Itse tehdyt vauvanruuat pilttipurkkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai jaa.. Eräs sukulainen toi joskus hilloja pilttipurkissa ja niissä oli se kannessa se kohouma alhaalla. :O

Juu, mutta se ei takaa sitä että joku lihamössösössö tms siinä silti säilyy.

Se pitäis saada kaikkineen täysin steriiliksi ja varmasti osata säilöä oikein.

Ne purnukat joita mä ostan ja käytän säilykkeisiin, niin niissäkins anotaan että joka umpioimiskerralle pitäis hankkia uusi kansi.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Joo siis ne purkit tarvis saada steriileiks jollain että säilyis eli ei säily. Jääkaapissa mitä nyt ruoka yleensäkin ja pakkasessa pari kk.

Ja eikä se pelkkä purkkien sterilointi riitä, se ruokakin pitää steriloida.

Ai jaa.. Eräs sukulainen toi joskus hilloja pilttipurkissa ja niissä oli se kannessa se kohouma alhaalla. :O

Kun laittaa (kiehuvan!? ) kuumaa hilloa pilttipurkkiin niin jäähtyessään se muodostaa itsessään tyhjiön eli siinä suhteessa hillot voi säilyäkin, varsinkin jos on jotain säilöntää parantavaa ainetta. Ja nopea viilennys sitten sille kuumalle ruoalle.
Mutta tosiaan soseet pakastaisin. Voisihan sitä kokeilla josko kuumasta soseestakin saisi tyhjiön pilttipurkkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kun laittaa (kiehuvan!? ) kuumaa hilloa pilttipurkkiin niin jäähtyessään se muodostaa itsessään tyhjiön eli siinä suhteessa hillot voi säilyäkin, varsinkin jos on jotain säilöntää parantavaa ainetta. Ja nopea viilennys sitten sille kuumalle ruoalle.
Mutta tosiaan soseet pakastaisin. Voisihan sitä kokeilla josko kuumasta soseestakin saisi tyhjiön pilttipurkkiin.

Tuo tyhjiöhän ei sitten pelasta pilaantumiselta koska sinne purkkiin jää kuitenkin vähän ilmaa. Ja jos ei jäisikään niin siellä on todennäköisesti anaerobisten bakteerien itiöitä jotka eivät tarvitse happea elääkseen ja kasvaakseen.

Tiesittekö että huono kotisäilöntä aiheuttaa ehdottomasti eniten clostridium botulinum sairastumisia suomessa. En enää ihmettele miksi :whistle:

no kai sentään pilttipurkeissa voi pakastaa? niihin kun saa niin sopivan annoksen..

Lasiset astiat eivät ole parhaita mahdollisia pakastukseen koska vesi laajenee jäätyessään ja saattaa hajottaa astian mutta voihan sitä yrittää.

Olen jostain joskus lukenu tai kuullu et pilttipurkkeihin ei saa tai kannata pakastaa kun lasi haurastuu tms. En oo mikään asiantuntija, mutta itse jätin siitä syystä pakastamatta ko. purkeissa...

Minä olen käyttänyt ikean jääpalamuotteja ne muoviset eri mallit. Niihin pakastanut valmiikis soseutettua ruokaa vauvalle ja sieltä ottanut joka aamu tuoreen annoksen jääkappiin sulamaan. Hyvin toiminut ainakin meillä. Näin olen pakastanut ennenkaikkea keitettyä ja soseutettua lihaa, kanaa ja kalaa. Vihannekset on helppo keittää nopeasti joka päivä tuoreita. Soseutan keitetyt tuoreet vihannekset ja lisään niihin pilttimaitoa ja pikku riikkisen ihan kunnon suolatonta voita ja lisännyt annoksen lihaa, kalaa tai kanaa. Hyvin on maistunut.

Mäkin kuulin, ettei pilttipurkkeja sais pakastaa haurastumisen takia. Outoa sanon minä. Esikoisen ruoat pakastin niissä ja aion edelleen samoin toimia. Yhden purkin olen rikkonut täyttämällä sen liian täyteen. Omalla tyhmyydellä siis. Tätä voi välttää pakastamalla ne aukinaisina ja sulkemalla vasta kun ruoka on jo laajentunut. (tämä ei varmaan kaikille hygienian puolustajille kelpaa. Mutta meillä ei hygieniafriikeillä onkin hyvä vastustuskyky ;) ) Tai jättämällä sitä laajentumisvaraa tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja TUTUS:
Minä olen käyttänyt ikean jääpalamuotteja ne muoviset eri mallit. Niihin pakastanut valmiikis soseutettua ruokaa vauvalle ja sieltä ottanut joka aamu tuoreen annoksen jääkappiin sulamaan. Hyvin toiminut ainakin meillä. Näin olen pakastanut ennenkaikkea keitettyä ja soseutettua lihaa, kanaa ja kalaa. Vihannekset on helppo keittää nopeasti joka päivä tuoreita. Soseutan keitetyt tuoreet vihannekset ja lisään niihin pilttimaitoa ja pikku riikkisen ihan kunnon suolatonta voita ja lisännyt annoksen lihaa, kalaa tai kanaa. Hyvin on maistunut.

ikean jääpalamuotit ovat vain vedelle, siis jääpalojen tekoon!

Minä olen laittanut pakkaseen pilttipurkissa, mutta tosiaan en ole täyttänyt ihan täyteen saakka. Olen kuullut että jos on kuumentanut mikrossa niin silloin hajoaa helpommin.

Hassua miten jotkut on niin hyökkääviä näillä foorumeilla :) huvittavaa lukea...