Moi!
Sain siskoltani käytetyn Phillipsin itkuhälyttimen. Ilmeisesti samaa mallia joka oli kärynnyt Tampereella.
Ensi töikseni vaidoin paristot kummastakin yksiköstä, jolloin havaitsin yhdn AA-Paristoista kuprunneen. Insinöörivereni ei anna minun jättää asiaa tähän, vaan avasin vioittuneen pariston, ja huomasin sen vioittuneen ilmeisesti liiasta lämmöstä. Paristopesässä oli kolme laadukasta paristoa sekä yksi paristo jota luonnehtisin halpamerkiksi. Kyseinen paristo oli rinnankytkennän päässä, ja sen miinusnapa oli selkeästi vaurioitunut lämmössä. Esim. pariston suojavaippa oli mustunut. Vaurio oli edennyt pariston sisällä miinusnavan puoliskossa sulattaen eristevaipan, jonka jälkeen paristo oli ilmeisesti mennyt oikosulkuun. lämpö oli aikaan saanut myös rungon sulamisen. Tässä yksilössä ei vaurio ollut edennyt. Itse asiassa kukaan ei ollut edes huomannut vauriota ennen minua. Lähetinyksikköä oltiin käytetty pääasiassa verkkovirralla, jolloin paristojen vaihtotarve ei ole ollut suuri. Tämä asettaa kysymyksen: antaako muuntajakäyttö läpi virtaa paristoille? Vastaus: kyllä. Ampeerit ovat kylläkin häviävän pieniä mittauksien perusteella, mutta aina on mahdollista että epätasaisen laadun paristot saattavat tästä vaurioitua.
Itse tulkitsen valmistajan ohjeen käyttökämpötilasta (10-40astetta) koskevan lähinnä verkkovirtamuuntajaa (rautasydänmuuntaja). Laitteen sisäiset komponentit ovat laadultaan paljolti samanlaisia kuin kannettavissa radiopuhelimissakin.
Loppukaneettini:
Käyttäkää laitteissa laadukkaita paristoja ja mikäli käytätte verkkovirtaa paljon lähetinyksikössä, vaihtakaa paristot silloin tällöin.