Insuliinihoitoinen RD ja vauvan vointi, imetys yms. synnytyksen jälkeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miii"

Vieras
Kokemuksia olisi kaivannut, kuinka asiat on lähtenyt synnytyksen jälkeen sujumaan kun raskausaikana on joutunut pistämään insuliinia...

Mulla on kaikissa raskauksissa todettu RD ja ruokavalio on aiemmin riittänyt, edellinen lapsi oli isompi (4200g) mutta ongelmia ei sokereiden kanssa tullut ja alusta asti oli vierihoidossa ja imetys lähti hyvin käyntiin, lisämaitoa ei jouduttu ikinä antamaan ja päästiin kotiin vauvan ollessa 2vrk.

Nyt siis rv 35 menossa ja tänään jouduin insuliinihoidolle, aamulla ja illalla pistä pitkävaikutteista insuliinia.. vauva on hieman käyrän yläpuolella, painoarvio on jo n.2900g ja jos LA asti menee niin n.4,5kg vauva on tulossa.

Mutta siis luin netistä nyt kauhukokemuksia kuinka vauva viedään eri osastolle seurantaan, kun diabetesta hoidettu insuliinilla, imettää pääsee vain 3h välein, vauvalle annetaan lisämaitoa verensokereiden takia yms. yms.

Ja suoraan sanottuna itku pääsi :(

Kokemuksia siis kaipaisin kovasti miten asiat oikeasti menee, uusi lääkärikeikka Jorviin on edessä rv36 jossa pääsen näistäkin juttelemaan, mutta että ei tarvitisi sinne asti murehtia!

Mun huonetoverin vauva oli ihan kalpea ja sokerit meni alas ja piti antaa lisämaitoa ja sokeriliuosta jne. mut kyllä se oli koko ajan äitinsä kanssa. Ja hänellä siis oli insuliinihoitoinen diabetes ollut. Kätilö juoksi eestaas tarkistamassa vauvan vointia ja mittaamassa sokereita.

Itselläni oli insuliinihoitoinen RD ja 2 viikkoa synnytin. Sain vauvan heti vierihoitoon, verensokereita mittailtiin vaan vauvalta 3 tunnin välein ensimmäisen vuorokauden aikana, sitten 2 vuorokautta vähän harvemmin.
Samoin ensimmäisen vuorokauden ajan hoitajat seurasivat muutenkin vauvan vointia vähän tarkemmin ja koko sairaalassa olon vauvan syömiset kirjattiin ylös ja vähintään 3 tunnin välein piti syöttää.
Ja mulla oli muuten noilla viikoilla sama painoarvio ja yllätys yllätys, vauva syntyi rv 41+1 ja painoi 3400g...

Mulla oli insuliinihoitoinen RD, mutta vuva ei ollut ns. sokerivauva. Syntyi viikolla 38+6 ja painoa oli 3670, mutta sokeriarvot oli alusta asti ihan ok. Vauvan sokereita seurattiin n. vuorokauden ajan syntymästä ja mitään poikkeavaa ei ollut. Synnytys olisi käynnistetty, jos ei olisi laskettuun aikaan mennessä syntynyt. Imetyksen kanssa kyllä sitten takkultiin muuten kun vauva ei osannut ottaa oikeaa imuotetta ja mulla maito nousi vasta reilun viikon päästä synnytyksestä. Pari viikkoa annoin lisamaitoa, mutta sitten alkoi sekin homma sujumaan ja lisämaidot jäi. Sairaalassa oltiin 5 vrk koska vauvan paino laski vähän liikaa syntymän jälkeen noiden em. ongelmien takia. Vauva oli kuitenkin koko ajan vierihoidossa ja imettää sai, ja pitkin, aina kun siltä tuntui. En sitten kyllä tiedä miten homma menee jos vauvalla on sokereissa häikkää...

Mulla oli molemmissa raskauksissa. Esikon synnytys käynnistettiin rv 38+1, syntyi 4300kg tyttönen. Kakkonen käynnistettiin rv 38+6, 3700g tyttö tuli. Molemmat täyden kympin tyttöjä.

Sokereita seurattiin, oisko 4x päivässä? Jos sokerit vauvalla alle 4, niin sai lisämaitoa 3h välein. Alle kakkosen arvoilla ois joutunu vto:lle sokeritippaan. 3 hyvää (yli 4) arvoa putkeen ja pääs seurannasta pois. Mulla lapset sai molemmat lisämaitoa kun arvot oli alussa 3.5. Mut vierihoidossa olivat. Esikko kellastui 3pv iässä ja vietti päivän sinivalossa, tämä saattaa siis aiheutua diabeteksestä. Kakkonen ei kellastunut, vaikka sitä pelkäsinkin :(

Mulla ollut myös joka raskaudessa RD ja viimeisimmässä insuliinihoitoinen. Olin koko raskauden ajan tarkka ruuastani, myös insuliinihoidon aikana. Raskaus käynnistettiin rv39 ja risat. Vauva syntyi 4120g painoisena. Ekat sokerit otettiin synnytyssalissa ja sen jälkeen sain imettää. Sitten vauva vietiin lastenosastolle sokeritippaan, jossa häntä kävin syöttämässä. Minun poissa ollessa annettiin lisämaitoa sokeriarvoista riippuen. Sokereita seurattiin kolmen tunnin välein yötä päivää. Myös muita verikokeita otettiin ja lisä kaliumia vauvani sai, koska laski liian alas heikkojen sokereiden vuoksi. Kaksi päivää vauveli oli lastenosastolla ja sitten pääsi vierihoitoon osastolle.

Kurjaahan se oli mutta kaikki tehtiin vauvan hyväksi muuten raasun olisi huonosti käynyt. Imettämiseen sillä ei ollut vaikutusta, lähti sujumaan oikein hyvin. Muista harmin hetkellä, että ei ne ilkeillessään ota vauvaa toiselle osastolle ja annna lisä maitoa vaan vauvasi saa erittäin tasokasta vastasyntyneiden hoitoa, jonka vuoksi vauvasi jää henkiin ja säilyy terveenä, kasvaa iki-ihanaksi taaperoksi.

Paljon tsemppiä loppuraskauteen, kaikki sujuu hyvin, pidä asenne korkealla!

Kiitoksia tsempityksistä, mukavaa kuulla, että ilmaisesti tarvetta eri osastolle ei välttämättä ainakaan suoraan ole.

Pitää jutella asioita läpi kun pääsee rv 36 tapaamaan ihan lääkäriä, nyt on tullut niin paljon kaikkea muuta uutta insuliinien yms kanssa että asiat on keskittynyt enemmän nyt niihin...

Positiivisempi olo jäi kuitenkin viesteistänne :)