Inssi kohta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla perjantaina inssi, ja jännittää ihan pirusti. Neuvoja ja tai vinkkejä? Mistä tulee hylsy, mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Kertokaahan omia positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia :D

No eikö sulle opettaja oo kertonut mitä kannattaa huomioida ja mistä tulee hylky... Mitä sitä jännittämään jos tietää että osaa, jos taas tietää ettei osaa niin turha edes mennä inssiin.

Joka iikkaahan se jännittää. Paras neuvo on pitää pää kylmänä. Vetää syvään henkeä, keskittyä ajamiseen ja inssi-sedän neuvoihin.

Mä luulin että kusin koko testin kun en millään meinannut autosta pyyhkijänsulkijan vipua löytää, kun ennen liikkeelle lähtöää inssi setä kysy sitä. :D kyllähän sillä samalla autolla oli tullut aikaisemmin ajettua, mutta eipä noita ole tarvinnut. Jos sulla on vielä noita ajotunteja jäljellä, kannattaa tutustua siihen auton säätöihin, missä on mikäkin. se inssi meni mulla hienosti läpi, vaikeita kysymyksiä vaan tuli ennen liikkeelle lähtöä :D

Rennosti liikennesääntöjen mukaan..sillä siitä selviää :) Mulla sammu auto ekassa risteyksessä eikä tullut hylsyä :) Että tulee hylätty ni pitää tehä joku vakava liikennerikkomus. hyvin se menee.

Muista pyörittää päätäsi kuin pöllö! Eli katsot tarkkaan, että tuleeko jalankulkijoita tai pyöräilijöitä kun käännyt. Muista vilkaista myös kuolleeseen kulmaan silloin kun vaihdat kaistaa. Ja tee ne pään liikkeet niin, että se inssi varmasti huomaa sun katsovan.
Mä sain ton vinkin kaverilta, jolla oli jäänyt inssi kaksi kertaa kiinni siitä, ettei katsonut kuolleeseen kulmaan kääntyessään. Oli kyllä mielestään katsonut, mutta ei sitten tarpeeksi ollut päätä kääntänyt. Mä sitten katsoin ja käänsin päätä oikein kunnolla. Sainkin maininnan siitä, että todella hyvin huomioin kevyen liikenteen.

Missä ajat inssin?

Toivottavasti en jännityksen takia mitään mokaile! Lohjalla ajan inssin. Viimeiset ajotunnit nyt käsillä, ja vähän epävarmuutta, kun ei itse saa oikeastaan tehdä..

[QUOTE="vieras";28190329]Muista pyörittää päätäsi kuin pöllö![/QUOTE]Tämä. Eli muista olla ylitarkkaavainen. :D

Itselläni kosahti inssi siihen, että ajoin päin punaisia. Valot olivat vihreät, mutta aloin himmailemaan risteystä lähestyessäni aivan turhaan. Panikoin, jäin sitten jotenkin keskelle suojatietä ja inssi kirjoitti papereihin ison K:n eli konfliktin...

Mä ryssin ekan inssin liikenneympyrässä. Luulin ehtiväni ympyrään ennen vastakkaisesta suunnasta tullutta autoa, mutta en osannut arvioida sen nopeutta ja inssi pisti jarrut pohjaan. Se toinen auto ajoi aika kovasti ylinopeutta ja inssikin oli pahoillaan kun siihen kosahti mun inssi. Mutta olishan se pitänyt osata arvioida se toisen nopeus ja sen mukaan itse toimia. Mutta tokalla kerralla meni sitten läpi. :)

Pään kääntämistä oikein korostetusti suosittelen myös!

Mulla pian sama edesssä ja jännittää pelkkä ajatuskin, vaikka aika rennosti tuolla jo menen. Mutta inssi on aina inssi ja tietysti varmaan jännittää.
Muista kiinnittää huomiota nopeusrajoituksiin! Se on varma hylky jos ajat esim. 30:n aluerajoitusalueella ylinopeutta. Eli voivat ihan selkeesti valita ajatuspaikaksi sellaiset, missä on joku nopeusrajoitus tai muu rajoitus, katsovat että huomaatko noudattaa liikennemerkkiä.
STOP-merkissä kannattaa pysähtyä muutamaksi sekunniksi niin ei jää epäselvyyttä. Ja niinkuin muut sanoneet, niin korostetusti kääntelet päätäsi että inssi huomaa että havainnoit liikennettä.
Ei ole siis kokemusta, mutta näitä olen itse kuullut.
Mies opettaa mua ja onneksi on saanut ajaa niin paljon että varmuutta löytyy mutta pelkään kans että jännityksestä mokailen jotain :) Tsemppiä!

Juu kauhia stressi koko inssistä. En varmaa saa to-pe yönä nukuttua yhtään. Mulla se inssi viel iltapäivästä, ja vähän hirvittää onkohan paljon porukkaa liikenteessä. Miten osaan ottaa kaiken huomioon, väistämiset, kevyt liikenne jne. Onko tutvolla huono päivä :D

Pitääkö siihen stop-merkin kohdalle pysähtyä? Vähän niikon suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle pitää pysähtyä. Ettei riitä jos ryömittää? Kun joskushan risteyksissa stop-merkkien kohdalla on korkeat lumikinokset, niin eihän sieltä näy mitään, jos jää siihen merkille

[QUOTE="vieras";28190767]Juu kauhia stressi koko inssistä. En varmaa saa to-pe yönä nukuttua yhtään. Mulla se inssi viel iltapäivästä, ja vähän hirvittää onkohan paljon porukkaa liikenteessä. Miten osaan ottaa kaiken huomioon, väistämiset, kevyt liikenne jne. Onko tutvolla huono päivä :D

Pitääkö siihen stop-merkin kohdalle pysähtyä? Vähän niikon suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle pitää pysähtyä. Ettei riitä jos ryömittää? Kun joskushan risteyksissa stop-merkkien kohdalla on korkeat lumikinokset, niin eihän sieltä näy mitään, jos jää siihen merkille[/QUOTE]

Kyllä pitää Stop-merkin kohdalle ihan pysähtyä. Siihen viivalle (jota ei talvella näy, mutta suurinpiirtein merkin kohdalle nokka). Vaihde sitten ykköselle ja saat lähteä liikkeelle vasta kun olet selkeästi PYSÄHTYNYT. Hassua jos ei autokoulun ope ole sitä opettanut? :O Tosin ei ne vissiin hirveesti puhu ja ehkä olettavat että ihmiset tietää kaiken kuin itsestäänselvyytenä. Oman ukon kans on niin kiva ajella kun voi kysyä mitä tahansa ja yhdessä pohtia juttuja. En varmaan vieraan open kanssa paljon kehtais.

Stop-merkillä pysähdyt kunnolla ja vaihdat vaihteen ykköselle. Ei mitään ryömittämisiä, sitä ei hyväksytä. Jos et kinosten takaa näe, niin pysähdyt ensin ja sitten hitaasi varovasti katsomaan. Veli muuten joutui uusimaan inssin juuri tuon takia, että ei pysähtynyt tarpeeksi selvästi.

No varmista ettei siellä peräkontissa ole mitään mikä kolisee:)
Mulla siis kokemus, että inssi piti hirveän huudon siitä, että autokoulunopettaja yritti kuulemma neuvoa mua kolistelemalla. Ja sanoi lopuksi, ettei rankaise mua siitä, kun en totellut neuvoa.
Ainoa virhe siis minkä tein, oli että ennen ajoa oli sanottu, että jollei suuntaa anneta, mennään suoraan. Ja jostain syystä käännyin yhdessä risteyksessä , ja viimein tajusin, että kun ei ollut sanottu, mun pitäis mennäkin suoraan. Mutta ajoin sit kuitenkin väärin, ja unohdin hädissäni vilkun oikealle kääntyessä vaikka olin ryhmittynyt oikealle kääntyvien kaistalle.
Ja ilmeisesti peräkontissa oli sitten keilat pyörineet tai jotain, minkä inssi tulkitsi open neuvoiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28190921:
No varmista ettei siellä peräkontissa ole mitään mikä kolisee:)
Mulla siis kokemus, että inssi piti hirveän huudon siitä, että autokoulunopettaja yritti kuulemma neuvoa mua kolistelemalla. Ja sanoi lopuksi, ettei rankaise mua siitä, kun en totellut neuvoa.
Ainoa virhe siis minkä tein, oli että ennen ajoa oli sanottu, että jollei suuntaa anneta, mennään suoraan. Ja jostain syystä käännyin yhdessä risteyksessä , ja viimein tajusin, että kun ei ollut sanottu, mun pitäis mennäkin suoraan. Mutta ajoin sit kuitenkin väärin, ja unohdin hädissäni vilkun oikealle kääntyessä vaikka olin ryhmittynyt oikealle kääntyvien kaistalle.
Ja ilmeisesti peräkontissa oli sitten keilat pyörineet tai jotain, minkä inssi tulkitsi open neuvoiksi...

Heh, aika huvittavaa tuo kolina :D Pitääkin miettiä ukon kanssa joku viestintämenetelmä kun jos tulee inssiin mukaan ;) Jos vaikka huokailis, niistäis nenää tai jotain...

[QUOTE="hui";28190941]Heh, aika huvittavaa tuo kolina :D Pitääkin miettiä ukon kanssa joku viestintämenetelmä kun jos tulee inssiin mukaan ;) Jos vaikka huokailis, niistäis nenää tai jotain...[/QUOTE]
joo, harmi ettei ole kesä, joku kärpäsen jahtaaminen varmaan toimis kans...

Tosiaan, kuten mainittu:

- muista katsoa ylitarkkaavaisesti joka suuntaan vaihtaessasi kaistaa, ylittäessäsi suojatietä, kääntyessäsi, tarkkaile kevyenliikenteenväyliä
- tee edellä mainitut huomattavasti päätä kääntäen, jotta inssi huomaa

(Tästä syystä minulla meni ensimmäinen inssi pieleen, kun valvoja ei nähnyt minun tarkkailevan liikennettä, kun en tarpeeksi pyöritellyt päätä.)

- muista tarkkailla taustapeiliä tarpeeksi usein
- tasa-arvoisissa risteyksissä jarruta ajoissa ja katso tarkkaan, tuleeko oikealta ketään

Parkkeeraus pitää kanssa hallita. Toinen inssini meni pieleen siitä, kun meinasin parkkipaikalta peruuttaessa kolhaista viereistä autoa ja inssi joutui pistämään jarrut pohjaan.

Uusimmat

Yhteistyössä