irtisanoutuminen ja lomien pito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusia asioita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusia asioita

Vieras
Olko työnantajalla velvollisuus antaa minun pitää lomat vapaana ennen kuin irtisanoudun? Mulla olis kuukauden irtisanomisaika, onkohan mahdollista aloittaa uudessa työssä jo 3 viikon kuluttua? Mulla on siis viikko pitämättömiä lomia, mutta voiko nykyinen työnantajani velvoittaa minut olemaan töissä täydet 4 viikkoa ja maksaa lomat rahana?

Työnantajan ei tarvitse eli ei ole pakko myöntää lomia irtisanomisajalle, mutta yleensähän tuo on hyvinkin neuvoteltavissa. Riippuu millaiseen pulaan vanhan työnantajan olet jättämässä ;)
Mutta kyllähän se työnantaja yleensä ymmärtää ja myöntää loman ennemminkin kuin ottaa riskin, että työntekijä on viimeiset viikot "sairaslomalla".

Sinulla on ilmeisesti talviloma vielä käyttämättä. Talvilomakausi päättyy 30.04.2010, joten työnantajan ei ole pakko nyt antaa tuota lomaa käytettäväksi.

Toki neuvottelemalla sekin selviää, ongelma voi olla siinä että toisissa tesseissä maksetaan lomaraha kun jää lomalle, eli sieltä ei tarvitse palata lomarahan saadakseen. Jos työnantaja haluaa säästää, niin ei myönnä lomaa. Irtisanoutuessahan ei makseta lomarahoja, vain lomakorvaus työsuhteen päättyessä.

Kysymys:
voiko nykyinen työnantajani velvoittaa minut olemaan töissä täydet 4 viikkoa ja maksaa lomat rahana?

Vastaus:
Kyllä voi JOS ette ole sopineet jo aiemmin että lomasi osuisi tuolle 4 viikon ajalle.

Yhteistyössä