Hae Anna.fi-sivustolta

Inkivääri

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä ei osaa eikä tajua, 17.04.2020.

1. ei osaa eikä tajua Vierailija

Kiinnostuin inkiväärin terveysvaikutuksista ja haluaisin tehdä siitä kuumaa sekä kylmää juomaa. Olen tavannut useitakin nettisivuja, löytänyt paljonkin ohjeita, mutta jotenkin ne tuntuvat olevan ristiriidassa keskenään ja olen ihan hukassa.

Kertokaapa rautalangasta vääntäen kuinka te inkivääristä juomaa valmistatte. Ja pyydän, laittakaa grammoina kuinka paljon tuoretta inkivääriä kuhunkin vesimäärään laitetaan. En tullut hullua hurskaammaksi kun monissakin ohjeissa puhuttiin senteistä tai peukalonpään kokoisesta. Inkiväärithän ovat näköjään hyvinkin erimuotoisia ja -kokoisia.

2. vierailija Vierailija

Inkivääriä max 2-4gr / pv luki joskus jossain lehdessä. Vaikuttaa kyllä aika vähältä.

3. vierailija Vierailija

inkivääriä voi laittaa sen verran kun kokee sietävänsä. Inkiväärillähän on aika voimakas maku ja mitä enemmän sitä on, sitä enemmän siitä tulee esiin saippuamainen maku (ainakin omasta mielestä).

teen kahdenlaista juoma inkivääristä:
    peukalonpään kokoinen pala vesikannuun ja vesikannu jääkaappiin, täytän sitten vain vesikannua aina kun se tyhjenee ja vaihdan inkiväärin palan, kun tuntuu, että kannu pitää laittaa pesuun. sitten käytän sen kannussa lojuneen inkiväärin vaikka ruoanlaitossa.

tai sitten teetä: kuuman veteen joko inkivääriraastetta/sosetta tai inkivääripala (riippuen viitsiikö raastaa/soseuttaa), palan tai soseen äärä riippuu siitä miten voimakkaan makuista teetä haluan.

- en punnitse inkivääriä, joten en voi antaa grammalukuja, kehotan sinua vain kokeilemaan rohekasti itse

4. AnniinaNieminen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käytän inkivääri/kolajuomaa kun kurkku on todella kipea. Tämä ei ole ehkä terveellisin lääke, mutta toimii hyvin minuelle :)

Raasta tai pilko pala tuoretta 10g inkivääriä, lisää Coca-Cola (1 tälkki) ja keitä 10 noin minuuttia. Parasta kuumana! Inkivääriä ei tarvitse laittaa noin paljon, mutta itse tykkään enemmästä :)

5. Ingivääri Vierailija

Tykkään inkiväärin mausta ja käytän sitä ruuanlaitossa ja haudutan juomaksi. En mittaile enkä mieti kuinka paljon tuoretta inkivääriä päivittäin käytän. Varmaan aika paljon.

Nyt tuli mieleeni, että mikä on liikaa? Voiko olla haittavaikutuksia? Ideanahan olisi terveellisyys.

6. vierailija Vierailija

Kumpi parempi, hauduttaa inkivääriä kuumassa vedessä vai antaa sen kiehua kuten monissa ohjeissa lukee?
    Olisiko terveellisempää syödä inkivääriä kuin vain juoda siitä tehtyä juomaa?

7. AnniinaNieminen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Löysimpä tälläisen netistä. "Jos käytät inkivääriä flunssajuomana, inkiväärin terveyshyödyistä nauttiakseen maavartta tarvitse välttämättä rouskutella raakana. Flunssakauden apuna haudutettu juoma, erityisesti sitruunalla höystettynä tarjoaa C-vitamiinia ja myös fytokemikaaleja, kunhan välttää liian kuumia lämpötiloja sekä liiallista keittämistä ja lisää sitruunan vasta valmiiseen inkivääriuutteeseen."

Pitääpäs itsekin seuraavan kerran muistaa etten keitä liian kuumaksi, vaan haudutan! Näin säilyy mahdollisimman paljon vitamiineja :)

8. Kiitos teille kaikille viesteistänne.

Olen vielä inkiväärin suhteen varsin pihalla ja lisää tietoa kaipaisin sekä käyttäjien kokemuksia. Terveellistähän se on ja sitä pitäisi osata käyttää juuri niin että terveysvaikutteet toimisivat. Toistaiseksi olen laittanut mukiin muutamia inkiväärisiivuja, lisännyt keitettyä vettä ja antanut hautua puolisen tuntia. Tuota juomaa olen juonut pari kuppia päivässä. Joskus lisään sitruunaa tai hunajaa.

Jos jollekulle tulee jotain inkivääristä mieleen, kirjoitelkaa.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri