Istukan kalkkeutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viikkoja vasta 34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viikkoja vasta 34

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia istukan kalkkeutumisesta jo viikolla 34? Onko vakavaa ja miten pitäisi suhtua. Kävin neuvolassa jossa todettiin että sf-mitta oli kasvanut kahdessa viikossa vain 0,5 cm. Neuvolantäti ei tästä huolestunut ja sanoi että käyrillä mennään ( rv 34 / sf-mitta 30,5 cm)

Minua jäi kuitenkin asia vaivaamaan ja kävin yksityisellä ultrassa tarkastamassa vauvan voinnin. Siellä selvisi että istukka on kalkkeutunut, mutta lääkäri ei tästä huolestunut. Vauvan painoarvio 2500 g, vastasi viikkoja. Aikaisemmissa ultrissa on ollut yleensä pari viikkoa suurempi kuin mitä viikot todellisuudessa ovat, mutta nyt siis vastasi viikkoja. Voisiko tästä päätellä että istukka ei enää toimi. Istukan pitäisi vielä yli kuukausi toimia, mutta jos se nyt on jo kalkkeutunut...

Tupakoitko?
Muussa yhteydessä en äkkiseltään muista kuulleeni kalkkeutumisesta ennen aikaisesti, mutta varmasti syitä on.
Kai ne siut tarkkailee ahkeraan, ettei istukka lakkaa kokonaan toimimasta kun kalkkeutuminen ilmeisesti sitä aiheuttaa.
Lasketun ajan jälkeen istukka alkaa pikku hiljaa vanhentua ja kalkkeutua, että oisko sit joku häiriö..?

Minulla oli esikoisesta istukka kalkkeutunu niin pahasti, et muitakin kysyttiin, että tupakoinko. En ole eläissäni tupakoinu, mutta kätilö sanoi, että noin pahannäköisiä istukoita tapaa yleensä vain säännöllisesti tupakoivilla.....syntyessään tyttöä ei saatu itkemään, vaan vauhtia elämään haettiin happikaapista! Jälkeenpäin kätilö vielä totesi, että luojalle kiitos tyttö syntyi silloin, seuraavan vuorokauden puolella emme todennäköisesti olisi lasta elossa nähneet :'(

Tämä ei oo tarkotettu pelotteluksi, mutta kyllä tuon asian kanssa tarkkana saa olla!

Minulla oli esikoisesta istukka kalkkeutunu niin pahasti, et muitakin kysyttiin, että tupakoinko. En ole eläissäni tupakoinu, mutta kätilö sanoi, että noin pahannäköisiä istukoita tapaa yleensä vain säännöllisesti tupakoivilla.....syntyessään tyttöä ei saatu itkemään, vaan vauhtia elämään haettiin happikaapista! Jälkeenpäin kätilö vielä totesi, että luojalle kiitos tyttö syntyi silloin, seuraavan vuorokauden puolella emme todennäköisesti olisi lasta elossa nähneet :'(

Tämä ei oo tarkotettu pelotteluksi, mutta kyllä tuon asian kanssa tarkkana saa olla!

Mulla melkein sama homma. Meillä otettiin vauhtia vaan vähän kauemmin kun poika jäi sokereitten takia teholle tippaan ja kotiutuikin sit äitiään myöhemmin. Poika syntyi viikoilla 40+4 käynnistyksellä ja lastenlääkärikin totesi et oli onni kun alettiin käynnistelemään muuten ois voinu käydä huonosti.

Yhteistyössä