Iso ongelma koiran kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

K

Vieras
En enää tiedä mitä tehdä tuon koiran kanssa. Koira on narttu, täyttää 10 vuotta keväällä. On aina ollut hieman erikoinen, pelkää ilotulituksia ja kaikkia kovia ääniä, ukkosta, kovaa tuulta jne.

Nyt kun ollut välillä kovia pakkasia kuten viime yönä niin ulkona terassin laudat ja valaisinpylväät paukkuvat. Viime viikolla taas lumet putoilivat katolta ja oli kova tuuli, niistäkin tuli ääntä.

Nämä kaikki aiheuttavat sen että meillä valvotaan yöt eikä sitä oikein jaksa. Lasten huoneiden ovet pidettävä suljettuina koska koira hyppää heidän sänkyihinsä pään viereen läähättämään. Ja koska ovet ovat suljettuina niin koira raapii ovia läähättäen. Yleensä nukkuu meidän vanhempien makuuhuoneessa, joko sängyn alla tai sitten omassa pedissään meidän sängyn vieressä. Nyt siis läähättää yöt läpeensä.

Viikonlopun oli hoidossa mun äidillä, ajattelin että laukaisee tilanteen, viime viikolla tosiaan kun oli niin monta yötä kun kuului ääniä jotka pelottivat. Mun äidin luona oli kuulemma nukkunut ihan hyvin yöt mutta viime yönä taas valvotti.

Lopuksi toin koiran alakertaan ja laitoin kylppäriin oven taakse, se yleensä paikka johon hakeutuu itsekin jos olo epämukava. Täytyykö koiraa nyt vallan pitää öisin tuolla kylppärissä, tottuisikohan se siihen? Koira siis kyllä läähätti tuollakin viime yönä mutta se ei kuulu yläkertaan eikä siis häiritse meidän unta.

Luontaistuotteita (pitäisi rauhoittaa) olemme kokeilleet, tuloksetta, jatkuvaa lääkitystä en koiralle kyllä haluaisi.

Koira on ollut meillä reilut 4 vuotta, tuli alkuun hoitoon ja jäi sitten meille. Ja tosiaan koira on ollut pienestä asti hyvin erikoinen tapaus, näin kuvaili edellinen omistajansa meille kun koira meille ensimmäisen kerran tuli viikon hoitoon...

no, jos koira rauhoittuu pienemmässä tilassa (turvallinen) niin miksei voi nukkua siellä? meillä ainakin tuo narttu käpyttelee ympäri taloa ja en pysty nukkumaan. nyt narttu nukkuu omassa huoneessa. :) koiraportti siinä oven edessä niin voi ovi olla auki.

Pelko on kyllä kauhea stressitekijä sille.

Kysy ammattilaiselta, voisiko neuvoa jotain siedätyshoitoa tohon (totutetaan paukkumisiin). Totuttelussa tärkeintä on oma rauhallisus ja se, ettei rauhoittele koiraa (voi voi-tyylillä)!

Pelko taitaa olla niin syvällä että apua tohon tarvis pyytää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no, jos koira rauhoittuu pienemmässä tilassa (turvallinen) niin miksei voi nukkua siellä? meillä ainakin tuo narttu käpyttelee ympäri taloa ja en pysty nukkumaan. nyt narttu nukkuu omassa huoneessa. :) koiraportti siinä oven edessä niin voi ovi olla auki.

Mutta ei tuo rauhoittunut siellä. Parin tunnin päästä siis kävin katsomassa, kyllä makasi mahallaan mutta läähätti eikä ollut rentoutunut. On siis sellainen että jos alkaa läähättämään ja pelkäämään niin ei saa tilannetta katkaistua. Esimerkiksi kun nuo valaisinpylväät ulkona paukkuivat niin ei suostunut enää illan viimeiselle pisulle ulos.

Kun toki koira on perheen jäsen mutta ei koko perhe voi elää pelkästään koiran ehdoilla, enkä mitenkään saa poistettua noita luonnon omia ääniä...:(

Ehkä täytyy kokeilla että vie koiran heti viimeisen iltapisun jälkeen kylppäriin eikä päästä yläkertaan, yleensä kun koira kipittää ihan automaattisesti ylös viimeisen pisun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:
Minkä rotuinen koira on?Jotkut rodut esim.nöffit inhoaa suljettuja ovia ja tilanne saattaa pahentua ajan kanssa jos on pesuhuoneessa. :wave:

Vehnäterrieri

Aaa..niistä en osaa kyllä sanoa mitään.Vaikea tilanne kyllä.Ehkä kannattais kysyä jostain ammatti ihmiseltä apua ongelmaan. :)

ensinnäkin mun on pakko sanoa, että koira ei ainakaan mun mielestä ole outo, jos pelkää ukkosta, ilotulitteita ja kovia paukkeita... Se on ihan täysin normaalia. Ja sekin, että hakee teistä turvaa. Mä suosittelisin nyt kysymään esim. ongelmakoirien kouluttajalta apua tuohon tilanteeseen. En mä vaan pystyis koiraani sulkemaan ovien taakse yöksi, jos muutenkin pelkää. Joten, kysy joltain ongelmakoirankouluttajalta neuvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Kysy ammattilaiselta, voisiko neuvoa jotain siedätyshoitoa tohon (totutetaan paukkumisiin). Totuttelussa tärkeintä on oma rauhallisus ja se, ettei rauhoittele koiraa (voi voi-tyylillä)!

Niin voit uskoa että kamalalta tuntuu kun toinen ihan paniikissa. Ja tuota olen tietysti toteuttanut että itse rauhallinen, näytän että tässä ei ole aihetta stressata, en silittele enkä siis palkitse tuosta käytöksestä. Koitan pitää itseni lauman johtajana tuossakin tilanteessa. Töissäkin pitäisi jaksaa käydä ja jos koko yön joutuu paimentamaan stressaavaa koiraa niin oma uni jää vähiin.

ensinnäkin mun on pakko sanoa, että koira ei ainakaan mun mielestä ole outo, jos pelkää ukkosta, ilotulitteita ja kovia paukkeita... Se on ihan täysin normaalia. Ja sekin, että hakee teistä turvaa. Mä suosittelisin nyt kysymään esim. ongelmakoirien kouluttajalta apua tuohon tilanteeseen. En mä vaan pystyis koiraani sulkemaan ovien taakse yöksi, jos muutenkin pelkää. Joten, kysy joltain ongelmakoirankouluttajalta neuvoja.

Joo siis tuo outous on ihan toinen juttu kuin nämä pelkotilat! Oudoksi edellinen omistaja siis sanoi siksi että ei ole perinteinen vehnis, hänellä oli kolme. Tämä meidän neidi saa sellaisia hetkiä että on ihan poissa tästä maailmasta, seisoo ja tuijottaa tyhjyyteen yms. Tiedän kyllä kuinka yleistä on pelätä kovia ääniä.

no mä en laskis sitä normaaliksi koiran käytökseksi mikäli on tuollainen. ota ihmeessä johonkin ongelmakoirankouluttajaan yhteys, jotta tilanne laukeaa..tai soita vaikka eläinlääkärille tai jotain. onhan se perheenjäsen, mutta rajansa on kaikella... stemppiä!

Niin voit uskoa että kamalalta tuntuu kun toinen ihan paniikissa. Ja tuota olen tietysti toteuttanut että itse rauhallinen, näytän että tässä ei ole aihetta stressata, en silittele enkä siis palkitse tuosta käytöksestä. Koitan pitää itseni lauman johtajana tuossakin tilanteessa. Töissäkin pitäisi jaksaa käydä ja jos koko yön joutuu paimentamaan stressaavaa koiraa niin oma uni jää vähiin.

Ymmärrän täysin! :hug:

Ja toimit ihan oikein (moni vahvistaa koiran stressiä paapomalla...). Nyt ehkä olisi syytä kuitenkin pyytää apua ammattilaiselta, koiraparkasi saa pian sydärin tuollaisesta palkäämisestä, ja te ihmisetkin stressaatte sen vuoksi.

Mulla on hieman arka koira, ja tiedän että on karmeeta seurata kun toinen vapisee ja on ihan "pähkinöinä". Meillä se on kuitenkin suht vähäistä.

no mä en laskis sitä normaaliksi koiran käytökseksi mikäli on tuollainen. ota ihmeessä johonkin ongelmakoirankouluttajaan yhteys, jotta tilanne laukeaa..tai soita vaikka eläinlääkärille tai jotain. onhan se perheenjäsen, mutta rajansa on kaikella... stemppiä!

Koira pelkää kovia ääniä, = taatusti normaalia! tv. ongelmakoirankouluttajalta kuultua! Mutta, käyttäytyminen on sitten eri asia. Ja se, että hakee turvaa omistajsta/muista perheen jäsenistä, on normaalia! Hakeehan ihmisetkin pelkoihinsa turvaa muista. Sitten jos seinille alkaa hyppiä, ei ole enää normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
anna koira äidillesi?

En mielelläni koska en loppujen lopuksi luota hänen taitoihinsa. Esimerkiksi kun meillä on vieraita, koira ei tykkää siitä, läähättää ja tärisee. Olen sanonut että koiraan ei saa silloin kiinnittää huomiota, ei saa siis palkita tuosta käytöksestä vaan haluaisin että koiran annetaan olla ihan rauhassa omissa oloissaan. Äitini kuitenkin ottaa ihan syliin ja voivottelee ym.

Onko poissuljettu sairaudet joiden oireina mm. läähättäminen?
siis onko koira käytetty eläinlääkärissä?
Meillä vahtiva ja suojeleva koira, ei läähätä mutta käy illan tullen "tarkistamassa" kaikkien olevan kunnossa ennen ku ite menee nukkumaan.
samoin jos jotakin mitä ite pelästyy kuten äänet, on rauhaton ja valppaana, vahtii minua ja lasta jotta ollaan "turvassa"..

meillä on ollut spanieli joka pelkäsi autolla matkustamista niin paljon, että pomppi, läähätti ja raapi aina kaikki matkat joita tehtiin. Tätä jatkui ihan sen lähes koko elämä eikä siihen mitään apua löytynyt. Tehtiin siis kaikki mahdollinen tämän koiran matkustuspelkoon (siis ihan lääkityksestä lähtien). Sitten vanhoilla päivillään oli isäni kanssa matkalla kotiin kun isä ajoi pahan hirvikolarin. Tämän jälkeen koira ei enää pelännyt yhtään autossa (isä ja koira selvisivät kolarista ) Eli koira sai jonkinlaisen "shokkihoidon"

anna koira äidillesi?

En mielelläni koska en loppujen lopuksi luota hänen taitoihinsa. Esimerkiksi kun meillä on vieraita, koira ei tykkää siitä, läähättää ja tärisee. Olen sanonut että koiraan ei saa silloin kiinnittää huomiota, ei saa siis palkita tuosta käytöksestä vaan haluaisin että koiran annetaan olla ihan rauhassa omissa oloissaan. Äitini kuitenkin ottaa ihan syliin ja voivottelee ym.

OMG... toi voivottelu on just niin väärin kuin voi olla! Palkitaan koiran stressi!

anna koira äidillesi?

mutta huomaatko itse:
koirasi antaa äidilläsi nukkua yöt, ts. on siellä hyvä ja turvallinen olla, ja äitisi huomaa koiran. sinä et huomaa ja koira on turvaton.

Eläinlääkärillä on käyty koska halusimme sulkea pois sairaudet. Sydän ja kaikki muu ok.

Tuntuu että tilanne pahenee iän myötä.

Lisäksi se että päivällä koira on täysin normaali höpsö itsensä! Erittäin leikkisä ja vilkas.

Alkuperäinen kirjoittaja niiii:

Onko poissuljettu sairaudet joiden oireina mm. läähättäminen?
siis onko koira käytetty eläinlääkärissä?
Meillä vahtiva ja suojeleva koira, ei läähätä mutta käy illan tullen "tarkistamassa" kaikkien olevan kunnossa ennen ku ite menee nukkumaan.
samoin jos jotakin mitä ite pelästyy kuten äänet, on rauhaton ja valppaana, vahtii minua ja lasta jotta ollaan "turvassa"..

Näin! Läähätys saattaa olla sairauskin. Ja kun koiralla on jo ikääkin. Esim. cushingin tautiinhan liittyy kova läähättäminen jopa levossa...

anna koira äidillesi?

mutta huomaatko itse:
koirasi antaa äidilläsi nukkua yöt, ts. on siellä hyvä ja turvallinen olla, ja äitisi huomaa koiran. sinä et huomaa ja koira on turvaton.

Tai, viikonloppuna ei tuullut, ei ollut pakkasta, ts ei ollut öisin ääniä. Mutta siitä pidän kiinni että lellimään en ala kun koira stressin alla, silloin vahvistan sitä käytöstä ja sillä selvä. Sen verran olen itseäni kouluttanut koirien asioihin!

Alkuperäinen kirjoittaja jeskamandeera:
anna koira äidillesi?

OMG... toi voivottelu on just niin väärin kuin voi olla! Palkitaan koiran stressi!

Niinpä, olen siitä sanonut mutta kun ei mene perille, onneksi näitä tilanteita ei ole usein. Itse sen tiedän että niin ei tehdä, samoin tietävät meidän lapset. Vahvistaa tosiaan epätoivottua käytöstä.

anna koira äidillesi?

mutta huomaatko itse:

Tai, viikonloppuna ei tuullut, ei ollut pakkasta, ts ei ollut öisin ääniä. Mutta siitä pidän kiinni että lellimään en ala kun koira stressin alla, silloin vahvistan sitä käytöstä ja sillä selvä. Sen verran olen itseäni kouluttanut koirien asioihin!

Hyvä ap, puhut täyttä asiaa.

Kannattaa aina viedä koira ensimmäisenä lääkäriin, kun sen käytös muuttuu yllättäen. Etenkin iäkkäillä koirilla voi levottomuuden taustalla olla kipuja, jotka jäävät omistajalta huomaamatta. Koiraa voi siedättää erilaisiin ääniin vastaehdollistamisen avulla - turvallisessa paikassa vaimeiden äänien aikana voit ruokkia koiraa, jotta se oppisi mieltämään äänet positiivisiksi. Pelko on hankala asia, koska se yleistyy nopeasti "käyttäytymismallina" kaikkiin uusiin tilanteisiin. Oletko kokeillut jotakin stressiä mahdollisesti lievittävää toimintaa, kuten klikkerikoulutusta? Pelokas koira alkaa usein rentoutua kun sen elämässä on joitakin helposti ennakoitavia asioita. klikkerikoulutuksessa koira oppii tarjoamaan toimintoja ja saa niistä palkkioita. Lue lisää koulutusjuttuja blogistani: http://elainkoulutus.wordpress.com/

Yhteistyössä