Isoon leikkaukseen valmistautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niina"

Vieras
Minulla on alkusyksystä edessä iso ja harvinainen leikkaus. Leikkaukseen liittyy paljon riskejä niin heti leikatessa kuin myöhempiä komplikaatioita myös. Leikkauskuolleisuus on jotain 5% luokkaa.

Miten itse valmistautuisit tällaiseen? Mitkä asiat saisivat olosi levollisemmaksi ja mitä erityisesti pelkäisit?

En ole leikkauksesta kertonut kuin parille lähimmälle ystävälle, sukulaiset eivät tiedä asiasta mitään. Onko minulla mielestäsi velvollisuus kertoa heille ennen leikkausta vai voinko vaan salata koko asian?

Ja leikkaus on minulle välttämätön, ilman en selviä enää pitkään. En silti halua kertoa mikä leikkaus on kyseessä ettei minua tunnisteta.

Kalaöljytabletteja yms. verta ohentavia en söisi muutamaan viikkoon.

Kävelisin päivittäin ja söisin terveellisesti, paljon kasviksia ja hedelmiä.

Ei mitään velvollisuutta kertoa sukulaisille. Et ole tilivelvollinen.

tarkemmin selvittää miten valmistautua leikkauskeen jos ei tiesä mikä se leikkaus on.
Itellenikin tehty harvinainen iso leikkaus ja siski miteinkin,että voisin paremmin auttaa, jos tietäisi mist kyse.

Itse olen juuri toipumassa eräästä liikuntakykyyn vaikuttavasta leikkauksesta. Minua rauhoitti etukäteen se, että tiesin että toiveeni mukaisesti leikkaus tehdään yleisanestesiassa ( nukutuksessa) , kun en missään nimessä halunnut olla hereillä kuulemassa leikkauksen kulkua (yleensä nämä leikkaukset tehdään selkäpuudutuksessa). Googlettelin etukäteen ihmisten toipumiskertomuksia blogeista ym, jotta osaisin asennoitua kaikkeen mahdolliseen. Lihasvoimien kasvattaminen olisi ollut järkevää ennen leikkausta, mutta se oli tietyistä syistä minulle mahdotonta. Varaa kotiin jotain 'kivaa' ajanvietettä toipumisvaiheeseen (on aika tylsää, jos ei jaksa kivun takia oikein keskittyä mihinkään tai liikkua).

Itse olen juuri lopettelemassa leikkauksen jälkeistä sairausloma ja olen ollut käytännössä 2 kk liikuntakäytössä ja kotona. Minulle oli tärkeää saada projekteja päätökseen koska tiesin, että en pysty mitään tekemään. Tein valmisteluja niin että elämäni kotona on mahdollisimman helppoa. Varasin lukemista, ruokaa, pesin pyykit valmiiksi ja siivosin... Opettelin ottamaan iisisti ja hyväksymään muiden avun (tämä on ollut se vaikein asia).
Tsemppiä leikkaukseen ja siitä toipumiseen!

Yhteistyössä