istukka kiinnittynyt sektioarpeen= raskaudenkeskeytys. kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipo71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kipo71

Jäsen
14.10.2008
141
0
16
hei!
onko kellekkään käyny nii ku meille eilen, kun menin vuodon takia kättärin polille... olin raskaana vk.6. ultrasivat ja 3 eri lääkäriä kävi ihmettelemässä kohtuani ja 4v. vanhaan hätäsektioarpeen kiinnittynyttä istukkaa. sanoivat ettei raskautta voi missään nimessä antaa kehittyä, vaan se pitää heti keskeyttää lääkkeillä. että arpi ei kuulemma kestä raskautta ja riski olisi mullekkin suuri. ja että vaikka en suostuisi keskeytykseen, sikiö ei tulisi kehittymään loppuun asti, tulisi itellään jossain vaiheessa pois...
sain siis piikin ja ma. taas labraan ja pe. vielä lopputarkastus,
että kohtu on tyhjä...
kertokaa jos tietoa kellään samanlaisesta!!?

No, enpä ole koskaan tuollasta kuullut. On vaan aina sanottu, että jos istukka on kiinnittynyt sektioarpeen niin istukka voi herkemmin revetä tai alkaa irrota, mutta sitäkin tapahtuu kai yllättävän harvoin. Itsellä pieni epävarmuus kanssa siitä, että istukka olis arven kohdalla, kun viimeksi ultrassa oli aika lähellä sitä. Perusteltiinko sulle mitenkään sitä minkä takia arpi ei olis kestänyt raskautta? Tuli vaan mieleen, että jos sulla oli siinä arven kohdalla kohtulihaksessa jotain ohentumaa jonka takia sit tuo ratkaisu oli lääkäreistä paras.

sanoivat että on kiinnittynyt lihakseen ja että tarkoittaisi samaa asiaa kuin kohdun ulkopuolinen raskaus... vaikka sikiö näkyi ultrassa ja sydänäänet olivat olemassa. pitää vielä kysellä että oliko kyseessä tuo ohentuma.

Pahoitteluni kipo. Todella kurja ja surullinen tilanne.

Oliskohan se sellanen cornuraskaus, jollanen oli A-Erikalla? Löytyy ketjusta kohdunulkoinen.

Nyt muakin rupes hirvittään oma arpinen kohtuni :o

moi!
kiitos happihyppy, oli jotai samaa ku a-erikalla. just soitin kättärille, ja kyselin vielä vähän... siis oli kiinni arpikudoksessa ja ei voi kasvaa siinä. kertoi tapauksen missä sikiö oli huomaamatta päässyt kehittymään vk.20 ja arpi repesi ja lapsi meni ja koko kohtu jouduttiin poistamaan. mulla pe. hcg. 74000, saan iltapäivällä tän aamun tulokset, saapi nähdä mikä on, joutuuko piikille taas... ei jaksaisi, mua ainakin väsyttänyt tosi paljon ja kun ei saa nukuttua kun vaan miettii asioita, siis tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja kipo71:
moi!
kiitos happihyppy, oli jotai samaa ku a-erikalla. just soitin kättärille, ja kyselin vielä vähän... siis oli kiinni arpikudoksessa ja ei voi kasvaa siinä. mulla pe. hcg. 74000, saan iltapäivällä tän aamun tulokset, saapi nähdä mikä on, joutuuko piikille taas... ei jaksaisi, mua ainakin väsyttänyt tosi paljon ja kun ei saa nukuttua kun vaan miettii asioita, siis tätä.

:(

Hei Kipo, valitettavasti tuo kuulostaa hyvin tutulta. Minunkin kohdallani ihmettelivät ja olivat ehdottomia. Minullahan tuo edellinen X oli elokuussa ja marraskuussa todettiin tämä toinen tapaus - joten, minulla arpi oli vasta muodostumassa edellisen leikkauksen jälkeen. Ehkä siitä syystä olivat niin ehdottomia - ei mitään keskustelua siitä että raskaus olisi saanut jatkua.

Minulla aloitettiin Metotrexathoito heti, minullakin Hcg 73.000 alkupäivänä. Viime viikolla oli 1943, ja keskiviikkona menen uudestaan sairaalaan.

Voimia!

moi A-erika! samoin kiitos sulle voimia! mä pelkään jo nyt samaa ku sulle käynyt, että kiinnittyy uudelleen väärään paikkaan, kun /jos alkaa odottaa taas. ja puhuin jo mieheni kanssa että ei kyllä jaksais uudestaan tätä surua... ja kun vielä tänään tasan 4v. sitten esikoisemme syntyi 37+2 hätäsektiolla, kun napanuora repesi (3krt. napanuora pojan kaulan ympäri). häntä elvytettiin 15min, paha syntymäasfyksia (aivovaurio hapenpuutteesta). fysioterapian ansiosta pojallamme enää lievä alaraajoihin painottunut cp-tyyppinen liikuntavamma. että ei enää haluisi lisää vastoinkäymisiä! mutta on helpottavaa lukea että on "kohtalotovereita" ja mukava keskustella kanssanne.

Hei, liityn keskusteluun. Minulla vastaava kokemus, mutta tuli keskenmeno. Jäikö sektioarpeen raskausmateriaalia tms. vai puhdistuiko kohtu kokonaan? Ja jos niin millä toimenpiteillä?

Yhteistyössä