Iso myooma

  • Viestiketjun aloittaja Niin väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Niin väsynyt
Leikkasu on nyt ohi ja sen myötä myömaja kohtu. Muuta hyvää siinä ei ollut kuin se, että kyseessä ei ollut syöpä. Lasta en tule saamaan koskaan ja adoptiolasta en edes halua. Joten se siitä.

Kiitos teille kaikille avusta ja neuvoista.
 
Minun kokemukseni oli tämä
Ei ollut mitään vaivoja, mutta hoikkana ihmisenä (38 v sinkku) ihmettelin vatsani kasvamista. Se tapahtui kuitenkin niin hitaasti vuosien aikana, etteivät edes lähimmät omaiset osanneet puuttua asiaan itsestäni puhumatakaan.

En käynyt gynekologilla, kun ei ollut mitään vaivoja ollut koskaan. Kun sitten aloin näyttää odottavalta äidiltä, vaikka en ollut koskaan ajatellut lapsia laittavani, menin gynekologille. Kasvain leikattiin aika nopeasti ja myoma painoi 1800 g. Se oli kuulemma jo kuoleutumassa siinä vaiheessa. Kohtu poistettiin samalla ja nyt on vatsani normaalin kokoinen.

En keskustellut kohdun säästämisen mahdollisuudesta, koska ikää oli jo noinkin paljon eivätkä lapset koskaan olleet kuuluneet suunnitelmiini.
 
Flower82
Hei taas,

Hyvä, että leikkaus on nyt ohi. Vaikka varmasti tuntuu raskaalta, ettet voi saada omaa lasta, olet mielestäni kuitenkin onnekas koska kyseessä ei ollut syöpä. Pääset pian jatkamaan normaalia elämää, joka voi olla erittäin rikasta ilman lastakin. Jos kyseessä olisi ollut syöpä, olisivat asiasi olleet paljon huonommin. Uskon, että lääkärit varmasti yrittivät parhaansa. Toivottavasti sait asiallista kohtelua.
 
nelikymppinen akka
Kävin myös tänään gynellä, tosi iso myooma löytyi .
Otettiin kohdusta joku näyte, josko siellä on myös jotain pahalaatuista ja miks vuodan ihan lorisemalla.
Vastausta odotellaan nyt sitten 3 viikkoa.
Kohtu luvattiin poistaa, menee todennäkösesti ens vuoden alkupuolelle.
 
Lorinata
Lorina selittyy todennäköisesti sillä, että myoomapallukka vuotaa kohtuun päin. Näin se oli mullakin ja se tietää just sitä, että mensut ovat kamalan runsaat ja too-o-o-si pitkät. Vuotamattomia päiviä lopulta vain muutama.

Helpotus on suunnaton, kun siitä pääsee eroon. Odota rauhallisella mielellä, sillä noin se meni mullakin. Odotellessasi hoida yleis- ja lihaskuntoasi. Hyvässä kunnossa oleva ihminen toipuu leikkauksesta hyvin paljon nopeammin kuin rapakuntoinen siskonsa.
 
Niin väsynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Flower82:
Hei taas,

Hyvä, että leikkaus on nyt ohi. Vaikka varmasti tuntuu raskaalta, ettet voi saada omaa lasta, olet mielestäni kuitenkin onnekas koska kyseessä ei ollut syöpä. Pääset pian jatkamaan normaalia elämää, joka voi olla erittäin rikasta ilman lastakin. Jos kyseessä olisi ollut syöpä, olisivat asiasi olleet paljon huonommin. Uskon, että lääkärit varmasti yrittivät parhaansa. Toivottavasti sait asiallista kohtelua.

Kohtelu oli ihan asiallista, mutta sairaalan hygieniataso oli vielä alhaisempi mitä osasin kuvitella. Kukaan ei pessyt käsiään tullessaan antamaan esim. kipupiikkiä. Sänkyni vieressä oli oksennusta ja verta 3 päivää, kunnes yksi siivooja viitsi putsata sen pois. Vaihdoin useana päivänä lakanat ja tyynyliinat itse, kun kukaan muukaan ei sitä tehnyt. En yhtään kyllä ihmettele, vaikka tämä sairaala onkin kuuluisa bakteereistaan. Onneksi muuten kaikki meni ihan kohtalaisen hyvin.
 
Pysy lujana
Ikävä kuulla, ilmeisesti myooma oli niin iso, ettei kohtua voitu säästää. Päivä päivältä helpottaa, mutta onhan tuo vaikea asia, kaikki olemme niin erilaisia. Ihmettelen tuota hygienian laatua, sillä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla sairaalabakteereita torjutaan järjestelmällisesti, ilmeisesti tässäkin on suuria eroja.
 
Flower82
Alkuperäinen kirjoittaja Niin väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Flower82:
Hei taas,

Hyvä, että leikkaus on nyt ohi. Vaikka varmasti tuntuu raskaalta, ettet voi saada omaa lasta, olet mielestäni kuitenkin onnekas koska kyseessä ei ollut syöpä. Pääset pian jatkamaan normaalia elämää, joka voi olla erittäin rikasta ilman lastakin. Jos kyseessä olisi ollut syöpä, olisivat asiasi olleet paljon huonommin. Uskon, että lääkärit varmasti yrittivät parhaansa. Toivottavasti sait asiallista kohtelua.

Kohtelu oli ihan asiallista, mutta sairaalan hygieniataso oli vielä alhaisempi mitä osasin kuvitella. Kukaan ei pessyt käsiään tullessaan antamaan esim. kipupiikkiä. Sänkyni vieressä oli oksennusta ja verta 3 päivää, kunnes yksi siivooja viitsi putsata sen pois. Vaihdoin useana päivänä lakanat ja tyynyliinat itse, kun kukaan muukaan ei sitä tehnyt. En yhtään kyllä ihmettele, vaikka tämä sairaala onkin kuuluisa bakteereistaan. Onneksi muuten kaikki meni ihan kohtalaisen hyvin.


Ihan uskomatonta tuo hygienian puute, en voi käsittää. En ole ikinä kohdannut moista. Tekisi niin mieli kysyä että mistä sairaalasta on kyse, mutta ymmärrän ettet halua sitä kertoa. Aivan järkyttävää. Tätäkö on Suomen huippuluokkainen terveydenhuolto??! Kommentoitko hygienian puutetta henkilökunnalle mitenkään, tai pyysitkö heitä laittamaan käsineitä?
 
Minun kokemukseni oli tämä
Sairaalan hygienia oli niin tarkkaa, että ihan hirvitti. Hoitajat vetivät kumihanskat käteen aina kun tulivat jotakin tekemään ja muutenkin kaikki oli viimeisen päälle puhdasta.

Sairaalassa, jossa olin, oli ollut aika paljon sairaalabakteeria ja hygieniamääräyksiä tunnuttiin noudattavan kirjaimellisesti.
 
nelikymppinen akka
Alkuperäinen kirjoittaja Lorinata:
Lorina selittyy todennäköisesti sillä, että myoomapallukka vuotaa kohtuun päin. Näin se oli mullakin ja se tietää just sitä, että mensut ovat kamalan runsaat ja too-o-o-si pitkät. Vuotamattomia päiviä lopulta vain muutama
Nii, mulle laitettiin hormonikierukka muutama kuukausi takasin pienentää noita vuotoja ja päin vaston kävi :( Ei päivääkään ilman vuotoa ja kokoajan lisäänty ja nyt loppuvaiheessa oli kierukka tullut pois ilmeisesti hyytymän mukana... ei sitä ainakaan mistään löydetty.

 
Niin väsynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Flower82:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Flower82:
Hei taas,

Hyvä, että leikkaus on nyt ohi. Vaikka varmasti tuntuu raskaalta, ettet voi saada omaa lasta, olet mielestäni kuitenkin onnekas koska kyseessä ei ollut syöpä. Pääset pian jatkamaan normaalia elämää, joka voi olla erittäin rikasta ilman lastakin. Jos kyseessä olisi ollut syöpä, olisivat asiasi olleet paljon huonommin. Uskon, että lääkärit varmasti yrittivät parhaansa. Toivottavasti sait asiallista kohtelua.

Kohtelu oli ihan asiallista, mutta sairaalan hygieniataso oli vielä alhaisempi mitä osasin kuvitella. Kukaan ei pessyt käsiään tullessaan antamaan esim. kipupiikkiä. Sänkyni vieressä oli oksennusta ja verta 3 päivää, kunnes yksi siivooja viitsi putsata sen pois. Vaihdoin useana päivänä lakanat ja tyynyliinat itse, kun kukaan muukaan ei sitä tehnyt. En yhtään kyllä ihmettele, vaikka tämä sairaala onkin kuuluisa bakteereistaan. Onneksi muuten kaikki meni ihan kohtalaisen hyvin.


Ihan uskomatonta tuo hygienian puute, en voi käsittää. En ole ikinä kohdannut moista. Tekisi niin mieli kysyä että mistä sairaalasta on kyse, mutta ymmärrän ettet halua sitä kertoa. Aivan järkyttävää. Tätäkö on Suomen huippuluokkainen terveydenhuolto??! Kommentoitko hygienian puutetta henkilökunnalle mitenkään, tai pyysitkö heitä laittamaan käsineitä?

En jaksanut kommentoida likaisuutta sen kummemmin, mutta kun menen kontrolliin niin sanon lääkärille tästä asiasta. En todellakaan yhtään ihmettele vaikka tässä sairaalassa bakteerit jyllää. Huonetoverini yli 80-vuotias mummu päivitteli myös sitä, että huonetta ei siivottu eikä vessoja pesty kunnolla. Vanha, sairas ihminen ja hänkin huomasi kuinka huonosti siellä siivottiin.
 
Välihuomautus
No, nythän Tehyläiset saivat isot korotukset. Työvoima vähenee sairaaloista edelleen, ehkäpä sitä isommalla palkalla jaksaakin huolehtia hygieniasta paremmin.

No, vakavasti ottaen. Jos sairaalat joutuvat korotusten takia vähentämään työvoimaa, kuinka käy meidän potilaiden??? Ei rahalla aikaa saa lisää. Tosin tiedotusvälineissä puhuttiin siitä, että suurimmalla osalla meistä on sympatiat sairaanhoitajien puolella. Riittääkö ne sympatiat vielä silloin, kun verot ja sairaalamaksut nousee palkkakorotusten takia? Tärkeää työtä sairaanhoitajat tekevät, kunhan vaan löytyy palvelulle halukkaat maksajat!
 
Niin väsynyt
Paraneminen leikkauksesta on ollut aika hidasta. Tietenkin kaiken "hyvän" lisäksi sain sairaalabakteerin. Söin antibioottikuurin siihen. Kuukautisten olisi pitänyt alkaa, mutta niitä ei vain näy, haava on välillä melko kipeä ja sitä kiristää, suolen toiminta on hidasta ja vatsa on kovalla, välillä käänytminen sängyssä tekee kipeää ja tunto haavan kohdalla ei ole normaali, haava on myös joistakin kohtaa hyvin kova, olen myös aika väsynyt luulen jaksavani tehdä kaikenlaista, mutta sitten huomaan että en jaksakaan ja pitää mennä maate. Onko kokemusta tällaisesta leikkauksesta, kauanko paraneminen vie ja onko normaalia, että kuukautiset jää pois? Kontrolliaika on parin viikon päästä. Olen niin vihainen koko leikkaukselle ja harmittaa todella, että suostuin siihen. Mitään hyvää siinä ei ollut ja ei minun elämä ole mitenkään parantunut sen myötä. Tympii todella plajon.
 
vastaus kysymykseen
Ikävää, että sait sairaalabakteerin, mutta tilanne on kuitenkin nyt hallinnassa?

Kun sinulta on poistettu kohtu, ei sinulle tule enää kuukautisiakaan.

Mutta paranemisesta. Minulta poistettiin kohtu samasta syystä reilu vuosi sitten. Oireet olivat samanlaisia kuin sinulla: haava oli kipeä, vatsa kovalla, kääntyminen ja käveleminen teki kipeää, tunto ei ollut normaali. Hätäännyin kuten sinäkin ja ajattelin, ettei tästä tule ikinä kunnollista.

Kärsivällisyyttä se vaatii. Minulla meni n. kolme kuukautta, ennen kuin olo alkoi olla aika normaali. Haavan alueen tunnottomuutta kesti huomattavasti pidempään. Kävin lääkärissä, ja hän totesi, että täydellinen toipuminen voi viedä vuodenkin. Ja sen se vei.

No, alussa tuntui tosi oudolle, kun kuukautisia ei tullutkaan. Vaikka ne olivat olleet todella kivuliaat aina, kaipasin silti niitä! Nyt tähän olotilaan on tottunut täysin, enkä kaipaa aikaa ennen kohtua. Pois ovat myös epämääräiset myoomasta aiheutuneet kivut. Voin lähteä reissuun laskematta kalenterista, sattuuko kuukautiset, en tarvitse särkyäkettä, voin liikkua ja ulkoilla milloin vain ja miten haluan, vuodot ja kivut eivät invalidisoi enää kerran kuussa.

Myös minulla myooma oli iso, ja juuri sen takia kohtuni poistettiinkin. Olen vähän yli 40v, eikä minulla ole lapsia. Ja ei siis tulekaan. Elämäni ei siis lasten osaltaa mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Elämä ilman lapsia on erilaista, mutta siitä huolimatta hyvin mukavaa ja antoisaa!
 
Niin väsynyt
Onko tosiaan niin, että on kohdusta kiinni onko kuukautiset vai ei!! Olen aina luullut,että munasarjoilla olisi niiden kanssa tekemistä. Miksi kukaan lääkäri eikä hoitaja sanonut tätä minulle, ei ennen eikä jälkeen leikkauksen!!!
 
voimia sinulle
Niin väsynyt, nuo kuvailemasi oireet ovat kaikki ihan tavallisia leikkauksen jälkeen, ei syytä huoleen. Minulla on eräästä leikkauksesta pitkä arpi alavatsalla ja siinä on vielä nyt parin vuoden jälkeenkin joistain kohdista tunto hukassa. Eipä tuo normaalielämää haittaa, ne tunnottomat alueet ovat noin sormenpään kokoisia muutamassa kohdassa haavan vieressä. Alussa tunnottomuutta oli enemmän mutta se on hävinnyt pikkuhiljaa. Muistat vaan haavan kiristämisestä huolimatta seisoa suorassa ettet saa selkäpuoltakin kipeäksi ja ettei arpikohta jää pysyvästi näkyväksi kireäksi viivaksi. Leikkauksesta toipuminen tosiaan vie kauan, se on elimistölle aika rankka kokemus joten ylimääräisiä päiväunia pitää ottaa ja rajoittaa aktiivisuutta useita viikkoja.

Kuukautiset ovat osa kohdun limakalvon uusiutumisprosessia, jota hormonitoiminta (esim. munasarjojen erittävät hormonit) säätelee. Jos ei kohtua ole, niin ei ole uusiutuvaa limakalvoakaan joka vuotaisi pois, vaikka hormonitoiminta pelittäisikin ihan normaalisti. Leikkauksen hyöty on ehkä se, mikä olet nyt säästynyt, mutta joka olisi ollut edessä tulevaisuudessa ellei myoomaa olisi poistettu, nimittäin myooman aiheuttama valtava verenvuoto ja kivut. Silloin sinut olisi jouduttu leikkaamaan pahimmassa tapauksessa akuuttitapauksena jolloin riskit ovat huomattavasti suuremmat.
 
Myöskin leikattu
Sori nyt, mut on tän pakko olla provo. Jokaiselle, joka menee / joutuu kohdunpoistoon annettaan jo sairaalassa prosyyrinippu, joista lukemalla selviää mm. että kuukautiset jää pois, jos sitä ei muuten tiedä.
 
Huonoa informaatiota
Minä uskon, ettet saanut sitä kaikkea tietoa, mitä olisit tarvinnut, jo aiemmin kuvaamasi perusteella. Oletko ajatellut, mistä hedelmöittymätön limakalvo poistuisi, ellei kohdusta.

Aina kuukautisten jälkeen kohdun seinämään muodostuu uusia limakalvoja, jotka ovat valmiina vastaanottamaan hedelmöittyneen munasolun, joka voi kehittyä sikiöksi. Noin kuukautisten puolessavälissä tapahtuu ovulaatio, eli munasolun irtoaminen. Jos irronnut munasolu ei hedelmöity, kohdusta alkaa kuukautisvuoto noin kahden viikon kuluttua ovulaatiosta. Vuodon tarkoituksena on poistaa kohdusta tarpeettomat limakalvot ja muu kudos ja nesteet, joita kohdussa on tuotettu hedelmöittynyttä munasolua varten.
- ehkä tarpeetonta tietoa
 
aapoli
Niin, oudoltahan tuo tuntuu, että kuukautisten pois jääminen tuli yllätyksenä. Kun kyseessä on jo yli 40-kymppinen nainen, olettaa voi, että tämmöinen asia on tiedossa.

Mutta ilmeisesti juuri tästä syystä hoitohenkilökunta ei asiasta erikseen maininnut, pitivät itsestään selvänä, että potilas asian tietää. Ja kyllähän se niissä prosyyreissä sanotaan.

En tiedä, mutta sori myös, provoksi epäilen minäkin.
 
Niin väsynyt
Sori vaan nyt teille epäilijät, mutta tämä ei ole provo. En todellakaan saanut mitään sellaista prosyyriä jossa tämä asia olisi kerrottu!!!!!!! En ole opiskellut anatomiaa enkä lääketiedettä päivääkään, enkä ole sen suuremmin jaksanut aikaani kuluttaa kuukautisten opiskeluun. Kun kysyin lääkäriltä, että mitä kaikkea saan tehdä sairasloman aikana, hän vastasi että ihan kaikkea. Olen lukenut muiden kertomuksia ja heiltä on kielletty kantamista yms. ennenn kontrollia. Ohjeet ja neuvonta on kyseisessä sairaalassa ollut puutteellista.

Kiitos teille jotka olette vastanneet asiallisesti.
 
Ihmettelen minäkin
nyt jo, miten on mahdollista, että ihminen voi olla tietämätön omasta fysiologiastaan noin perusteellisesti, ettei tiedä, miksi on kuukautiset. Ne asiat käsitellään peruskoulun biologian opetuksessakin. Jokainen teinityttö tietää nämä asiat. Aikuisen naisen pitää olla sen verran itsestään kiinnostunut, että opiskelee nämä asiat vaikkapa lääkärinkirjasta, jos on onnistunut pääsemään näin pitkälle tietämättömänä.

Ei tällaisestä totaalisesta tietämättömyydestä pidä syyttää terveydenhoitohenkilökuntaa!!! Itseensä pitää mennä.

Hae hyvä ihminen tietoa itsellesi. Tarvitset sitä oman itsesi vuoksi, terveytesi, ja nyt kun olet naimisissa, myös miehesi vuoksi. Ei hänkään taatusti arvaa, että nykynainen voi olla lapsen tasolla näissä asioissa.

Anteeksi että nyt oikein moitin sinua olan takaa, mutta taidat olla sen ansainnut.
 
Niin väsynyt
Minulla on kontrolli muutaman viikon päästä ja olen päättänyt, että otan asian esille silloin. Olin aivan tyrmistynyt kun luin muiden leikkauspotilaiden kirjoituksia siitä, miten heitä on neuvottu ja mitä heille on sanottu. Informaatio on ollut todella surkeaa ja välinpitämätöntä, aivan niin kuin ensimmäinen käyntini polilla osoitti sen. Kirjoitukseni ei todellakaan ole provo, vaan minut on jätetty yksin tämän asian kanssa. Aluesairaalasta on kyse ja maineeltaan vielä huonosta sellaisesta, ja kaikki nämä mitä minä olen joutunut kokemaan,vahvistaa vain huonoa kuvaa.

Onnellisia ovat ne jotka pääsevät hyvään sairaalaan hoitoon,valitettavasti sitä onnea ei ole meillä kaikilla.
 

Yhteistyössä