ISOmpaa pesuetta haaveilevat 17 ;o)

  • Viestiketjun aloittaja joox3 kirjautumati
  • Ensimmäinen viesti
joox3 kirjautumati
Pistän tänne siitä kalluppi-jutusta alkaen....ja listauksen siihen perään.
( aikaa on nyt, kun ukko kuumeessa nukkuu soffalla )

Tänään, 13:40
joox3, kirjautumati (vierailija)


Old folks- GALLUPPI
Tiedättekös,
oisko se sitten niin, että me joilla on niitä mukuloita enempi
niin välitetään aidosti enemmän myös siitä,
mitä ne tekee ja kenen kanssa ja missä?

Myös meillä on tiukat nuo pleikkapelirajat,pelataan max.12 v-pelejä nyt kun pojat on 9. muilla täällä naapurustossa ja poikien luokkakavereilla ei ole, siis kellään...
naapurin poika-5v!-pelaa tuollaisia k-16 pelejä,
ja on aikas levoton kaveri, lyö ja potkii ja raivoaa aina pihallakin.

Myös meillä pidetään huolta ja kysellään, missä pojat on ja kertovat sitten myös mitä on luokakkaverit ja muut kaverit tehneet pahojaan ja missä.
Ihanaa, kun aina olettavat, että äiti soittelee sitten heidän vanhemmilleen
ja hoitaa asiat kuntoon....vaikka en edes tiedä noita kaikkia tyyppejä ;o) !
( eikä nyt ihan joka asia olekaan sellainen, josta soittelisin..)
Mutta jopa koulun ( ISO koulu ) rehtori on henk.koht. kiitellyt
minua " upeasta kasvatustyöstä "....ollaan sitä ny polleena, juu-u ;o)

Onkos teillä itsellä muuten ollut millaiset vanhemmat tai isovanhemmat ?

Mulla on ollut alkoholistivanhemmat, jotka kilvan pahoinpiteli toisiaan ja siskon
kans yritettiin niistä huolehtia pienestä asti,
että edes hengissä selviävät...
Ovat eronneet jo yli 20 v. sitten ja kumpikin tahoillaan naimisissa,
ja alkoholikin osittain ainakin jäänyt.
Mä päätin jo pienenä, että mun lapsille en ikinä tee tätä samaa -
ja päätös on pitänyt !
Koskaan eivät ole nähneet mua humalassa,
saati riitelemässä ( muuta kuin sanasotaa,
mutta osaavat siihenkin suhtautua ihan asiallisesti ) Pari olutta tietenkin omassa pihassa kesäisin olen ottanut.

Aikanaan meidän Isovanhempia ( lue; isänäiti ja äidinäiti ) ei myöskään ole ikinä juurikaan kiinnostanut lastenlastensa elämä,
nyt meillä onkin enää 1 mummo yli 85 v.hengissä, hänkin on asunut aina ruotsissa,
joten äärettömän harvoin on nähty.
Toinen ukki on kuollut ennenkuin minä synnyin,
Äidin isästä ei ole kovin tarkkaa tietoa, kuka lie....

Olenkin myös luvannut ihan ääneen omilel lapsilleni,
että sitten kun musta tulee mummo,
otan pieniä luokseni ja hoidan niin hyvin kuin taidan ja jaksan vaan,
ei tarvii miettiä, mistä hoitaja ipanoille sitten ;o)

Mutta laittakaas hei tarinaa niin päästään jyvälle isompienkin pesueiden elämänmallista....



Lainaa
Tänään, 13:43
Haidi kirjautumati (vierailija)
Ahkerana täällä, ihan vallan hiki tuli kun tuossa tappelin noita villakoiria vastaan. Ihanaa kun aurinko paistaa, mutta paha kun heti näkyy kaikki pöly ja lika jne. eikä viitti kaihtimet kiinni olla koko päivää. Tekis niin mieli vaihtaa järjestystä, mutta kun tuo sohvan rohjo on niin iso, ettei se mahdu toiste perin, muuten menee partsin oven eteen. Jotain pienempää siis keksittävä...eilen siivouspuuskan alettua siivottiin ensin tyttöjen vaatekaapit ja sitten käsittelin vessan lattiasta kattoon, kyllä taas kelpaa:)
Olkkarin matto joutas roskiin, mutta jos nyt odottas ensin sen koiran saapumisen ja kasvamisen vähän, ettei se ainakaan heti söisi uutta mattoa. Isäntä ei ole yhtään samaa mieltä et meille tarviis uusia mattoja, se kuittaa aina samalla virrellä...kissa repii ne kuitenkin:( ei se oikeesti revi, mutta tietysti kun välillä spurttailee niin jäähän siitä jälkiä joskus. Siihenkin mulla olis ratkaisu jos sellasen mitä ne nyt on oikeelta nimeltä? Sellasen lankamaton ostaisi, siinä ei näkyisi kissan revittelyt:)) vaan miten lie karvan tarttumisen laita...kertokaas kenellä on sellanen nykymuodinmukainen lankamatto, onko se helppo imuroida, tarttuuko siihen kaikki pöly, eläintenkarva, hiukset jne. kiinni??? Meillä minun pitkiä hiuksia on aina joka paikassa:))) Vilkasin tuosta pöydältä mainosta...onks se ryijymatto ihan virallinen nimi???
Emme saakkaan yövierasta, miehen sisko oli tullut vatsatautiin ja saakin luvan pysyä kaukana. Se olis sit seuraavaks vissiin vuorossa sapuskan valmistus tässä mökissä. Ilta löhötään sohvalla telkkaa katellen, meillä ei nyt ns. kakkostelkka näy makkarissa kun ei ole siellä boxia vielä. Isäntä taktikoi, että jos kuukauden pari odottelee hinnat tippuu sit ostaa olkkariin uuden ja vanha makkariin.
Poikakin jo piristynyt, pelailee pleikkaa omassa huoneessaan. Noihin pleikkapeleihin minä en ole puuttunut kun hyvin vähän pelailee, lähinnä auto ja motskarilla ajo pelejä, ei oo koskaan tykännyt ns. räiskintäpeleistä. Tv-ohjelmiinkaan en enää muutamaan vuoteen ole puuttunut, siis ikärajoihin meillä katsotaan laidasta laitaan ohjelmia, tosin kuopus ei katsele kun nukkuu aikaisemmin, mutta olen sitä mieltä, että katsoa voi kun yhdessä katsotaan. Meillä ei ole rajoitettua esim. salatut elämät ym. sarjat. Olen jotenkin sitä mieltä, että jos lapsilta pimitetään esim. uutiset, joissa rankkojakin asioita on, niin silloin ollaan jo syvällä pumpulissa, jostain näitä asioita kuitenkin kuullaan tai nähdään ja sitten ollaan ihan yksin ja hukassa omien ajatusten kanssa kun aikuinen ei ole niitä jakamassa. Jokainen tietysti tyylillään, mutta paljon on nykyisin sellaisia lapsia joita varjellaan ihan liikaa ja mielestäni se vahingoittaa enemmän. Kuopuksen kaverin äiti kerran soitti minulle ja siunuusteli, että hyvänen aika kun teillä kiroillaan, kun heillä se on kiellettyä. Tähän en voinut muuta kun nauraa ja sanoa, että jos lapsesi on niin pumpulissa kasvanut, että ei voi ärräpäitä kuulla, hän voi olla tulematta meille. Minä päästän perkeleen ilmoille just sillon siltä tuntuu, enkä sääli lasten korvia. Saman olen sanonut lapsille, jos oikein suututtaa kotona ja kirosana lipsahtaa, ei elämä kaadu jos se helpottaa, mutta sitä veetä ei mätetä tuolla pihalla ja hyvin on oppi perille mennyt. Noituvat sillointällöin itsekseen tai toisilleen, mutta veetä ei haistatella. Siinä kulkee raja!!!
Mitäpä olette muut mieltä tästä...galluppia pystyyn lasten käytöstavoista/vanhempien sallimista asioista?

Lainaa
Tänään, 13:48
joox lisää (vierailija)
Heh !
Haidikin pisti galluppia samaan aikaan ;O) !
Täräytettäskö uusi ketju, kun tää on jo niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pitkä ??

 
Joox päivittää...
Lista =o}
Isompaa pesuetta haaveilevat:

Titti 37 v, tyttö -97, tyttö -99, poika -05, mies -64, sen lapset -89, -91, -93
Haidi 31v, poika-91 ,tyttö-94, tyttö-97...km 2/01, 5/03, 11/04
Papu 32v, lapset poika -94, poika -00, tyttö -04, km 09/06
joox3 kaksospojat -98, tyttö -03, ukko -68, talo -77 ;O)
Iltaruska kaksospojat-88,poika-92, tyttö -93 km06
Ohdakkeenkukka -80, t -98, p -00 ja -03, mies -71 + vknloppulapsoset t -98 ja p -96
pirullinen -97, -98 ja 04 tyttöjä kaikki

Plussanneet :

Maisa 34V. Pojat -97, -99, -05
Marjuli v, lapset tytöt -98, -00, poika -03
Mirkku 32v, lapset poika -00, poika -02, tyttö -04
Vieläkö yksi v,lapset poika -96, tyttö -98, poika -01 La?


Jo vauvan saaneet :
Kata 33v, poika-94, kaksoset (t+p)-99, tyttö-05, LA 1.6 Poika syntyi 29.05.2007
Maisa 34V. Pojat -97, -99, -05 , tyttö syntyi 8.2007
ÄssÄ 28v, tytöt -00 ja -02, km11/06,Tyttö syntyi 20.9.2007( LA 20.9.)
Tehotyttö 35v., lapset poika -96, tyttö -98, poika -05, km 10/06, Tyttö syntyi 25.10.2007
Safiiri 35v, poika -00, poika -03,tm 05/04, tyttö -05, km 05/06, 01/07, LA 24.2

KADONNEET:
Mamma maailmalta
Pirullinen
Iltaruska
 
Haidin viimeisin
Joox ehtikin väliin:))) tuossapa sitä tulikin jo jotain.
Mun isäni oli myös viinaan menevä, vanhempani erosivat kun olin 6v ja isän juominen loppui siihen lähes kokonaan, otti tyyliin juhannuksena ja uutenavuotena, mutta ei koskaan kun olin hänen luonaan. Äiti meni uusiin naimisiin "pässin" kanssa joka hakkasi minua, ei äitiä koskaan. Hänen kasvatuksensa kulki remmin kautta, kunnes teininä lähdin kotoa erinäisiä kertoja ja viimesellä marssin sosiaalihuoltoon lastenvalvojan luokse. Tähän loppui pieksäminen ja pian myös äidin avioliittokin, mutta silloin olin jo tavannut nykyisen mieheni ja lähtenyt kotoa.
Nykyisyyteen tämä vaikuttaa niin, että itse en juo lainkaan (teiniä kyllä rankemman kautta), en siedä kännisiä ihmisiä ja mieheni tietää, että jos kerran minua löisi, ei toista kertaa pääsisi niin lähelle, että ylettyisi lyömään. Lapsiani en löisi koskaan, en mistään syystä, niin pahaa he eivät pystyisi tekemään, että selkäänsä saisivat. Kuri on kyllä > rakkautta ja rajoja, mutta nyrkit ei meillä heilu!!!
 
Titti*
Laitetaas nyt näin, tuntuu mukavammalta... ; )

Titti 37 v, tyttö -97, tyttö -99, poika -05, enkelityttö 01/08, mies -64, sen lapset -89, -91, -93
Haidi 31v, poika-91 ,tyttö-94, tyttö-97...km 2/01, 5/03, 11/04
Papu 32v, lapset poika -94, poika -00, tyttö -04, km 09/06
joox3 kaksospojat -98, tyttö -03, ukko -68, talo -77 ;O)
Iltaruska kaksospojat-88,poika-92, tyttö -93 km06
Ohdakkeenkukka -80, t -98, p -00 ja -03, mies -71 + vknloppulapsoset t -98 ja p -96
pirullinen -97, -98 ja 04 tyttöjä kaikki

Plussanneet :


Marjuli v, lapset tytöt -98, -00, poika -03
Mirkku 32v, lapset poika -00, poika -02, tyttö -04
Vieläkö yksi v,lapset poika -96, tyttö -98, poika -01 La?


Jo vauvan saaneet :
Kata 33v, poika-94, kaksoset (t+p)-99, tyttö-05, LA 1.6 Poika syntyi 29.05.2007
Maisa 34V. Pojat -97, -99, -05 , tyttö syntyi 8.2007
ÄssÄ 28v, tytöt -00 ja -02, km11/06,Tyttö syntyi 20.9.2007( LA 20.9.)
Tehotyttö 35v., lapset poika -96, tyttö -98, poika -05, km 10/06, Tyttö syntyi 25.10.2007
Safiiri 35v, poika -00, poika -03,tm 05/04, tyttö -05, km 05/06, 01/07, LA 24.2

KADONNEET:
Mamma maailmalta
Pirullinen
Iltaruska
 
Titti*
Nii, eikös tuo Marjulikin jo ollut saanut nyytin...

Gluppiin: Meillä lapsuus oli aika viinanhuuruinen, joka viikonloppu oli pippaloita ja meitä muksuja kun oli kuusi ja serkkuja oli aina pari kappaletta vielä lisäksi niin populaa riitti. Yhden tälläisen rankan lauantai-illan päätteeksi isä teki sitten itsemurhan. Syitä oli moniakin, ne alkoivat mulle valkenemaan vasta 15 vuotta myöhemmin joten aika rankkaa aikaa oli miettiä missä meni vikaan... Olin vasta 10 joten vaikeata oli ymmärtää. Nyt sinut asian kanssa mutta esim siskolla on vieläkin vaikeata sulattaa asiaa vaikka jo 28 vuotta tapahtumasta. Itsellekin on aika hyvin tuo kuppi maistunut mutta lasten tulon jälkeen koko ajan vähemmän eikä kotona juuri koskaan ole niiden nähden pippaloitu.

Taitaa olla niin että meidän lapsuudessa oli yleisempää tuo kotona juopotteleminen, sen ajan trendi tjtn.. Onneksi meillä se ajoittui aina viikonloppuihin ettei viikolla juotu. Äidinkin juominen loppui kokonaan vasta pari vuotta sitten kun sai aivohalvauksen. Aikansa kutakin näköjään... Mut kummasti sitä haluaa omille lapsilleen ihan jotain muuta kun mitä itsellä ollut.

Äh, töitä olis taas jatkettava. Hmmm... tissejä vähän jomottaa... ; )



 
Haidi kirjautumati
Hei nyt apuva mulle...te jotka olette suljetulle rekisteröityneet...mitä kautta menette sinne? Minä menin aina edellisestä ketjusta ekalta sivulta missä oli se tehiksen laittama linkki suljetulle, siitä pääsin suoraan sinne, mutta jos kirjoitan sen osoitteen tuonne ylös mihin nettisivut kirjoitetaan, en pääse mihinkään. En haluais aina etsiä vanhaa ketjua päästäkseni suljetulle. Tehis ja muut antakaapa vinkkiä, miten pitää toimia!!!
 
kata...
Mä kans linkkiä tarttisin kun on uus kone eikä tässä sitä vielä ole.

Mulla vanhemmat olleet toisinaan bilettäviä ja isä teki paljon töitä ja oli pois kotoakin.En kyllä voi sanoa että olisin heidän bileistä kärsinyt,isä joutui työnsä vuoksi olemaan paljon hotelleissa ja otti perheen mukaan myös kun isompia oltiin siskon kanssa.

Vanhemmat on vielä yhessä ja heillä on kyllä ihana liitto.
Ja onnellinen lapsuus mulla oli kyllä,tehtiin paljon ja kaikkea yhessä koko perhe.

Joo,toi voi olla ihan totta että parilapsiset vanhemmat ei niin jaksa panostaa lapsiinsa, tässä kun on paljon muksuja on oltava selkeet kuviot.
Meillä valitaan vähän mitä telkusta katotaan,ei salkkareissa kyllä mutta nuo kolme 8 vuotiasta menee nukkumaan 9 ja la saavat kattoa selviytyjät.
Vanhin saa valvoa 10 asti kolme kertaa viikossa.8 aikaan joka aamu on herätys.

Sekä junioria ei katota aamusta iltaan,sekä pelaamisissa meillä on rajoitukset.
Arkena joka muksulla on oma päivänsä jolloin pelaa.Viikonloppuna saa pelata 11-20 välisenä aikana.
Ei kokoaikaa mutta koneet saa käynnistää aikasintaan 11 ja kiinni menee 20.

Tä tuli siitä kun meillä ei jokaiselle omaa konetta ja vuorottelu 2 tietsin ja pleikkarin välillä ei onnistunut.Ja kaksinpelit oli hankalia ja.
Eli yhtenä päivänä arkena saa pelata 17-20.

Nyt mentävä...moiks
 
ohdakkeenkukka -töissä
Galluppiin jotakin..

Lapsuus oli ihan ok, vanhemmat kävi töissä niin ettei paljoa kotona nähnyt (äiti baarimestari, isä poliisi) ja isoveljet piti minusta huolta. Alkoholin käyttö oli meillä varmaan aika kohtuullista, pullo olutta tai lonkeroa joka ilta mutta humalassa sitten juhlissa.
Silti jäi sellainen ikävä muisto siitä, että minä olen ollut mukana kaikenmaailman kissanristiäisissä missä on kauheasti kännisiä aikuisia ja muistan sen selkeästi että se oli ahdistavaa.
Nuorena sitten mullakin oli päihdeongelmia jos jonkinlaista. Ei tosiaan enää lasten aikaan.

Muksujen kanssa olen pitänyt pelaamisessa yms. tiukat rajat. Keskiviikkoisin ja viikonloppuna saavat pelata tunnin per pää, joskus vähän enempikin jos nätisti pyytävät :}
habboon tai muihin vastaaviin chat-juttuihin ei ole ollut asiaa sen jälkeen kun näin mitä siellä "sedät" kirjoittelivat.
Leffoissa katsotaan vähän tilanteen mukaan, ovat kyllä katsoneet kotona mm. Päättömän ratsumiehen joka on ehkä lapselle jänskä mutta perustuu satuun ja on koko perheen lempparileffa :}
Nukkumaan ysiltä, Simpsonien jälkeen. Uskon että lapsi saa tarpeeksi unta silloin kun ei tarvitse herätyskelloa herättämään.

Kotona meillä ei juoda pahemmin. Exä teki sitä ja minen tykännyt yhtään, sattuneista syistä.. Sinkkuna juomaa meni aika reippaasti muttei koskaan lasten kotona ollessa.

Nykyinen mussu on melkeen umpiraitis, juo muutamia sidukoita vuodessa. Minä juon lasillisen jotakin silloin tällöin, bilettämässä käyn sitten luottoystävän kanssa mutta saatan sieltäkin tulla selvänä kotiin.
Häätkin järkätään lapsiystävälliseksi, eli alkuskumppa ja viini ruoan kanssa.



 
mirella76
Hei tännekin...tuossa jo kyselin onko minunlaiselleni jotain ryhmää ja ohdakkeenkukalta sainkin vinkin tulla tänne,kiitos siitä.
Elikkä jos huolitte ryhmäänne vielä yhden haaveilijan hannaavan miehen kera niin olisin kiitollinen siitä?
Lapsia meillä on jo 3 ja vielä haaveilen yhdestä.Mies on tietysti asiaa vastaan,suositteli buranakuuria "kuumeeseeni" ja vedonnut viimeiseen synnytykseen.Eihän nuo minuun enää tehoa ja ainoa tehoava asia on se pieni nyytti kainalossa.
Tänään juuri miehelleni laitoin viestiä,että olisi otollisin hetki...vastaus oli suurinpiirtein näin:Oliskos lääkärillä jotakin vahvempaa droppia kun se burana ei näköjään auta...
Eli tälläinen tapaus täällä!

mirella76,mies72 ja -97-03-05 syntyneet lapset.
 
Titti*
Titti 37 v, tyttö -97, tyttö -99, poika -05, enkelityttö 01/08, mies -64, sen lapset -89, -91, -93
Haidi 31v, poika-91 ,tyttö-94, tyttö-97...km 2/01, 5/03, 11/04
Papu 32v, lapset poika -94, poika -00, tyttö -04, km 09/06
joox3 kaksospojat -98, tyttö -03, ukko -68, talo -77 ;O)
Iltaruska kaksospojat-88,poika-92, tyttö -93 km06
Ohdakkeenkukka -80, t -98, p -00 ja -03, mies -71 + vknloppulapsoset t -98 ja p -96
Mirella76, mies72 ja -97-03-05 syntyneet lapset

Plussanneet :

Mirkku 32v, lapset poika -00, poika -02, tyttö -04
Vieläkö yksi v,lapset poika -96, tyttö -98, poika -01 La?


Jo vauvan saaneet :
Kata 33v, poika-94, kaksoset (t+p)-99, tyttö-05, LA 1.6 Poika syntyi 29.05.2007
Maisa 34V. Pojat -97, -99, -05 , tyttö syntyi 8.2007
ÄssÄ 28v, tytöt -00 ja -02, km11/06,Tyttö syntyi 20.9.2007( LA 20.9.)
Tehotyttö 35v., lapset poika -96, tyttö -98, poika -05, km 10/06, Tyttö syntyi 25.10.2007
Safiiri 35v, poika -00, poika -03,tm 05/04, tyttö -05, km 05/06, 01/07, LA 24.2
Marjuli, lapset tytöt -98, -00, poika -03


Tervetuloa Mirella!!! ; )
 
joox3, kirjautumati
JAIKS !
Ihan meinas näppylöitä pukata, kun tää ammuvainaan aikanen värkki ei suostunut taaskaan toimimaan....(öö..siis kompuutterista nyt puhutaan )
Mut onneks ny.
Tulin vielä koneelle, ennenku tyttöä menen kylvettämään.
Pojat meillä onkin nyt kaikki kipeinä, joten loppuviikon leikin nursea...ji-pii.

Juu, tervetuloa lämpimästi minunkin puolestani tänne, mirella76 ;o) !

Onhan meitä näköjään muitakin täällä samassa veneessä...
en ehtiny muita lukasemaankaan, huomisna lisää....siis jos värkit pelaa...

terve !
 
Tehotyttö.
Tuo linkki kannattaa aina ekalle sivulle laittaa, niin löytyypi helposti. Nyt se täällä siis on.

Gallupia pukkaa :)
Ei liene yllätys, että täälläkään ei säännöissä ja rajoissa ole puutetta. (Mun tiukkaa, mutta rentoa otetta kaivataan myös töissä, sivuhuomautus...)
Mä todella ihmettelen sitä yhtä esikoisen luokkakaveria (siis 5-luokkalainen), joka on jo vuosikaudet liipustellut tuolla isoveljen kanssa pitkin kyliä. Ei siis välttämättä missään kaljajengeissä ym., mutta aina ne esim. jossain kaupassa notkuvat.
Nyt ei taas ole keskusteltu kylille menemisestä sen yhden kerran jälkeen... Kävivät kyllä keilaamassa tuon pojan kanssa. Se onkin ihan ok, että mennään jonnekin sovittuun paikkaan, mutta huinimaan ei asiaa ole!
Tuo tietokoneen rajottaminen on tällä hetkellä tullut vähän ongelmalliseksi, koska poitsu soittelee kitaraa ja hällä ohjelma, josta opettelee uusia biisejä. No, samalla tietysti mesettelee. Soittamista ei haluta rajoittaa paitsi tietysti niin, että pitää siskonkin päästä välillä koneelle. Hänellä tosin ei kauheasti hinkua ole. Jos jotain, niin katsella esim. Muumeja netti-tv:stä. Ihana, ikää siis 9v. :)
Meidän perheessä nimittäin ollaan ilman telkkaria oltu viime heinäkuusta asti. Tämä sopii meidän elämäntyylille enemmän kuin hyvin. Mutta ei siitä sen enempiä... Netti-tv:stä löytyy katsottavaa sillon jos sattuu sellainen hetki tulemaan. Ja uutiset katsotaan joka ilta.

Itse olen lähtöisin ns. "hyvästä perheestä", ainakaan kulisseissa ei valittamista. Näitä kulisseja on tässä nyt vain vähän kerrallaan murrettu. Omat vanhempani ovat hyvin pinnallisia ja materialistisia ihmisiä. Ja YLLÄTTÄEN sellaista taustaa en omille lapsilleni halua antaa. Tästä johtuu myös monet valinnat, joita tässä omassa elämässä on yrittänyt tehdä. Meillä puhutaan ja pussataan, toisin kuin lapsuudenkodissani. Vaikka meilläkin toimeentulo on oikeastaan erittäin kohtuullista, niin halutaan silti opettaa tietynlaista niukkuutta lapsille. Näin se onnistuukin, kun lapsia on enemmän. On ihan pakkokin jakaa! Haluan sanoa lapsille, että nyt ei ole varaa (vaikka oikeasti voisikin olla). Mua risoo tää nykymeininki, että lapsilla pitäis olla kaikki mahdolliset vitkuttimet maan ja taivaan väliltä! Järkyttävää kulutusjuhlaa. Itse halutaan ennemmin tarjota lapsille elämyksiä ja yhdessäoloa kuin tavaraa.
Jeps, ja nyt taisi taas jo vähän karatakin... Olen nimittäin juuri pääsemässä lempiaiheeseeni :) Mutta ehkä toisella kertaa...

Tehis
 
Mirkku33
Huomenta listalaiset!

Täällä lomapäiviä jo vietellään :eek:)
Gallupista oli puhetta.
Äitini erosi isästäni ennen minun syntymää, kahden veljen syntymän jälkeen. Ihme yleensäkin että he olivat hengissä, puhumattakaan minun olemassaolosta.
Isäni oli (ja on kait edelleen) erittäin kova juomaan ja väkivaltainen. Hakkasi äidiltä monet kerrat kasvot siniseksi, nenä murtunut kahdesti, käsi ollut poikki kahdesti, lonkka murtunut jne. Veljiä nakellut pitkin seiniä kun ovat kehdanneet kitistä (tuolloin alle 4v molemmat). Ja vaikka kävi satunnaisesti töissä äidin hoitaessa pieniä kotona, kaikki rahat meni kurkusta alas. Vuokrat ja ruoka-rahat äiti joutui itse hommaamaan yleensä siivoten pimeästi vuokra-kolhoosien käytäviä.. ja sossun luukulta.
Viimeinen niitti lienee ollut se, kun isä taas oli ryyppyreissultaan tullut kotiin, eikä ruokaa ollut muruakaan. Oli silloin potkaissut äitiäni mahaan (minä olin siellä 7kk puolivalmiina) ja hakannut kirveellä huonekaluja mäsäksi. Poikia siinä sivussa hivuuttanut nyrkillä...
Äitini oli napannut kassiin jotain mitä oli ehtinyt (siis muutaman vaatteen yms.) ja ottanut pojat ja lähtenyt. Siinä kaikki. Ei asuntoa, ei vaatteita, ei mitään.
Oli sitten sossun avustuksella saanut katon päänsä päälle, ja lahjoitettuja huonekaluja (elettiin 70-lukua). Minä synnyin. Pian äiti pääsi töihin tehtaalle. Hoitaja saatiin kotiin. Alkoi normaali yh-arki pyöriä, tiukkaa oli mutta hengissä oltiin. Isä yritti välillä aina käydä terrorisoimassa kotiamme (kerran hakkasi kirveellä ulko-oven rikki), mutta poliisikyydillä joutui aina poistumaan...

Ei liene ihme ettei meille viinaa käytetä lainkaan, eikä muitakaan väkevämpiä. Pari siideriä voi kesäpäivänä ottaa kumpainenkin, onneksi miehenikään ei ole viinaksien perään, on meinaa nähnyt senkinlaisen elämän kotinsa naapurissa, jossa poliisiauto vieraili päivittäin.. Meillä ei ns.ryyppyjuhlia pidetä vaan jos jotain juhlittavaa on, ne järjestetään muualla tai sitten vieraatkin tietävät meidän linjan ja ainakin toistaiseksi se on sopinut kaikille.
Kurista. Nauran aina leikilläni että meillä on "armeijakuri". No joo, kannattaa varoa mitä suustaan päästää, se kun voi kääntyä iseään vastaan, sen verran voin kertoa. Enempää en halua asiasta jauhettavan, mutta varoituksena muille.
Käytännössä meidän kuri menee pääpiirteittäin niin, että ketään ei saa satuttaa (välillä lapset tietysti nahistelee) ja kaikilla on oltava oma rauha ja turva kotona.
TVstä katsellaan vain ja ainoastaan selkeästi lasten ohjelmat sekä moottoriurheilut yms., jotka kiinnostaa mutta nekin vanhempien kanssa. Lapsilla on oma tv, mutta siihen ei ole lupa koskea ja ainakin toistaiseksi sana on pitänyt.
Ruokapöytä on syömistä varten, ainoana poikkeuksena sipsit yms. naksut synttäreillä tms. Ei koskaan muulloin.
Nämä meidän säännöt voi kuullostaa aika lapsellisilta, mutta kun tuo väkikään ei niin isoa ole, vanhin 7v.

No joo, mun anti ei tainnut tällä(kään?) kertaa olla kummoinen ;o). Mielenkiinnolla kuitenkin aina luen teidän kokeneempien ts. isompien lasten vanhempien juttuja, ne kun on itselläni vasta edessä.

Täällä mahaa kasvatellaan, nyt jo mennään sf-mitassa yläkäyrillä joten joudun taasen äippäpolille tarkastukseen. S-rasituksessa keskimittaus on ollut taasen koreahko, vaikka päivittäiset kotimittaukset pysyvät aisoissa. Muuten olo hyvä, painossa ollaan n.-3kg menossa, eli matkaa nollaan on... takaisin olen kuitenkin saanut jo 5kg, ja uskon että loppuun mennessä mennään tuon nollatason ylikin kilon parin verran.
Viimeisiä viikkoja viedään. Laskin tuossa että lyhimmillään matkaa on 6vkoa ja pisimmillään 9vkoa jos entiset merkit paikkansa pitää.

Nyt on pakko mennä, nälkaisiä lapsia on odottamassa.

Mirkku33 rv.31+1
 
kata..
Mirkku,kuulostaa kaameelta tuo äitisi kohtalo_Onneks pääsi pois moisesta suhteesta.
Tehis,mulla ollut vähän tuota samaa,eli materiaalia oon saanut yllinkyllin.Ja ite oon taipuvainen samaan,saan ihan ponnistella ettei aina tulis ostettua sitä ja tätä.
No,paljon lapsilla onkin ja niin meilläkin.
Ei sitä aina tajuakaan.

Mutta samaa haluaisin lapsilleni,sitä että osataan jakaa ja antaa muille eikä aina olla vaatimassa kaikkea mahollista.Ja sitä että jaksais oottaa ja vaikka säästää.

Mulla oli nuorena kuukausiraha ja siitä säästinkin aika tavalla kaikkeen isompaan.Mun vanhin on tosi pihi raha-asioissa,tälläkin hetkellä säästössä reilu 200 e.Ja sen säästänyt ihan viikkorahasta.

Meillä viikkoraha isolla 4 e ja pienillä 2 e.Ihan tarkoitettu juur omiin juttuihin ja heillä omat työnsä kotona.Se ei ole palkkaa,sitä olenkorostanut että ne kotihommat tehään ilman maksua.Mutta että saavat säästää tms. vaikka tuhlata sitten.
Karkkipvä on lauantai ja silloin jakaat pari pussia karkkia ja ne ostetaan me aikuiset.

Isolla pojulla kotihomma on imurointi 3 kertaa viikossa ja pienemmät 8 veet tyhjentää tiskikoneenvuorotellen.Omat huoneet jokaisella sen päälle siivottavana.

Mut välillä tuntuu että oon liian tiukkis,mutta tosiaan rajoja lapset tarvii.Ja rakkautta myös,ehdottomasti.

Apua Mirkulla loppuu kohta tuo odottaminen,voi jestas että aika menee nopsaan.
Ja hienoa että saadaa uus kirjoittaja mukaan,teretulloo Mirella!!
Ei buranat tuohon vaivaan kyllä taida auttaa...
=)

Nytmentävä,tä on aika rankkaa aikaa kun tuo poju nousee jokapuolelle ja sitte kaatuilee...
Huh..=)
9 kk tuli plakkariin viime viikolla miskalle!!
Mun vauva on kohta taapero...nyyh...
 
joox lisää
Mirkku;
meillä on kans tuo "armeijakuri" - joka on ihan pakkokin olla,
pojat on aikas kovapäisiä kumpikin.
Sukulaiset sanoo mua kenraaliksi... ;O) aina jossain juhlissa kun ollaan ja ipanoilla karkaa mopo käsistä, silloinhan sitä kovempaa ääntä ja kuria tarvitaan...

Ja ihan samoin meillä on lapsilla jokaisella oma huone, oma rauha.
Väkivalta- kaikenlainen- on meillä kielletty, eikä telsustakaan väkivaltaa katsota.
Formulat katostaan, koska minä haluan aina ne nähdä,
ja lastenohjelmat sekä poikien suosikit Tanssii tähtien kanssa ja Huuma...
siinäpä ne meidän lasten katsomiset onkin.
Myös meillä ipanoilla oma Tv, DVD ja videot, mutta tv on toistaiseksi heillä ollut vain pleikkakäytössä ( pelaavat n.2 kertaa viikossa, 30 min/poika )

Ruoka meilläkin syödään ruokapöydässä,
juhlat poikkeuksia ( silloin popparit ja naksut ja namit
on muualla kuin ruokapöydässä tarjolla )

Viikkorahaa pojat saa 2 e /nokka,
ja toinen yleensä ostaa koko rahalla namia lauantain namipäiväksi
ja toinen säästää ne isompia ostoja varten.
Lauantaiksi me aikuiset ostetaan toki namit, mutta toinen poika haluaa varmistaa tuplanamit itselleen ( ettei vaan jää ilman...)
Tyttö ei vielä saa viikkorahaa, ajateltiin, että sitten, kun on koululainen.

Rajoja ja rakkautta meillä käytetään paljon.
Pojat ihanasti viihtyy vielä sylissäkin, vaikka ovat jo 9 v.
Ja Äipän sylipaikasta tapellaankin välillä, kun tyttö on mustis.

Jaa-a, saas nähdä, kuinkas sitten käy, jos vielä vauva saataisiin....
taitais käydä niin, että jouduttais hommaamaan toinenkin äiti,
että sylit riittää kaikille ;o)

Ihanaa kun lapset tykkää halia ja sylitellä - en muista,
oisko mun äiti koskaan mua edes halannut, isä on kyllä nyt aikuisiällä joskus,
kun niin harvoin nähdään.
Mulla onkin ikuinen halipula varmaan lapsuudesta juontaen =o}
 
joox lisää
Niin siis Mirkulle piti sanomani vielä,
ettei noi ainakaan musta kuullosta yhtään lapsellisilta nuo teidän (kään) säännöt ;o) !

Samaa on koettu meilläkin, kun ukko tuli juopottelureissuiltaan vihdoin kotiin, niin sai akka kyllä kyytiä....
talvella monasti hankeen paettiin kesken unien yöpuvuissa ukkoa pakoon,
kunnes äiti sitten pakeni lopullisesti muualle,
mutta me ipanat jäätiin isälle.
Isä lähti ulkomaille töihin, joten aika nuorena jouduttiin itse toimeen tulemaan,
jaettiin mainoksia, että saatiin ruokarahaa,yms....juttuja, joista ei voi edes mainita kelleen.
Kotiin jäin siskon muutettua pois, kun olin 15.
Ja sitten vaan töitä hakemaan, että saan kaikki laskut ja muut makseltua.
Isäkin palautui joskus vuosien jälkeen kotiin - ja vaati multa vuokrarahojakin jälkikäteen, kun olin hänen kotonaan ILMAISEKSI asunut....

Nojaa, se näistä.
Onneksi osaan sitten oman elämäni hieman toisella tapaa elää.
Kuten siskon kans aina sanottiin: " Kikkeliskokkelis jatkamme- saamme ehkä elää !"
( AIVAN typerä sanonta, mut silloin se nauratti aina helvetisti )
 
Tehotyttö.
Palailin minäkin heti linjalle... Meillä sisäpäivä. Pikkuneidillä kuumetta :-(
Poitsu tuossa pipertää palapelien kanssa viekussa :)

Tosi hurjia taustoja kyllä. Tuo Mirkun elämä on tuntunut olevan kyllä todella rankkaa. Oletko selvinnyt ilman suurempia traumoja? Oletko tarvinnut ammattiapua matkan varrella? Ihmettelen, jos et.
Odottajien puolella aloittamasi gallup olikin taas mennyt mielenkiintoisille urille. Voi hitsi! Siellä taas lytättiin isompien perheiden äitejä.

Armeijameininkiä taitaa vähän täälläkin olla. Mun äiti aina häpeää, kun ojennan lapsia sillon kun on tarvis. Mä en ainakaan katso aikaa enkä paikkaa. Jos lapset hölmöilee, sihen puututaan heti. Olen äitini kanssa niin eri planeetalta, että jos uskaltaisin olla hänelle avoin, emme olisi varmaan missään tekemisissä. Viisaat väistää -elämänfilosofialla siis mennään hänen kanssaan. On kyllä todella ärsyttävää. Haluan sanoa asiat niinku ne ovat.

Meillä noissa kuukausirahoissa otettiin just maaliskuulle uusi kokeilu. Ennen oli systeemi, että karkit ostettiin vanhempien pussista ja tuo oma raha oli muihin tarkoituksiin. Nyt karkkirahakin maksetaan heille ja tuota peruskuukausirahaa pienennettiin. Vastoin kaikkia nykyoppeja :) lisäbonus maksetaan kotitöistä. Perusrahaan kuuluu ihan normaalit omien huoneiden siivoukset ym. Näistä rahoista sitten saavat ostaa karkkinsa, käydä kavereiden kanssa jossakin sekä tehdä mahdolliset pikkuhankintansa. Kotityöt on listattu ja arvoistettu ja rasteja keräillään niiden mukaan. Jotta pääsee edes vanhalle tasolle, on noita hommia tehtävä ihan kohtuullisesti.
Meillä nuo isot muksut on niin eriluonteisia. Esikoispoika on taiteilija ja laiskimus :) Neiti Kakkonen taas on oikea touhuliina :-D Hän tekee mielellään kotitöitä kaiken aikaa... Katsotaan miten nyt tämä homma toimii.
Nykyisinhän kirjojen mukaan ollaan sitä mieltä, että lapsilla ei saisi teettää mitään töitä. Pumpulissa niitä pitäis pitää. Se löllösukupolvi kuulemma pahasti jo näkyy tuolla yritysmaailmassa :-/
Eräs ihminen kuvasi tätä hienosti curling-vanhemmuudella. Vanhemmat lakaisee tietä edellä ja lapset vaan kulkevat siloteltua polkua. Tähän junaan meillä ei suostuta hyppäämään!

Tuo kotitöistä maksaminen on kans just kaksipiippuinen juttu. Itse olen ainakin sitä mieltä, että maksan mieluummin tehdystä työstä kuin esimerkiksi koulumenestyksestä. Tiedän, että monissa perheissä maksetaan kokeiden numeroista. Mun mielestä koulu pitää hoitaa OMIEN EDELLYTYSTEN mukaan. Siinä helposti tulee turhia paineita ja jos vielä perheen lapset eivät menesty yhtä hyvin, niin on aika ikävä tilanne. Samallahan siinä laitetaan paremmuusjärjestykseen lapset sen mukaan. Välillä lapset tästä kyselevätkin, että miksei meillä makseta. Vitsailen joskus, että ei tietenkään, tulisi liian kalliiksi :-D Tietysti kerron myös oikean syyn!
Tätä asiaa olen seurannut tietysti myös sieltä pulpetin toiselta puolelta ;-)

Tällä erää ei taas enempiä ehdi. Enkä kerkiä edes oikolukea.. Sorry!

Tehis
 
mirella76
Huomenta=)

Tuosta gallupista...
Meillä oli ihan tavallinen perhe-elämä,jos nyt jotain voi tavalliseksi edes sanoa.
Äitini oli 19v ja isäni 22v kun minä synnyin.Naimisiin menivät kun testi näytti plussaa.
Veljeni syntyi pari vuotta myöhemmin.Asuimme pienessä kaksiossa kunnes muutimme kolmioon ollessani 4v.Muutimme melko pian koulun alkamisen jälkeen omaan asuntoon .Ala-asteen suoritin siis samassa koulussa.Yläasteella muutimme taas,tällä kertaa vanhempani rakensivat omakotitalon maalle.Unelmamme romahti kun vanhempani takasivat sukulaisen lainan ja tämä jätti kaiken maksamatta.Talo meni alta ja elettiin muutenkin sitä lama-aikaa.Oman lainan lisäksi vanhempani maksoi takauksesta kalliimman hinnan.Muutimme taas vuokralle asumaan.Isä teki pitkiä päiviä ja äitikin oli työssään kiinni.Myöhemmin äitini sairastui stressiin ja uupumukseen.Oli kuin haamu,hiuksia lähti tupoittain päästä ja muutenkin voi pahoin.Jatkuvat riidat tulehdutti koko perheen.Se oli helvetillistä aikaa.
Ongelmat ratkesi kun muutin ja sain olla ns.vapaa kaikesta.
Muutama vuosi myöhemmin syntyi esikoinen=)


Meillä on tietty sääntö noille kahdelle vanhemmalle muksulle tietokoneen suhteen.
Jos ei totella ja huone ei ole siivottu,ei myöskään pääse koneelle.Ja koneella saa olla vanhempi tunnin ja keskimmäinen puoltuntia.
Karkkipäivä on lauantaisin ja viikkorahaa annan vanhemmalle 3e.Annan myös hyvästä koenumerosta 2e.Tuo ainakin kannustaa tyttöä lukemaan kokeisiin ja yrittämään parastaan.
Kotihommia eivät juurikaan tee,olen taas sen verran jäärä siinä asiassa,että mieluiten teen itse,kun siivoan sitten perässä heidän jälkiään.Ehkä mammani sanoma on mennyt perille liian hyvin:leikki on lasten työtä.Pyynnöstä kyllä tytär imuroi ja ahkerasti esim.leipovat.
Nuorimmainen taas on kova poika hääräämään keittiössä.Jääkaapin inventaario on nyt kovassa huudossa=) On huomannut,että saa koirasta helposti kaverin.Kerran syötti koiralle kaikki makkarat,juuston ja puolikkaan täytekakun.Siinä istuivat lattialla sulassa sovussa ja söivät kakkua yhteistuumin.Ja äiti kun oli pistämässä pyykkiä kuivumaan niin oli hyvä aika tehdä vaikka mitä,hih.

Tuosta telkkarin katselusta vielä.Meillä katsotaan telkkaria aika vähän.Itse katon suosikkisarjat ja siinä kaikki.Mies tuijottaa kaikki autoiluun liittyvät ja muksut katsoo lastenohjelmat.Vanhin katsoo myös joitakin sarjoja kuten tanssi,jos osaat ja hauskat kotivideot ja tartu mikkiin.
Olenkin miettinyt jotain harrastusta koko perheelle...

Jaahans,tulipas tekstiä taas.Ja kaikille vauvautuneille niin kateellinen...mies ei anna periksi,ei sitten millään.

mirella

 
Haidi kirjautumati
Päivänavaus täältäkin...täällä tämä valmistautuu astumaan taas uudelle työmaalle.
Pienestä se ihminen pirstyy:) saksin äsken uutta otsatukka lookkia itselleni tuolla vessakampaamossa:))) taas näkee eteenpäin ja mielikin piristyi:)

Jaa, että Buranaa vauvakuumeeseen, sitä meille ei lääkehoidon tunnilla opetettukaan...vaan väitän kyllä näin ominpäin, että sellasta Buranaa ei oo keksittykään, kuten ei muutakaan lääkettä siihen kuumeeseen, joka sen poistaisi.

Lukiessa noita tarinoita teitin lapsuuksista niin aika samanlaisia kohtaloita on monilla, mulla kyllä sikäli onnellinen lapsuus, vaikka isä joi, koskaan ei ollut mulle paha, eikä mistään ollut puutetta. Isäpuoli taas ei juonut, mutta oli muuten täysi mulkku, mutta se siitä. Omassa elossa kaikki kutakuinkin ok, rahaa nyt ei ylimäärästä oikeestaan koskaan ole, mutta silti kaikki on ok, tarpeelliseen riittää ja välillä voi vähän sit törsätä. Muutosta luvassa valmistumisen jälkeen kun työtä saa. Ainahan sitä paremmin pyyhkii jos kaksi tienaa. Lapset ovat oppineet, että raha ei puussa kasva, sen eteen on tehtävä jotain. Meillä ei ole viikkorahaa tai kk-rahaa käytössä, vaan tarvittaessa rahaa saa, riippuen mikä tarve milloinkin sillä on. Poika 16v aloitti jo kesätyöt muutamana iltana viikossa ja viikonloppuisin, tyttö 14v tekee kesätyötä heti loman ekat kaksi viikkoa ja tarvittaessa sitten kun apuun kysytään. Poika saa käyttää rahansa omiin tarpeisiinsa ja vaatteisiinhan ne suurinosa menee, minä en osta 150€ merkkifarkkuja kun niitä pitäsi sitten ostaa kolmelle, nämä saa hankkia itse jos ei ns. normaalihintaiset kelpaa. Tyttö ei varsinaista rahapalkkaa työstään saa kun on tallilla leiriavustajana, mutta asuu siellä täysihoidolla tuon kaksi viikkoa ja saa itselleen ilmaiset ratsastustunnit jne. auttaa siellä tarvittaessa myös muuna aikana, hoitamalla hevosia, vetämällä talutusratsastuksia jne.

Se olis vissiin jotain evästä haukattava ja tehtävä mukaankin, että pysyy pystyssä iltaan 9 asti. Mielenkiintoista mennä entisen työkaverin oppiin...minulle määrätty ohjaaja saikulla, joten kierrän milloin kenenkin matkassa nyt alkuun. Olen ollut kunnalla töissä ennen kouluun menoani kotipalvelussa, mutta en tässä työpisteessä, siksi hieman ennakkoluuloja puskee varmaan puolin ja toisin, mutta eiköhän sitä selvitä kun kerran puhua osataan:)
 

Yhteistyössä