Isovanhempien velvollisuudet/oikeudet, pakko kysyä mitä mieltä olette!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmenäiti"

Vieras
Meillä on ollut pitkään sellaista sanatonta ärsytystä toisiamme kohtaan, minulla+miehelläni ja minun vanhemmillani. Ovat hyväkuntoisia, nuoria isovanhempia meidän lapsillemme, asuvat lähellä. He käyvät noin kerran-pari viikossa niinkuin he sanovat; kurkkaamassa lapsia, lässyttämässä ja lahjomassa kekseillä ja karkeilla.. Minä olen hyvin ärsyyntynyt kun meillä monesti olisi avun tarvetta ja kahdenkeskistä aikaa ei ole lähes koskaan, eivät voi auttaa. Olin pahasti masentunut ja terapiassa kehoitettiin keskustelemaan vanhempieni kanssa koska se on luonnollista että vanhemmat tulisivat avuksi jos on vaikea vaihe elämässä. Keskustelin->ei apua saatu edelleenkään. En jaksa edes kaikkea selvittää mitä meidän välillä on mutta ei ole normaali äiti-tytär suhde. Äiti on esimerkiksi Erittäin kateellinen minulle kaikesta... eikä iloitse mistään hyvästä mitä minun elämässä tapahtuu..ei kehu vaikka olisin menestynyt työkuvioissa jne... Nuorimman lapsen ollessa vauva, valvotti monet yöt ja olin aivan poikki. No vanhemmat kävivät "kurkkaamassa", kysyinkin vielä että voisiko he joku päivä katsoa vähän aikaa että saisin nukuttua.. Omahyväinen hymy kasvoilla lähti pois, eikä koskaan saatu sitäkään apua heiltä.
No, heillä ei siis KAI ole velvollisuutta ollakaan avuksi, mutta miten sitten isovanhempien OIKEUDET?
Tämä tuli mieleeni kun emme ole aikoihin käyneet vanhempieni luona kylässä, koska 1. olen ärsyyntynyt heihin monesta eri syystä johtuen. 2. Ei ole iltaisin aikaa/jaksamista lähteä lasten kanssa, koska päivisin teemme työt tai muut päivän liikkumiset.
No äitini soitti minulle yksi päivä ja tokaisi että "nytpä me kuule aletaan käyttämään näitä isovanhempien OIKEUKSIA ja saatte luvan tuoda lapset tänne meille pariksi tunniksi!"...
No vein lapset koska olin todella sen tarpeessa, mutta... mitä ihmettä? Ensinnäkin he eivät ole lapsia vapaaehtoisesti ottanut aikoihin, siis korostan AIKOIHIN! Ja sitten, tuo kommentti, isovanhempien OIKEUDET.

Mitäs mieltä te olette isovanhempien velvollisuuksista ja oikeuksista?

Ei isovanhemmilla ole mitään velvollisuuksia eikä oikeuksia. Me ollaan saatu tosi paljon apua kaikilta isovanhemmilta ja välit on tosi lämpimät, mutta mielellämme myös vastavuoroisesti autetaan kaikkia heitä niissä asioissa, missä me pystytään. Ja sitten kun vanhenevat, niin varmasti tulee enemmän näitä juttuja, missä mekin päästään sitten vastavuoroisesti auttamaan.

Teidän tilanne kuulostaa tosi kurjalta. Sinuna kuitenkin ottaisin kaiken ilon irti siitä, kun "alkavat käyttää isovanhempien oikeuksia" ja haluavat lapset heille kylään. Lepää silloin.

Tsemppiä!

Joo ei ole mitään oikeuksia eikä velvollisuuksia. Henkilökohtaisesti en kyllä arvosta yhtään isovanhempia, jotka eivät osallistu lastenlastensa elämään aktiivisesti, ja tällä nyt tarkoitan niin aktiivisesti kuin pystyy. Toki on otettava huomioon oma kunto, välimatkat, varallisuus jne. Mitään hoitokoneitakaan isovanhemmat ei tietenkään ole, tai raha-automaatteja, vaan vastaanotettava avun täytyy olla vapaaehtoista.

Aika harvoin nuo huonot isovanhemmat tulevat hirveän yllätyksenä kuitenkaan. Yleensä jos lapsenlapset ei kiinnosta, niin ei ne omatkaan lapset ole niin hirveästi kiinnostaneet.

Yhteistyössä