Isä hoitovapaalla -millaisia kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ankonda S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ankonda S

Vieras
Hei!

Miten teidän perheessä meni aika kun isä oli hoitovapaalla, miinuksia ja plussia?

Meille tämä on tulossa ajankohtaiseksi (lapsi 3, mutta kaksi vanhinta jo koululaisia) nuorin on kohta kaksi. Itse olen nauttinut kotona olosta mutta kaikin puolin on nyt järkevää tehdä näin, että menen töihin sillä haaveissa on neljäs. (ihan oman ammattitaidon, työpaikalla tunnettavuuden, hih ja tietysti paremman äitiyspäivärahan takia) ja mies jää mielellään kotiin, tosin taloudellista tilannetta pohtii, mutta olisi nyt kotona edes pari kk, tekisi varmaan hyvää hänelle itselleen ja lähtentäisi entisestään suhdetta lapsiin.

Meillä mieheni jäi kotiin esikoisen kanssa vuoden ä-lomani jälkeen. Kaikinpuolin hyvä kokemus molempien mielestä. Mies on saanut luoda tosi hyvän suhteen poikaan kun on viettänyt tämän kanssa niin paljon aikaa. Ja lisäähän se molemmin puolista ymmärrystä, mitä se kotonaolo on - hyvässä ja pahassa. Taloudellisestikin tämä oli meille järkevä ratkaisu sen sijaan, että itse olisin jäänyt kotiin. Voin suositella!

Meillä mies on osittaisella hoitovapaalla ja tykkää kovasti. Tosin hän piti jo aimo määrän vanhempainvapaasta. Meillä tosin on niin, että mä olen aina iltatöissä ja kun mies tekee kuuden tunnin työpäivää niin mä ehdin vielä töihin kun hän tulee kotiin. Ollaan siis molemmat töissä ja lapsi on kotihoidossa. Teilläkin voisi yksi mahdollisuus olla toi miehelle osittainen hoitovapaa. Sun mies olisi siis jo kotona kun vanhemmat lapset pääsee koulusta ja nuorimmalle ei tule niin kauhean pitkiä päiviä päiväkodissa. Palkka tietenkin vähenee ja jos lapsen joutuu laittaa päiväkotiin, niin ette saa sitä kotihoidontukea. Tosin verotus voi jonkin verran miehellä keventyä.

Kaikin puolin hyvä kokemus. Sekä lasten että parisuhteen kannalta loistava valinta. Muuta vaihtoehtoa ei edes ollut harkinnassa. Lapset on molempien, ja molemmilla silloin oikeus nauttia ja olla kotona kun siihen kerran on mahdollisuus.

Rahallisesti ei mikään lottovoitto, vaan sen nyt tiesi ennen kuin lapset oli edes alulla. Mies oli kotona 2x6kk (2 lasta).

Meilläkin vaan hyviä kokemuksia miehen hoitovapaasta. Jäi hoitovapaalle kun pojat olivat 2,5v ja 11kk, oli jäppisten kanssa kotona 1v3kk. Lähensi entisestään isä-poika suhdettaa, teki hyvää parisuhteelle ja muutenkin koti-ilmapiirille :) Ainut hankaluus oli minulla alussa tajuta, että mies OIKESTIKIN hoitaa kodin ja lapset päivän aikana niin eri tavalla, kun minä :D Mutta siitäkin selvittiin :) Ja niin kun joku muukin sanoi, niin oli ihana palata töihin, kun ei tarvinnut pohtia, miten lastella hoidossa sujuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Meillä mieheni jäi kotiin esikoisen kanssa vuoden ä-lomani jälkeen. Kaikinpuolin hyvä kokemus molempien mielestä. Mies on saanut luoda tosi hyvän suhteen poikaan kun on viettänyt tämän kanssa niin paljon aikaa. Ja lisäähän se molemmin puolista ymmärrystä, mitä se kotonaolo on - hyvässä ja pahassa. Taloudellisestikin tämä oli meille järkevä ratkaisu sen sijaan, että itse olisin jäänyt kotiin. Voin suositella!

Voin allekirjoittaa tämän! Meilläkin isä jäi äitiysloman jälkeen vuodeksi kotiin pojan kanssa, ja on ollut loistava ratkaisu. Ainoa ongelma mikä viime aikoina on tullut esiin on että poika sekoittaa meidän nimitykset - siis äitin ja isän - vissii kun nyt hoidossa toitotetaan aina äiti, äiti, äitiä ja muutenkin lastenohjelmat ym. on tehty sillä asenteella että äiti on kotona lasten kaa ja isä töissä..

Yhteistyössä