Irti tissistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta

Vieras
Minkä ikäisenä ja mitä keinoja käyttäen olette vieroittaneet vauvat rinnasta? Kannattaisiko lopettaa imetys kokonaan samalla kun lopettaa yösyötöt? Selviäisikö molemmista samalla kertaa? Miten saisi rinnasta juodun maitomäärän korvattua muulla tavoin? Miten pitkään unikoulut on teillä kestäneet?

kertaheitolla tissi pois, korkeintaa vettä pullosta jos kitisee. Itselläni vierotin molemmat reilun vuoden ikäisenä ja onnekseni en ensimmäisenä tissittömänä yönä ollut itse paikalla, vaan mies hoiti vauvan /vauvat, toisin sanoen ei äidin tarviste olla pariin päivään kotona silloin, antaa isän hoitaa homman niin ei vauvalle tule tissi mieleen kun äiti on lähellä, sillä äiti = tissi tuon ikäiselle, näin meillä.. vuoden verran tissiteltyä alkaa maidon tuotantokin sen verran ehtymään ettei lypsämään tarvii ruveta, eikä saakaan koska se vaan lisää maidontuotantoa ja samalla vauva haistaa tuoreen maidon hajun äidistä.. niillä on tarkka nenä. siis ei yöllä eikä päivällä. Vakaa mielipiteeni tissittelyn lopettamisesta on se että se on kyllä äidille vaikeaa ellei vaikeampaa luopua tissittelystä kuin vauvalle. Rakastin imettämistä, se on äidin ja lapsen herkkä koskematon hetki jota kukaan ei voi häiritä, se on pyhä hetki kaikkien silmissä.

Itselläni on lapsi (9,5) ja haluaisin jo lopettaa yöheräämiset.Vauva tuskin tulee ennen kouluikää itse ehdottamaan imetyksen lopettamista joten aikamoiseen kiukunpurkaukseen täytynee varautua.Tulin ajatelleeksi että olisi ehkä helpompaa lopettaa koko imetys kerralla, eikä yösyöttöjä ensin.Ymmärtäisikö vauva paremmin ettei äiti aio maitoa antaa vaikka kuinka pyytäisi kuin jos sitä muulloin saa mutta vain öisin jää ilman. Päivisin syödään oikeaa ruokaa ja yritän opettaa juomaan nokkamukista maitoa ruokajuomana, mutta vesi maistuu paremmin. Maitoa lisätään myös reilusti puuron joukkoon. Tällä hetkellä imetän aamuisin (on ihanaa jäädä vauvan viereen sänkyyn loikoilemaan ja joskus hän vielä nukahtaakin uudelleen.)Päiväunet sisällä onnistuvat imetyksen voimalla samoin iltaisin nukkumaanmeno ja sitten on ne yösyötöt 2 tai 3 kertaa. Imettäessä lapsi tuntuu kaikkein vauvamaisimmalta, hellyyttävimmätä ja eniten omalta.Kaikesta siitä en raaskisi luopua.Kyseessä on kuitenkin nuorimmaiseksi suunniteltu, äidin lellikkivauva. Toisaalta vaakakupissa painavat univelat ja saisi ehkäisyasiat hoidettua hormonit kohdalleen ja toivottavasti sitten taas parisuhteenkin paikattua.Koetan pikkuhiljaa vähennellen totutella ja ukauden parin päästä lopetetaan.oka tapauksessa ennen 1v syntymäpäivää

Meillä loppui imetys, kun vauva oli 3kk,.Korvasin rintamaitoateriat yksinkertaisesti Tuttelilla, jota olin antanut koko ajan osana ruokavaliota. Ensin yösyötöt Tuttelille, parin päivän sisällä kaikki ruokailut. Tosin eipä juuri tuossa iässä enää syönyt öisin kuin satunnaisesti.

Varsinaista unikoulua ei pidetty missään vaiheessa. Iltaan vain paljon ruokaa ja yöksi tutti suuhun. Oppi nukkumaan ihan itsestään.

mä oon näitä hitaasti hyvä tulee-ihmisiä, oon menossa töihin kun tyttö nyt 1v, vieroituksen aloitin joskus 10 kk iässä kun sai alkaa antaa hapanmaitotuotteita. Yks imetys kerrallaan poistin, nyt on enää jäljellä iltaimut (ne jääköön vielä hetkeksi kun tulee toi hoitoon lähtö ettei kaikkea samalla kertaa) mutta yhdestäkään tissittely poisjätöstä ei ole tullut huutoa eikä mahdotonta kiukutteluakaan kun ne on korvattu muulla ruualla/juomalla. Meillä ei tuo tuttipullo ole tytön suosiossa, ja maitoa menee mukista juoden aika vähän mutta sinnikkäästi ruoan yhteydessä maitoa tarjoan. Muuten nestettä saa mehua tai vettä. Maidon saannin olen turvaanut tekemällä aamu-ja iltapuurot maitoon, välipalana on rahkaa/jugurttia ja perunaruokaankin lisään monesti vielä raejuustoa. Siis 5-6dl pitäs saada maitotuotetta kasaan päivässä.JUominen on kyllä tosi vähissä, mutta koska tyttö pirteä ni en oo siitä murehtinu enää, aluksi tuntui oudolta kun sitä maitoa oli tottunu tissistä antamaan ni tuntu että kuoleehan se ilman juomista.

Yövieroitus tehtiin 11kk iässä, silkkaa laiskuutta etten tehny aikasemmin. Ekana yönä itki yhden kerran ni että tarvi sylitellä, sen jälkeen on vaihtelevasti heräillyt 0-3 kertaa yössä ni että oon kuullu sängystä vähän kitiniää mutta tyttö on nukahtanu sitten itsekseen uudelleen. Lukuunottamatta tietty niitä öitä jos on ollu jotain vaivaa....:), noihin öihin varauduin ni että mulla on aina yöpaita päällä kun jos otan lapsen syliin ettei heti alkaisin ihokosketuksesta haluamaan tissiä. Yritän rauhottaa seisaallaan ettei mentäis istumaan kun siinä asennossa on syönyt.

Meillä yövieroitettiin 8 kk iässä.
Muutama yö siinä meni, eli toteutetiin unikoulun (ja isin kesäloman) yhteydessä.
Nyt vauva saa isiltä salaa tissiä aina sillon tällöin.
Lähinnä aamuisin kun sitä vielä näyttää kertyvän ja sitten päivällä kun kukaan ei näe.

Meillä kun isukki haluaa heti pian uuden vauvan ja TIETÄÄ, että imetykseni saattaa hidastaa herran tarvoitteisiin pääsyä!

Mulla niin kaamee kiire oliskaa.
Biolookinen kelloni tosin on aikalailla eri miältä!

Meillä kävi koko vieroitus tosi huomaamatta niin äidiltä kuin lapseltakin. Aloitin siinä n. 10kk iässä vähentämään ""turhat"" syötöt (lohduttelut, nukuttelut yms, yöllä isi antoi tutin suuhun ja tarvittaessa tassuttelua/syliä). 11kk vanhana lisäsin hapanmaitotuotteet ruokavalioon ja vähensin päiväsyöntien määrää koska päivällä sai muita maitotuotteita. Ja vuoden ikäisenä sitten ensin niin että sai tissimaitoa aamulla ja illalla, sitten enään illalla ja lopulta ei enään ollenkaan. Samaan aikaan lisäsin lehmän maidon mukaan ruokavalioon, ensin keitin puuron maitoon ja sitten pikkuhiljaa tarjosin suoraan juomaksi. Tähän meni ehkä kaksi viikkoa.

Vinkkinä niille joiden lapset eivät ole kovia juomaan mukista - kokeilkaa pilliä. Meidän poika joka ei ennen vuoden ikää paljoakaan ollut kiinnostunut mukista juomaan joikin innoisssan pillillä maitoa.

Yhteistyössä