Hae Anna.fi-sivustolta

Itse tehty kebabliha

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Jatta66, 05.02.2010.

1. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys kaikille!

Oletteko tehneet itse kebablihaa? Minun sisko teki kerran, kun olin hänellä kylässä. Oli ihan hyvää. Hän tarjosi lihan pitaleivän välissä, jonka leipoikin itse.
    Minä aattelin tehdä kebablihaa ensi viikolla paistijauhelihasta, joka on tarjouksessa K-kaupoissa. Kaippa se lampaan liha on aito kebabliha, mutta minä käytän mielummin nautaa.

Siskoni teki kebablihaa seuraavalla ohjeella.

Itsetehty kebabliha:

1kg naudan jauhelihaa
    vajaa 2 rkl suolaa
    vajaa 2 rkl mustapippurirouhetta
    tilkka oliiviöljyä

Sekoita mausteet oliiviöljyyn niin että muodostuu paksu tahna. Yhdistä maustetahna huolellisesti sauvasekoittimella jauhelihaan. Sekoita tasaiseksi massaksi sauvasekoittimella. Muotoile massasta tiukka makkaratangon paksuinen ja muotoinen pötkö, varmista että ilmakuplat poistuvat massasta kokonaan.

Kääri pötkö tiukasti kaksinkertaiseen folioon, ettei nestettä pääse valumaan pois. Paista 100-asteisessa uunissa 4 tuntia, ja nosta sen jälkeen uunista vetäytymään vielä puoleksi tunniksi. Leikkaa pötköstä pitkittäin ohuita lastuja terävällä veitsellä. Lastut voit vielä levittää leivinpaperin päälle uunipellille ja käyttää grillivastuksen alla kuumassa uunissa nopeasti saamassa väriä pintaan.

Sauvasekoittimen tai monitoimikoneen käyttäminen taikinan sekoittamiseen on oleellista, että massa jauhaantuu tarpeeksi hienoksi eikä jää murekemaiseksi. Tosin jos jaksat sitä käsin vaivata kunnolla niin pääset kyllä samaan lopputulokseen.

Minä ajattelin tarjota kebablihaa itse tehtyjen lohkoperunoiden, salaatin ja jonkun tulisen tomaatti-chilikastikkeen kanssa. Mistähän kannattaa se valkoinen salaattikastike tehdä, joka sopii kebabin kanssa ja onko kellään hyvää tulisen kastikkeen ohjetta?

2. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitos hyvästä ohjeesta! Minä olen joskus ajatellut, että voisi kokeilla tuota itse. Ehkä juustohöylällä saisi myös vedeltyä hyviä siivuja. Meillä tykätään kebabista paljon, olemme välillä tilanneet kotiin. Tässäpä olisi hyvä vaihtoehto tehdä itse alusta lähtien!

Pitaleipiä olen tehnyt joskus itse ja väliin on laitettu kaupan valmista kebablihaa ja salaatteja ym.

Kebabköntin voisi varmaan pakastaa sopivina palasina.

3. sarlot Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen myös tehnyt itse . Todella hyvää tulee!

4. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tein tänään eka kertaa itse Kebab-lihaa. Tuli todella hyvää, joskin sauvasekoitin ei tykännyt jauhelihasta ja rupesi savuamaan. Täytyi vaivata loput jauhelihasta käsin. Annoin olla uunissa ensin 2 tuntia 100 C:ssa ja loput 2 tuntia 120 C:ssa. Aattelin lisätä vähän lämpötilaa, koska jossain ohjeissa lämpötila oli 120 C. Maustoin runsaalla määrällä mustapippuria ja lisäsin makua antamaan pienen ripauksen tulisempia jaudelihaan sopivia mausteita.

Teen varmaan toistekkin, vähän vaihtelua jauheliharuokiin. Oli helpp valmistaa, tuli tavallaan itsestään uunissa. Laitoin kebab-lihaan 800 g jauhelhaa, pitänee osa laittaa annoskoossa pakkaseen, ettei tarvitse viikkoa syödä samaa ruokaa.

5. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen minäkin tehnyt itse kebabia ja on parempaa kuin meidän paikallisissa ravinteleissa. Minulla on ohje hieman erilainen ja annoskin on suuurempi, 2 kg jauhelihaa. Siihen laitan
    n. 1dl:n aromisuolaa
    35 g pussin mustapippuria tai pippurisekoitusta
    1rkl:n paprikajauhetta
    1rki:n valkosipulijauhetta

Käsivatkaimella taikinakoukuilla täydellä teholla 10-15 minuuttia töitä, muotoilen pötköksi ja käärin 3 kerrosta foliota. Uuniin 100 asteeseen ja saa olla 6-8 tuntia. Leivinuunissa ajattelin kokeilla niin että illalla uuniin kun asteita on vajaa 150 ja aamulla pois ennen lämmitystä.
    Siivutan lihan veitsellä (mutta juustohöylää kokeilen seuraavaksi) ja laitan ennen tarjoilua vielä grillivastuksen alle muutamaksi minuutiksi. Kaveriksi kiinankaali-kurkku-tomaatti-salaattia, valkosipulisalaattikastiketta ja riisiä tai ranskalaisia. Ylimääräisen lihan pakastan. Joskus tein todella hyvää tomaatikastikettakin, mutta kun en muista mitä siihen laitoin niin siihen ei ohjetta ole, hauduttelin sitä varmaan 4 tuntia ja kyllä kannatti.

6. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä ei ole kebab lihaa, mutta tuli tällainenkin kokeiltua.

tein sisäpaistista ohuita pihvejä ja ne pataan kiehumaan paistamisen jälkeen. paistamisen jälkeen pilkoin pannulle pari sipulia ja kuivattua kanttarellia ja vettä. keittelin pannun puhtaaksi ja kaadoin sipulit ja sienet pataan liemeksi. Purkki kevytkermaa ja maizenaa suurustukseen. Mausteeksi chili, mustapippuri, valkopippuri , suola, sokeri, balsamiko, soijakastike, sokeri.

Syötiin riisin kanssa ja oli todella hyvää, otin loput lihat pois kastikkeesta ja sekoitin pataan kastikkeeseen kilon jauhelihaa ja suolaa pari tl. ja pata yöksi erittäin mietoon lämpöön n. sata astetta? leivinuuniin.

Aamulla oli todella hyvä liemi erottunut ja jauheliha oli käyttökelpoista tortilloille, leivälle, pizzaan ja vaikka mihin. Maku oli tosi hyvä, koska kastikekin oli erittäin maustettua. Jauhelihaa ei tarvinnut ruskistaa, joten se on terveellistäkin, kun se on omassa limessään kiehunut.
    Nyt kun keksiksi, miten tämän kypsän jauhelihan saisi tahnamaiseksi, niin se olisi vielä helpompaa käyttää. Liha korvaa makkarat ja siinä ei ole lisäaineita. Liha oli paistijauhelihaa, eli lähes rasvatonta.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri