Itse tehdyistä soseista ja pakastamisesta kysyisin teiltä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkäs mitenkä teette pakastettavan esim. peruna-porkkanasoseen?

Eli kun olen keittänyt perunan ja porkkanan, niin soseutanko ilman nestettä ja pakastan ja lisään nesteen vasta sulatuksen jälkeen ennen käyttöä? Vai oletteko lisänneet soseeseen jo keitinvettä/maitoa ennen pakastusta?

Kiitos jo etukäteen!

mä tein keitinveteen sopivan löysää sosetta, ja pakastin sitte. sit tota peruna-porkkanaan saa kivasti vaihtelua et tekee mini kasvis kuutioita, esim. herne-maissi-paparikasta soseuttaa keitin liemeen ja laittaa ne kökösinä leivinpaperin ja leikkuulaudan päälle jäätyy. sit kun ovat jäätyneet siirtaa pussiin, näin saa perus soseeseen kivasti makuja. samoin lihat oon tehny noin kökö-systeemillä.

Keitän perunan aina erikseen. Peruna voi mennä pakasteessa rakeiseksi ja jotkut lajit muuttavat makuaan kylmetessään. Teen vauvan ruoat samalla ohjeella kuin muillekin, paitsi kielletyt aineet jätän pois. Aika paljon pakastan aineet erikseen. Niistä on helppo yhdistellä eri vaihtoehtoja tai poistaa aine, jos lapsi sattuu allergisoitumaan. Eli pakasteesta löytyy porkkanasosetta (keitinliemeen teen ruokaa muulle perheelle), parsakaali-kukkakaalisosetta, liha-sipulisose(keitinliemessä ollut mausteena kokonaisia pippureita), kalasose (sipulia ja tilliä mukana, joskus kalakeiton lientäkin) Pakastan ohuena levynä, josta napsauttelen paloiksi pussiin. Pakastuskuutiot ovat minusta työläitä.

minä olen lisännyt soseisiin maidon jo tekovaiheessa ja pakastanut sitten.ruoka ei säily pakkasessa pitkään näin mutta ei kai sen kuukausitolkulla tarvikkaan. jos maidon lisää vasta pakkasesta otettaessa niin peruna saa jotenkin ällön koostumuksen..