Istukka kohdunsuulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimona

Vieras
Heih!

Etsin tuossa vanhoja keskusteluja, mutta olivat jo vuosia vanhoja..

Eli mulla todettiin ultrassa rv22 istukan sijaitsevan täydellisesti kohdunsuulla. Uudestaan käyn ultrassa rv 32, jolloin katsastetaan tilanne uudestaan.

Onko ketään jolla tälläinen täysin kohdunsuulla sijaitseva istukka on liikkunut pois tieltä?

Sektio ei pelota, mutta alatiesynnytys ois turvallisempi ja siitä toipuisi nopeampaa. Noh, kummassakin on puolensa ja normisynnytyksenkin etemistä ei voi etukäteen arvata..

Moi,

Mulla oli sama juttu, mutta vähän aikaisemmilla raskausviikoilla.Todettiin ensin ekassa ultrassa viikolla 11. Sitä sitten tarkkailtiin, ja pikkuhiljaa se nousi, (suurinpiirtein) viikolla 22 se oli edelleen alhaalla, mutta kuitenkin jo vähän noussut. Nyt pari viikkoa laskettuun aikaan, ja istukka on kuulemma siellä missä pitääkin, missä sitten lieneekään. Mun lääkäreitten ja kätilöiden mukaan useimmissa tapauksissa istukka nousee ihan itsestään ajan kanssa, ja että tämä on tosi yleistä.
Ainoa toimenpide, jonka tämä istukkaruljanssi meillä aiheutti oli seksikielto silloin alussa, kun kuulemma se oli päässyt jotenkin hitusen irtautumaan (?), mikä sitten selittikin ihan alkuraskaudessa sattuneen pienen verenvuodon.
Rauhallista odotusta!

Mulla oli edelleen kokonaan kohdunsuulla 29+1. Seuraava kontrolli on huomenna. Laitan sitten viestiä mikä on tilanne.

Minäkin toivoisin alatiesynnytystä. Hyvä kokemus esikoista. Sektio ei tunnu minun jutulta...

Peppiina 32+5

Hienoa Peppiina:)

Mulla ajatukset poikkoilee alatiesynnytyksen ja sektion välillä, eli tällä hetkellä aivan sama kumpi tulee:) kuhan vauveli sieltä turvallisesti ulos vain saadaan:)

Oliko sulla Peppiina seksikieltoa? kun mulle ei mitään mainittu..Mut täytyypi täs ens viikon neuvolas viel kysellä..

kiitos vastauksista, lisääkin saa antaa:)

Mulla varmaan johtui se seksikielto siitä alun verenvuodosta, lääkäri kai halusi olla varma, että on kunnolla kiinni ja pysyy kun huomasi, ettâ sellaista oli ollut. Totta puhuen en oikein ikinä kunnolla ymmärtänyt, että mitä siinä kaiken kaikkiaan tapahtui, mutta ilmeisesti ohi on sekin "vaiva".

Täällä myös yksi tuleva mamma, jolla todettu istukan sijaitsevan kohdunsuulla. Nyt menossa rv 21+3 ja istukan sijaintia tarkistellaan noin 10 viikon kuluttua uudelleen.
Itselleni on tulossa kolmas lapsi ja kovasti toivoisin alatiesynnytystä tämänkin kohdalla.
Seksikieltoa ei ole annettu, lepomääräys tuli selkäkipujen ja supistelujen ja kaulakanavan pehmenemisen vuoksi tänään. Nyt vain katsotaan päivä kerrallaan eteenpäin...

Mulla olis reilun parin viikon päästä kans uus ultra jollon selviää onko istukka liikkunut, eli luultavasti sillon selviää synnytystapa. En tiiä sitten vieläkö sen jälkeen antavat istukalle lisäaikaa siirtyä kun viikkoja on sillon 32..

En oikein itsekään viel tiiä kumman tavan ennemmin haluaisin.. Katsoin sen akuutissa olleen synnytyspelko osion ja sen jälkeen tuntu taasen, että mulle se sektio kiitos;) Mut sitten kun asiaa taas miettii muilta kannoilta niin oon alatiesynnytyksen kannalla..Nooh, tyydyn sitten siihen mikä onkaan tuomio parin viikon päästä..

Mut ilmottele miten sun tilantees kävi:) Vointeja ja lepoja sinne!

Toivon kaikille, että istukan tilanteenne korjaantuisi. Onhan siinä muitakin huonoja juttuja kuin tuo, että joutuu sektioon.

Minona kysyi, antavatko vielä uuden kontrolliajan ja lisäaikaa mikäli istukka on edelleen kohdunsuulla viikolla 32. Se riippuu siitä, paljonko se on siinä suulla tai marginaalialueella ts. onko siis todennäköistä, että siirtyy riittävän kauas suulta.

Pidän teille peukkuja! Minulla ei enää kukaan uskonut, että tilanne tosiaan voisi korjaantua mutta niin vain kävi. Hieno juttu!

Mulla on ollut istukka aivan kohdunsuun reunalla koko raskausajan. Nyt menossa 38. rv. Parisen viikkoa sitten kävin synnytystavan arvioinnissa sairaalassa, jossa todettiin, että istukka sijaitsee edelleen samassa kohtaa, 1,8 cm kohdunsuun reunalta. Istukka ei siis peitä kohdunsuuta, mutta on ns. marginaalialueella (pari senttiä kohdunsuun reunalta on tätä marhinaalista aluetta).

Minulta kysyttiin, mitä itse haluan tehdä. Kerroin, että haluan yrittää alatiesynnytystä. Lääkäri kertoi, että hätä- ja kiireellisen sektion riski on sitten suurempi tapauksessani, koska istukka saattaa alkaa vuotamaan synnytyksessä. Kivunlievitykseksi on suositeltu epiduraalia, niin se on sitten valmiina, jos joutuu leikkaussaliin.

Jostain olen lukenut, että yleensä istukka nousee raskausaikana. On hyvin harvinaista, ettei istukka liiku ollenkaaan koko raskausaikana. Muistaakseni kyse oli jostain parista prosentista. Eli itse kuulun tähän vähemmistöön. Todennäköisesti teidän istukat siis nousevat! :) Mutta vaikka ne nousisivat vain kohdunsuun reunalle, on alatiesynnytys todennäköisesti silloinkin mahdollinen. Minulla ei kuitenkaan ole ollut koko raskausaikana verenvuotoa, mikä olikin (ainakin yhtenä) edelletyksenä alatiesynntykselle.

Hyviä vointeja teille kaikille! Ei kannata liikaa murehtia istukan sijaintia, siihen kun ei itse voi tekemisillään tai ajatuksillaan vaikuttaa. Onneksi asutaan täällä Suomessa, jossa terveydenhoito on kuitenkin tasokasta. :)

Itselläni myös todettu istukka kohdunsuulla ja viimeksi kävin kontrollissa raskausviikolla 32 ja istukka ei ollut siirtynyt. Eivät kuitenkaan tehneet vielä mitään päätöksiä ja tilannetta seuraillaan edelleen. Seuraavan kerran pääsen tarkistukseen ehkä viikolla 37... Olisi se tietysti ollut kiva jos synnytystapa olisi jo selvinnyt henkisen valmistautumisen kannalta, mutta eipä voi mitään.

magpie: Ymmärrän täysin tunteesi. Kävin todella monta kertaa kontrolliultrassa, ja aina luulin, että päätös tehdään tällä kerralla. Itse asiassa minulla on vielä kaksi päivää ennen laskettua aikaa kontrolliultra sairaalassa. Siellä vieläkin halutaan tarkastaa tilanne.

En osaa antaa muuta ohjetta kuin, että molempiin on nyt vain sitten valmistauduttava. Pitää valmistautua henkisesti sekä sektioon että alatiesynntykseen. Itse olen tehnyt paljon erilaisia rentoutumisharjoituksia (esim. Synnytä rentoutuneena -cd on hyvä).

Joka tapauksessa kaikkien olisi hyvä varautua molempiin synnytystapoihin, koska AINA on olemassa riski, että joudutaankin sektioon kesken alatiesynnytyksen.

Voimia!

Päivitänpäs tietoni tänne :)

32 viikolla kävin ultrassa ja istukka oli noussut kokonaan pois kohdunsuulta. Eli olen valmistautunut nyt normisynnytykseen:) Nyt toivotaan vain helppoa ja nopeaa synnytystä..

Mimo 35+3

Yhteistyössä