Hae Anna.fi-sivustolta

Inssiläiset

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Ting, 17.09.2006.

1. =) Vierailija

Toi vois olla hyvä idea, Kata, että ottais pääsylipuista 8 e ja ihmiset sais seurailla kärpäsenä katossa "haikarapolskaa". Nimenomaan siihen sisältyis itkua, naurua, riitaa, sovintoa, epätoivoa ja vallatonta toivoa. Yöpuuhista tulee kyllä ehdottomasti lisämaksu!

Hitsi sulla Nyyti kävi hyvä tuuri, että lupasivat ottaa jo 16.2. ultraan ja mahdollisesti PAS:iin. Mulle ei lainkaan tarjottu sellaista mahdollisuutta, en kyllä sitten käynyt kyselemäänkään. Ajattelin, että kuukauden lepohetki voi tehdä lopulta hyvääkin. Toivotaan kuitenkin että te pääsette heti passailemaan.

Lähden ehdottomasti tuohon sopimukseen mukaan, otetaan ne plussatkin yhtäaikaa. Voidaan sitten viettää megasynttäreitä jatkossa. Kuulostaa tosi hyvältä!

Nyyti, onko sulla ollut kipeät menkat hoitokierroksen jälkeen? Mulla on, ja ihan kummallisetkin. Vuotoa tulee, seassa poikkeuksellista ällöä. Sorry tällaiset ällöjutut!?!

Onpa kiva, kun täällä tunnelma taas kevyempi, kaikesta huolimatta. Ei muuta kun lippuja varaamaan, kenen kotiin ensin? HIH ;)

=)

2. Kata - Vierailija

Heipähei kaikki,
    Viikonloppu on alkamassa ja nähtyäni mieheni surullisen naaman eilen tajusin että minunkin täytyy yrittää pitää hänet vedenpinnan yläpuolella... tosiasiahan on se että hän yleensä yrittää pelastaa minut hukkumasta. On tämä tosi rankkaa miehillekin... seisoo siinä vieressä odottamassa ja toivomassa ja sitten tulee - kuukausi kuukauden jälkeen - huonoja uutisia ja niiden välillä itkua ja surua joka toinen päivä.

Kunpa osaisi sulkea nämä asiat pois ja elää normaalia perhe-elämää! Eihän tällaisten asioiden saisi "värittää" koko elämän harmaaksi? Sain aamulla tekstarin että hyvä ystäväni on saanut pienen pojan. Huhhu... se vielä puuttui tästä haikarapolskasta. Olen muuten päättänyt korottaa omia hintojamme, luulen että esityksemme ovat sen arvoiset (15e?)

Lähden muuten mukaan ehdottamanne sopimukseen: yhtäaikaiset plussat kevään aikana. Täytyy nyt vain pitää huolta että kaikkien kierrot pysyy yhtä pitkinä ettei vaan kukaan pääse karkaamaan. Ja noista megasynttäreista voisi sitten tehdä Hollywood elokuva.

Hyvää viikonloppua! t. Kata

3. Jaki karhu Vierailija

Heippa! Tippa nousi linssiini,kun luin teidän viimeaikaisista takapakeista =( Voima halit kaikille. Meillä ystävänpäivänä lääkäri aika ja sovimme hoitojen aloittamisesta ja koska pääsemme varsinaisesti etenemään. Hoitaja puhelimessa lupaili,että keskiviikkona saisimme kaiken tarvittavan ohjeistuksen ja lääkärin ideat,jotta pääsemme etenemään . Ja mahdollisesti siis startaamme siitä sitten hyvin piankin.
    Meillä tilanne sellanen,että ivf ja icsi tulevat olemaan ne meidänkin hoitotoimet.

Toivottavasti hoidot puree ja meitä kaikkia vielä onnistaisi joku päivä.=D Nämä lapsettomuus asiat ovat niin suuria tunteita herättäviä,ettei niitä aina oikeen osaa edes sanoiksi pukea.Ja kovin monelle tuttavalle ei viitsi edes puhua,kun itsekkään ei vielä tiedä mitä tuleman pitää.Mä en varmaan uskalla uskoa lapseen,ennen kun pää näkyy jo.

4. Nyyti 1 Vierailija

Onnea matkaan Jaki Karhu! Nyt on meillä monella ollut käsittämättömän huono tuuri, ehkäpä sinä saanut nyt hoidoillasi toivotun tuloksen! Olisi jo aika saada tälle palstalle plussa.

Kata, miten sulle nyt kävi? Alkoiko ne menkat toden teolla?

=), kyselit menkoista. Oli tosi kivuliaat ja varmaan lugeista johtuen alkoi jotenkin "hitaasti", hanat aukesi toden teolla kun lopetin luget. Kipuja on edelleen alavatsalla ja pelkään että endo on tehnyt siellä tuhojaan. Kunpa se ei munasarjoihin ainakaan iskisi.. Toivottavasti perjantain ultrassa näkyy hieno johtofollikkeli eikä mitään endometrioosia!! Olisi ihanaa päästä PAS:siin ensi viikolla.. No, jos siitä ei tule mitään niin sitten ajattelen jotain ihan muuta kuukauden ajan.

5. Jaki karhu Vierailija

Kiitos Nyyti =) Pieni toivon kipinä palaa hiljalleen rintapielessäni. Minäkin olen pelännyt koko ajan tuon endometrioosin palaamista. En tiedä miten hyvin ne endometrioosi pesäkkeet erottuvat ultrassa tai magneettikuvauksessa. Kävin silloin magneettikuvauksessa sekä ultrassa,kun lääkärit halusivat varmistua virtsarakon suulla olevan kystan suuruudesta ja mahdollisista muista kystista. Magneettikuvauksessa ei löytynyt muita kuin se jo poistettu kysta.

Mitenkähän nuo annetut lääkitykset joita käytetään hedelmöityshoidoissa vaikuttaa endometrioosin kehitykseen? Onko niistä kukaan jutellut hoitavan lääkärin kanssa? Itsellä tuli tässä kaikkea miettiessäni tuollainen seikka. Raskauden jälkeenhän useinkin endometrioosi villiintyy, jos on villiintyäkseen. Toisaalta taas rauskaus myös hoitaa ko.sairautta ja oireita.

Kuinka moni teistä muuten on julkisella sektorilla lähetteen kanssa päässyt näihin hoitoihin? Meillä homma lähti käyntiin terveyskeskusestamme,josta lääkäri lähetti lähetteen Phks ja siellä tehdään tutkimukset ja seurannat hoidon ajan,mutta itse ivf ja icsi toteutetaan Felicitas-klinikalla.Joka on muuten tosi sokkeloinen paikka!

Homma etenee yllättävänkin pian julkiseksi sektoriksi,kun tammikuun lopussa kävimme ekan kerran Phks:ssa ja huomena menemme lyömään suunnitelmia lukkoon ja siitä olisi tarkoitus sitten startata heti kun lääkitykset voidaan aloittaa.

Missä vaiheessa se ensimmäinen lääke aloitetaan? Miten epäsäännöllinen kierto vaikuttaa hoitojen alkuun? Huomaatte varmaan,että olen malttamaton ja vähän jännitänkin tätä kaikkea. Huomenahan lääkäri selittää kaiken tämän meille,joten koitan malttaa huomiseen :)

Nyt pidän peukkuja pystyssä ihan jokaiselle teille ja ukkovarpaatkin otan mukaan peukuttamiseen =) Kiva,että tälläsiä palstoja on olemassa jossa voi jutella näistäkin asioista. Eikä tarvitse parin yksikseen märehtiä ihan kaikkea,vaikka tietysti jokaista tämä koskettaa hyvinkin henkilökohtaisesti.Mutta kummasti saa voimaa,kun on kohtalotovereita joiden kanssa jakaa ajatuksiaan. Vaikka toisaalta tällästä kohtaloa ei toivoisi kellekkään,ymmärtänette varmaan paremmin kun hyvin mitä tarkoitan tällä lauseellani.Palillaan!!!=D

6. =) Vierailija

Heissan tytöt!

Nyyti, toivotaan, että ultrassa hieno johtofolli odottelee pas-kaveria seuraansa! Otatko Pregnylin ennen siirtoa? Ensi viikolla sitten toivottavasti päästään jännäämään taas! Kivaa. Kertoilehan sitten miten homma edistyy ja mitä oikein tapahtuu. Mä tuun sitten seuraavalla kierrolla mukaan.. Toivottavasti sulla silloin jo plussa olemassa! bd

Jakilla sunnittelut huomenna kuumimmillaan. Meillä tehtiin IVF/ICSI lyhyellä kaavalla, kp 2 alkoi Puregonin pistelyt 1 x vrk, sillä kasvatettiin folleja. Sitten mukaan tuli Orgalutran estämään, ettei jo kasvaneet follit päässeet irtoamaan ennen keräystä. Näinä päivinä siis pistelin itseäni x 2. Kun ultrassa oli riittävän suuret follit, lääkäri määräsi punktion, sitä ennen vielä Pregnyl-piikki. Lääkitykset meni kutakuinkin näin. Seuranta ultrissa lääkäri muuttaa tarvittaessa lääkemäärää, ultria tehtiin vähän väliä. Jalkoja saa siis käydä levittelemässä vähintään riittävän usein ;)

Jaki, oikein paljon tsemppiä huomiseen! Mulla ei ainakaan ollut mitenkään ihan kauheeta toi hormoonikuuri toimenpiteineen. Selviät siitä hyvin! Mahdollisten pettymysten vastaanottaminen on paljon pahempaa..

Epäsäännölliseen kiertoon en osaa sanoa mitään, mutta huomenna sekin selviää. Tulehan sitten kertoilemaan, miten suunnitelmat lähtevät etenemään!

Kata, miten jakselette? Voiko miehesi jo paremmin? Toivottavasti tulee taas parempia päiviä. Ei tässä suossa auta muu kuin toivoa, että hyvät päivät kantaisivat meitä taas huonon, epätoivoisen päivän yli. Yrittäkää jaksaa, kyllä aurinko joskus pääsee paistamaan meillekin, uskothan?

Mitä Hollywood-elokuvaan tulee, tästä saa kyllä kelpo ainekset sellaista varten. Näen jo sieluni silmin aurinkoisen jenkkitakapihan, missä pellet ja pomppulinnat on tilattu syntymäpäivien kunniaksi. Alun katastrofaalisen taistelun ja suunnattoman surun jälkeen kaikien meidän sama-synttäri-lapset viettävät onnellisena juhlapäivää.. ;)

Jaksuja, =)

7. Kata - Vierailija

Kiitos teille kaikille kannustuksesta! Nyt menee jo hieman paremmin.
    Olimme tänään yhteydessä klinikkaan emmekä vielä tiedä miten tästä eteenpäin. Jotenkin tuntuu siltä että klinikat ehdottaa inssiä vain saadakseen asiakkaita oven sisäpuolelle (samaan tyyliin kuin marketit huokuttelevat tarjouksilla) koska tietävät että epätoivoiset asiakkaat aloittavat halvemmilla hoidoilla ja sitten automaattisesti jatkavat kalliimmilla. Mietimme siis: Olisiko heti pitänyt aloittaa IVF:llä? Ovatko inssit vain kliniikan tapa saada asiakkaita sisään + vähitellen siirtymään kalliimpiin hoitomuotoihin. Mene ja tiedä. Tällä viikolla siis päätämme tehdäänkö vielä neljäs inssi ennen IVF:ää vai siirrytäänkö suoraan asiaan. Onneksi olette =) ja Nyyti jo kertoneet hieman IVF:stä joten enää ei pelota yhtä paljon.

Tervetuloa takaisin Jaki karhu! Juu, täällä on ollut hieman masentunutta porukkaa mutta kuten =) sanoi, kyllä se aurinko vielä pääsee paistamaan meillekin. Itse sain tänään kutsun ystäväni 5-vuotiaan lastentarhan ystävänpäivänkekkereihin. Kaikki lapset olivat saaneet kutsua yhden "ystävän" sinne ja hän oli kutsunut minut! Vau... olen hyvin liikuttunut! :) Huomenna aamulla siis juhlin ystävänpäivää tarhassa! :)
    Jaksuja teille kaikille ja ...huomiseen!
    Kata

8. Helmu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Niin ja terveiset lämpimän Thaimaan auringon alta. Rantauduimme takaisin (kylmään) koto-Suomeen viime viikon lopulla. Ihana loma oli kaiken kaikkiaan. Ja mikä hienointa, en koko loman aikana ajatellut näitä lapsettomuusjuttuja kertaakaan! Siellä mieli ja hermo lepäsi.

Selailin tositosi pikaisesti aikaisempia viestejänne ja suru ja masennus tuli, kun luin kaikki teidän huonot uutiset hoitojenne tuloksista..... Uskohan tässä kohta näihin hoitoihin menee! Eikös IVF:ssä onnistumis% pitäisi olla yli 30 ?!? Tämähän on jo siinä tapauksessa tilastollisestikin epätodennäköistä. Olen lueskellut myös tuota "Ensikertalaisia IVF/ISCI-hoidoissa"-ketjua eikä sielläkään ole tainnut tulla plussan plussaa vähään aikaan?!

Meilläkin asiat etenee nyt niin, että ensi maanantaille on varattuna aika, jossa käydään läpi IVF:n aikataulu ja saan reseptit sitä varten (ja mahd. 0-ultra). Jätämme siis neljännen inssin kokonaan väliin ja siirrymme samantien IVF:ään. Aikataulu tulee luult. menemään niin, että parin viikon päästä aloitan sumuttelut ja punktio ajoittuisi sitten maaliskuun loppupuolelle. Niin siis mikäli kaikki menee lääkitysten ym kanssa hyvin.... Kyllähän tämä kaikki vähän jännittää ja hirvittää, mutta ehkä sitä on aika ottaa vihdoin härkää sarvista.

Yritän tässä pikku hiljaa aktivoitua takaisin linjoille, kun itselläkin jatkuu taas tämä hoitorumba. Nyt en oikein osaa kommentoida teidän tilanteita :-( , kun olen hieman pudonnut välistä kärryiltä. Pahoittelut siitä, mutta lupaan parantaa tapani jatkossa :)

Helmu

9. Kata - Vierailija

Helmu - tervetuloa takaisin!! Tosi kivaa että olet taas "linjoilla" - niin, ja että teillä oli mahtava rentouttava loma.
    Mitä noihin epäonnistumisiin oikein sanoisi...? Itse alan epäillä inssiä emmekä vielä ole päättäneet menemmekö neljänteen inssiin vai siirrymmekö mekin IVF:ään. Näyttää siis siltä että etenemme suurin piirtein samaa tahtia. Mutta joka tapauksessa IVF:ää ei voi tehdä tässä kierrossa sillä kierto on varmasti jo edennyt liian paljon. Ehkä sitten maaliskuussa.

Mutta ethän nyt meidän takia masennu ja menetä toivoa!!?? :) :) Koita välillä unohtaa kaiken tämän ja mielessäsi siirtyä takaisin sinne Thaimaan aurinkoisille rannoille. Joka tapauksessa: tosi mukavaa että olet taas kuulolla!!! :)
    Kata

10. =) Vierailija

Heissan!

Kivaa Helmu, että olet palannut. Ihanaa, että pääsitte hetkeksi irti tästä oravanpyörästä. Thaimaa on siihen varsin otollinen paikka! Kävittekö sukeltamassa vai nautitteko vain auringon lämmöstä? Muistithan tilata drinksun ananaksessa? Voi että, lähtisin Thaimaahan vaikka heti takaisin.. Tervetuloa kuitenkin takaisin Helmu!

Meillä tässä ketjussa on tosiaan tilastotappioita otettu oikein huolella. Pitäisiköhän vaihtaa ketjun nimeä, jos toisi parempaa onnea meillekin?! Ensi hoitokierroksella on tilastollisestikin jonkun tai mielumin joidenkin pakko onnistua! Luotetaan siihen. Ai niin, ja olihan meillä jo tilauksessa ne yhtäaikaiset plussat kaikilla.. Sopimukseen mahtuu vielä mukaan.. ;)

Itse olen yllättävänkin hyvin saanut katseen jo kohti PAS:ia. Välikierto tuntui aluksi kurjalta odottelulta, mutta oikeastaan tekee kuitenkin ihan hyvää. Kyllä tässä on sen verran kovilla kuitenkin oltu..

Tällaisia tällä erää, niin ja hyvää ystävänpäivää!

=)

11. Jaki karhu Vierailija

Hyvää ystävänpäivää kaikille!! Tänään kävimme lääkärissä ja sain lääkettä,joka tasaa sokeriaineenvaihduntaani ja sen myötä ovulaatio pitäisi alkaa tulla normaalisti. Sitten seuraavien menkkojen aikana 3-5 vuotopäivä aloitetaan pistokset masuun puregonia pienellä annoksella 50iu jonka jälkeen/aikana sitten tsekkaillaan munasolujen tilannetta. Sitten jos kaikki on hoitunut kivasti niin ne pregnyl pistokset alotellaan ja IVF edessä.Eli meillä mennään suoraan IVF:n .

Clucophagea joudun kuulema napostelemaan niin kauan kun raskaaksi tulen ja mahdollisesti myös sitten raskauden ajan. Siis jos niin hyvin käy,että raskaaksi tulen.=) Ihan mahdottoman kauaa ei siis mene,että päästään sinne Ivf:n mikä on iloinen yllätys kun julkisesta sektorista kuitenkin kysymys.

Helmu,heippa.Sulla ollut varmaan ihanaa olla vähän auringossa. ja pois täältä kylmästä pohjolasta =)Piristäsi kyllä minuakin. Olen nimeni veroine "karhu" sikäli,että talvisin voisin nukkua vaikka kuinka kauan ja paljon. Kevät ja kesä sitten taas herättää "henkiin" meikäläisen.

Tässä nyt vähän väliraporttia ja edelleen pitelin niitä peukkuja ja pottuvarpaita kaikille pystyssä. Kyllä olisi kiva uutinen lukea plussa viestejä =DPalaillaan!!! p.s toivottavasti ei yhtä paljon kirjoitusvirheitä,kun viimeksi ;)

12. Helmu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia kaikille "takaisintulotoivotuksista". Niin ja hyvää ystävänpäivää.

=), kyllä tuli kaiken maailman coctailit maisteltua ja hyviä olivat! Täysin hyvällä omallatunnolla niitä siellä siemailin, kun tiesin tästä tulevasta keväästä. Koko aika hommailtiin kaikkea mahdollista. Ei oikein olla sellaista paikallaan olevaa porukkaa. Käytiin merellä saarihyppelemässä, snorklailemassa, temppeleillä ynnä muuta mukavaa. Ihanaa. Tahtoo takaisin. Lueskelin noita aikaisempia viestejä ja vaikka teillä menikin mönkään tuo eka IVF, niin saitte kuitenkin hyvän saaliin pakkaseen! Hienoa. Nyt sitten kaikki toiveet tulevaan PAS:iin. Kyllä se nyt onnistuu!! Mihin sen nyt sitten tarkemmin ajoittuu?

Kata, sepäs olisikin mukavaa, jos mentäisiin suunnilleen samassa aikataulussa tuon ekan IVF:n kanssa. Voitaisiin samaa aikaa jännäillä lääkityksiä, tuntemuksia ja muita, kun ollaan vielä noviiseja sen asian kanssa. Mun täytyy kyllä sanoa, että inssin suhteen mulla meni usko. Onhan niitä varmasti tapauksia, että se neljäs onnistuu, mutta uskoisin, että aika harvinaista on. Kyllä se tässä ajassa olisi sitten varmaan jo luomustikin tärpännyt, jos pelkästä inssistä olisi apua. Ei meillä ainakaan. Nyt on ihan hyvä mieli, kun tietää, että IVF:n avulla olemma taas yhden askeleen lähempänä onnistumista. Pakko valaa vähän uskoa tähän touhuun :)

Jakikarhu, heippa sinullekin. Ei varmaankaan olla vielä oltu samaa aikaa linjoilla aikaisemmin. Mä olen vielä ihan pihalla noiden IVF-juttujen kanssa (ensi ma toivottavasti viisaampi). Eli siis mihin ajankohtaan teillä tarkemmin punktio ajoittuu?

Onko Nyyti vielä täällä linjoilla vai siirtynyt kokonaan toiseen ketjuun?!

Pitäisiköhän meidänkin jatkaa jutustelua uudessa ketjussa?! Tässä alkaa olla sivuja jo aikalailla ja taidamme jo kaikki olla lähestulkoon inssimme yrittäneet. Nimiehdotuksia uudelle ketjulle?!

Helmu

13. Jaki karhu Vierailija

Heippa Helmu! Joo ei taideta olla aikasemmin olla linjoilla =) Punktio jätettiin vielä tulevaisuuteen. Nyt koitetaan saada mun ovulaatio tuolla(glucophage) lääkityksellä kuntoon ja testataan pregnylin annos määrää sopivaksi. Mikäli tuo 50iu riittää,niin punktio kuulema järjestyy piankin.Sitten irrottelemaan niitä muniksia...

Ilmeisesti tuo sokeriaineenvaihdunta vaikuttaa oleellisesti munasolujen kypsymiseen ja ovulointiin. Samaten myös raskaaksi tuloon on olemassa vaikutusta.Näin ymmärsin lääkärin puheista.

Kiva olisi tietää tarkemmin punktio ajankohta,mutta täytyy nyt koittaa malttaa varttua kuinka lääkkeet tehoaa=)Arvaatte varmaan,että pikkasen meinaa olla malttamaton olo...kuitenkin jo kuusi vuotta tätä lapsettomuutta kestänyt =( Tosin aiemmat hoidot onkin jääneet Clomifeniin eikä mulla tuottaneet toivottua tulosta. Kivuliaan hyperstimulaation sen sijaan kyllä.

Jotenkin olen ymmärtänyt,että IVF alkaa olla niitä likipitäen viimeisimpänä kokeiltavia hoitoja,kun muilla hoidoilla ei raskautta aikaan saada. Olenko ihan hakoteillä? Tai kun hedelmällisyys on merkittävästi alentunut?? Mutta IVF kuitenkin "varmimpana" hoitomuotona pidettyjä kikkoja jeesata luontoa mäessä. Tai niin sitä meille on ainakin mainostettu =/Mene ja tiedä sitten. Koitan olla positiivinen tai kuvaisiko rehellisemmin pessimistisen optimistinen;)

Kyllähän niitä pettymyksiä ei enään hirmusesti jaksasi,meistä varmaan kukaan.Kait se alkaa mennä jo itsesuojelun puolelle,kun koittaa olla mahdollisimman neutraali ja tyyni,vaikka oikeesti olisi jo kiva lueskella lastenvaate ja tarvike cataloogeja.Fiilikset menee vuoristorataa kovaa vauhtia...

14. Nyyti 1 Vierailija

Heippa!

Helmu, tervetuloa takaisin etelän auringon alta!! Mä olen kyllä linjoilla, hiukan yritän vieroittautua näistä vauvahaaveista, kun ne on niin kamalan kokonaisvaltaisia ja vie kaiken energian.. Täällä palstalla on taas negatiivisten fiilisten jälkeen aika toiveikas tunnelma!! Mä yritän mennä perjantaina ultraan ihan "muina naisina" ilman mitään suuria odotuksia. Jos on ovis tapahtumassa niin se on kivaa, jos ei niin sitten olen =) kanssa samassa aikataulussa. =),voiko Pregnyliä käyttää luomukierrossa?

Kata, millainen tilanne teillä olikaan? Tarkoitan, että onko teillä hyvät mahdollisuudet inssissä?

Jaki Karhu, taitaa nämä koeputkihoidot olla viimesiä hoitokeinoja. Meillähän tehtiin ICSI, eli siittiöt ruiskutettiin munasolujen sisään. Sitten on tietty muita erikoistekniikoita ja luovutetut solut viimeisenä vaihtoehtona.

Hyvää ystävänpäivää nettikavereille! Mies naureskelee mua aina, kun mun pitää mennä katsomaan, mitä "tytöille netissä" kuuluu..

15. =) Vierailija

Heippa nettitytöt! ;) Kuulostaapa huvittavalta..

Kannatan Helmun uuden ketjun perustamisideaa. Nimiehdotuksia?!? Onpas nyt hankala yks nimi. Odotuksen odottajat? Äh, ei tule mitään nyt mieleen..

Kuulosti ihanalta tuo Helmun reissu. Eikä vähiten merkityksellistä ollenkaan, että saitte ajatukset pois näistä lapsettomuusasioista, edes hetkeksi. Olispa ihanaa päästä uudelleen thaimaahan. Finnmatkat on jo laittaneet ens talven myyntiin, tekis kyllä mieli sieltä matka jo varata. Montakohan viikkoa pystyisi olemaan töistä pois? `haaveilee auringosta ja kirkkaista vesistä`

Tulehan Nyyti kertoilemaan, mitä ultrassa näkyi. Toivotaan, että pas onnistuu teillä jo tähän kiertoon. Ja tietty positiivista lopputulosta toivotaan. Mä olen pistänyt inssien yhteydessä Pregnylin luomukiertoon. Ajoitus on aika tarkka, pitää mennä ovis plussan ja hoitoajan kanssa yksiin.

Jakillakin on suunnitelmat selvillä, hienoa.

=)

16. Kata - Vierailija

hei,
    Pitkän pohdinnan jälkeen olemme päättäneet siirtya IVF:ään elikkä jättää se neljäs inssi tekemättä. Ensin päätös tuntui tosi tosi raskaalta, vaihtoehdothan vähenee. Mutta kai tässä täytyy muistaa että samalla siirtyy (ehkä) tehokkaampiin hoitomuotoihin joten mahdollisuudet tulla raskaaksi lienee isommat. Taistelen oman itseni kanssa tällä hetkellä: "PITÄÄ OLLA POSITIIVINEN"...

Tästä kierrosta tulee luomokierto ja hengähdystauko. 2 viikon kuluttua menemme sitten kliniikalle suunnittelutapaamiselle. Onneksi olette jo kertoneet hieman joten kaikki ei ole ihan uutta. Voisitteko selittää yhden asian: miten klinikoilla toimitaan jos sattuu sellainen tilanne että kasvaneet munasolut ovat "valmiita kerättäviksi" viikonloppuna? Silloinhan täytyy(?) palvella asiakasta viikonloppuna? Meillähän kaikki on tapana tapahtua viikonloppuna kun palvelua ei saa... :)

Kertoisitteko samalla onko toisiaankin niin että itse IVF:ään "valmistautuminen" vie 2 kiertoa? Keskustellessani hetki sitten lääkärin kanssa hän sanoi että ensimmäisen kierron aikana ryhtyy ottamaan (keltarauhas?)hormooneja ja vasta sitä seuraavan kierron aikana pääsee itse asiaan. Huh, olen ihan pihalla näiden asioiden kanssa.

kiitos taas avustanne. haleja, Kata

17. =) Vierailija

Kata, meillä toimittiin niin, että ennakoitiin ettei keräys/siirto osu viikonlopulle. Meillä myöskin klinikka kiinni vkl:t. Ennakoiminen aloitettiin sillä, ettei piikittelyt ja munasolujen kasvatus ala tiettyinä viikonpäivinä. Näin punktioajankohta saadaan osumaan halutuille ja mahdollisille päiville. Niillä Orgalutran-piikeillä saadaan myös pelattua aikaa ( =pidettyä follit irtoamattomina keräykseen asti ). Teillä on ilmeisesti suunnitteilla IVF pitkällä kaavalla? Meillä oli lyhyt kaava, jolloin punktio ja siirto oli molemmat samassa kierrossa, samoin se ainainen nega..

Oikein paljon tsemppiä sinulle Kata, hyvin se menee. Mulla ei ainakaan ollut mikään kauhea kokemus.

=)

18. Nyyti 1 Vierailija

Heippa!

Ei päästy PAS:siin! Limakalvo oli ohut ja munasarjat oli vieläkin rakkulaiset koeputkihoidon jäljiltä. Ja voi kamala, miten ne oli kipeät!!! Tekee pahaa, kun ajattelen sitä.. Painettiin sisältä ultralaitteella ja päältä kädellä (ei varmaankaan mitenkään kovasti!!), että saatiin munasarja hyvin näkyviin. AUTS!

Mutta tuli hyviäkin uutisia. Eli kivut ei varmaankaan johdu endosta (sitä ei näkynyt missään) vaan noista toipuvista munasarjoista. Ja kysyin tarkemmin meidän alkioista ja ne on tosi hyviä!! Yksi lk 3, muut ykköstä ja kakkosta, ykkösluokkaa eniten. Lääkärin mukaan tosi harvoin näkee noin hyvää tulosta=) Eli hyvillä mielin PAS:sia suunnitellaan ensi kiertoon ja nyt annan elimistön toipua. Me ollaan miehen kanssa vauvakuumeessamme puhuttu, että jos me saataisiin edes ne alkiot kotiin..=) Voitaisiin antaa niille nimet ja esitellä kavereille. Tämä oli siis vitsi, en ole ihan kokonaan seonnut vielä!

Kata, onnea koeputkihoitoon! Kyllä sinä siitä hyvin selviät, on me muutkin selvitty. Ja saadaan myös plussat jossain vaiheessa! Mullakin oli lyhyt kaava, sun kaava on mulle vieraampi. En oikein tiedä miten valinta eri hoitokaavojen välillä tehdään, tosi monet tuntuu käyttävän pitkää kaavaa.

=), mennään sitten samassa tahdissa PAS:siin! Toivottavasti elimistö on yhteistyössä eikä mene yhtään kiertoa enää "hukkaan". Onneksi sillä Pregnylillä saa vähän pelivaraa.

Kannatan myös uutta ketjua! Täällä alkaa inssiläiset olla aika vähissä.. Mukavaa viikonloppua kaikille!

19. =) Vierailija

Nyyti, Kiitos hyvistä nauruista! Tässä on Petteri- se vielä vähän pieni ja kylmä kaveri, mutta odotelkaa, kehittyy koko ajan. Mitahän kaverit sanois?! ;) ;) Voi olla, että tilaisivat kyydin jonnekin muualle, kuin lapsettomuusklinikalle! ;)

Harmi, ettette pääseet PAS:in. Mutta hyvä, ettei se endo siellä kukkinut, vaan kivut olikin `tervettä` laatua. Nyt sitten vaan odotellaan, yhdessä sitten piinaillaan taas.

Mä ajattelin mennä ulos tuulettumaan pitkästä aikaa tämän kierron aikana. Nyt ei ainakaan ole mitään piinailtavaa, ja odotellessa vois olla kivaa. Eipä ole tämän rankan syksyn ja talven aikana tullut käytyä missään. Tuulettuminen vois tehdä ihan hyvää. Olettekos muut käyneet ulkona hoitojen aikana?

Nyt hyviä nimiehdotuksia!? Laitetaan uusi ketju, niin saadaan uudet kujeetkin!

Hyvää viikonloppua, =)

20. Helmu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Huomenta,

Vitsi kun mulla ei tule mieleen yhtään hyvää nimiehdotusta uudelle ketjulle. Eihän sillä nimellä nyt hirveästi mitään väliä ole, mutta joku pitäisi nyt keksiä niin saataisiin uusi ketju ja sitä myötä kaikille plussat kevään aikana (taikauskoistako?!) :)!

Tänään oli meillä sitten suunnittelukäynti IVF:ää varten ja tästä se nyt sitten lähtee. Ensi maanantaina alkaa sumut Synarelalla ja multa jäi heti yksi asia rekisteröimättä! Kuinka kauan sumutuksia tulee jatkaa?! En tiedä, sanoiko lekuri vai unohtiko ja enhän minä siinä kaikessa informaatiotulvassa ja jännityksessa tietenkään muistanut tarkistaa. Sumuja käytetään siis 12 tunnin välein, aamulla ja illalla kumpaakin sieraimeen, mutta siis kuinka kauan?!

Seuraavan vuodon alkaessa sitten pitää varata aika ultraan ja pistosopetukseen. Kääk....Aika huimaa, että tässä sitä nyt sitten ollaan. Ja tästä eteenpäin ei sitten rahanmenoa voi estää. Sitä menee.... ja paljon.

=), kyselit ulkona käymisestä ja itse asiassa viime viikonloppuna näin ystäviäni pitkästä aikaa ja meni hieman kosteissakin merkeissä. Hirveästi en ole nyt mennyt ja varmasti nyt kun alkaa tositoimet, niin menot vähenee entisestään. Mutta tätä ennen ehkä noin kerran kuukaudessa on tullut ulkona käytyä. Yksi hyvä ystäväni muuten taas kertoi raskausuutisia (ekalla yrityskerralla tärppäsi) ja täytyy myöntää, että olen aika ylpeä itsestäni, sillä selvisin siitä tosi tosi hyvin. Samalla kertaa juteltiin ystävieni kanssa rakentavasti myös tästä meidän tilaanteesta ja oli tosi hyvä saada jutella asiasta hyvien ystävien kanssa.

Kata, kyselit kuinka kauan menee aikaa IVF:ään. Meillä siis sumut alkaa ensi maanantaina ja punktio ja siirto ajoittuu sitten maaliskuun loppuun eli noin kuukausi tähän härdelliin kaiken kaikkiaan menee. Mutta oma tietonikin tästä kaikesta on vielä kovin vähäistä, mutta onneksi meitä on kaksi epätietoista ensikertalaista!

Harmin paikka Nyyti, että meni PAS hutiin tässä kierrossa, mutta yritä nauttia välikierrosta ja relata taas ennen tositoimia. Pääsette sitten =):n kanssa yhdessä jännäilemään.

Nyt pitää jatkaa töitä, sillä niitä riittää näin maanantaina. Mukavaa viikonalkua!

Helmu

21. Kata - Vierailija

Kiirettä pitää joten kirjoitan ihan nopeasti ja palaan huomenna!
    1) uuden listan nimi voisi olla pakkasakat (ei siis pakkasukot)... ajattelin noita kavereita sillä pakkasessa: Petteriä ym.
    2) Nyyti, kiitos minunkin puolesta hyvistä nauruista. Hyvä kun tälle touhulle välillä saa nauraa oikein kunnolla. Mekin naurettiin aivan sairaasti viikonloppuna kun käytiin Citymarketilla ja siellä oven vieressä oli iso kyltti "P - lapsiperheille". Mietittiin että missäköhän 2 km päässä ovesta on se "P - lapsettomille" kyltti.
    terkkuja,
    Kata

22. Jaki karhu Vierailija

Heippa tytöt! Uutta palstan nimeä funtsinut hmmm...hmmm...ei meinaa keksiä mitään kivaa nimeä. Kaikkea ihan hööpöä tulee kyllä mieleen =) kuten babyputki,putkilaiset,vauva hanke jne. ihan höpsöjä. Kevät aurinko onneksi vähän piristää,mutta tekee myös levottoman olon.

Lueskelin Nasupin aikaisempia tekstejä ja hoksasin,että siinä mulla kohtalotoveri. Ihan samat metut jouduin alottamaan minäkin ja sitten se puregon+pregnyl pistely!!!
    Mulla kanssa se verensokeri liian koholla ja luomu ovista lääkäri hakeepi tuolla metu-hoidolla mullekin. Olo on kyllä jollain tapaa virkeempi,vaikka.. MBO-> pco->korkeat sokeri ja rasva arvot verestä,kohonnut verenpaine,epäsäännöllinen kierto,taipumusta ylipainoon...

Johtuuko sitten sokereista vaiko uudesta kevyemmästä ruokavaliosta ( virkeempi oloni) ja kiloja viime vuodesta tiputtanut jo 5 kiloa!!!!Vielä muutama kilo kevyemmäksi ja lääkärikin on tyytyväinen tilanteeseeni.

Olisi kiva kuulla Nasupistakin jotain,olisi kysyttävää sattuneesta syystä,kun itellä tuo sama kaava menossa. Ja ilman muuta kaikkien muidenkin kanssa tykkään kuulumisia vaihtaa. Nämä lapsettomuushommat vaan tuntuu etenevän niin hissukseen. Tai sitten se vaan johtuu siitä,että" odottavan "aika on pitkä.

Nyt reipasta ulkoilua voimavarojen mukaan,niin ajatukset tuulettuu =D

23. Kata - Vierailija

Hei nettitytöt (sehän voisi myös olla uuden listan nimi... olenpa tänään kekseliäs!)

Vasta nyt minulla oli aikaa lukea viestejänne! Pahoittelen Nyyti ettette päässeet PAS:iin - mutta toisaalta hyvä jos annatte munasarjojen hieman levätä (minuunkin sattui kun luin tämänpäiväisistä toimenpiteistänne!) :) niin, ja onneksi olkoon ei-endon johdosta! minullahan oli samanlaiset huolet vähän aikaa sitten joten tiedän kuinka helpottunut olo voi olla!

Kiitos =) neuvoista IVF valmistelujen suhteen + tsemppauksesta. Kyllä tämä tästä... olen taas positiivisemmalla tuulella! :)

Yhtäkkiä valmistaudumme siis kaikki IVF:ään, tosi kivaa ettei ole ihan yksin! Meillä on seuraavanlainen aikataulu tulevan kuukauden aikana: ensin terolut maaliskuun alussa (viikko 9 ja 10), sitten UÄ (viikko 11) ja sen jälkeen (viikkoina 11 ja 12) Puregonia ja sen jälkeen orgalutrania. Itse toimenpidetehdään viikolla 13. Saanko nyt siirtyä osioon "erittäin tyhmät kysymykset" (emme nimittäin ole saaneet minkäänlaista opastusta tämän asian suhteen, lääkäri - jolla oli kiire hiihtolomalle - vain kirjoitti lääkkeiden nimet ja pvm:t paperille ja kehotti aloittamaan terolutkuurin tiettynä päivänä)??

Siis:
    - terolut ilmeisesti ajoittaa menkat tiettyyn ajankohtaan? Lääkäri olisi halunnut antaa primolutia mutta ei sitten antanutkaan koska halusimme yrittää luomuna tämän kierron aikana. Onko teillä kokemusta terolutista?
    - Puregon (pistoksia?)... olenko ymmärtänyt oikein että ne stimuloi munasarjoja?
    - orgalutran (kiitos =) selityksestä...) siis estää munasolut irtoamasta ennenaikaisesti?

Mutta Helmu... mihin tuo sun "sumuttelusi" liittyy? Hitsi... tässähän on ihan hukassa... ;) Miten te muuten olette piikittelyt hoitaneet: pistättekö itse? Kuinka usein pitää piikitellä (= jos sen voi tehdä aamuisin ja/tai iltaisin, mieshän voisi avustaa).

Olen tosi iloinen siitä että teiltä saa taustatukea. Voimia teille kaikille ja iso hali, Kata

24. =) Vierailija

Heippa nettitytöt!

Täällähän ollaan oltu kekseliäinä, nimiehdotuksia on nyt siis babyputki, vauvahanke, pakkasakat ja nettitytöt. Mikäs valitaan? Vieläkin naurattaa toi Petteri-juttu! Olettekos Nyyti hyysänneet pakkasvauvojanne?! :) Mutta tosiaan, nyt uusi ketju pystyyn, niin saadaan ne plussat! Helmun kanssa taidan olla niitä taikauskoisia..

Kiva Kata kuulla, että positiivisemmalla mielellä taas. Esittämäsi kysymykset ei ole tyhmiä ollenkaan. Tylsää, että lääkäri ei ehtinyt rauhassa kertoa tulevista lääkkeistä ja suunnitelmista. Ettekös kuitenkin olleet yksityisellä hoidossa? Aika huonoa palvelua..

En osaa kaikkiin kysymyksiisi vastata, mutta Puregon tosiaan stimuloi munasarjoja ja auttaa rakkoloita kypsymään useita kerralla. Tämän vuoksi tehdään ne tarkat ultraukset, saadaan määriteltyä kropallesi oikea annos. Näin ollen rakkuloita kypsyy riittävästi, muttei liikaa. Kuulostaa helpolta.

Teroluteista en tiedä mitään, mutta käy katsomassa yliopiston apteekin nettisivut. Siellä saa käikista lääkkeistä hinnat ja tuoteselosteen luettavaksi.

Sitten siitä piikittelystä vielä, siinähän tärkeintä on se että piikittää tasan samaan aikaan vuorokaudesta. Ei väliä, onko aamulla vai illalla. Mä piikittelin itse itseäni. Eka piikki tuntui oudolta, mutta eihän se niin kamalaa ollut. Etenkin Puregon oli helppo ( ja pisimpään piikitettävä ) pistää. Siinä on niin ohut ja lyhyt neula, ei juuri tunnu. Pistäähän diabeetikotkin itseään koko lopun elämäänsä ja useita kertoja päivässä..

Hah, kuulostan ihan joltain lähes aina tätä tehneeltä. Tosiasiassahan minulla on se hurja yhden kerran kokemus. Ja toivottavasti ei koskaan tulekaan enempää kokemusta..

Jaki, teillä kuulostaa tosiaan Nasupin kanssa olevan yhteisiä piirteitä, ainakin nuo metut. Nasuppi taukoilee, käy harvakseltaan piipahtamassa täällä ja ehkä taustailee joskus. Terkkuja vaan Nasupille!

Helmullakin alkaa sumut ihan kohta. Onneksi aika menee nopeasti, sitten ollaankin jo piinaamassa! Tsemppiä tulevaan!

Nyt alkaa jo muistuttamaan romaania tämä viesti, joten lopettelen tältä erää. Palaillaan taas, aurinkoista päivää,

=)

25. Nyyti 1 Vierailija

Heippa!

Kiitos kysymästä, ei olla pakastettuja perheenjäseniämme päästy hyysäilemään =) Vaikka on kyllä sen verran kylmä, että niitä voisi vaikka parvekkeella vaunuissa säilyttää.. No joo, antaa huurunenien olla klinikan pakkasessa parempia aikoja odottamassa.

Täällä onkin ollut aktiivista keskustelua ja toiveikasta hoitojen suunnittelua!!Onnea matkaan Kata, Helmu ja Jaki Karhu. Ja Jaki Karhulle erikseen onnittelut hienosta painonpudotuksesta!!

Sulla Kata on varmaan ne Terolutit käytössä "nollaamaan" munasarjojen toimintaa, että sitten Puregonilla (se on FSH:ta eli follikkelia stimuloivaa hormonia) saadaan monta follikkelia kehittymään. Mulla oli käytössä pillerit munasarjoja lamaamassa ja niillä saatiin myös kuukautisen ohjattua oikeaan päivään hoidon kannalta. Puregonin pistäminen on pikkujuttu, mutta Orgalutran oli musta vähän inhottava. Joku toisella palstalla neuvoi puuduttamaan ihoa jääpalalla ennen pistosta, mä teen niin jos/kun vielä joudun samaan pyöritykseen uudelleen.

Uusi ketju voisi olla nimeltään vaikka plussausketju, kun kerran aiotaan kaikki lähiaikoina plussata! Vai onko se jo liian optimistista, mitä te taikauskoiset olette mieltä? Tai inssin suorittaneet.. se taitaa olla tylsä. Pakkasakat taitaisi tuoda meille kaikille nyt mieleen pienen ja kylmän Petterin, joka odottaa kohtuun pääsyä ja josta vanhemmat on jo nyt ylpeitä, se on musta myös hauska nimi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri