Inseminaatiollako raskaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tintti

Jäsen
12.07.2004
271
0
16
Olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta yli 3 vuotta.
Kävimme tutkimuksissakin ottamassa selvää missä mahdollisesti voisi olla vika, kun en ole tullut raskaaksi. Minusta ei löytynyt vikaa, mutta mieheni siittiöt ovat laiskoja uimareita.
Meillä on n.40%:n mahdollisuus onnistua ns. normaalisti yrittämällä.
Lääkäri ehdotti meille inseminaatiota ja siitäpä minulla tulikin kysymys, että eikö inseminaatiolla ole tarkoitus maksimoida mahdollisuudet tulla raskaaksi?
Nyt kun olen surffannut netissä ja etsinyt tietoa inseminaatiosta, niin siellä sanotaan että mahdollisuus tulla raskaaksi on 5-20% hoitokertaa kohden. Esim. http://www15.brinkster.com/lapsettomat/IUI.html
Eikö tuosta saa sen käsityksen, että normaalikonstein mahdollisuudet tulla raskaaksi on paremmat kuin inseminaatiossa?
Kertokaa, jos olen ymmärtänyt asian väärin!

Hei!

Kyllä inseminaatiolla on todennäköisempää tulla raskaaksi, koska silloin kohtuun ruiskutetaan miehen pesty siemenneste, joka sisältää siis näin käsiteltynä mahdollisimman paljon hyviä siittöitä. Pesulla siemennesteestä tehdään tavallaan "tiivistettä", eli se on silloin koostumukseltaan parempaa.

Terveelläkin naisella ja normaalilla spermalla sanotaan raskauden todennäköisyyden olevan vain noin 20% per kuukautiskierto.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 12:10 Betania kirjoitti:
Terveelläkin naisella ja normaalilla spermalla sanotaan raskauden todennäköisyyden olevan vain noin 20% per kuukautiskierto.

No mistä sitten johtuu, että jotkut pariskunnat saavat yhdestä laakista jokaisen lapsensa alulle? Epäreilua! \|O

[/quote]

No mistä sitten johtuu, että jotkut pariskunnat saavat yhdestä laakista jokaisen lapsensa alulle? Epäreilua! \|O
[/quote]

Joillakin on vaan niin hyvä tuuri, surullista meidän lapsettomien kannalta, mutta totta :headwall:

Miehellä on super siittiöt ja naisella irtoaa munasoluja joka kuukausi, sekä mielettömät himot pupustella aamusta iltaan... Ei stressiä, eikä työhuolia... joillekin on vaan jaettu onnenapilat, toisille ei.

Edelliseen lisäisin, että toiset yhdistelmät vain toimivat paremmin kuin toiset... Se on hassu juttu, mutta totta.

Eli vaikka pariskunta olisi täysin terve, siittiöt ja munasolut huippuvireessä, ja rakastelisi jatkuvasti, ei välttämättä tärppää automaattisesti, mutta toisen kumppanin kanssa voi onnistua heti ja helposti. Ikäänkuin jotkut solut vain sopisivat toisilleen paremmin...

(Se ei minun mielestäni ole toki syy kokeilla eri kumppania, mutta on yksi lisäselitys lisääntymisen mysteerille).

Nuo prosenttierot johtunevat siitä, että teidän 40 % tarkoittaa esim. että jos vuoden yritätte (en tarkkaan tiedä, kuinka pitkää yritystä tässä tarkoitetaan). Inseminaation 5 - 20 % per kierto tarkoittaa, että vain yhden kierron aikana monenko prosentin mahdollisuus tulla raskaaksi. Eli sikäli siinä on isompi todennäköisyys pidemmälle ajanjaksolle laskettuna.

Yhteistyössä