Hae Anna.fi-sivustolta

Imetystee, onko hyötyä?

Viestiketju osiossa 'Vauvan hoito' , käynnistäjänä maitoa lissää, 15.01.2009.

1. maitoa lissää Vierailija

Olen pariviikkoisen vauvelin äiti ja kovasti nämä imetysjutut askarruttaa. Tai siis lähinnä se, että riittääkö maito. Tiedän kyllä kaikki kysynnän ja tarjonnan lait, yöimetyksen hyödyt jne. Eli perusjutut on hallussa. Mietin vain, että olisiko imetysteestä mitään apua vai onko pelkästään humpuukia koko juoma? Kertokaa kokemuksia jos olette kokeilleet. En viitsisi ihan turhankaan takia ostaa.

2. toimii! Vierailija

Mammatee-nimellä luontaistuotekaupoissa myytävä imetystee toimi mulla ainakin tosi hyvin. Sain sillä maidon nousemaan ihan aluksi sairaalassa (mulle kiikutettiin sitä kotoa) kun maidon nousu oli hankalaa kun ennenaikaiset vauvat olivat ensin keskolassa ja sitten uneliaita eivätkä jaksaneet imeä. Käytin sitä läpi imetyksen. Ensimmäiset kolmisen kuukautta ja tiheän imun kausina tein aamulla aina puolentoista litran satsin ja join päivän mittaan. Sen jälkeen pidin aina muutaman päivän kuureja jos tuntui että maitoa tuli vähemmän. Eihän se mitään herkkua ole mutta kun hunajalla makeuttaa niin pystyy kyllä juomaan.

3. ModestyB Vierailija

Kannattaa kokeilla, vaikutukset ovat yksilöllisiä. Usein jo 2-3 kupillista (n. 4-6 dl) päivässä auttaa riittävästi. Ja tosiaan voi juoda kuureittain, harvan tarvitsee koko imetystaivaltaan teetä juoda. Tee voi helpottaa herumista. Maidontuotannon lisäys tapahtuu kuitenkin vain siten, että maitoa poistuu rinnoista useammin ja enemmän kuin ennen. Ei siis kannata jäädä ihastelemaan rintojen pingotusta, vaan imettää se kaikki vauvalle :).

Luontaistuotekaupoissa myydään ainakin Frantsilan yrttitilan Vauvaniloa ja Weledan Still-teetä. Ovat ihan hyvän makuisiakin minusta.

Joissain kaupoissa myydään myös teitä, jotka on saatettu merkitä epämääräisesti äititeeksi tms., mutta ovat itse asiassa vauvalle tarkoitettua teetä, jota saksankielisissä maissa on ollut tapana antaa vauvalle ilmeisesti masuvaivojen helpottamisen ajatuksella. Niissä on vähän eri raaka-aineet.

Vauva saa riiittävästi maitoa, kun kasvu on kunnossa (tärkein kriteeri), vauva on jäntevä ja välillä virkeänä hereillä, pissaa tulee ainakin 5 vaippaan ja alle 4-viikkoisella kakkaa ainakin kerran päivässä. Myöhemmin kakkaa voi tulla harvemmin, kunhan se on löysää maitokakkaa ja harvalla tahdilla (7-14 vrk. vielä ok väli) sitä tulee reilusti kerralla.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=32&Itemid=119

4. maitoa lissää Vierailija

Kiitos vastauksista. Varmaankin käyn ostamassa ja kokeilen onko vaikutusta. Ei kai siinä mitään menetäkään.

5. thdf Vierailija

Sain imetysteetä kaverilta lahjaksi, mutta ei siitä mun mielestä nyt niin suurta hyötyä ollut... Mulla tosin tuli muutenkin riittävästi maitoa, kunhan join sen. Joinain iltoina otin olusen ja voin kyllä sanoa, että siinä oli paaaljon enemmän potkua. Jos illalla ottaa olusen niin kyllä on aamulla tissit täynnä! :)

6. thdf Vierailija

Sain imetysteetä kaverilta lahjaksi, mutta ei siitä mun mielestä nyt niin suurta hyötyä ollut... Mulla tosin tuli muutenkin riittävästi maitoa, kunhan join sen. Joinain iltoina otin olusen ja voin kyllä sanoa, että siinä oli paaaljon enemmän potkua. Jos illalla ottaa olusen niin kyllä on aamulla tissit täynnä! :)

7. Pretty in Pink Vierailija

Täällä vannotaan perhekaljan nimeen! Teekin toimi, mutta kalja oli tehokkaampi! Vinkin sain lääkäriltä.

8. Trashless Vierailija

Olen tehnyt itse imetysteetäni. En tiedä onko siitä hyötyä, mutta ainakin maitoa on vauvalla tarpeeksi. Olen itse tottunut juomaan kuumia juomia paljon ja imettäessä tuo kofeiini ei ole kovin suositeltavaa. Joten tää sopii ainakin mulle, kofeiiniton kuuma juoma. :) Tässä imetysteen resepti http://trashlessblog.blogspot.fr/2017/07/imetystee.html

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri