Isä pitää isäkuukauden ja äiti menettää 1½kk:n rahat?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi per*e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi per*e

Vieras
Onks toi nyt oikein? Ensin äidiltä pidätetään vanhempainrahasta 12 päivää (n. ½kk) vanhempainraha ja siltä 12 päivän ajalta äiti ei myöskään saa kodinhoidontukea, koska se aika on vielä sitä vanhempainrahan aikaa. Sitten isä jää isäkuukaudelle myöhemmin, sovittuna ajankohtana ja äidille ei makseta koko kuukaudelta (24 päivää) kodinhoidontukea, koska isä on kotona ja isän saama päiväraha isäkuukaudelta on isompi kun äidin saama kodinhoidontuki. Isä kuitenkin saa käteen 600e vähemmän kun mitä saisi palkkatöissään tuolta ajalta ja äiti menettää sen lisäkisi samalta kuukaudelta 500e kodinhoidontukeaan. Ja on myös jo menettänyt ne 12 päivää aiemmin vanhempainrahaansa. Perstappiolle meni kun tuli kuukaudessa tappiota 1100e mutta eipä tarvii enskuussa miettiä paljon että mitä syödään, kauravelliä vai makaronia taitaa olla ainoat vaihtoehdot.

Ööö... ei kotihoidontuen evääminen ole mikään ihme. Saatte samaan aikaan toista tukea.
Ja tottakai isä menettää rahaa, kun tuki ón pienempi kuin palkkatulo. Laskeppas, kuinka paljon itse menetät vielä palkkatuloja.

Meillä ei menetetty yhtään mitään. Jokainen ansiosidonnainen tukipäivä tuli joko isälle tai äidille.

niin ja siis mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, en voinut mennä kk:n ajaksi töihin tai työnhakijaksi (karenssi ois tullut kuitenkin). ja sitä kodinhoitotukea oisin siis luullut saavani noista isommista alle kouluikäisistä jotka hoidetaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap jatkaa vielä :
niin ja siis mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, en voinut mennä kk:n ajaksi töihin tai työnhakijaksi (karenssi ois tullut kuitenkin). ja sitä kodinhoitotukea oisin siis luullut saavani noista isommista alle kouluikäisistä jotka hoidetaan kotona.

No ethän sinä ole sitä kotihoidon tukea saanut myöskään aikaisemminkaan vanhempainvapaalla ollessasi... Mieshän ne lapset hoiti, koska sai tuetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä isäkuukautta ole pakko pitää. Kyllähän se kannattaa jollain tavalla laskea, onko se mitenkään järkevää.

noi kun sitä neuvolassa ja jokapaikassa kehoitetaan pitämään että isä saa myös tutustua lapseen kunnolla jne. ja sitäkin hehkutettiin että ei se oo rahallisesti iso tappio. meille tuo 1100e on iso raha menettää kuukauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap jatkaa vielä :

No ethän sinä ole sitä kotihoidon tukea saanut myöskään aikaisemminkaan vanhempainvapaalla ollessasi... Mieshän ne lapset hoiti, koska sai tuetkin.

ei kun mies on normaaliti ollut töissä. kun olin vanhempainrahalla en saanut kotihoidontukea koska vanhempanraha oli isompi kun se kodinhoitotuki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä isäkuukautta ole pakko pitää. Kyllähän se kannattaa jollain tavalla laskea, onko se mitenkään järkevää.

noi kun sitä neuvolassa ja jokapaikassa kehoitetaan pitämään että isä saa myös tutustua lapseen kunnolla jne. ja sitäkin hehkutettiin että ei se oo rahallisesti iso tappio. meille tuo 1100e on iso raha menettää kuukauden aikana.

Niin, ja sitten vielä ihmetellään miksi ihmiset ostaa roskaa.
Siksi kun niille jotain sanotaan niin ne menee kun aasit päin seinää viitsimättä selvittää asian todellista puolta lainkaan.

Mene soskusta hakemaan rahaa.

No ei kai valtion tarvitse elättää koko perhettä? Silloin on isän vuoro olla lapsen kanssa ja äiti tienaa omat rahansa. Mun mielestä valtion ei tarvitse maksaa äidille mitään oloneuvoksen palkkaa silloin kun "ei hoida" lasta ja mies on kotona tuilla.
Näihinkin voi yrittää varautua säästämällä tai hankkimalla etukäteen jonkun pienen homman isäkuukauden ajaksi (mainosten jakamista jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
No ei kai valtion tarvitse elättää koko perhettä? Silloin on isän vuoro olla lapsen kanssa ja äiti tienaa omat rahansa. Mun mielestä valtion ei tarvitse maksaa äidille mitään oloneuvoksen palkkaa silloin kun "ei hoida" lasta ja mies on kotona tuilla.
Näihinkin voi yrittää varautua säästämällä tai hankkimalla etukäteen jonkun pienen homman isäkuukauden ajaksi (mainosten jakamista jne).

Nimenomaan näin :D
Luulis nyt tämänkin asian olevan ihan itsestäänselvyys. Toi oloneuvoksen palkka oli hyvä ilmaisu :D

eiks toi ole tarkoitettu lähinnä sitä varten että äiti voi lähteä töihin aikasemmin ja isä jää siks loppuajaks hoitamaan lasta. ja sit "vasta" lapsi hoitoon....

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Nimenomaan näin :D
Luulis nyt tämänkin asian olevan ihan itsestäänselvyys. Toi oloneuvoksen palkka oli hyvä ilmaisu :D

Juuri näin, minäkin olen aina ajatellut, että nämä on itsestäänselvyksiä. Usein varmaan silloin kun isä pitää isäkuukautta niin äiti on joko palannut töihin tai sitten äiti pitää lomia, jolloin vastaava persnettoa ei synny.

Yhteistyössä