Hae Anna.fi-sivustolta

Isä ja tyttö (13v) saunassa

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä ma74, 10.02.2008.

1. ma74 Vierailija

Meillä ex-miehen kanssa on 13 vuotias tyttö. Ollaan erottu vuosia sitten ja tyttö on n. joka toinen viikonloppu isällään. No, tyttö tuli tänään kotiin ja siinä sitten kyselin, että mitäs teitte. Kertoi muitta mutkitta olleensa isän kanssa saunassa! En siinä tilanteessa alkanut asiaa päivittelemään, kun en todellakaan tiedä miten suhtautua... Kyllähän tuo on varhaislapsuudessa ihan normaalia, mutta kun on kuitenkin murrosikä täydessä käynnissä. Itse muistelen lopettaneeni isäni kanssa saunottelut jotain 10-11 vanhana. Mitä mieltä muut tästä?

2. äiti 5:lle Vierailija

No eipä tuo ole kummoinen asia, käyn itsekkin myös poikieni kanssa saunassa (vanhin 15, nuorempi 10), ihan samanlailla kuin tyttöjenikin kanssa käyn.
    Ja kesäisin mökillä saunomme koko porukka yhdessä ja pulikoimme järvessä:)

3. yks isä Vierailija

Meillä likka lopetti ite käymisen yhdessä, kun siltä tuntui.

4. pervoa? Vierailija

Meillä miehen ex saunoo miehen kokoisen, 16 v. poikansa, kanssa.
    Minusta siinä on jotain tosi pervoa, etenkin kun tietää mitä poika killistelee illat pitkät tietsikalta: tissejä ja tussuja.

Omat lapseni lopettivat yhteissaunomisen n. 10-11 v.

5. Mankuksi Vierailija

Luulisi tytön lopettavan yhteissaunomisen sitten kun hänestä itsestään siltä tuntuu. En ainakaan lähtisi lapselle vihjailemaan, että asiassa olisi jotain sopimatonta ja jopa "pervoa". Tulee vain turhia häpeän ja syyllisyyden tunteita. Ja kuten edellä on vastattu: joissain perheissä saunotaan yhdessä pitkäänkin. Lienee ihan normaalia.

6. saunoja Vierailija

Kyllä meillä saunottiin yhdessä vielä aikuisenakin (18v) kun kotona asuin. Ja hyvin voisin kuvitella meneväni vaikka isäni kanssa saunaan tänä päivänäkin jos tilanne eteen tulisi. Siinä ei ole mitään pervoa. En katsele omaa isääni "siinä mielessä" eikä isäni katsele minua.
    Pikkuhiljaa tänne Suomeenkin rantautuu noita ahtaita käsityksiä, joissa perhe alkaa elämään sukupuoliroolijaon mukaan kuten esim jenkeissä... Ikävää.

• Tykkään Tykkään x 1
  7. Tyttö päättää Vierailija

Jos tyttö haluaa saunoa isänsä kanssa, se on ihan ok. Toiset saunovat koko ikänsä yhdessä. Ei tähän ole mitään yleistä ohjetta.
    Itse halusin lopettaa perheen miespuolisten kanssa saunomisen noin 10-vuotiaana.

8. fgyetjhuk Vierailija

Tiedän useammankin perheen, jossa vanhemmat ja lapset ovat saunoneet yhdessä aikuisikään asti ja ihan terveitä ja tasapainoisia ihmisiä ovat.

Aloittajan tapauksessa en missään nimessä lähtisi tuohon puuttumaan, tulee vaan turhia häpeäntunteita. Tuonikäinen tyttö varmasti tietää ja osaa päättää, jos haluaa isänsä kanssa saunomisen lopettaa.

9. mie myös Vierailija

Muistaakseni saunottiin perheen kanssa yhdessä suunnilleen siihen asti kun olin 15v, veljeni 17v ja siskoni alle 10v.

10. pois jenkkimeininki Vierailija

Me saunotaan edelleen kesäisin mökillä koko porukka alasti, ollaan aina saunottu, niin tutut kuin vieraat eikä siinä minusta ole mitään ihmeellistä. Järveen ja saunaan eestaas. Ketään ei siihen pakoteta, saa saunoa ihan miten kukakin haluaa. Isäni on porukan vanhin, 78-vee ja nuorin on 4-vuotias lapsen lapsen lapsi ja me kaikki nuoret, lapset, miehet ja naiset siltä väliltä.

Kotona omat pojat tosin ovat ehkä 10 vuotiaasta saunoneet keskenään mutta omasta tahdostaan. Minusta juuri pääpointti on siinä, että niin kauan kuin se ei lapselle ole ongelma, se ei ole ongelma.

Aikuisten on turha tehdä saunomiseta jotain sairasta. Aivan kuten joku totesi, kohta on jenkkimeininki ja saa syytteen kun näyttäytyy lapsilleen ilman vaatteita.

11. edit-amanda Vierailija

En näe tuossa mitään ihmeellistä, eiköhän tyttö lopeta iskän kanssa saunomisen sitten kun hänestä siltä tuntuu. Meillä saunottiin yhdessä kunnes lapset halusivat saunoa itsekseen siinä viiden kuudentoista korvilla.
    Vähän outona kyllä pidin sitä kun ystävien mökillä heidän 17-vuotias miehen kokoinen poikansa tuli naisten kanssa saunaan. Meitä oli viisi hänelle vierasta henkilöä hänen äitinsä lisäksi. Hänen vanhemmilleen asia tuntui olevan täysin luonnollinen. Meitä on moneen junaan.

12. Äiti+-*/ Vierailija

On todella hyvä että asioista puhutaan, niistä karmivistakin, kuten insestistä.
    Mutta.. Onkohan tässä taas lähtenyt "mopo käsistä".
    Jos lapsista, ovat sitten tyttöjä tai poikia, tuntuu kiusalliselta käydä vanhempiensa kanssa (siis vastakkaisen sukupuolen) saunassa, niin eiköhän sen itse sano tai lopeta käymästä.
    Meillä on ihan perusnormi perhe, vanhimmat lapset ovat jo yli murkkuiän, joskus käydään yhdessä saunassa, joskus saunovat itsekseen. Itse olen käynyt isäni ja äitini kanssa saunassa koko ikäni, kun olen sauna aikaan heillä ollut.
    Eräs tuttava, tyttöjen isä, totesi kerran, ettei kohta uskalla enään lapsiaan syliin ottaa yleisellä paikalla, ettei kukaan täti hyökkää päälle... Tämä on se nurja puoli.

13. Kukin tavallaan Vierailija

Minä olin välillä käymättä vanhempieni (siis kummankaan) kanssa saunassa, kai häpesin muuttuvaa vartaloani tai jotain. Kukaan ei pakottunut minua menemään perheen kanssa saunaan, mutta jos olisin halunnut, olisin saanut saunoa, sain siis päättää itse. Nykyään (olen kohta 40 ja vanhempani kohta 70) mökillä ollessamme saunomme sujuvasti kaikki yhdessä tai sitten isä ja minä kahdestaan, kun äidin terveys ei oikein kestä löylyjä. Eli tosiaan kukin tavallaan.

14. äpoåik Vierailija

Pervoa on ajatella tällaista. Hänhän on oman Äitinsä kanssa! Yök sinä!

15. oliko kyse Vierailija

siitä, kun kysyit mitä te teitte ja sait vastauksen että saunottiin. Kuka pyysi, ketä saunaan ja onko niin ollut aina ennekin ? Muutoin voi miettiä miltä kannalta haluaa.

16. ?! Vierailija

Siis olemme Suomessa!
    En voi käsittää, että edes tällaista aihetta näkee täällä. Asia joka ainakin minulla tulee mieleen suomalaisuudesta ja Suomesta... sauna ja siihen liittyy tuo estottomuus. Harmittaa kovasti, jos tänne alkaa rantautumaan tuommoinen häpeily. Aina Suomessa ollaan saunottu alasti. Kummimmat aatteet ovat mielestäni niillä ketkä tuota niin karttavat. Todella harmillista. Mielestäni tässäkin asiassa on kytenyt mielikuva siitä, että suomalaisia pidetään reiluina ja rehteinä ja saunaan voi mennä täysin estoitta. Tällaiset aatteet nyt likaavat koko sauna kultturiimme.

• Tykkään Tykkään x 1
  17. Tuleva lääkäri Vierailija

_______________________________________________________________________________________________

USKOMATONTA!!!!!!!

Kuinka VOIT nimimerkki: Pervoa? EDES AJATELLA tuollaista?? Kyllä sinun mielessäsi täytyy jotakin pervoa olla?
    Olen samaa mieltä alla olevan nimimerkin kanssa. Kyseessähän on oma äiti!! Meillä voidaan käydä ihan normaalisti saunassa eikä siinä oma perhe toisiaan tuijottele ainakaan mitkään seksuaaliset asiat mielessä. Aika ällö mieli sinulla..

18. pervoa? Vierailija

Minä en ole pedofiili, mutta mitä luulette heidän mielessään liikkuvan?
    Kaikenlaista maailmaan mahtuu eikä ihmisestä näe aina ulospäin kuinka vinksahtanut on.

19. Hmh... Vierailija

Ohhoh... Itse ajattelen, että kaikenlaista varmaan sun mieleen mahtuu...

20. pervoa niinpä Vierailija

Niinpä näkyy liikkuvan kaikkea ihmisten mielessä. Enkä tarkoita nyt poikaa vaan jotain ihan toista...

21. pervoa? Vierailija

Mielenkiintoista, että jos joku avaa suunsa epäilyille, häntä itseään aletaan syytellä sairaaksi ja ties miksi.

Ja sitten kun oikeasti tulee päivänvaloon tositapahtumia, ollaan silmät ymmyrkäisinä. Ei muka olisi osattu arvata eikä mitään huomattu.
    Unohtakaa välillä omat rajoituksenne ja katselkaa asioita lastensuojelulliselta näkökannalta.

22. Osa-aikaduunari Vierailija

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, kukin saunoo tavallaan. Itse tungin isäni kanssa jopa suihkuun noin 11-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen en ole saunonut isän kanssa kuin satunnaisesti, kesällä rantasaunassa ja molemmilla uikkarit päällä.

23. Yanica Vierailija

No hyi saakeli! Mihis luulet "iskän" pistäneen silmänsä siellä saunassa? Tuskin on voinut välttyä katselemasta tytärtään. Vaikka tyttäresi haluaisikin hyväksyntää näyttelemällä itseään isälleen, niin sinun tulisi vastuullisena aikuisena puuttua tuohon touhuun,. Minkälaista mallia nyt oikein annat? Että on ihan oikein esitellä suloja kymmeniä vuosia vanhemmille miehille? Mistä luulet hänen kohta hakevan lisää ihailevia katseita?
    Nykyaikanahan nuoret myyvät itseään kännykän puheajasta, röökistä ja viinasta. Mieltävät sen vielä ihan luonnolliseksi. Eipä tarvitse enää ihmetellä miksi. Tosi vastenmielistä.

24. Tää on ihan järkky keskustelu. Olen melkein loukkaantunut pyhän Saunan puolesta.

25. Joillekin tämä asia on ongelma, mutta se on heidän omien korviensa välissä.

Suomessa on kautta aikojen saunottu yhdessä ja jos se on ollut luonnollinen tapa alusta lähtien, ei se siitä miksikään muutu. Jok'ikisessä ihmisessä on ne samat paikat ja kun asioita pidetään luonnollisina, ne ovat luonnollisia. Katse ei viivy missään sopimattomassa merkityksessä.

Se, joka antaa jonkun perheen luonnolliselle tavalle oman epäluonnollisen merkityksensä, paljastaa vain itsestään arveluttavia piirteitä. Vastenmielistä minusta on tuollaisen p...vojen ajatukset ja kuvitelmat.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri