Intia sotii vielä Mig-21 hävittäjillä - samoilla koneilla joista Suomi luopui 90-luvun alussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on ollu mulle vaikea asia käsittää, että miksi vanhojen koneiden tutkia ja asejärjestelmiä ei vain voi päivittää nykyaikaan. Välttämättä Suomelle ei myytäisi nyky aseita vanhoihin koneisiin esimerkiksi Yhdysvalloista mutta miksi Suomi ei voisi joskus kehitellä jotain itse, kun kuitenkin ollaan teknologian huippumaita?

Suomenkin aikoinaan käyttämät Migit ja Drakenit jättäisi huippunopeudellaan Hornetit ja monet muut uudemmat koneet, kaarto-ominaisuuksissa sen sijaan häviävät uudemmille, mutta onko sillä edes merkitystä?

Perinteisiä ilmataisteluita joissa koneet kaartelevat ja ampuvat konetykeillään toisiaan ei oikeastaan tapahdu nykyaikana vaan kohteeseen lukittuvilla ohjuksills. Joten maalaisjärjellä ajateltuna vanha Mig tai Draken nykyaikaisella tutkalla ja asejärjestelmällä varustettuna on varmasti tappavan tehokas laite.

Migin yli 2 machin nopeudella pääsee äkkiä niin lähelle kohdetta, että voi laukaista ohjukset ja koneen kaarto-ominaisuuksilla ei ole silloin mitään merkitystä.

Mig on edelleen nopein Suomen ilmavoimien käytössä ollut lentokone yli kahden machin nopeudellaan ja Draken myös saavutti 2 machin huippunopeuden.

Mua tässä hävittäjähommassa kyrsii se, että Hornetit romutetaan, vaikka niille löytyisi ostaja hyvään hintaan. Minkäköhän takia Hornetteja ei voida myydä?

Yhteistyössä