Itse tehdyn joulukalenterin yllätykset

kantojäärä

Aktiivinen jäsen
05.07.2012
1 275
1
36
Teen taaperolle itse joulukalenterin. Ristipistotyö ja siihen tulee sellaiset kiinnitysrenkaat, joihin laitetaan yllätyspussit. Mietin nyt niitä yllätyksiä, kun en halua mitään sälää niihin laittaa tai liikaa herkkujakaan. Mun pitää ne pussit väsätä itse, joten haluan miettiä ajoissa niiden koot. (Joku kuitenkin ehtii sanomaan, että joulukuun alkuun on vielä aikaa. :) )

Itse mietin esim. muutamia Duploja tai Brion junaradan osia laittaa yllätykseksi. Sitten jollekin päivälle vähän askartelutarvikkeita ja askarteluidean. Kahteen päivään tulisi toiseen piparitaikinan ohje ja kun se avattaisiin, siitä sitten luettaisiin ohje ja heti mentäisiin tekemään piparitaikinaa. Seuraavana päivänä siellä olisi piparimuotti ja taapero pääsisi sitten leipomaan pipareita jne. Onko ihan hölmöjä ideoita? Onko parempia?

• Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
Mä olen ostanut isomman lego- pakkauksen ja antanut siitä osissa palat. Silleen järkevästi kuitenkin, esim. ukko yhtenä päivänä ja seuraavan osat pieneen mopoon, jne. Myös Sylvanian- perheitä olen laittanut yksi kerrallaan pussukoihin, samoin erilaisia tehtäviä/ puuhia, tyyliin saa valita tekemisen/ ruuan/ leipomisen/pelin/tms. tälle päivälle.

Tosin ehkä ihan teeperon kanssa näitä ei voi toteuttaa..jos pussukat ovat pieniä, niin siellä voi olla paperilappunen jossa on vihje siitä miten yllätyksen luo pääsee. Sitten yllätys voi olla vaikka lempikirja jota luetaan yhdessä tai kirjastoreissu, lumimajan tekeminen, tms.

• Tykkää
Reactions: kantojäärä
Toi piparimuotti ja duplot on sellaisia, että voisin laittaa pojan joulukalenteriin :) Onko ideoita mitä muuta voisi laittaa joulukuussa 2 täyttävälle pojalle kalenteriin? Tarroista tykkäisi, mutta loppujen lopuksi niistä tulee aina huuto kun lapsi haluaisi ne irti siitä mihin ne liimasi... :D Johonkin pussiin voisi laittaa joulukoristeita jotka ripustetaan yhdessä (leikkiinhän ne sieltä varmaan sit päätyy :D)

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27275866]Toi piparimuotti ja duplot on sellaisia, että voisin laittaa pojan joulukalenteriin :) Onko ideoita mitä muuta voisi laittaa joulukuussa 2 täyttävälle pojalle kalenteriin? Tarroista tykkäisi, mutta loppujen lopuksi niistä tulee aina huuto kun lapsi haluaisi ne irti siitä mihin ne liimasi... :D Johonkin pussiin voisi laittaa joulukoristeita jotka ripustetaan yhdessä (leikkiinhän ne sieltä varmaan sit päätyy :D)[/QUOTE]

Meillä taapero täyttää marraskuussa 2v. :) Sama ongelma tarrojen kanssa. Ratkaisin sen siirtotarrakirjalla. Taapero tykkää siitä tosi paljon ja tarrat saa sitten "liimattua" uudelleen. Eli siitäkin voisi kehittää kalenteriin yllätyksen.

Hyviä ideoita jo tullut, kiitos! Khimairan ideat pitää muistaa vielä ensi vuonnakin. Nytkin niistä saa jo hyviä toteutuksia tehtyä. :)

Hö, mä kipitin tänne heti tyrkyttämään tuota pipari-ideaa, mutta ap:lla oli se jo. Samoin askartelujutut. :D

Mä ajattelin pipariohjeen ja muotin lisäksi ainakin muovailuvahaa ja sormivärejä, ehkä jotain tonttuaiheista superhelppoa askartelua. Sitten mulla on omasta lapsuudesta pari jouluaiheista satukirjaa tallella, niitä mä en tunge kalenteriin, mutta vaikka pikku lappusen, jossa pyydetään katsomaan, mitä lipaston laatikossa on ja sitten luetaan. :) Johonkin pussukkaan laitan vähän namujakin, yhteen ehkä punaisen jouluomenan, kun muksu tykkää omenoista. (eikä ole koskaan saanut punaista omenaa)

Sitten varmaan jotain pikkuautoa tulee löytymään, loppukuusta ehkä kuusenkoristeita. Ja alkupäähän runo, jossa pyydetään tekemään toivelista pukille, kynä ja paperia ja sitten minä kirjaan ylös.

• Tykkää
Samaa miettinyt, tänään tuossa oli vanhempi ketju tästä aiheesta, ehditkö sitä lukemaan? Siinä oli jotain vinkkejä ja juurikin tuo piparimuotti oli siellä mainittu ja sen ajattelin itsekin yhtenä ottaa mukaan sekä pienen kirjan (niitä minikirjoja) ja crocs-koruja.

Näiden lisäksi mielessä on juurikin nuo duplot, pikkuauto, kuusenkoriste sitten lähempänä joulua. Jos löydän pojalle mieluisia pieniä figuureja tietyistä lempihahmoista niin sitten niitä lisäksi.

Mietin että kiva olisi lumiukon tekeminenkin, mutta riippuu kyllä niin säästä.. Tietysti jos varautuisi vaihtamaan lappujen/lahjojen paikkaa niin kai se jonakin päivänä voisi onnistuakin. Tai jos ei niin sitten varautuu laittamaan muuta tilalle.

Eli mulla on vasta 6 varmaa kasassa, vielä puuttuu aika monta :D

• Tykkää
Kahdella isommalla on taskut jotka ovat suurinpiirtein8cm leveät ja 10cm syvät.
Jos oskus on joku isompi juttu, niin sitten on tonttu jättänyt vaan arvoitusviestin ja muksut ihan intopinkeänä vinkin perusteella etsivät ylläriään.

Kuopukselle tein tulitikkuaskeista lokerot ja ovat auttamattomasti liian pienet, ei niihin mahdu edes paperikarkkia, joten viime vuodeksi sitten tein uuden, yhden jättimäisen kokoisen villasukan, johon liimasin kaikki numerot yhdelle puolelle, nilkan kohdalle punoin nauhan, jonka aina hiukan kiristän kun tonttu on käynyt, toimii.

Kaikissa kalentereissa on myös kulkusia, jotta tulee vähän ääntä kun muksut niitä tonkii :)

• Tykkää
Ja meillä ollut kalentereissa esim näitä (meillä siis tyttöjen ja pojan tavaraa)
pinnejä, ponnareita, pikkuautoja, heijastimia, huulirasvaa, lyhdyt (pienet piilotettuina), patterituikkuja, pieniä värikyniä, namia, viesti tontulta, että esim pakkaa essun ja piparimuotteja ja mennään mummille (siellä sitten mummi juonessa mukana aivan ihmeissään, että mistäs te tiesitte, että tällä on hirmuinen kasa piparitaikinaa tekemättä), gogoja, pieniä askartelukirjoja, bratsin vaatteita ja kenkiä, pieniä posliinisia joulukoristeita, reppumaskotti, minitaskukirja, minikirja, joku pieni koru, tarvikkeet johonkin pieneen askarteluun, kortteja, joita voi sitten lähettää kavereilleen, kun niiden aika on, tarroja, you name it.

• Tykkää
Mä en nyt ehtinyt tätä ketjua tarkkaan lukemaan, mut meillä oli mm. heijastin, legoja, rusinoita (niitä pikku rasioita), pikkuautoja, suklaata, minikirja, tarroja jne. Meillä muksu oli niin innoissaan tuosta kalenterista, oli viime jouluna 2,5-vuotias. Vähän liiankin innokas sanoisin.. saatto herätä jo viideltä höpöttäen "mitähän se tonttu on tuonu?".. :D

Mä en kans kerinny koko ketjua nyt lukemaan,mut voisiko olla vaikka jotkut kivat sukat tai pipo,lapaset,kaulaliina,pikkarit ym. tällaista. Itse joskus aikoinaan isommille lapsille tein itse kalenterita niin laitoin myös jotain vaatetta.
Tyttö tykkäsi niistä enemmän jo tuolloin ihan pienenä. Prinsessa kun oli nääs :D

• Tykkää

Yhteistyössä