Iso perhe uuvuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitineljälle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitineljälle"

Vieras
Jo nuoresta asti haaveilin isosta perheestä. Mulla on itsellä useampi sisarus, samoin miehellä. Yhdessä päätettiin hankkia useampi lapsi.

Ihan viime aikoihin saakka kaikki on mennyt ihan hyvin. Lapset ovat 15-,13- ja 6-vuotiaat. Vanhin on jo täysi-ikäinen ja asuu omillaan. Nyt viimeisen vuoden aikana miehellä on ollut vain pätkätöitä, 3kk kokonaan työtön.

Ehkä tein väärin kun oletin, että mies kotona jouten ollessaan huolehtisi huushollista ja lapsista enemmän, kun minun on pakko tehdä extratöitäkin, että saadaan laskut maksettua. Mutta ei.

Lisäksi ahdistaa lasten "kaikilla kavereillakin on..." Pitäisi olla padit ja tabletit huippunopeat nettiyhteydet, tietynlaiset kengät, vaatteet, sitäsuntätä... Lista on loputon :(

Jos joku olis mulle sanonu minkäänlaista tää on, niin ehkä mulla ei olis ku yksi lapsi. Ehkä ei sitäkään...

Onko lapset tottuneet aina saamaan kaiken minkä haluaa? Auttaako selitykset että kaikilla ei ole varaa ostaa uusinta uutta?

Oletko puhunut miehelle uupumuksesta ja toiveesta että hän osallistuisi enemmän?

Siis lapset kyllä tajuaa mitä se työttömänä oleminen meidän perheessä merkitsee. Mutta varsinkin tytär (13v) jaksaa hokea miten itse onk valittu iso perhe ja miten meillä on velvollisuus hänelle järjestää "hyvä elämä". Joo toki. Meillä vaan on eri näkemys siitä mitä tuo velvollisuus sisältää.

Mies tietää väsymiseni kyllä. Mutta ei se mitään mihinkään auta. Kun ei töitä ole niin ei niitä ole. Kotona tekis ehkä enempi jos jaksaisin jatkuvasti käskeä. Mutta mun mielestä nelivitosen pitää tajuta jo ihan ilman ohjaustakin.

Meillä kaikki neljä pesevät omat pyykkinsä eli kaikilla huoneissaan oma pyykkikori ja pesevät tai vaatteet loppuvat. Nuorin on 7v. ja pesee hänkin omat vaatteensa. Varmaan kohta vuoden jo pessyt ja itse asiassa pitää siitä. Heikoiten asiassa selviää 15 v. poika eli saa hieman patistella. Ruokaakin laittavat vuorollansa tai meillä on kyllä aika nopeat/helpot ruuat. On itsestäsi kiinni miten lapsesi opetat ja miten kotityöt jaetaan puolison kanssa. Lopeta se ukon kalsareiden pesu, niin ehkä ottaa itseään niskasta kiinni. Teet kauppalistan ja käsket päivän aikana käydä kaupassa jne.

Mikä ap:ta väsyttää. Lapsetkin niin isoja, että pitäisi olla omat hommat ja tietty miehenkin on jotain tehtävä. Perhepalaveri. Ei kotona loisi kukaan, vaan jokainen tekee osuutensa.

Eiköhän tuossa ole kyse siitä, että ap on palvellut ja hoitanut liikaa... :( en mäkään suostuisi yksin tekemään kaikkea. Ei tabletteja ja muuta sälää, jos ei tee viikkosiivousta jne. Enkä todellakaan itse pesisi yhdenkään teinin vaatteita, itse saavat tehdä sen. Olen itsekin aikoinaan joutunut pesemään pyykkini n. 10 vuotiaasta. Samoin joutunut ala-asteelta asti siivoamaan huoneeni ja osallistumaan muihin kodin siivousjuttuihin. Jos ei osallistunut, ei tullut viikkorahaa.

Lapset pesee itse pyykkinsä (murkut siis 6v ei vielä). Mies pesee siinä vaiheessa kun puhtaat loppuu kaapista. Eli ei ne ihan kädettömiä ole. Mä vaan toivoisin vielä enemmän. Mies vois siivota ja laittaa ruokaa kun oon töissä. Kaupassa käy kyllä ilman listaakin. Tosin se on 99% mun vastuulla koska paikkakunnalla missä käyn töissä ruoka on selvästi halvempaa.Ja mulla on lisäksi 99% perheen rahoista.

Ja murkuilla on omat kannettavat ja puhelimillaan pääsee nettiin. Mutta kun mikään ei riitä. Aina pitää olla kaikkea uutta ja hienoa. Nämä siis ei oo uusimpia malleja mutta toimivia kuitenkin. Ja omia kesätyö ja muita tienestejään (synttärirahoja ym.) niihin käyttäneet eli ei ole totutettu siihen että saavat kaiken.Kun ei meillä rahassa kylvetä vaikka töitä olis molemmilla eikä varsinkaan nyt kun ei ole.

Mikä mua väsyttää? No jos vaikka se että kahta (kokoaikaista kolmivuorotyötä ja lisäksi keikkatyötä 3-4 pv viikossa) työtä saa painaa eikä rahat tahdo silti riittää. Ja väsyttää se jatkuva vaatiminen. Pienen lapsen vanhemmat ei varmaan käsitä mitä elämä murrosikään ehtineen kanssa on. Ja paljonko siihen saa menemään rahaa (ihan jo ruuasta lähtien). Eli "mikä väsyttää kun lapset jo isoja"... Hohhoijaa!

No työjutuille ei oikein voi mitään, muuta kuin koittaa patistaa miestä etsimään työtä yhä hanakammin. 3 lapsen elätys on kallista, minkäs teet. Teinit narisee, mutta toisaalta ovat jo todella omatoimisia. Ehkä teidän pitää puuttua siihen narinaan vielä tiukemmin, jos se uuvuttaa sinua kovin paljon. Etuuksia pois vaan jos ei narina ja marina lopu. Käytöstapoja voi vaatia myös teini-ikäiseltä.

ei sinua ehkä iso perheesi väsytä, vaan elämäntilanteenne joka on raskas (olisi raskas minkä kokoiselle perheelle tahansa) - lähinnä miehen työttömyyden vuoksi. monesti sitä toivoo, että toisella kun on aikaa niin osallistuisi enemmän- kuitenkin on hyvin yleistä että työttömyys passivoi.. teini-ikäiset ovat asiantuntijoita joka asiassa, ja kovia vaatimaan ja mielestään ansaitsemaani kaikenlaista. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. kyllä se pian taas helpottaa tavalla tai toisella. älä vaadi itseltäsikään liikaa. maailmankaikkeuden vanhin lapsien käyttämä hokema koskien kaikkea - niin tavaroita kuin vapauksiakin - on kun kavereillakin on, ja kun kaveritkin saa..

sanot lapsille että ei meillä ei ole rahaa :) Ne on onneksi sen ikäisiä että ymmärtävät, toisin kuin esim mun 3 ja 4 vuotiaat. Ei lapset tarvi uusinta uutta. Nykyaika, huoh. Kyllä mäkin muistan lapsuudesta etten saanut kaikkea mitä halusin, muistan jopa miten äiti sanoi kun pyydettii karkkia että sanoi ettei osta kun pitäisi ostaa molemmille. Nyt minulla kaksi lasta ja kyllä katson mitä ostan XD Varmaan ostaisin jos olisi varaa, eli ihan hyvä etttei ole etteivät oleta että pitää saada kaikki mitä haluaa, paljonkos sinulla on kuukausi tulot? Tai teidän perheen tulot yhteensä?

Vähän ohi ap:n kysymyksen, mutta peseekö teillä teinit oikeasti itse pyykkinsä? Siis pestäänkö teillä toisinsanoen lukematon määrä vajaita koneellisia koko ajan? Vai peseekö se teini koko vaatevarastonsa samassa koneellisessa?
Meillä on 2 aikuista ja 2 teiniä ja minä hoidan pyykit. Kerään esim kaikkien likaiset farkut koneeseen, samoin 60 kirjopyykin, 40 kirjopyykin, 30 kirjopyykin, 60 valkopyykin, 40 valkopyykin, 40 tummat, 30 tummat.........

Alkuperäinen kirjoittaja mitä häh täh;30679123:
Vähän ohi ap:n kysymyksen, mutta peseekö teillä teinit oikeasti itse pyykkinsä? Siis pestäänkö teillä toisinsanoen lukematon määrä vajaita koneellisia koko ajan? Vai peseekö se teini koko vaatevarastonsa samassa koneellisessa?
Meillä on 2 aikuista ja 2 teiniä ja minä hoidan pyykit. Kerään esim kaikkien likaiset farkut koneeseen, samoin 60 kirjopyykin, 40 kirjopyykin, 30 kirjopyykin, 60 valkopyykin, 40 valkopyykin, 40 tummat, 30 tummat.........

Pyykinpesu on helppoa, vaatteet menevät koneeseen niiden likaantuessa ja kone laitetaan päälle kun se on täynnä, kaikki samalla ohjelmalla.

Mitä täh täh
Ja uudet koneet punnitsevat vaatemäärän ja määrittelevät itse sen mukaa esim tarvittavan veden määrän ja pesuajan

Eli ei se niin nöpön nuukaa vaikka oliski vajaa koneellinen.

[QUOTE="kkkk";30679134]Mitä täh täh
Ja uudet koneet punnitsevat vaatemäärän ja määrittelevät itse sen mukaa esim tarvittavan veden määrän ja pesuajan

Eli ei se niin nöpön nuukaa vaikka oliski vajaa koneellinen.[/QUOTE]

No mut vie se enemmän sähköä kuitenkin.. Meillä on uusi (hyvä, laadukas, hintava) pesukone, jonka pesuohjelmat (normaali 40 kirjopesu esim) vie n. 2,5 h, aika ei mainittavasti lyhene vajaallakaan koneella. Tulisi ruuhkaa, jos jokainen vuorollaan odottelisi pääsyä koneelle... ellei sitten tosiaan pese kaikkea sekaisin, samassa lämpötilassa, samalla pesuaineella...

Ap, ihmettelen miten voit tehdä kahta kokopäiväistä(7,5-8h) kolmivuorotyötä päivässä ja lisäksi 3-4 keikkahommaa viikossa? Eikö miehesi saa mukamas mitään työttömyyskorvausta?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä häh täh;30679155:
Luehan uudelleen, millaista työtä ap tekee.......

No millaista? En mä ainakaan löytänyt mitään mainintaa siitä mitä ap työkseen tekee. Ja ihmettelen mäkin kuinka voi tehdä kahta kokoaikaista työtä + vielä keikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä täh häh;30679175:
Siis ap tekee kahta työtä, sitä kolmivuorotyötä + keikkaa muutaman kerran viikossa. EI KAHTA KOLMIVUOROTYÖTÄ.

:laugh::headwall:

Voi hitto mikä aivojumi. Mä oon oikeesti lukenu ton moneen kertaan ja ihmetelly et miten toi onnistuu muka. Mut kiitti ku selvensit. Nyt ku luin sen niin en enää mitenkään voinu tajuta miten onnistuin ymmärtämään väärin.

.. mä takerruin tohon pyykinpesu asiaan,, mietin että oonko ihan lahottaja-mutsi kun en vaadi muita osallistumaan pyykkihuoltoon..(paitsi isommat saa kuivat vaatteensa röykkiönä sängylle, josta sitten viikkaavat -lue sullovat viikkaamatta kaappiin).. meillä tulee paljon pyykkiä, ja aika eri pesulämpötiloihin meneviä,..ja värinsä sekä laatunsa puolestakin ihan erilaisia.. en uskalla olettaa että edes opastuksen jälkeen muistaisivat saatikka viitsisivät miettiä mitkä pestään yhdessä ja mitkä erikseen. vaikka meillä onkin 3 eri pyykkikoria muka erilaisille pyykeille- niin kyllä niistä aina vaan yllätyksiä löytyy. varsinkin pienimmät kyllä kehotettaessa kiikuttavat likapyykkinsä koriin, mutta eivät kyllä tasan oikeaan, vaan siihen mikä nyt sattuu milloinkin sopimaan..

No en kanssa tajua, mitä järkeä on nimenomaan pyykinpesu jakaa niin, että kaikki pesevät omat pyykkinsä... Mutta siis tietty muita hommia voi jakaa, jokainen vaihtaa omat lakanansa, siivoaa huoneensa, tekee joskus ruokaa jne. Mutta pyykinpesun jakamista en tajua.

Ennen kaikkea tottakai kahta työtä tekevä äiti äkkiä delegoi kotihommat työttömälle miehelleen. Siis miks ihmeessä sä teet vielä kotityötkin.

3-lapsinen perhe (eihän sitä omillaan asuvaa voi enää mukaan laskea) ei ole kovin suuri, eikä muutenkaan perheen suuruus tunnu tuossa keskeisimmältä tekijältä. Vaan talousvaikeudet ja rasittava teini nyt lähinnä kuulostavat aloittajaa väsyttävän. Onneksi tilanne on joka tapauksessa tilapäinen, muutaman vuoden päästä on enää kaksi alaikäistä lasta ja näistä toinen jo pahimman murrosiän ohittanut ja toinen ei vielä sitä vaihetta saavuttanut.

Älä stressaa siitä teinin valituksesta. Anna kohtuuttomien vaatimusten mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Tai jos teini ihan asiattomaksi rupeaa, kerro ettei sillä tyylillä ainakaan mitään saa. Miehen kanssa voisit käydä yhden keskustelun niistä huushollihommista eli mitä odotat hänen tekevän. Turha marttyyriksi ruveta, todennäköisesti sinun ei kuitenkaan tarvitsisi joka hommasta erikseen muistuttaa, kun kerran sopisitte vastuut ja velvoitteet.

Yhteistyössä