Isä mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurinko

Vieras
Miten saisin isän osallistumaa vauvan hoitoo ja leikkeihin ym. Minua harmittaa kun isä ei ole juurikaan kiinnostunut vauvasta ja vauva on 3kk, ei kyse niinkään ole siitä ettenkö itse jaksaisi hoitaa ja herätä vauvan kanssa vaan mietityttää minkälainen suhde lapsel ja isäl muodostuu ku eikö varhais vuorovaikutus ole luottamuksen kannalta ja muutenkin tärkeätä. Onko neuvoja. Isä käy tietty töissä ja sen puolesta henellä on luonnollisesti vähemmän aikaa tytölle mut miten saisin edes sen vähän ajan häneltä tytöllemme.Onko ns. myöhään heränneitä isejä kokemuksia?? Vai onko se ihan tavallista et isät on semmosia itselläni ei ole ollut isää joten en tiedä?

Meillä tyttö 5,5 kk ja vasta nyt isä on alkanut pitää sylissä ja edes vähän (hyvin vähän vaipanvaihtoja yms.) hoitaa tyttöä.
Alusta asti olen ihmetellyt asiaa, mutta ajatellut, että ehkä ei kaikki isit osaa olla niin pienen vauvan kanssa. Vanhempana sitten pystyy jo enemmän leikkimään ja tekemään yhteisiä juttuja. Monet tappelut on käyty asiasta ja olen jopa miettinyt josko mun ja vaavin olis parempi kahdestaan, jos kiinnostus on noin vähäistä..
Töissä toki isä käy, mutta vapaa-ajan, jonka vois viettää vauvan kanssa, tekee mieluummin kaikkea muuta.
Saan syvän huokauksen, jos annan lapsen isän syliin..
No mutta kuitenkin.. Nyt on alkanut kiinnostumaan tytön kanssa olemisesta hiukan. En tiedä onko syynä mun nalkutus vai onko tyttö nyt niin vanha, että keksii jo tekemistä tytön kanssa!!??

Miehiä on monenlaisia, mistä niistä tietää..
Mun isä on kuulemma hoitanut lapset alusta asti hyvin ja ollut meidän kanssa tosi paljon.
Mutta tsemppiä teille ja toivotaan, että teilläkin kiinnostus kyllä tulee ajan myötä!!!

Moi,

meillä mies on ollut hirveästi lasten hoidossa mukana, johtunee siitä että niitä on kaksi. Ollut pakkokin. Oli lapsettomuustaustaa ja molemmat hirveästi odottivat lapsiamme, nautitaan molemmat niiden kanssa puuhaamisesta.

Yhdessä vaiheessa mies kuitenkin oli hirmu väsynyt, oli palannut jo isyyslomalta töihin ja yövalvomisia kuitenkin oli. Silloin sovittiin, että hänen ei tarvitse tehdä kotitöitä töiden jälkeen ollenkaan (oli aiemmin ollut todella ahkera niissä) vaan voi käyttää kaiken energian mikä liikenee, vauvojen kanssa leikkimiseen. Toimii tietysti vain silloin, jos miehellä on ollut jotain kotitöitä tapana tehdä. Lisäksi ollaan sovittu jotkut tietyt jutut, mitä hän hoitaa, esim.aamulla jos vauvat heräävät ennen hänen töihin lähtöänsä, kuivittaa ne ja pitää seuraa niin saan vielä hetken nukkua.

Meillä kyllä isä osallistui heti alusta asti lapsen hoitoon, mutta tuttavapiirissä on paljon isiä, jotka ovat heränneet vasta kun lapsen kanssa pystyy puuhailemaan ja tekemään kaiken laista. Pieni vauva herättää isissä ehkä ""avuttomuuden tunteita"" eivätkä he osaa tehdä lapsen kanssa mitään, varsinkin kun äiti on aina saatavilla ja osaa hommat ehkä paremmin (esim. vaipan vaihto sujuu sukkelammin).

Jätä lapsi reippaasti kahden isänsä kanssa, jolloin isän on pakko ottaa päävastuu lapsen hoidosta ja näin hän saa hommaan varmuutta. Eli siis tekemällä oppii... Mitä enenmmän hän osallistuu, sitä paremmin homma rupee sujumaan ja sitä paremmin lapsi ja isä viihtyvät yhdessä (meillä oli esim. alussa vaihe jolloin isä antoi aina lapsen minulle kun se rupesi itkemään, mitä enemmän he viettivät aikaa yhdessä sen varmemmaksi isä tuli huomasi, että hänkin saa kyllä keinuttelulla yms. itkun loppumaan).

En tiedä oliko täst nyt mitään konkreettista apua, mutta koita järjestää miehelle ja lapselle mahd. paljon yhteistä aikaa ja onnistumisen kokemuksia ja auta miestä ymmärtämään lasta, että hän oppii tulkitsemaan tämän tarpeita (siis selitä selkokilellä mitä mikäkin ilme ja ele ja inahdus tarkoittaa=""nyt se haluaa syliin kun ojentelee käsiään noin sinua kohti ja katsoo silmiin"" tai ""nyt taitaa kakka tulla kun tuli noin tuima ilme"")...

Yhteistyössä