Italiaan ensi kesänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Jostain syystä palsta jumitti mun ekan avauksen aihesta, en saa sitä itse edes auki.. joten kysynpä uudestaan onko kukaan matkaillut autolla Euroopassa, päämäränä olisi Pohjois-Italia, mahdollisesti Itävaltakin, saksan kautta tarkoitus mennä, siellä sukulaisia ja ehkä poiketa Luxembourgissa kun siellä asuu lapsuudekaverini. Mies ei halua mennä Via Balticaa pitkin joten muunlainen reittivalinta olis meille sopivampi. Onko kokemuksia? Kaikenlaista tietoa etsin, suunnitelmat vasta ihan lapsenkengissään..

en ole autoillut Suomesta asti, mutta Itävallassa on vuokra-autolla autoiltu. Grossglockner tie on ajamisen arvoinen upeine maisemineen. yöpymiset jossakin b&b paikoissa tai pienissä majataloissa. me ainakin saatiin majapaikat kahdelle aikuisella ja kahdelle lapselle aika hyvin, vain kerran piti ajaa toiseen kylään (mutta sinnekin se yhden majapaikan täti jo soitti ja varasi meille). Itävallassa vaikka jääluola... apua nyt en muista nimeä, pitäisi kaivaa kuvat esille ja tarkistaa, mutta meidän nuorimmainen sanoi "tämä on kuin satua". Salzburg... monta monta pikkukylää ja kaupunkia.
Italiassa tosiaan ei ole autoiltu, mutta hyvät tiethän ne sielläkin on... Verona, Venetsia, Milano.... Cittadella on jäänyt mieleen myös. ja tietysti italialainen jäätelö ym. Venetsiassa ei olla kertaakaan yövytty mutta yhdet tuttavat yöpyi jossakin vanhassa luostarissa josta oli tehty hotelli. Ja Muranohan siinä Venetsian kyljessä olisi myös ja sinne aion vielä. Ja jos Firenzeen asti jaksaa/viitsii niin ufficin taidegalleria on vierailun arvoinen paikka jos vaan yhtään taide kiinnostaa ja vaikka ei niin kamalasti kiinnostaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
en ole autoillut Suomesta asti, mutta Itävallassa on vuokra-autolla autoiltu. Grossglockner tie on ajamisen arvoinen upeine maisemineen. yöpymiset jossakin b&b paikoissa tai pienissä majataloissa. me ainakin saatiin majapaikat kahdelle aikuisella ja kahdelle lapselle aika hyvin, vain kerran piti ajaa toiseen kylään (mutta sinnekin se yhden majapaikan täti jo soitti ja varasi meille). Itävallassa vaikka jääluola... apua nyt en muista nimeä, pitäisi kaivaa kuvat esille ja tarkistaa, mutta meidän nuorimmainen sanoi "tämä on kuin satua". Salzburg... monta monta pikkukylää ja kaupunkia.
Italiassa tosiaan ei ole autoiltu, mutta hyvät tiethän ne sielläkin on... Verona, Venetsia, Milano.... Cittadella on jäänyt mieleen myös. ja tietysti italialainen jäätelö ym. Venetsiassa ei olla kertaakaan yövytty mutta yhdet tuttavat yöpyi jossakin vanhassa luostarissa josta oli tehty hotelli. Ja Muranohan siinä Venetsian kyljessä olisi myös ja sinne aion vielä. Ja jos Firenzeen asti jaksaa/viitsii niin ufficin taidegalleria on vierailun arvoinen paikka jos vaan yhtään taide kiinnostaa ja vaikka ei niin kamalasti kiinnostaisikaan.

Kaverini mainitsi, että Italiassa voi ottaa käyttöön sitten paikalliset junayhteydet, eli jos jättää auton jonnekin ja jatkaa junalla sillä Italian liikennekulttuuria kyllä mainostavat mielenkiintoiseksi.

Niin siis ja tosiaan sukulaispaikkoja hyväksikäytettäis ja sitten tietty just tollasia halvempia majapaikkoja. Hotelleissa on nyt ihan riittämiin oltu joten erilaistakin olis sit. Saksassa muutamia paikkoja jotka kiinnostaa, samoin Itävallassa tarkoitus just Salzburgin ja Wienin nähtävyydet katsastaa. Italiassa paljon kaikkea kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:

Kaverini mainitsi, että Italiassa voi ottaa käyttöön sitten paikalliset junayhteydet, eli jos jättää auton jonnekin ja jatkaa junalla sillä Italian liikennekulttuuria kyllä mainostavat mielenkiintoiseksi.

meillä mies on ajanut aika monessa maassa, vasemmalla puolellakin, mutta jostakin syystä hänkin oli junamatkailun kannalla Italiassa. Espanjassa toki nuorempana ajanut, mutta silloin ei toki olleet vaimo ja lapsukaiset kyydissä.

meillä mies on ajanut aika monessa maassa, vasemmalla puolellakin, mutta jostakin syystä hänkin oli junamatkailun kannalla Italiassa. Espanjassa toki nuorempana ajanut, mutta silloin ei toki olleet vaimo ja lapsukaiset kyydissä.

Serkkuni ajeli viime kesänä pohjois-italiassa eikä mitenkään kauhuissaan ollut, mutta minulle vaan tuli mieleen, että vois olla meille helpompikin vaihtoehto junalla kun meitä on vaan kolme ja tyttökin jo aika iso.

Saksan kautta jos ajatte, niin menkää laivalla yli Ruotsiin ja siitä Tanskan kautta Saksaan. Itse olen kulkenut tuon reitin useaan kertaan, samalla hoituu Luxemburgissa käyntikin. Saksasta Itävallan kautta Italiaankin on menty kertaalleen. Ajoimme Innsbruckin ja Brennerin solan kautta Italiaan ja siellä Garda-järven kautta Venetsian seudulle. Liikenne on todellakin mielenkiintoinen, mutta hyvin pärjättiin =) Venetsian ulkopuolella Jesolon niemellä on kivoja ja siistejä leirintäalueita jos asuntovaunulla/-autolla liikutte ja lautalla pääsee kätevästi Venetsiaan.

Mä matkailin teininä euroopassa =)
Reitti meni suhtkoht näin:

Suomi-Ruotsi/Helsingborg-Tanska/Helsingör-Saksa/Lyypekki. Siitä sitten ajeltiin läpi Saksan Itävaltaan, ainakin Innsbruckiin. Italiaan Milanoon, Venetsiaan. Sveitsin kautta takaisinpäin, St.Moritz ainakin.
Muita paikkoja mitä muistan, oli Garmisch-Partenkirchen ja Kassel.

Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Saksan kautta jos ajatte, niin menkää laivalla yli Ruotsiin ja siitä Tanskan kautta Saksaan. Itse olen kulkenut tuon reitin useaan kertaan, samalla hoituu Luxemburgissa käyntikin. Saksasta Itävallan kautta Italiaankin on menty kertaalleen. Ajoimme Innsbruckin ja Brennerin solan kautta Italiaan ja siellä Garda-järven kautta Venetsian seudulle. Liikenne on todellakin mielenkiintoinen, mutta hyvin pärjättiin =) Venetsian ulkopuolella Jesolon niemellä on kivoja ja siistejä leirintäalueita jos asuntovaunulla/-autolla liikutte ja lautalla pääsee kätevästi Venetsiaan.

Me oltiin Lido di Jesolossa :)

Monta kertaa olemme autoilleet Italiassa, ei se liikenne minusta mitenkään hurjaa ole, tai ainakaan ei hurjimmasta päästä =) Minä suosittelisin suoraan Saksaan laivalla, säästyy ajokilsoja aika paljon verrattuna Ruotsin kautta menoon. Via Balticaa en suosittele, jos ei aio itäiseen Eurooppaan. Se vie aikaa minusta turhan kauan. TOsin siitä on monta vuotta, kun olemme sitä kautta viimeksi ajaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Monta kertaa olemme autoilleet Italiassa, ei se liikenne minusta mitenkään hurjaa ole, tai ainakaan ei hurjimmasta päästä =) Minä suosittelisin suoraan Saksaan laivalla, säästyy ajokilsoja aika paljon verrattuna Ruotsin kautta menoon. Via Balticaa en suosittele, jos ei aio itäiseen Eurooppaan. Se vie aikaa minusta turhan kauan. TOsin siitä on monta vuotta, kun olemme sitä kautta viimeksi ajaneet.

Mies oli kaiketi tuon laivalla Saksaan -reitin kannalla.. Kovasti vaan nykyään olen kuullut kehuja Via Balticasta ja siinä olis ilmainen ja nopea venematka meille, mutta tosiaan maksaa ne ajokilometritkin että se laivamatka saattaa olla kuitenkin ihan turha säästö.

Mies oli kaiketi tuon laivalla Saksaan -reitin kannalla.. Kovasti vaan nykyään olen kuullut kehuja Via Balticasta ja siinä olis ilmainen ja nopea venematka meille, mutta tosiaan maksaa ne ajokilometritkin että se laivamatka saattaa olla kuitenkin ihan turha säästö.

Minusta se laivareitti Saksaan on siitä kiva, että tulee semmoinen pakkolepotauko, usein lähdetään töistä suoraan ja laivamatkan aikana on pakkokin hengähtää. Harmi, ettei Seawind enää ota yksityismatkailijoita, sen reitin etu oli edullinen hinta =)

Minusta se laivareitti Saksaan on siitä kiva, että tulee semmoinen pakkolepotauko, usein lähdetään töistä suoraan ja laivamatkan aikana on pakkokin hengähtää. Harmi, ettei Seawind enää ota yksityismatkailijoita, sen reitin etu oli edullinen hinta =)

Toisaalta mä en laske säästöjä (mies kylläkin laskee) Minua vaan alkoi nyppiä toi kun maailmassa on niin tuhannen paikkaa mitkä jää näkemättä kun alistut yleisimpään turistivaihtoehtoon. Ja kun olen matkatoimiston matkoilla matkustellut niin järjestetyistä matkoista parhaimpia on olleet Saharan läpi ajelu autokyydissä sekä Englannin maaseusulla ajelu.

Toisaalta mä en laske säästöjä (mies kylläkin laskee) Minua vaan alkoi nyppiä toi kun maailmassa on niin tuhannen paikkaa mitkä jää näkemättä kun alistut yleisimpään turistivaihtoehtoon.

Mitä tarkoitat tuolla? =)

Toisaalta mä en laske säästöjä (mies kylläkin laskee) Minua vaan alkoi nyppiä toi kun maailmassa on niin tuhannen paikkaa mitkä jää näkemättä kun alistut yleisimpään turistivaihtoehtoon.

Mitä tarkoitat tuolla? =)

Sitä että kaikkea mitä mä haluaisin nähdä joutuis ostamaan jonain ala carte vaihtoehtona ja maksamaan hirveitä summia siitä.

Jostain syystä palsta jumitti mun ekan avauksen aihesta, en saa sitä itse edes auki.. joten kysynpä uudestaan onko kukaan matkaillut autolla Euroopassa, päämäränä olisi Pohjois-Italia, mahdollisesti Itävaltakin, saksan kautta tarkoitus mennä, siellä sukulaisia ja ehkä poiketa Luxembourgissa kun siellä asuu lapsuudekaverini. Mies ei halua mennä Via Balticaa pitkin joten muunlainen reittivalinta olis meille sopivampi. Onko kokemuksia? Kaikenlaista tietoa etsin, suunnitelmat vasta ihan lapsenkengissään..

Taitaapi tulla liian myöhään tämä vastaus, mutta vastaanpa nyt kuitenkin!
Olemme matkailleet väliä suomesta Hampuriin 14 vuotta vähintään kerran vuodessa ja useimmiten ruotsin kautta. Keski-Euroopassa olemme liikkuneet omalla autolla, pikkubussilla sekä asuntoautolla, lähes jokaisessa pääkaupungissa olemme käyneet, mutta Pariisiin en suosittele ajamaan jos kuskilla ei ole kunnon kokemusta suurkaupungin liikenteestä! Italian liikenne on aivan samanlaista kuin missä tahansa muuallakin, ei sen ihmeellisempää! Olimme lokakuussa -08 asuntoautolla liikkeellä. Vuokrasimme sen Hampurista ja kävimme 10 maassa, kilometrejä tuli 4800, mutta oli kyllä uskomattoman ihanaa!

Ruotsin puuduttavalle moottoritielle vaihtoehtona on rannikkoa pitkin menevä tie, jos ei tarvitse tukkaputkella kiiruhtaa. Toinen hyvä vaihtoehto ruotsi-tanska välille lautan sijaan on ajaa Malmöön ja ylittää juutinrauman siltaa pitkin meri, silloin on jo Kööpenhaminan keskustan alapuolella ja jos sattuu ruuhka-aika niin pääsee nopeammin, lisäksi maisemat ovat kauniita silläkin välillä. Saksassa voin lämmöllä suositella Koblenzin kaupunkia ja siellä voi yöpyä korkealla vuorella nuorisomajassa, vuoren alapuolella levittäytyy Mosel ja Rein jokien yhtymä kohta, kaunista! Jos matkaatte Luxenburgiin niin muista jättää autoon tilaa Villeroy&Boch astioille, siellä on pakko käydä tehtaanmyymälässä....eikä ostamatta voi lähteä ;-) tosin vielä halvempaa oli mielestäni Trierin myymälässä Saksan puolella!
Sveitsissä voi joutua kesällä jonottamaan tunneleihin pitkiäkin aikoja ja 15 km pitkässä tunnelissa pakokaasu voi tuntua tosi pahalta, varsinkin jos on astmaatikko. Venetsiassa voin suositella leirintäaluetta nimeltä Fusina, sieltä saa maailman parasta pizzaa ja sieltä myös kulkee lautta kuljetus alkuperäiseen Venetsian saareen. Tirolin kautta kannattaa ajaa Itävaltaan ja ehdottomasti kannattaa käydä Obersalzbergissa Kotkanpesällä eli Hitlerin kesäasunnolla, joka on rakennettu alpeille 1834 metrin korkeuteen, uskomaton paikka! Korkeanpaikankammoni jäi sinne ;-)
Jos tulette Muncheniin niin siinä vieressä on Dachaun keskitysleiri, jos sellanen kiinnostaa niin voin suositella, oli vaikuttava paikka polttouuneineen!
Jos käytte Tsekeissä ja Prahassa voin suositella autocamp Trojskaa yöpymiseen eli omakotitalon pihalla on asuntoautoille- ja vaunuille sähköllisiä paikkoja, henkilökunta on miellyttävää ja heiltä saa myös liput ratikkaan jolla pääsee Prahan keskustaan. Prahasta 80 km kaakkoon on Kutna hora, jossa on luukirkko eli ihmisen luista tehty kirkon sisustus, todella näkemisen arvoinen paikka!
Euroopan leirintäalueista saat tietoa osoitteessa http://www.eurocampings.net
matkat ja reitit saat melko tarkasti selville käyttämällä google mapsia
ja kirjasta Matkalla Euroopassa (voit lainata kirjastosta) saat tiedon useimpien maiden valuutasta ja siitä onko kyseisessä maassa tietulli vai pitääkö ostaa rajalta tuulilasiin liimattava vignet- kortti. Näissä kannattaa olla tarkkana sillä sakko voi olla iso ja maksettava heti!!
Hauskaa matkaa!

Mitäs jos lentäisitte esim. RyanAirilla Frankfurt-Hahniin ja vuokraisitte sieltä auton? Vuokraus on siellä suhteellisen halpaa, ja säästyisitte aikamoiselta ajomatkalta.

Yhteistyössä