Isyystesti, kun lapsi on aikuinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikuinenlapsi92
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikuinenlapsi92

Vieras
Olen 20v nuori nainen. Biologisesta isästäni ei ole 100% varmuutta. Vaihtoehtoja biologisesta isästä on kaksi. Toinen on kuitenkin tunnustanut isyyden siitä huolimatta, että asia ei ole 100% varma. Kumpikaan vanhemmista ei ole halunnut asiaa selvittää, sillä ovat kokeneet elämän helpommaksi niin, ettei asiasta ole varmuutta.

Nyt ollessani täysi-ikäinen, minä itse haluan kuitenkin biologisen isäni selvittää. Voinko siis enää vaatia tätä isyyden tunnustanutta "isäehdokasta" isyystestiin? Siis jos hän itse laittaa vastaan, eikä ole suostuvainen? Onko hänen pakko suostua, jos vaadin?

[QUOTE="vieras";28385195]http://www.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/19750700

Tossa on korjattu versio, vuoden 2010 muutokset.

Etkö itse osaa googlata isyyslaki?[/QUOTE]

Kertokaahan mulle, että monennessako momentissa asiasta tuolla lakipykälissä kerrotaan? Noissa pykälissä ei lue yhdessäkään mitään tietoa siitä, kenen on pakko suostua isyystestiin milläkin perusteella, ja kuka sitä voi vaatia.

Lisäksi tuo laki pätee vain kun lapsi on alle 15v. Ainoa isyyteen liittyvä asia, siinä tapauksessa kun lapsi on yli 15v, on 43§ , ja siinä ei mainita mitään isyyden testaamisesta.

Noh, voinhan aina tehdä niin, että teen rikosilmoituksen äitiäni vastaan; syytän häntä väärän lausunnon antamisesta isyydentunnustuksessa, (motiivina elatusavustuksen saaminen ulkopuoliselta taholta), jolloin käräjäoikeus varmasti haluaa asian selvittää, ja isäni näinollen on pakko suostua testiin.

Ota yhteyttä asianajajaan. Onko kunnalla oikeusaputoimisto? Nämä ovat hankalia asioita, harva tällaisesta tietää. Jos asut yliopistokaupungissa, niin voisit kokeilla oikeustieteellisen tiedekunnan assaria. En tiedä vastaako, mutta aina voi kysyä.

Yhteistyössä