin on mennyt.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tulee hyvä ja onnistunut imetys :) Jos pumppaamalla saat noin paljon maitoa, riittää sitä vauvalle varmasti. Mulla ei koskaan tullut pumppaamalla 10 milliä enempää, mutta vauvoille riitti aina sopivasti. Joten eiköhän sullakin riitä. Ei tästä mitään apua ollut, mutta sympatiaa sentään :)

Onnea vauvasta :flower: :heart:

Mä ainakin yllätyin nyt kolmatta imettäessä, että turvotus ja ylituotanto loppuivat paljon aiemmin kuin esikoisesta ja kakkosesta. Hyvä niin. Silti tämä kolmonen kasvaa jopa enemmän kuin sisaruksensa. Oisko siis syy siinä, että rinnat tietävät jo, mitä tehdä?

:hug: - kyllä teille hyvä imetyskokemus tulee, älä huoli ollenkaan.

Teet ihan kuten tähänkin asti - tarjoat usein rintaa ja annat syödä. Ja toi tiheän imun kausi kuulostaa oikein hyvältä.

Muista juoda paljon. Painotus sanalla PALJON. SItä ei lopulta hoksaakaan kuinka paljon sitä nestettä itsekin tarvii. Ja se terveellinen monipuolinen ravinto. Levosta en sanokaan mitään ;).

Ja - ne pissivaipat kertovat paljon siitä ravinnon saannista kuten myös se vauvan yleistila. Kyllä sä klaaraat :)!

Oletko muistanut huolehtia omasta ravitsemuksesta?
Tuosta imuotteesta, sattuuko imetys, onko rinnanpää normaali imetyksen jälkeen ja huomaatko vauvan nielevän kun on rinnalla?
Imetys ei satu, rinnanpäät on mun mielestä ihan normaalit imetyksen jälkeen (tai siis sellaiset mitä viimeeksikin kun imetin tuota nykyään 6-vuotiasta), ja vauva nielee kyllä.

Mä oon syönyt ja juonut ihan hyvin. Juon aika paljon, aloin jopa juomaan maitoa 20 v tauon jälkeen :D

Ensinnäkin onnittelut uudesta perheenjäsenestä! Kuten joku tuossa ja aiemmin mainitsi, jos vauva on tiheään rinnalla, hän varmaan tilaa maitoa lisää. Ottakaa sellainen pesimis-päivä, eli molemmat vähissä vaatteissa peittojen alle, että tulee ihokontakti vauvaan. Siellä sitten pötköttelette ja annat vauvan imeä vaikka monta tuntia, jos vaan alkaa. Välillä vaihdat vaan puolta. Mulla tää auttoi ja maidontulon kiihtyminen näkyi n. päivän viiveellä. Ja vaikka tuntuu, et rinnat ois tyhjät, vauva kyllä saa sieltä nimenomaan sitä rasvaista takamaitoa. Lisäksi on erittäin tärkeää, ettet stressaa ja USKOT itse vakaasti siihen, että maitoa tulee ja onnistut! :) Tsemppiä kovasti!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="FreezeCat";26599872]
Ja - ne pissivaipat kertovat paljon siitä ravinnon saannista kuten myös se vauvan yleistila. Kyllä sä klaaraat :)![/QUOTE]
Tuo pissii vaipanvaihdon yhteydessä joka kerta :D (mutta oon ehtinyt väistää vielä toistaiseksi). Kertiksistä oon tosi huono bongaamaan pissoja, mutta eilen vietettiin kestovaippapäivää (tänään en oo jaksanu :snotty:) ja ne ainakin kostui hyvin.

Mulla on joku uskonpuute nyt |O. Ostin jopa pari purkkia Nania kaappiin pappilan hätävaraksi. En aio niihin koskea ellei oo pakko, mutta ne tuo turvaa :). Periaatteessa mulla on kaikki tieto siitä, mitä tarvitaan onnistuneeseen imetykseen, mutta kaipaan silti nyt vahvistusta ja haluan kuulla muilta siitä, että hyvä tästä vielä tulee. Jos kukaan nyt tajuaa mitä tarkoitan.

Ihan rauha vaan :). Mulla ei tän kolmannen vauvan kohdalla ole ollut lähes lainkaan sellaista 'rinnat pullollaan' -oloa (ja ei, se ei ole niin hehkeätä herätä tissit kivikovina, muhkuroisina palluroina, kuten esikoisen aikaan...), mutta maitoa tulee kyllä ihan riittävästi. Vuotaa ja valuu. Ei tunnu täysiltä mutta kyllä sitä siellä on, luotat vaan ja imetät :).

Kuulostaa paljon paremmalta kuin mun "tappelut" molempien imetysten kanssa.

En saanut pumpattua, imuotteet oli aluksi väärät, toisen vauvan lempi- imetysasento oli/on sellainen että käsi ja niska huutaa hoosiannaa, vauva imi kerralla 15 miljoonaa tuntia(tai siltä ainakin tuntui), rinnat tuntui todella usein "tyhjiltä" ja oma pää samalta kun yöt läpi veti maraton imetyssessioita.

Ja nyt tuo toinen jättiläisvauva oli 6kk täysimetyksellä(ei huoli pulloa), paino koko ajan noussut reippaasti(paino viimeeksi punnituksessa 10kg) ja maitoa riittää ja koko homma luistaa kun junan vessa. Aluksi oli yhtä taistelua ja luulin ettei hommasta mitään tule ja sitten luin jostain imetystukilistasta että pitää muistaa rentoutua ja hoin itselleni koko ajan että olen rentoutunut. Vaikka olin kaukana siitä.

[QUOTE="vieras";26599965]Ihan rauha vaan :). Mulla ei tän kolmannen vauvan kohdalla ole ollut lähes lainkaan sellaista 'rinnat pullollaan' -oloa (ja ei, se ei ole niin hehkeätä herätä tissit kivikovina, muhkuroisina palluroina, kuten esikoisen aikaan...), mutta maitoa tulee kyllä ihan riittävästi. Vuotaa ja valuu. Ei tunnu täysiltä mutta kyllä sitä siellä on, luotat vaan ja imetät :).[/QUOTE]
Ihana lukea tällaista :)

Mä yritän luottaa, ja imetän, kyllä se siitä varmasti. Vauva ainakin on kasvanut hyvin, vaikka on toki saanut myös pullosta maitoa pari krt päivässä (vaan mun maitoahan sekin maito on ollut). Nyt voin jo pelkästään imettää, kun sälli saavutti maagisen kolmen kilon rajan :)

Yöllä imettäminen on tärkeintä maidontuotannon kannalta. Itse boostasin tissejä tuottamaan enemmän maitoa niin, että n. viikon ajan lypsin vielä tissit typötyhjiksi sen jälkeen, kun bebe oli omansa niistä ottanut.

Se, että annat vauvan olla rinnalla niin usein, ja niin kauan kuin haluaa, on myös erinomaista. Ihokontakti on tärkeää, nyt on suht lämminkin niin voitte köllötellä iho ihoa vasten.

Syö, JUO ja lepää. Sun täytyy tankata että susta voi tankata :)

[QUOTE="Neiti";26600000]Jätä se pullo vaan reilusti pois. Sitten voi olla mahiksia pitkään imetykseen :)[/QUOTE]
Jätänkin nyt, kun sain siihen "luvan". Ts. kun paino on noussut ja vauva on yli 3 kg.

(tosin toivon, että pullo kelpaa sitten kuitenkin myöhemmin, kun vauva jää isän kanssa tai isoäidin kanssa, mutta eiköhän se kelpaa)

Hyvinhän sulla tulee maitoa, jos "tyhjistä" rinnoista pumppaat sen 60 ml. :)

Mulla ei edes täysistä rinnoista irronnut noin paljoa, vaikka olisin päällä seissyt (sitä en kyllä tehnyt vaikka kaikkea muuta kokeilinkin).

Kyllä se maidontulo sulla varmasti vielä kasvaa, kun imetät vaan. Ovatko aikaisemmat imetykset onnistuneet hyvin? Jos ovat, niin miksi ei nyt onnistuisi? ;)

Vauva rinnalle, leffa pyörimään, juotavaa sekä naposteltavaa vierelle ja löhöötte vaan. Kyllä se siitä.

Niin ja onneksi olkoon. :flower:

Kuulostaa paljon paremmalta kuin mun "tappelut" molempien imetysten kanssa.

En saanut pumpattua, imuotteet oli aluksi väärät, toisen vauvan lempi- imetysasento oli/on sellainen että käsi ja niska huutaa hoosiannaa, vauva imi kerralla 15 miljoonaa tuntia(tai siltä ainakin tuntui), rinnat tuntui todella usein "tyhjiltä" ja oma pää samalta kun yöt läpi veti maraton imetyssessioita.

Ja nyt tuo toinen jättiläisvauva oli 6kk täysimetyksellä(ei huoli pulloa), paino koko ajan noussut reippaasti(paino viimeeksi punnituksessa 10kg) ja maitoa riittää ja koko homma luistaa kun junan vessa. Aluksi oli yhtä taistelua ja luulin ettei hommasta mitään tule ja sitten luin jostain imetystukilistasta että pitää muistaa rentoutua ja hoin itselleni koko ajan että olen rentoutunut. Vaikka olin kaukana siitä.

Minusta on tosi hienoa että luoja on luonut näin loistavan systeemin ruokkia oma lapsi. Täysimetykseen riittää kun syö ja juo riittävästi. Lepää ja ei stressaa. Muuten kiva mutta ruokaa ei ehdi edes hakea imetysten välissä kun vauva jo karjuu pää punaisena ja jatkuva tississä roikkuminen estää levon ja aiheuttaa jatkuvan huolen ja stressin maidon riittävyydestä...

Kyllä se maidontulo sulla varmasti vielä kasvaa, kun imetät vaan. Ovatko aikaisemmat imetykset onnistuneet hyvin? Jos ovat, niin miksi ei nyt onnistuisi? ;)
Eka imetys meni aika lailla penkin alle. Pienikokoinen vauva, sokerivauva, keltainen vauva = ei jaksanut imeä = lisämaitoa alusta asti. Siihen vielä kokematon äiti ja liian varhainen kotiinlähtö sairaalasta (halusin kotiin jouluaatoksi) niin eihän siitä mitään tullut; 3 kk imetin, osittaisimetystä siitäkin suurin osa.

Toka imetys sujui kuin tanssi: ei koskaan lisämaitoa, imuote alusta asti oikea, 6½ kk täysimetystä ja 1 v 9 kk asti osittaisimetystä. Vauva oli hyvän kokoinen syntyessään.

Nyt jäi tosiaan se ensi-imetys tekemättä, kun vauva oli teholla. Sen takia mä ehkä stressaankin (vaikka yritänkin olla ihan cool ja rauhallinen). Ja tämäkin on pieni rääpäle, alle 3 kg syntyessään & pituutta kuitenkin 53,5 cm. Jaksaa kyllä imeä mielestäni ihan kivasti.

Eka imetys meni aika lailla penkin alle. Pienikokoinen vauva, sokerivauva, keltainen vauva = ei jaksanut imeä = lisämaitoa alusta asti. Siihen vielä kokematon äiti ja liian varhainen kotiinlähtö sairaalasta (halusin kotiin jouluaatoksi) niin eihän siitä mitään tullut; 3 kk imetin, osittaisimetystä siitäkin suurin osa.

Toka imetys sujui kuin tanssi: ei koskaan lisämaitoa, imuote alusta asti oikea, 6½ kk täysimetystä ja 1 v 9 kk asti osittaisimetystä. Vauva oli hyvän kokoinen syntyessään.

Nyt jäi tosiaan se ensi-imetys tekemättä, kun vauva oli teholla. Sen takia mä ehkä stressaankin (vaikka yritänkin olla ihan cool ja rauhallinen). Ja tämäkin on pieni rääpäle, alle 3 kg syntyessään & pituutta kuitenkin 53,5 cm. Jaksaa kyllä imeä mielestäni ihan kivasti.

Eiköhän imetys ihan hyvin tule onnistumaan. On onnistunut aikaisemminkin. :)

Tuo pissii vaipanvaihdon yhteydessä joka kerta :D (mutta oon ehtinyt väistää vielä toistaiseksi). Kertiksistä oon tosi huono bongaamaan pissoja, mutta eilen vietettiin kestovaippapäivää (tänään en oo jaksanu :snotty:) ja ne ainakin kostui hyvin.

Mulla on joku uskonpuute nyt |O. Ostin jopa pari purkkia Nania kaappiin pappilan hätävaraksi. En aio niihin koskea ellei oo pakko, mutta ne tuo turvaa :). Periaatteessa mulla on kaikki tieto siitä, mitä tarvitaan onnistuneeseen imetykseen, mutta kaipaan silti nyt vahvistusta ja haluan kuulla muilta siitä, että hyvä tästä vielä tulee. Jos kukaan nyt tajuaa mitä tarkoitan.

Oi, joo :D - pojan kanssa saa todellakin olla tarkkana, kun on vaipanvaihto kyseessä!

Mutta toi Nanin hankinta varuiksi kaappiin toimi ainakin mulla "pelottimena" ja vallankin tuon viimeisimmän kanssa - maitoa tuli yli äyräiden - joten: relax vaan :).

Oi, joo :D - pojan kanssa saa todellakin olla tarkkana, kun on vaipanvaihto kyseessä!

Mutta toi Nanin hankinta varuiksi kaappiin toimi ainakin mulla "pelottimena" ja vallankin tuon viimeisimmän kanssa - maitoa tuli yli äyräiden - joten: relax vaan :).
Edellisen imetyksen alussa (tai jo odotuksen lopussa oikeastaan) ostin korviketta kaappiin varuiksi. Ja viskasin ne pois sitten joskus, kun niissä meni päiväys umpeen - ei niitä koskaan tarvittu :). Samaa toivon nyt.

Minä sain esikoisen aikaan imettää vasta 2 vrk:n kuluttua, ja ihan yhtä hyvin riitti maito kuin muidenkin kanssa. Itse asiassa minusta rinnat ovat olleet "tyhjemmän tuntiset kahden nuorimman aikaan, mutta maidon riittävyydessä ei ole ollut pulaa.
Uskon, että sinulla riittää maitoa niin pitkään vain kuin haluatte jatkaa.

Onnea :flower:

Do dii, hyvin pyyhkii imetyksen(kin) suhteen :)

En tiedä, olinko vaan syönyt/juonut liian vähän, vai mikä maidontuotannon tehottomuusvaihe oli päällä, mutta siitä ongelmasta ei oo enää tietoakaan.

Aion antaa aika ajoin myös pulloa, vaikka se miten väärin muka olisikin...helpottaa elämää kummasti, kun voin jättää pojun isän tai mamman kanssa, ja viedä isommat vaikka elokuviin :). Pitää mun olla täysipainoisesti äiti noille isommillekin nääs.

Yhteistyössä