Inhoan imetystä ja tässä tulee valitusvirttä kerrakseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valivali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valivali

Vieras
Se ei vaan ole mun juttu vaikka positiivisin mielin odotin tämän toisen lapsen imetystä. Ihan ahdistaa joskus. Ei todellakaan tunnu siltä että helppo ruoka kulkee mukana ja on aina saatavilla valmiiksi lämmitettynä.

Rentoa imetysasentoa on mahdoton löytää, aina tulee jännitettyä jotain paikkaa. Varsinkin siinä tilanteessa tulee hiki ja niska kipeäksi kun vauva yrittää saada imuotetta, joskus onnistuu heti mutta joskus menee 10min.

En tajua millaiset roikkunännit teillä on mutta mulla ei onnistuisi mikään kantoliinassa työntouhussa imetys. Eihän se nänni suussa pysyisi liikkeessä vaan pitää olla hyvin hiljaa paikoillaan että vauva saa pidettyä otteen. Sama juttu "vauvan vieressä on helppo nukkua ja imettää siinä ohimennen puoliunessa" joopa joo.

Vauva imee kunnes meinaa tukehtua kun maitoa tulee liian lujaa. Eikä aina suostu jatkamaan imemistä joten taas vartin päästä kaivan tissit esiin.

Ja kun kaivaa tissit esiin, alkaa maitoa herua ja joka paikka on tahmaisena maidosta.

Lypsäessä (lypsän käsin =nopeampaa, ja pumppu tekee kipeää) vaikka nänni on hyvin tuttipullon suulla, maitoa suihkuaa jotenkin kummasti myös ylös päin eli taas on joka paikka maidossa.

Tuntuisi houkuttelevalta lypsää omaa maitoa ja antaa pullosta mutta on siinäkin operaatiota kerrakseen.

Tuntuisi todella tyhmältä lopettaa imetystä "näin mitättömistä syistä" koska maitoa tulee vaikka muille jakaa, joten kunhan puran tuskastumistani teille. Toivottavasti jaksan jatkaa edes siihen kun vauva on 4kk ja saa aloittaa kiinteät.

Mulla oli ihan sama juttu; inhosin imetystä, se ei tuntunut luonnolliselta eikä helpolta. Öisin valvoin jatkuvasti, tyttö söi aika tiuhaan. Päivisin en "uskaltanut" lähteä mihinkään, koska imetys oli aina hirveetä rimpuilua sekä mun että tytön kohdalla. En tosiaankaan olis imettänyt missään vähääkään julkisella paikalla.

Aika pitkälti tuli kaikkea kokeiltua (lypsämiset yms.), mut loppujen lopuks korvike oli pelastus! Tosin kyllä mä olisin varmaan väkipakolla imetystäkin jatkanu ainakin sinne 4kk asti, mutta hokasin yhessä terkkarin kanssa ettei vauva saa tarpeeks maitoa. Aluksi lypsin silti ja juotin pullosta sekä lypsettyä omaa että korviketta, mutta pikkuhiljaa siirryin kokonaan korvikkeeseen.

Ehkä kauheeta sanoa näin, mutta kyllä koheni elämän laatu samantien! Tyttökin tyytyväinen, kun ei tarvinnut sitä jatkuvaa sähläämistä kestää ja sai maitoa pullosta niin paljon kun vaan söi.

Onko vauvasi miten pieni?
Itse alussa oisin heittäyt hanskat tiskiin MONTA kertaa! Niin pajon pullottelu alkoi tuntumaan paremmalta... Mut onneksi jatkoin, meillä helpottui ainakin jossain 3kk tienoilla =) Imi suht nopsaan masun täyteen, suukin oli tarpeeks iso et sai mun supernännit kerralla suuhun ym...

Ohhoh, sun pitää rauhoittua ja rentoutua. Tolta se tuntu mustakin aluksi, mutta tilanne tasoittui. Enää ei maito lennä vauva on rauhallinen tissillä ja itse olen onneni kukkuloilla kun olen saanut imettää jo yhden vuoden ajan, todella helppoa! Suosittelen, et jatkat vielä imetystä, koska maitoa tulee, kyllä se siitä, vaikka nyt ahistaakin. Koita kestää!

Tämä oli ihan samanlaista esikoisen kohdalla. Ei se fiilis siitä imettämällä parantunut. Esikko teki tissilakon 3kk vanhana jonka jälkeen lypsin vielä kuukauden omaa maitoa mahdollisimman paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja c:
Minulla samat mietteet sen takia, että korvikelapset syövät nopsaan ja nukkuvat yönsä :ashamed:

Ei imettäjänkään ole pakko syöttää yöllä tissistä. Itse pumppasin yötä varten maidon ja annoin pullosta. Söi nopeampaa ja päästiin nopeasti takas nukkumaan. :D Imetin 6 kk täysimetyksellä ja jatkoin 9 kk asti. Kakkapuhetta, että yöimetys on jotenkin tärkeetä maidontulon kannalta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Minulla samat mietteet sen takia, että korvikelapset syövät nopsaan ja nukkuvat yönsä :ashamed:

tämä ei pidä paikkaansa =) Minäkään en pidä imettämisestä enkä myöskään sitä meinaa tehdä

Mikä ei pidä paikkaansa? Lapsi voi hillua rinnalla vaikka tunnin yöllä, pullosta syö 10 minuutissa. Ja saa itsensä täytrrn eli nukkuu yönsä. Olettaen että muita vaivoja ei ole ja se taas ei liittynyt lauseeseeni mitenkään =).

Ihana lukea tätä ketjua! Ja hyvä alottajalle, että maitoa tulee! Kukaan ei mua usko paitsi henkilöt jotka yrittivät viimeiseen asti auttaa, mutta multa ei maitoa lapselle tullut kuin pieniä tippoja. Itkin ja yritin ja apuja sain, mutta mikään ei auttanut ja lapsen ollessa n. 5 viikkoinen siirryimme täydelliseen korvikeruokintaan. Terveenoloinen lapsihan tuosta kasvanut on, mutta edelleen koen huonoa omaa tuntoa, vaikkei lopettaminen ollut edes oma päätökseni. Liikaa Suomessa vauhkotaan täysimetyksestä, kun se ei kaikille ole edes mahdollista. Tsemppiä ketjun aloittajalle, toi alkuvaihe on monille vaikea paikka!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Ei imettäjänkään ole pakko syöttää yöllä tissistä. Itse pumppasin yötä varten maidon ja annoin pullosta. Söi nopeampaa ja päästiin nopeasti takas nukkumaan. :D Imetin 6 kk täysimetyksellä ja jatkoin 9 kk asti. Kakkapuhetta, että yöimetys on jotenkin tärkeetä maidontulon kannalta. =)

Jos lapsi oppii pullolle, saattaa se alkaa hylkimään tissiä :(

tämä ei pidä paikkaansa =) Minäkään en pidä imettämisestä enkä myöskään sitä meinaa tehdä

Mikä ei pidä paikkaansa? Lapsi voi hillua rinnalla vaikka tunnin yöllä, pullosta syö 10 minuutissa. Ja saa itsensä täytrrn eli nukkuu yönsä. Olettaen että muita vaivoja ei ole ja se taas ei liittynyt lauseeseeni mitenkään =).

Ei ne kaikki ime putelia tyhjäksi 10minuutissa ja nuku rauhassa

Ei ne kaikki ime putelia tyhjäksi 10minuutissa ja nuku rauhassa

No ei ne kyllä tuntiakaan pullolla käytä. YLEENSÄ kylläinen lapsi nukkuu yönsä, korvike täyttää pidempään.

Mihin sulla on sitten niin kiire ettet ehdi imettää? Voi kunpa voitaisiin vaihtaa paikkoja!

Meidän korvikevauva heräilee kyllä 4-6 kertaa yössä, ollut aina samanlainen, ikää nyt 10kk.

Jos lapsi oppii pullolle, saattaa se alkaa hylkimään tissiä :(

Kuule. On huomattavasti helpompaa, kun oppii molemmille. Mulla oli sinänsä helppoa. Pystyin pumppaamaan myös päivälle, jos piti lähteä johkin, sillä tiesin, että lapsi osaa ottaa sen myös iskältä pullosta. Jos syö päivisin tissitä ja öisin pullosta. Toimi ainakin meillä ja näin meinaan tehdä seuraavankin kanssa. =) (ihan siksi, että pullosta syö nopeampaa ja nukuttiin molemmat pidempiä jaksoja)

Alkuperäinen kirjoittaja pulloilija:

Mihin sulla on sitten niin kiire ettet ehdi imettää? Voi kunpa voitaisiin vaihtaa paikkoja!

Meidän korvikevauva heräilee kyllä 4-6 kertaa yössä, ollut aina samanlainen, ikää nyt 10kk.

Luet kirjoitustani kuin piru raamattua. IMETÄN.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen vitun väsynyt klo 03 aamuyösti, jolloin lapsi päättää imeä tunnin.
Voi kun olen pahapahapaha. Hyvä äiti kyllä jaksaisi. Eikö niin?!? :headwall:

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen vitun väsynyt klo 03 aamuyösti, jolloin lapsi päättää imeä tunnin.

Nyt kyllä väsymyksesi teki sulle tepposet, mitään tuollaista en ole sinusta sanonut! :o Kysyin vaan ihan asiallisesti että onko sinulla sitten johonkin kiire kun toivot että vauva söisi nopeasti. Minä valvon vauvani kanssa myös öisin monta pitkää pätkää, erona sinuun se etten pysty itse ruokkimaan vauvaani vaan pitää lämmitellä korvikkeita.

Voi että, ihan muistuu omat stressi-imetysyritykset mieleen.

Tissit on niin isot, että toista kättä pakko pitää tukemassa, ettei vauvan nenä painu umpeen- niska lukossa.
Nänni on niin iso, ettei vauva saa sitä suuhun, joten se piti änkee TUTTIPULLON tuttiin, ei riittänny rintakumi. Ja se tuttiosa teki toooosi kipeää kun oli niin kova.

Maitoo tuli ja pumppasin, mutta imettäminen teki niin kipeää joka kerta, oli kyseessä ilman mitään, rintakumin kanssa tai tuttiosan kanssa ja se stressi ja ahdistus siitä, että mä EN voi sietää sitä, että vieraat töllää mun tissejä, joten 4 seinän sisällä koko sen vähäisen imetysyrityksen ajan oli pakko olla.
Tolle en voinnu minkään.

Mutta ehkä mä luovutin liian helpolla itkettyäni monta päivää, viikkoa putkeen kun koskee ja ahdistaa... =/

Kyllä mä ainakin öisin nimenomaan arvostin sitä, että lapsi söi nopeasti. Ekat 2 viikkoa syötin öisinkin ja olin kuin kävelevä zombie. En kyennyt enää mihinkään. Se yösyöminen kesti ja kesti ja kun loppui, alkoi heti uudestaan. Ja mä en voinut nukkua, koska tisseihin sattui ja oli pakko käyttää alkuun rintakumia.

Lopulta mies sanoi, että nyt riitti, hän on huolissaan jo mun mielenterveydestä. Mä vaan itkin koko päivän. Kipua, epäonnistumista ja sitä raskautta. En nauttinut vauvasta yhtään.

Mutta sanoin, että ennen kuin lopetan imetyksen, koitan tuota pumppua ja pulloa öisin. Mua peloteltiin joka paikasta, että maidontulo tyssää, koska en imetä öisin. Se ahdisti lisää. Mutta päätin, että joko niin tai ei sitten ollenkaan ja salaa toivoin, että se maidontulo loppuis ja olis syy siirtyä korvikkeeseen.

Mutta sitä tuli ja tuli ja tuli. Ja tuo yöpumppu oli mun imetykseni pelastus. Imetin päivät, pullosta pumpattu öisin. Sain nukuttua eikä pumppaus vaikuttanut maidontuloon kuin korkeintaan määrää lisäävästi, ei todellakaan vähentävästi. Yhtäkkiä huomasinkin, että vauva on jo 6 kk. Sitten se olikin jo 9 kk ja mun piti alottaa lääkekuuri. Siihen loppui mun imetys, muuten oisin voinu vielä jatkaa pidempäänkin. :)

Aina kantsii koittaa kaikki keinot ennen kuin heittää hanskat naulaan.

Nyt kyllä väsymyksesi teki sulle tepposet, mitään tuollaista en ole sinusta sanonut! :o Kysyin vaan ihan asiallisesti että onko sinulla sitten johonkin kiire kun toivot että vauva söisi nopeasti. Minä valvon vauvani kanssa myös öisin monta pitkää pätkää, erona sinuun se etten pysty itse ruokkimaan vauvaani vaan pitää lämmitellä korvikkeita.

Mun teksti meni tonne väliin. Tonne just ennen vikaa kappaletta. :D

Kyllä mä ainakin öisin nimenomaan arvostin sitä, että lapsi söi nopeasti. Ekat 2 viikkoa syötin öisinkin ja olin kuin kävelevä zombie. En kyennyt enää mihinkään. Se yösyöminen kesti ja kesti ja kun loppui, alkoi heti uudestaan. Ja mä en voinut nukkua, koska tisseihin sattui ja oli pakko käyttää alkuun rintakumia.

Lopulta mies sanoi, että nyt riitti, hän on huolissaan jo mun mielenterveydestä. Mä vaan itkin koko päivän. Kipua, epäonnistumista ja sitä raskautta. En nauttinut vauvasta yhtään.

Mutta sanoin, että ennen kuin lopetan imetyksen, koitan tuota pumppua ja pulloa öisin. Mua peloteltiin joka paikasta, että maidontulo tyssää, koska en imetä öisin. Se ahdisti lisää. Mutta päätin, että joko niin tai ei sitten ollenkaan ja salaa toivoin, että se maidontulo loppuis ja olis syy siirtyä korvikkeeseen.

Mutta sitä tuli ja tuli ja tuli. Ja tuo yöpumppu oli mun imetykseni pelastus. Imetin päivät, pullosta pumpattu öisin. Sain nukuttua eikä pumppaus vaikuttanut maidontuloon kuin korkeintaan määrää lisäävästi, ei todellakaan vähentävästi. Yhtäkkiä huomasinkin, että vauva on jo 6 kk. Sitten se olikin jo 9 kk ja mun piti alottaa lääkekuuri. Siihen loppui mun imetys, muuten oisin voinu vielä jatkaa pidempäänkin. :)

Tämä oli siis tuolle pulloilijalle sekä ap:lle. :D Sähläsin yllä noiden lainausten kanssa..

Mulla on ollut samoja fiiliksiä ja esikoisen kohdalla imetys tyssäsikin 2kk iässä rintaraivareihin. Nyt pikku kakkonen on 3kk ja musta tuntuu että ollaan jo voiton puolella (*koputtaa puuta*), maidontulo on tasaantunut, vauva on alkanut ymmärtää homman päälle paremmin ja ehkä äitikin, joka tapauksessa mun ja vauvan yhteistyö sujuu paremmin. Eli toivottavasti ap sullakin se siitä, kun jos jaksat kärsivällisesti vaan imettää.. mutta kyllä korvikkeellakin vauvat kasvaa ihan hyvin!

Yhteistyössä