IT-VIISAAT! Pystyykö joku (muu kuin poliisi) selvittämään kuka on kirjoittanut nettiin jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli siis mulla on tarkoitus aloittaa blogi eräästä TOSI tulenarasta aiheesta, mun on pakko päästä kirjoittamaan asiasta kun se on niin iso osa mun elämää...mutta en voi missään nimessä ottaa riskiä että henkilöllisyyteni joku saisi selville. Eli onko mahdollista jollain ohjelmalla tms. selvittää, mistä päin ja kenen koneelta esim. blogitekstit tulevat (ip-osoite jne?)

Kiitos avusta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli siis mulla on tarkoitus aloittaa blogi eräästä TOSI tulenarasta aiheesta, mun on pakko päästä kirjoittamaan asiasta kun se on niin iso osa mun elämää...mutta en voi missään nimessä ottaa riskiä että henkilöllisyyteni joku saisi selville. Eli onko mahdollista jollain ohjelmalla tms. selvittää, mistä päin ja kenen koneelta esim. blogitekstit tulevat (ip-osoite jne?)

Kiitos avusta!

Jos aihe on TOSI tulenarka, niin miksi riskeerata?
Asenna firefox ja siihen tor-button. Käytä firefoxia vain tor-verkon kautta ja jotain muuta selainta sitten päivittäiseen käyttöön. Pidä huoli, että et käy blogissa muuten, kuin firefox+tor yhdistelmällä. Se toisen selaimen käyttö varmistaa sen, että et kytke koskaan torria pois firefoxista.

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kiitos avusta!

Jos aihe on TOSI tulenarka, niin miksi riskeerata?
Asenna firefox ja siihen tor-button. Käytä firefoxia vain tor-verkon kautta ja jotain muuta selainta sitten päivittäiseen käyttöön. Pidä huoli, että et käy blogissa muuten, kuin firefox+tor yhdistelmällä. Se toisen selaimen käyttö varmistaa sen, että et kytke koskaan torria pois firefoxista.

Ja pidä huoli, että blogin rekisteröimisessä käytetty sähköpostiosoite on hankittu anonyymein tiedoin tor-verkon kautta ja tätä ei sitten käytetä enää mihinkään muuhun.

eli siis mä en sais enää käyttää firefoxia muuhun kuin tohon bloggaamiseen? Ei onnistu, tätä konetta käyttää myös murkkuikäinen poikani ja firefoxia käyttää koko perhe. :(

Onnistuisko vastaava Google chromella? Siellä on sellainen incognito-juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on selaimena firefox, mutta toi tor-button ei kerro mitään! MIten se asennetaan? Kiitos sinulle :flower:

Se vaatii ton vidalian myös. Selaimesta tulee hidas, mutta jäljittämätön. Selaimen alalaitaan tulee lukemaan tor päällä / pois päältä. Vidalia pitää olla päällä, kun tor verkkoa käytetään.

Se on ainut todella luotettava sovellus.

Voit käyttää toki firefoxia edelleen normaalissa surffailussa, mutta käytännössä sinulla on silloin kirjanmerkeissä sekä päivittäiset että salassapidettävät linkit. Samoin normisurffailussa otat torrin pois päältä, jotta saat nopeutta ja tämä voi unohtua pois päältä, kun kirjaudut salassapidettävään aineistoon.

Jos englanti taipuu, niin http://www.torproject.org/vidalia/ on sivu, mistä alottaa.

Miten rajuna pidät anonyymiytesi tarvetta?

Annetut keinot toimivat, vaikka perässä oli kuka. Tor verkko toimii niin Kiinassa, kuin Iranissa. Jos tarkoitus on piiloutua tyyliin ex. puolisoa tai jotain, niin kauhean huolissaan ei tarvitse olla siitä mahdollisuudesta, että joku blogipalvelin luovuttaisi ip-osoitteesi sitä pyytävälle viranomaiselle.

Eli jos et ole kirjoittamassa mitään, mistä tulisi vankeutta, niin aika pienellä varomisella selviät. Blogia ylläpitämällä lähes jokainen kuitenkin jossain vaiheessa paljastaa itsensä kirjoittamallaan tekstillä.

Yhteistyössä