Hae Anna.fi-sivustolta

Isojen lasten yökastelu

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä kastelu kuriin, 25.07.2009.

1. kastelu kuriin Vierailija

Laittakaa vaikka äidit nyt ihan ajatuksia siitä, onko normaalia, että 5-6 vuotias lapsi kastelee joka yö sänkynsä. Miehellä on saapas exä, jonka mielestä on normaalia että tuon ikäinen lapsi kusee joka yö alleen, käyttää vaippaa tietysti mutta vaippaa kun ei ole suunniteltu enää tuon ikäisen kusilitroille, kuset tulee läpi ja joka aamu saa pestä lakanat, peitot, kaikki. Minusta tuo ei kerta kaikkiaan ole normaalia, ja olen tietoinen että tuohon ongelmaan on ratkaisu. Siihen lapsi syö jotakin hormonia, lääkettä, joka auttaa hyvinkin nopeasti. Ja kaksi kuukautta on joku tarkkailujakso että tilannetta seurataan. Itsellä kun on tuttavapiirissä ollut kyseistä ongelmaa, niin tiedän ettei tuo ole normaalia eikä sitä voi selitellä millään perinnöllisyyksillä. Toki se voi olla perinnöllistä, mutta koska siihen löytyy apua, on helvetin laiskaa olla tekemättä asialle mitään. Olisi aika kurjaa jos lapsi vielä kouluun mennessä käyttäisi vaippaa öisin!
    Ei saapas exä myönnä mitään eikä ymmärrä. Ei sen kanssa voi hoitaa mitään asioita, luulee olevansa joka asiassa oikeassa.
    Minulle asia ei varsinaisesti kuulu, mutta jos minä ostan tuon ikäiselle vaippoja ja pesen "turhaa" pyykkiä joka kerta niin kyllä varmaan mielipiteensä saisi sanoa että hei etsi laiska ihminen lääkäri joka osaa auttaa asiassa. Omituista että jotkut ihmiset on ihan kuin niillä ei olisi aivoja?

2. ...! Vierailija

No meillä miehen kohta 9 v. poika kusee sänkyyn joka 2. v-loppu kun on isällään...tuskin on exän vika. Ihan sama kenen vika, mähän en niitä pyykkejä pese.

3. kiinnostavaa Vierailija

No mutta hyvänen aika, miksi lapsen toinen vanhempi ei vie lasta lääkäriin??? Eihän tuossa ole kyse mistään existä vaan siitä, että lapsi tässä kärsii eniten.

4. Niinhän se on Vierailija

Lapsi on se, joka kärsii, jonka itsetunto on huono ja jota noilla senteilla ihan varmasti moititaan vaivasta, johon hän on syytön!!!!

Yökastelun syyt voivat olla niin psyykkisiä kuin elimellisiäkin. Lääkäriä siihen vaivaan tarvitaan, eikä taivastelua. Miksi muuten ette vie lasta itse lääkäriin tutkimuksiin lapsen isän kanssa??! Isä on yhtä lailla vastuussa lapsestaan, vaikka tämä asuukin äitinsä luona. Turha täällä on lapsen äitiä haukkua.

Kysyy aikuisten typeryyttä ällistelevä isoäiti

5. Hannu ja kerttu Vierailija

No lapsi oireilee, koska kärsii isänsä uuden kumppanin piilovittuilusta ja ilkeilystä. Lääkkeeksi ne pahat äitipuolet pitäisi lähettää saharaan puukontissa.

6. Loukkaantunut Vierailija

Jaa, onko tämä provo vai oletko tosissasi noin tyhmä???

Itselläni 7-v poika joka 99% öistä kastelee vaipan vaikka onkin lääkityksellä. Eli meillä mitä ilmeisimmin perinnöllisistä syistä tämä yökastelu, mutta en ihmettelisi jos teidän tapauksessanne olisi psyykkisistä syistä. Tiedoksesi ettei edes nykylääketiede osaa aina kaikkia vaivoja parantaa taikasauvaa heilauttamalla, ei edes näin "vähäpätöistä", saatika sitten syöpää tai hiviä...
    Ja noin fiksuna ihmisenä (kun kerran tuttavapiirissäsikin moinen vaiva on/ollut) niin luepa hieman netistä (www.yokastelu.net yms) kuinka yleistä yökastelu on, joten kylläpä se melkein "normaliuden" rajamailla on...

7. kokemuksia asiasta Vierailija

Veljeni poika on kastellut öisin vuoteensa 10v asti. Veljeni kärsi samasta ongelmasta pienenä ja itse (nainen) olen myös ollut satunnainen yökastelija 7-8v saakka, siihen aikaan ei sellaiseen puututtu, lakanan alla oli muovit. Oma poikani ei kykene pidättämään pissaa kun hän oikein nauraa. Poika on nyt 9 ja muutama kuukausi on mennyt nyt ilman vahinkoa, lääkärin mielestä asiaan ei edes tarvitse puuttua vielä näin nuorella jolla pidättämiseen tarvittavat lihakset saattavat vielä kehittyä itsestään.

Omasta mielestäni paras tapa suhtautua asiaan on olla hyvin neutraali. Lapsi tietää ettei ole normaalia, mutta aikuisen hienovarainen suhtautuminen helpottaa nolottavia tilanteita ja lapsi kokee olevansa rakastettu ongelmasta huolimatta. Ikää myöten (olisiko se 10v sitten se maaginen raja, en tiedä?) ongelma häviää suurimmalta osalta lapsia.

8. 3 x äiti Vierailija

Meilläkin keskimmäinen yökasteli varmaan 8v. asti. Sitten se vain jäi. Olen samaa mieltä "kokemuksia asiasta" kanssa , että vanhempien / aikuisten neutraali suhtautuminen auttaa asiassa kaikkein parhaiten.

9. niinku häh? Vierailija

Mitä tarkoittaa "saapas eksä"? Siis saapas?

Minun käy kovasti sääliksi tuota lasta. Koska ap:n kirjoitus on yhtä kiukkua ja kusi-sanoja, lapsi varmasti vaistoaa hänen fiiliksensä noissa tilanteissa, eikä se kyllä auta pätkääkään.

10. No kenen syytä Vierailija

on, että lapsilla on näitä pahoja äiti/isäpuolia?
    Vastaus: vanhempien, jotka ovat eronneet ja ottaneet uuden, sopimattoman, puolison.
    Tai kasvattaneet lapsensa kieroon ja odottavat puolisolta jotain epäinhimillistä sopeutumista epänormaaliehin lapsiin.

Pysykää yhdessä, jos olette niitä kakaroita tehneet.

11. ja oppia saamaan, jotta muuttuvat hyvkäksi. Jopa 20% 5-vuotiaista kastelee sänkynsä säännöllisesti ja ala-asteikäisistä yhtä moni vielä ainakin silloin tällöin.

12. Aiheesta Vierailija

'Ikää myöten (olisiko se 10v sitten se maaginen raja, en tiedä?) ongelma häviää suurimmalta osalta lapsia.' - Niin minäkin luulin, mutta olen seurannut, miten ongelma voi olla vielä lähes 17-vuotiaallakin. - 'Omasta mielestäni paras tapa suhtautua asiaan on olla hyvin neutraali. [Nuori] tietää ettei ole normaalia, mutta aikuisen hienovarainen suhtautuminen helpottaa nolottavia tilanteita ja lapsi kokee olevansa rakastettu ongelmasta huolimatta.' - Toivottavasti 'neutraalius' - minusta kylläkin välinpitämättömyys - auttaa ja ongelmajoskus on ohi.

13. Kokemuksia asiasta Vierailija

Nimerkki Aiheesta kirjoitti: Toivottavasti 'neutraalius' - minusta kylläkin välinpitämättömyys - auttaa ja ongelmajoskus on ohi.

Neutraaliudella tarkoitetaan käyttäytymistä, jolla ei syyllistetä lasta/nuorta. Kyseessä on ihan muuta kuin välinpitämättömyys, käsitit nyt väärin.
    Vanhempana minuun koskee kovasti kun näen miten lasta hävettää oma "vahinko". Silloin halataan ja puhutaan ja siivotaan sotku yhdessä vähin äänin. Näin oma äitinikin toimi aikanaan ja minusta se tuntui hyvältä tavalta toimia kun olin itse lapsi.

Lähinnä tuolla kirjoituksella tarkoitin etten ainakaan kannata alkuperäisen tyyliä, eikä asiasta syyllistäminen ongelmaan auta, ainoastaan saa lapsen tuntemaan itsensä epänormaaliksi.

Ja kyllä, ongelma voi jäädä pysyväksikin.

14. ap.. Vierailija

kiitos vastauksista. kyseinen saapas haki yksinhuoltajuutta ja sai sen. tällöin hän on vastuussa siitä, että vie lapset lääkäriin. hän ei halua, että isä ehdottaa jotain fiksua, koska hänhän on toki oikeassa joka asiassa. me olemme tehneet osamme, jos hakee yksinhuoltajuutta, silloin pitää olla halua hoitaa kaikki yksin. tosin tämä ihminen haki sitä vain jotta saa yksinhuoltaja-korotuksen, muuten on edelleen hyvin tärkeää, että pennut tungetaan tänne tai mummolaan joka viikko, ettei tarvitse vaivautua hoitamaan. kastelu ongelma on edelleen. en voi olla ärsyyntymättä, kun aamu tulee ja aina pesen turhaa (?) pyykkiä. korostan, että vaipat on, mutta ne tulee läpi, koska ei hyvänen aika tuon ikäinen ole tarkoitettu vaipoissa olemaan enää. nämä taitaa kuitenkin olla niitä mielipideasioita, onhan joidenkin mielestä homouskin täysin luonnollinen ja normaali asia. mistä se on kaukana. mutta meitä on joka junaan. onneksi en itse istu samassa jossa miehen exä saapas istuu. toivottavasti en loppu ikääni myöskään siinä junassa jossa mieheni istuu.

15. kiinnostavaa Vierailija

Uskomatonta, että aikuiset ihmiset käyttävät lasta pelinappulana, etä ei vie lasta lääkäriin kun ei äitikään vie?
    Ihan sama kuka on yksinhuoltaja lapsen etu pitää olla molemmille vanhemmille ykkösenä ja saappaaksi ja pennuksi nimittäminen ei varmaan yhtään paranna asiaa.

Kuunnelkaa ja katsokaa itseänne hyvät aikuiset!

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Yksinhuoltaja korotuksen saa vaikka lapsi olisikin yhteishuollossa ei sitä varten tarvitse hakea yksinhuoltajuutta.

17. normaalia? Vierailija

Ei todellakaan ole normaalia, että tuon ikäinen kastelee vuoteensa vielä joka yö. Vahinkoja voi tulla suhteellisen isollekin lapselle, jos on ollut päivällä kovasti vauhtia.

Neuvoisin ap:ta ensimmäiseksi tarkistamaan omat asenteensa lapseen. Sen jälkeen keskustelemaan miehensä ja lapsen kanssa ihan rauhallisesti ja rakentavasti. Ongelmastahan on lapsen itsetunnon kannalta toki päästävä. Ehkä sen exänkin kanssa pitäisi pystyä ennakkoluulottomasti ja rakentavasti keskustelemaan. Yleensä aikuiset pystyvät, jos ovat sinuja itsensä kanssa.

18. väsyttää Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jokainen meistä voi aina ensin katsoa peiliin ja sen jälkeen vasta toimia niin ajatuksellisesti kuin myös toiminnallisesti. Itse eronnut 2005 josta kaksi lasta. Poika joka asuu isällä ja tyttö joka asuu äidillä. Omassa tapauksessa isällä on aina ollut tapana tehdä lupauksia joita vaikea pitää. Meillä ei ole ollut yökastelua ja tuossa jo monessakin keskustelusta kävi ilmi että voi johtua mistä vain. Meillä on aina olllut pojan äitipuoli innokas antamaan kommenttia lapsia koskevista sairauksista. Ne loppuivat tyystin kun en enää itse niihin lähtenyt. Meillä on tukiperhe jossa lapsilla on jos jonkin näköistä lähetettä. JA AINA YLEENSÄ HOIDETAAN OIRETTTA EI SYYTÄ.

19. Yökastelijan äiti Vierailija

Poikani täyttää pian 10v. ja hänellä KUIVIA öitä tulee ehkä 4-6 kuukaudessa. Näin on ollut jo monta vuotta. Erilaisia hoitomuotoja on kokeiltu kaikki mahdollinen 5-vuotiaasta alkaen, meillä niistä yksikään ei ole juurikaan auttanut, lääkitys on ollut olemassa jo monta vuotta ja on edelleen (kaksi eri lääkettä maksimi annoksin). Poika on tutkittu rakenteellisten vikojen pois sulkemiseksi ja on kunnossa, minulle on myös kerrottu että psyykkiset syyt on pois laskettuja koska kastelua on aina ollut, eikä se ole alkanut vasta myöhemmin.
    Kaikenkaikkiaan koko prosessi on todella vaikea ja koko perhettä kuormittava kun se jatkuu vuodesta toiseen. Pahinta on että useampi lääkäri on hymyillen kertonut ettei muuta voi enää tehdä kun odottaa että se aikanaan loppuu.
    Kuulemma 10v. on monilla se ikä jolloin vaiva vihdoin poistuu itsestään, mutta sekään ei ole sanottua. Nyt poikani odottaa kun kuuta nousevaa sitä että täyttää 10 ja voi elää normaalia sen ikäisen elämää (käydä kavereilla yökylässä yms.), en halua edes ajatella sitä pettymystä jos tämä jatkuukin vielä monta vuotta.
    Tietämättömille idiooteille tiedoksi että netistä löytyy paljon infoa asiasta, eikä ongelma poistu ketään syyttelemällä. Ja lapselle on ilman aikuisten asennevammojakin vaikeaa elää ongelmansa kanssa. Ja vielä mainittakoon, että meillä ei ole suvussa samaa ongelmaa ollut, eli vika ei aina ole perinnöllinen.

20. kiinnostavaa Vierailija

Kirjoituksesi oli asiallinen mutta miksi nimittelet asiasta tietämättömiä idiooteiksi?

21. Marjetta Vierailija

Tästä tuli mieleen oma lapsuuteni. En ollut yökastelija, mutta joskus harvoin sellaista tapahtui. Sitten se tapahtui mummolassa ollessani, ja siellä vielä nukuin lattialla paksulla olkipatjalla (oli muuten ihana nukkua sellaisella!) ja siinähän meni sitten koko patja pilalle. Säikähdin tietysti ihan kamalasti. Muistan olleeni jotain alakouluikäinen. Mummo ei ollut vihainen, vaan sanoi, että serkkuni (samanikäinen poika) oli myös pissannut unissaan sänkyyn mummolla ollessaan.

Tästä tuli minulle sellainen pelko, että aina mummolassa nukkuesssani jännitin kamalasti, että jos tulee vahinko. Ja kun sitä pelkäsin, niin aina se tapahtui. Mummo laittoi tyynesti ison muovipalan (silloin sitä sanottiin plastiikaksi) lakanan alle, ja sanoi ettei ole väliä, vaikka pissaisinkin siihen. Paras oli sitten se, kun mummo tuli tämän serkkuni kanssa meillle kylään ja yöksi, ja se sama "plastiikka" laitettiin serkkupojan lakanan alle. En muista pissikö serkku alleen vai ei. Mutta joku vapautus siinä tapahtui, kun tiesin, että muillekin sattuu vahinkoja ja että siitä ei olla vihaisia. Yöpissintä jäi sitten kokonaan.

Oma tyttärenikin pissaili alleen joskus silloin tällöin vielä 12-vuotiaanakin. En ollut ikinä vihainen vaan sanoin vain, että sellaista sattuu.

Jotenkin tuntuu nyt siltä, että tämän ap:n tapauksessa kyse on siitä, että lapsi pelkää ja jännittää. Ja niin ollen voit olla varma siitä, että pyykkiä riittää jatkossakin. Kuulostaa muuten kamalalta tuollainen lapsen "kusemisesta" hokeminen. Kertoo ap:n luonteesta aika paljon. Tunteeko lapsi teillä ollessaan itsensä hyväksytyksi? Ei tarvita nimittäin kuin yksi ainoa kerta, jos tällaisesta yökastelemisesta raivotaan ja huudetaan tai muuten ollaan vihaisia ja selvästi osoitetaan lapselle, että tämä teki väärin, niin rumba ja kierre on valmis. Voi vain kuvitella sitä pelkoa, mikä lapsen sydämessä on. Hänhän EI VOI asialle yhtään mitään.

Lapsen äidin haukkuminen myöskään ei auta asiaa. Noin pienen lapsen kohdalla kyse tuskin on mistään hormoneista. Lapset, joille jää nukkumaan mennessään päälle erilaisia jännitteitä, tekevät juuri tällaista unissaan. Jotkut huutaa unissaan, jotkut lähtee liikkeelle ja voi juosta ulkonakin unissaan, mutta varmasti yleisintä on sängyn kasteleminen. Tämmöinen voi tulla vaikkapa hyvin vilkkaan ja tapahtumarikkaan päivän jälkeen, tai sitten jos joku pelko on jäänyt päälle. Joten ap:n kannattaisi miettiä omaa suhtautumistaan. Kaikki lapset ei reagoi tällä tavalla, joten on turha verrata lapsia toisiinsa. Jos vihottelet lapselle tästä, kierre vain syvenee. Jos nukkumaan mennessä erityisesti lapselle muistutetaan ja korostetaan, että tänä yönä sitten EI KUSTA sänkyyn, niin voit olla varma, että kyllä tapahtuu. Toivottavasti et sentään näin tee.

22. 12-v poika Vierailija

mitä te höpötätte olen itse 12 -v poika ja kärsin yökastelusta lopetakaa toisten morkaaminen ja keskitykää olenaiseen

23. 12-v poika Vierailija

mitä te höpötätte olen itse 12 -v poika ja kärsin yökastelusta, lopetakaa toisten morkaaminen ja keskitykää olenaiseen !!!!

24. yökastelija Vierailija

Tarinani olisi pitkä, mutta lyhennän sen hermojen säästämiseksi:

Olen ollut yökastelija lapsesta saakka, ts. en ole koskaan oppinut kuivaksi yöaikaan. Olen käynyt läpi niin hälytyspatjat, yöherätykset, vaipat, sänkyjen pissasuojat, yöt ilman mitään suojia (ns. "pakotettu kuivuus", joka ei tietenkään yleensä onnistu), minirinit, rakenteelliset testit, juomisen säännöstelyt.. Kaiken mahdollisen siis. Olen tällä hetkellä 20-vuotias, eikä vaiva tunnu helpottuvan. Silloin tällöin on kuivia öitä, esim. myöhäisen nukkumaanmenon tai jatkuvan yöllisen herätyskellon avulla heräämisen (aka pissareissujen) ansiosta, mutta pääosin kastelen sänkyni ja vieläpä runsaasti. Yksityiselle lastenlääkärille menin muistaakseni ensimmäisen kerran 15-vuotiaana, jolloin sain minirinin käyttöön (auttoi suht hyvin aina kuukauden pari, kunnes vaiva tuli takaisin, annoksen suurentaminen auttoi taas pari kuukautta jne. Päädyttiin tulokseen, jossa maksimiannos ei enää auttanut, joten lopetin lääkityksen). Silloisen lääkärin mukaan vaiva häipyisi täysi-ikäistymiseen mennessä. Eipä häipynyt, joten suuntasin gynelle, joka olisi auttanut, mutta ei voinut, koska en asunut kyseisen lääkintähuollon piirissä eikä omani antanut lähetettä eteenpäin (ei kuulemma ole tarvetta). En edes muista, kuinka monta tuntia olen vaivaani itkenyt, kuinka monta miksi-kysymystä olen maailmalle esittänyt ja kuinka monta huoliryppyä kasvoillani jo on vaivani takia. Olen pyrkinyt elämään elämäni mahdollisimman normaalisti (eli olen käynyt leirit ja riparit ja yökyläilyt), mutta koskaan en kellekään toivo niitä huolia, valkoisia valheita ja taakkoja, joita olen itse saanut osakseni. Ensimmäinen yksityinen lastenlääkäri toitotti, että vaivani on psyykkinen, mistä äitini järkyttyi enemmän kuin minä, vanhempani kun ovat parhaat mitä vain voisin toivoa. Olen aina menestynyt koulussa hyvin, minulla on paljon hyviä kavereita, olen onnellinen perheessäni enkä ole läpikäynyt suuria traumoja/onnettomuuksia. Kukaan vaan ei tunnu löytävän ratkaisua ongelmalleni, ja tässä vaiheessa olen tullut siihen pisteeseen, että en enää jaksa tämän vaivan kanssa. Muutan syksyllä, jotta pääsen samaan hoitopiiriin sen ihanan gynen kanssa, jotta minua viimein voitaisiin auttaa. Aion vaatia jokaikisen testin tekemista (kuten hormonitasot ja niiden vaihelut, virtsarakon sulkijalihaksen toiminta ja unen vaiheet ja käyttäyminen niiden aikana noin muutaman mainitakseni). Jossainhan täytyy olla vika, kun vaiva vain ei helpotu.

Yökastelijoiden kantama henkinen taakka on valtava. Leirit, yökyläilyt, vaivan salassapito, seurustelu, lomamatkat, vaippojen tms tarvikkeiden osto jne aiheuttavat jatkuvaa päänvaivaa ja häpeää. Aamuinen epätoivon tunne on sanoinkuvaamaton, ja se jokailtainen pelko sänkynsä kastelemisesta aiheuttaa ainakin omalla kohdallani jatkuvaa vessassa ramppaamista, mikä ei varsinkaan auta vaivan parantamiseen. Ihmiset, tarttukaa tähän ongelmaan nuorina, vaatikaa testejä, selvittäkää, miksi yökastelua voisi kohdallanne tapahtua ja miten se saataisiin parannettua.

Itse pelkään, että olen jo niin "tottunut" kastelija, että en pääse siitä koskaan eroon. Ja koska en loppuelämääni voi näin elää, en enää tiedä mitä tehdä.

25. Ei voi olla tota Vierailija

Ei voi olla totta, millaista täällä kirjoitetaan. Kyse on rakon kehityksesta, hormonaaisesta kehityksestä ja monesti siihen ei auta lääke ei hälytinhoito. Ja toisilla taas auttaa. Aika auttaa parhaiten ja niitä vaippoja on vain käytettävä ja lakanoita pestävä. Joillakin se voi jatkua murrosikään asti ja sekin on "normaalia". Mutta henkisiä vaurioita, niitä voi syntyä tuolla tyylillä mitä äitipuoli harrastaa asenteissaan. Ja sitten kai lapsen huonoa itsetuntoa ja muita psyykkisiä ongelmia taas sysätään äidin syyksi?

Nyt lukemaan heti tietoutta asiasta esim. näistä osoitteista:

Yökastelu on yleinen vaiva - Terveystalo

Lasten yökastelu - Lasten sairaudet - Lastenlääkäri - Helistin.fi

yökastelu.fi

tena.fi

Se on kovin helppoa korottaa itsensä, jos ei omassa suvussa ole olllut vastaavaa, eikä ole asiasta mitään kunnon tietoutta. Tiedoksi, että perinnöllistä kastelua tukee geenilöydöt asiaan!! Tiedon pute on tuottanu paljo tuskaa joillekin lapsille a perheille päiväkodin, koulun ja anopin ja muun ympäristön väärien tietojen ja asenteiden/luulojen takia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri