imetyspulmia, hjelppikää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Siis mulla on ongelmana se, että rinnat täytyy tosi täyteen, mutta 3vk ikäinen vauva ei jaksa kerralla syödä niin paljoa, että pääsisi käsiksi siihen paksumpaan takamaitoon. Syö kyllä paljon ja kovalla innolla jopa niin, että oksentaa ruuan päätteeksi ihan kunnolla kun maha on ääriään myöden täynnä. Puklaa myös herkästi ja röyhyllä tulee varmasti vähän ulos. Olen nyt syöttänyt kaksi ruokailua aina samasta rinnasta, jolloin jälkimmäisellä kerralla tuntuu jo tulevan paksumpaa maitoa. Mutta sitten onkin toinen rinta ihan pinkeä ja täynnä ja koitan lypsää pahimman pinkeyden pois ja antaa taas siitä rinnasta pari kertaa. Mutta rinta tosiaan kiristää jo tosi pahasti, kun siitä ei ole imetty pariin syöttöön. Ja minusta tuntuu, että vasta kolmannella kerralla samasta rinnasta tulisi kunnolla paksua maitoa. Miten minun nyt sitten tulisi toimia?

Toinen ongelma on se, että vauva tuntuu nielevän älyttömästi ilmaa imiessään. Käytän rintakumia, mutta se on ihan tiiviisti rintaa vasten. Silti kuuluu kuinka vauva nielee ilmaakin. Ja muutenkin vauva ääntelee syömisen aikana, vaikka imemisen kuuluisi kai olla äänetöntä?

Onnea vauvasta!
Ei sun mitään takamaitoja kannata miettiä. Imetät toisen tissin ja seuraavalla kerralla toisen. Pysyy tasapaino tuotannossa. Jätä rintakumi jossakin vaiheessa pois. Vauva nielee ilmaa, mutta muista röyhyttää. Eikä imetys ole äänetöntä, miksi olisi?

t: neljännen saanut kolme päivää sitten <3

Jos mahdollista, koita päästä rintakumista eroon. Ja unohdu nuo etu- ja takamaito jutut. Maito kun maito! Vuoronperään annat tyhjentää rinnat, niin pian se maidon tuotanto tasautuu vastaamaan kysyntää. Teillä on vasta niin lyhyt aika imetystä takana, kyllä se siitä. :)

Rintakumista olen koittanut päästä eroon ja välillä imetys onnistuukin ilman sitä. Tuntuu vaan, että kun rinta on ihan täynnö maitoa ja kova ja nänni on tosi matala, että vauva ei saa siitä kunnon imuotetta ja sitten maito valuu pitkin poikin. Kun rinta on tyhjempi, vauva saa paremman otteen, mutta kuitenkin ote irtoaa helposti. Harmittaa että sairaalassa ei juuri imetysopastusta ollut, lähetettiin vaan lisämaidon kanssa kotiin, koska maito ei sairaalassa ollut vielä noussut. Sitten maito nousikin rytinällä kotona ja imetys pitää opetella ihan itse kantapään kautta ja imetystukipalstaa selaillen.

Mä lypsäisin pahimmat kiristykset pois ennen imetystä. Silloin vauva saisi helpommin otteenkin ilman rintakumia eikä maito tulisi niin paineella ja aiheuttaisi mahavaivoja. Paljon ei kannata lypsää ettei joudu ojasta allikkoon kun maidontuotanto lisääntyy, mutta sen verran ettei tissi ole kuin jalkapallo missä nisä.

Minä olen jostain lukenu että nuo taka- ja etumaito hommat olis ihan puppua, mutta en sitten tiiä varmasti.. Ja minusta tuo vaan lisää sitä maidon tuloa siihen rintaan jos samasta tissistä imettää peräkkäin kun eikös kroppa ajattele että nyt tarvii lisää maitoa ja puf, taas on täydempi rinta kun yrität sitä toista tyhjentää. Jos vaikka ennen imetystä vähän lypsäisit ylimäärästä pois niin että vauva sais helpommin otteet?

Ei sillä sinänsä ole niin väliä syöttääkö mistä tissistä milläkin syötöllä, kroppa sopeutuu kaikkeen. Mulla vauva hylki toista tissiä jonkin aikaa ja syötin käytännössä yksitissisesti jonkin aikaa, se syöttötissi alkoi tuottaa maitoa hullun lailla ja toisesta tissistä väheni selvästi. Kun vauva alkoi taas syödä molemmista niin tilanne tasaantui. Mä normaalisti syötin yhden tissin yhdellä syötöllä, jos vauvalle jäi nälkä niin jatkoin toisesta. Ja toisesta tissistä aloitin sitten seuraavalla syötöllä.

Yhteistyössä