Isovanhemmat laittavat lahjat suoraan lasten omille tileille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nisse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei ap! Osta itse lapsille pienet lahjat ja kirjoita korttiin, että ne ovat isovanhemmilta. Isovanhempia kiitä rahalahjoista tilille ja mainitse samalla, että ostit pienet lahjat heidän nimissään lapsille myös, koska konkreettinen lahja on vielä tässä vaiheessa lapsuutta heille tärkeä. Jos menisi myös vinkkinä vastaisuuden varalle.

Hei ap! Osta itse lapsille pienet lahjat ja kirjoita korttiin, että ne ovat isovanhemmilta. Isovanhempia kiitä rahalahjoista tilille ja mainitse samalla, että ostit pienet lahjat heidän nimissään lapsille myös, koska konkreettinen lahja on vielä tässä vaiheessa lapsuutta heille tärkeä. Jos menisi myös vinkkinä vastaisuuden varalle.

Kiitos ideasta, näin teemmekin seuraavalla kerralla :)

[QUOTE="Nisse";29298153]Aiemmalle vieraalle tiedoksi että ei niitä rahoja saa tililtä mennö räpeltämään vaikka olisikin käyttöoikeus. Onhan se kiva että lapsilla on rahaa ihan mihin vain kun ovat täysi-ikäisiä mut kai silti edes pienen paketin voi antaa?[/QUOTE]

Häh, siis miten kuvittelet tilille laitettujen rahojen poikkeavan kirjekuoressa annetuista? Aivan yhtä lailla kumpiakin voi käyttää lapsen hankintoihin. Ei mihinkään vaatteisiin ja ruokiin, ne vanhempien pitää kustantaa ihan omistaan normaalisti, mutta sen sijaan lapsen toivomiin ei-välttämättömiin hankintoihin tai harrastuksiin kylläkin. Usein lapset saa itsekin käyttöoikeuden tiliinsä jo vuosia ennen täysi-ikäisyyttä.

Meillä ei kukaan kolmesta elossaolevasta isovanhemmasta anna minkäänlaista joululahjaa, synttärilahjankin saavat vain papalta (lähettää postis kortin+rahaa, asuu kaukana). Asia on ok, myös lapsille. Koska näin on melkein aina ollut (ainoastaan toi 16v. muistaa ajan ku anoppikin vielä lahjoi) niin eivät heiltä osaa mitään odottaakaan.

Mä olen siis käsittänyt ettei sieltä tililtä nappailla rahaa mihinkään kunnes lapsi on tarpeeksi vanha päättämään itse. Eikä oltais kyllä siis ottamassakaan.

No toi on sit toinen vaihtoehto että tyytyköön kohtaloonsa niin ei mitään osaa odottaakaan.

ymmärrän täysin. ei tuollainen pieni osaa ajatella, vaikka kuinka selittäs, että joulupukki on laittanut sun tilille rahaa, että saat vaikka ajokortin sitten kun täytät 18. yrittäisin sopia isovanhempien kanssa niin, että käyttäisivät osan siitä lahja rahasta niin, että ostaisivat edes jonkun pienen lahjan pukin konttiin

Kyllä minä ainakin ymmärrän, inflaatiohan nuo syö hyvinkin pitkälle. Me itse laitamme rahastoon joka kuukausi lapsille, mummo antaa lahjan pääasiassa rahana, joka laitetaan lasten tileille, josta sitten tarvittaessa nostetaan rahaa, kuten viimekesänä lapset halusivat hämähäkkikeinun niin se ostettiin sitten mummon antamilla lahjarahoilla, molempien synttäritkin on talvella, että kesäleluja ei tule muuten lahjaksi. Viimeksi kun menimme laivalle, molemmat neitit saivat tililtä 50e jolla saivat ostaa isommat lelut laivalta, toinen osti barbin ja toinen leekoja. Tällaseen ne on kiva käyttää, me säästämme kyllä itse lapsille ajokorttia yms. varten.

[QUOTE="Nisse";29299019]Mä olen siis käsittänyt ettei sieltä tililtä nappailla rahaa mihinkään kunnes lapsi on tarpeeksi vanha päättämään itse. Eikä oltais kyllä siis ottamassakaan.

No toi on sit toinen vaihtoehto että tyytyköön kohtaloonsa niin ei mitään osaa odottaakaan.[/QUOTE]

Lapsen saamat rahat ovat lapsen, mutta vanhemmat päättävät niiden käytöstä. Rahat pitää tietenkin käyttää tai sijoittaa lapsen edun mukaisesta, eikä niillä saa paikata elatusmenoja. Paitsi jos on pakko, sillä sossu kyllä laskee niin, että lapsen omilla rahoilla pitää lapsi elättää. Jos joskus joudutte siis toimeentulotukiasiakkaiksi, ihan ruokaan ja vuokraan nekin rahat pitää käyttää.

Mutta noin normaalisti ruokaa ei rahoilla osteta, mutta ehdottomasti voi olla ennemmin lapsen edun mukaista, että rahoilla kustannetaan joku isompi hankinta tai vaikka harrastus, kuin että kaikki säästetään inflaation armoilla johonkin ajokorttiin. Vaikka lelut ja harrastukset ei ole materiaalisessa mielessä arvonsa säilyttävää, niin onnellinen lapsuus on minusta paljon arvokkaampi asia kuin joku ajokortti. Onnelliseen lapsuuteen ei tarvita leluröykkiöitä, mutta useimmille lapsille on kuitenkin tärkeää, että jotain toiveleluja paketeista paljastuu eikä ole tässäkään mielessä reilusti heikompiosaisempi kuin kaverinsa. Lapset kun näitä vertailevat.

Isäni esimerkiksi on kovin katkera lapsuutensa jouluista, kun ei saanut koskaan mitään varsinaisia leluja lahjaksi, jotkut sukat vaan. Hänelle jäi myös vääryydeen kokemus siitä, että rikkaiden perheiden lapset sai valtavasti hienoja leluja, vaikka olisivat olleet kiusaajia ja häiriköitä. Joululahjoilla voi siis olla merkitystä pidemmän päällekin.

Meidän lapsi on saanut lahjarahoja sekä kuoressa että suoraan tilille. En näe niissä mitään eroa. Pääosin ovat jääneet säästöön, mutta viime synttäreinä lahjarahoilla ostettiin myös yksi lapsen toivoma lelu, jota ei ollut lahjaksi tullut. Varmasti se 20 euroa noin käytettynä ilahdutti enemmän, kuin säästettynä 18-vuotispäivään.

Ja muuten, minusta ei missään nimessä kannata pakettien määrän maksimoimiseksi ostaa mitä sattuu halvalla saamaan, vaan juuri lapsen toiveet tai ainakin yksi toive on tärkeää toteuttaa. Ainakin meillä jo 3-vuotiaasta alkaen nimenomaan toiveleluista on innostuttu ja niitä odotettu, kaikki muut on laitettu vaan nopeasti syrjään. Mikä pettymys olisikaan lapselle, jos mistään paketista ei paljastuisi mitään mitä lapsi on toivonut.

Oin tainnu itse siis tehdä todella väärin. Lapsi on joskus toivonut synttärilahjaksi jotain kalliimpaa, ja tästä ollaan kummeille kerrottu. Kummit ovat siirtäneet rahaa tilille ja sieltä ollaan nostettu ja käyty näillä kummien yhteisrahoilla ostamassa se kalliimpi lahja.

Tai joskus tyttö on halunnut shoppailla vaikka mekon, niin olen kyllä siirtänyt hänen rahoistaan itselleni rahaa ja mekko on ostettu. Tyttö on ihan mekkohullu! :)

Mietippä sitä kun Appi vanhemmat laittaa tilille 100 egee jouluna vaikka olenkin työtön mies ja muija on kylla töissä niin vituttaa kun niilla varmaa 500000 tilil eikä tiedä mitä mitä niillä tekee . vitun porvarit

[QUOTE="vieras.";29299359]Lapsen saamat rahat ovat lapsen, mutta vanhemmat päättävät niiden käytöstä. Rahat pitää tietenkin käyttää tai sijoittaa lapsen edun mukaisesta, eikä niillä saa paikata elatusmenoja. [/QUOTE]

Mitä sä selität? Jos rahat on laitettu lapsen nimiin esimerkiksi säästövakuutustilille, ei niihin rahoihin todellakaan ole mitään asiaa kenelläkään muulla, kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Nostaminen/siirtäminen ei siis edes onnistu. Jos isovanhemmat nimenomaan antavat rahalahjoja säästettäväksi tulevaisuutta varten, kyllä minua lahjan antajana ainakin ottaisi päähän jos niillä ostettaisiinkin sitten jotain täysin turhaa, mitä lapsi ei vuoden päästä edes muista.

Jos taas tavallinen tili, on se toki mahdollista, mutta jos liian suurissa määrin edes vanhempi lapsensa nimissä oleviin rahoihin kajoaa, voi tulla ongelmia ja lapsi saada ulkoisen edunvalvojan katsomaan, ettei vanhemmat vedä välistä.

Lapselle rahan antaminen on kuin antaisi kirjan lukutaidottomalle. Toki sen voi antaa lisänä, että siitä on iloa sitten joskus vuosien päästä, mutta ainoana lahjana se on onneton. Kyllä jokaisen aikuisen pitäisi tajuta ettei raha merkitse lapselle yhtikäs mitään. Se on juuri yhtä kiva juttu kuin että antaisi vaikka DVD-kokoelman ranskan historiasta... tasan yhtä kiinnostavaa lapsesta.

Lapselle rahan antaminen on kuin antaisi kirjan lukutaidottomalle. Toki sen voi antaa lisänä, että siitä on iloa sitten joskus vuosien päästä, mutta ainoana lahjana se on onneton. Kyllä jokaisen aikuisen pitäisi tajuta ettei raha merkitse lapselle yhtikäs mitään. Se on juuri yhtä kiva juttu kuin että antaisi vaikka DVD-kokoelman ranskan historiasta... tasan yhtä kiinnostavaa lapsesta.

Isovanhempia varmasti kiinnostaa lapsen tulevaisuus enemmän kuin hetkellinen paha mieli. Ei 18-vuotias enää itke lapsena saamatta jääneitä lahjoja (varsinkin jos niitä kuitenkin vanhemmilta saa) kun tilille tupsahtaa sukulaisten säästöt.

Jos taas tavallinen tili, on se toki mahdollista, mutta jos liian suurissa määrin edes vanhempi lapsensa nimissä oleviin rahoihin kajoaa, voi tulla ongelmia ja lapsi saada ulkoisen edunvalvojan katsomaan, ettei vanhemmat vedä välistä.

Jos sen oikeasti voi osoittaa, että lapselle on ostettu niillä rahoilla sitä ja sitä. Meidän poika muistaa vieläkin, kuinka hän pienenä kävi äidin kanssa nostamassa rahaa pankista ja osti niillä toivomansa duplot.

Samaten viime vuonna käytiin tytön kanssa ostamassa alennusmyynneistä hänen toivomansa lahja. Oli paljon parempi kuin jotain, mitä isovanhemmat olisivat toivomuksista huolimatta hankkineet, jos eivät olisi laittaneet rahana tilille.

Yhteistyössä