Itku... Mie tunnen olevani nyt surkea äiti, vaikken mie tälle minkään voi :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Kyseessä siis 10v poika, 4-luokalla, ja pojalla on erityisvaikeuksia olemassaan lukemisen ymmärtämisessä, kuten myös kuulonymmärtämisessä.
Pojalla on kuulonalenema, ja puhe on siksi aina tullut pojalla niinkun jälkijunassa, ja sanakäsitteet on suppeahkot ja sitä rataa.
Poikaa ei ole vielä ainakaan hyväksytty englanninopiskelussa yksilöityyn oppiryhmään, joten joutuu nyt sit koittamaan pysymään tavallisessa tahdissa, ja sekös se on vaikeaa, kun kotikielikin tökkii, niin saati sit vieras kieli.

Äsken tuossa sit tehtiin yhdessä enkunläksyjä... ja se meni näin:

Tehtävänä täydentää lauseet:

I have very good friend. Her name is Rose. _____ is eleven years old. ___ am only ten years old. Steve is Rose's brother. ____ is very little. ____ can't talk or walk. Are _____ ten or nine years old?

No, myö suomennettiin ja mietittiin, mitä sanoja pitäs laittaa viivoille ja sit tultiin tähän Steveen. No, todettiin, että hän on pikkuveli, ja hän ei siis osaa puhua eikä kävellä.
No, poikahan sit päätteli, että kyseessä on vauva... ja kirjoitti viivalle Viivi, joka on meidän vauva. :headwall:
No, sit mie selitän, että ei, kun se Stevehän on Rosen pikkuveli... jolloin poikani toteaa, että kyllä vaan meidän Kaapo osaa puhua ja kävellä. Mie tietty sit, että miten se Kaapo tähän liittyy, niin poika siihen, että no pikkuveli tietty |O :headwall:

Ja nyt mie tunnen olevani huono äiti, kun en osaa poikaa oikein auttaa... tai siis kyllähän mie neuvon, mutta kun se ymmärtäminen on sitten niin vaikeaa, niin vaikeaa... Mutta minkäs tälle teet? :ashamed:

:hug:
Hei äläs nyt,musta tuntuu et läksyissä auttaminen on vaikeaa ilman eritysitarpeitakaan.Mä oon joskus neuvonu tai noh ainakin kovasti yrittäny neuvoa mun serkun 9.v poikaa läksyissä ja aina ei oo menny putkeen.

Joten pää pystyyn vaan,vaikeuksien kautta voittoon :hug:

Ihana :laugh: :laugh: Mutta voi toista :hug: Junnulle aikoinaan koitin opettaa yhteenlaskua esimerkillä "sulla on 5 omenaa, joista annat 3 XX:lle (junnun serkku), montako omenaa sulle jää?", mihin junnu totesi, että viisi. Mä kysyin, että mitenkä niin, niin tää vastasi, että "koska XX on omenoille allerginen ". :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ihana :laugh: :laugh: Mutta voi toista :hug: Junnulle aikoinaan koitin opettaa yhteenlaskua esimerkillä "sulla on 5 omenaa, joista annat 3 XX:lle (junnun serkku), montako omenaa sulle jää?", mihin junnu totesi, että viisi. Mä kysyin, että mitenkä niin, niin tää vastasi, että "koska XX on omenoille allerginen ". :/

:laugh: ihana... mut ap:lle... en kyllä keksi miten itse olisin paremmin voinut opettaa, parhaasi teit. =)

:laugh: :laugh: :laugh:

Meillä olis vastattu, että ei yhtään, kun söin ne just kun tulin koulusta.
:laugh:

:D :D :D erittäin hyvin junnulta oivallettu...:D :D :D

Ihan hyvin selitit. Ymmärrän sun mietteet, sillä meidän ekaluokkalaisella on kielenkehityksen viivästymä. Vielä on koulu sujunut hyvin ja lukemaan oppiminenkin alkaa pikkuhiljaa. Vieraat kielet jännittävät meitäkin, kuitenkin meille on jo luvattu erityisopetusta. Mietityttää, kun lapsi ei oikein hahmota mikä on suomen kieltä ja että kieliä on useita. Eskarissa sai harjoitella venäjän kielen alkeita, nyt ei koulussa taas mahdollisuutta siihen. Kolmannella sitten koetetaan englantia...

pikkuveljellä (nyt jo 15v) oli ihan sama ongelma pienenä, vieläkin jonkun verran. vanhempani pyysivät hänelle englannista kokonaan vapautusta. sen hän sitten saikin, niin alkoi aika paljon paremmin sujumaan kaikki muutkin aineet, kun ei tarvinnut stressata sitä yhtä niin paljon, kun ei kerran mitenkään se englanti sujunut, ei oppinut millään konstilla edes sanoja, niin miten sitä sitten muutenkaan oppisi. muistaakseni hän kuitenkin istui englannin tunneilla ja teki muita tehtäviä. siinä sivussa jos jotain sattui oppimaan, niin kaikki oli kotiin päin.

Et sinä mikkää huono äiti oo :hug: :hug:
Mut koittaisin kyllä sinuna ottaa yhteyttä siihen englannin opeen ja kertoo esimerkkinä vaikka ton läksyjutun josko se ope ymmärtäis mitenkä se homma ei oikeen luista... =) Toivon mukaan poika pääsis johonkin ryhmään jossa olis henkilökohtasta neuvomista... Minusta ainakin vaikutti,ettei hän ollut tajunnut lainkaan, mikä tuon tehtävän ideana oli... :|

Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Mut koittaisin kyllä sinuna ottaa yhteyttä siihen englannin opeen ja kertoo esimerkkinä vaikka ton läksyjutun josko se ope ymmärtäis mitenkä se homma ei oikeen luista... =) Toivon mukaan poika pääsis johonkin ryhmään jossa olis henkilökohtasta neuvomista... Minusta ainakin vaikutti,ettei hän ollut tajunnut lainkaan, mikä tuon tehtävän ideana oli... :|

Tässä on ongelma sekin, että tää englanninopettaja käy koululla vaan 2 kertaa viikossa, ja on 2 tuntia silloin kerrallaan.
Ekan tunnin opettaa 3- ja 4-luokkalaisia yhtä-aikaa (14 oppilasta) ja toisen tunnin 5-luokkalaisia (8 oppilasta)... Meillä on siis tosipieni kyläkoulu tässä kylällä.

Tuosta tekstistä päätellen pitäis osata täydentää he/she, her/his alku. Jos koittaisit kysellä että kumpikohan se Steven mahtaa olla ja näin antaa lapsen oivaltaa mistä kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:

Tässä on ongelma sekin, että tää englanninopettaja käy koululla vaan 2 kertaa viikossa, ja on 2 tuntia silloin kerrallaan.
Ekan tunnin opettaa 3- ja 4-luokkalaisia yhtä-aikaa (14 oppilasta) ja toisen tunnin 5-luokkalaisia (8 oppilasta)... Meillä on siis tosipieni kyläkoulu tässä kylällä.
Käykö siellä koululla ikinä ketään erityisopettajaa tms? Antamassa esim tukiopetusta. Meidän esikoisella vaikeuksia englannin kanssa ja erityisopettaja antaa tukiopetusta siinä.

Mulla itsellä on ollut ongelmia lukemisessa ja muutenkin kielen kehityksessä. Aloin puhumaan neljän vanhana ja lukemaan opein kolmannella luokkaa kun äiti tajusi etten osannut lukea ja hän sitten opetti mut lukemaan. Lisäksi mulla oli lukihäiriöitä matikassa. Olen kotoisin maalta ja mitään erityisryhmiä tai luokkia meillä ei ollut. Mulla on niin, että suullisia tehtäviä mun on vaikea ollut hahmottaa. Mun on helpompi ollut ymmärtää ja hahmottaa tehtäviä jos pystyn näkemään sen. Eli käyttäisin tehtävien teossa kuvia. Pirtäisimme vaikka yhdessä Rosen ja Steven kuvat, niin tehtävän hahmottaa helpommin. Poikasi mun mielestä tekee juuri sellaista kuvallista hahmottamista asiasta, mutta nyt hän käyttää hahmottamiseen teidän omaa perhettä ja se aiheuttaa nyt sen sekaannuksen mistä kerroit.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Kyseessä siis 10v poika, 4-luokalla, ja pojalla on erityisvaikeuksia olemassaan lukemisen ymmärtämisessä, kuten myös kuulonymmärtämisessä.
Pojalla on kuulonalenema, ja puhe on siksi aina tullut pojalla niinkun jälkijunassa, ja sanakäsitteet on suppeahkot ja sitä rataa.
Poikaa ei ole vielä ainakaan hyväksytty englanninopiskelussa yksilöityyn oppiryhmään, joten joutuu nyt sit koittamaan pysymään tavallisessa tahdissa, ja sekös se on vaikeaa, kun kotikielikin tökkii, niin saati sit vieras kieli.

Äsken tuossa sit tehtiin yhdessä enkunläksyjä... ja se meni näin:

Tehtävänä täydentää lauseet:

I have very good friend. Her name is Rose. __She___ is eleven years old. _I__ am only ten years old. Steve is Rose's brother. He____ is very little. __He__ can't talk or walk. Are __you___ ten or nine years old?

No, myö suomennettiin ja mietittiin, mitä sanoja pitäs laittaa viivoille ja sit tultiin tähän Steveen. No, todettiin, että hän on pikkuveli, ja hän ei siis osaa puhua eikä kävellä.
No, poikahan sit päätteli, että kyseessä on vauva... ja kirjoitti viivalle Viivi, joka on meidän vauva. :headwall:
No, sit mie selitän, että ei, kun se Stevehän on Rosen pikkuveli... jolloin poikani toteaa, että kyllä vaan meidän Kaapo osaa puhua ja kävellä. Mie tietty sit, että miten se Kaapo tähän liittyy, niin poika siihen, että no pikkuveli tietty |O :headwall:

Ja nyt mie tunnen olevani huono äiti, kun en osaa poikaa oikein auttaa... tai siis kyllähän mie neuvon, mutta kun se ymmärtäminen on sitten niin vaikeaa, niin vaikeaa... Mutta minkäs tälle teet? :ashamed:

Mä laitoin sulle siihen viivoille ne mitkä siihen kuuluu jos se vähän auttaisi sua.

Eivät tuollaiset ongelmat ole äidin aiheuttamia eikä tee edes surkeaa. Koulun tehtävä on järjestää pojalle yksilöllisempää opetusta, kun siihen ilmeistä tarvetta on. Tsemppä sekä äidille että pojalle :flower:

Yhteistyössä