Hae Anna.fi-sivustolta

Itsetunnonpönkitys lahjat kehitysmaihin ym

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Betlehemin Bertta, 21.12.2007.

1. hyvää joulua Vierailija

Totta tuo, että sähköisiä muistamisia ei edes muista! Kyllä se pitää olla aito kortti, eikä mikään persoonaton tekstari tai meili.

2. Mielipide saa olla jokaisella ja se kaikille sallittakoon. Ottakaa kuitenkin jotenkin selvää, kumpaan leiriin kuuluu ystävänne jolle olette harkitsemassa tätä "pönkityslahjaa". Mielipide nimittäin taitaa olla joko tai.

3. annnn Vierailija

Totta kai. Minä tunnen ystäväni, joille lahjoja annan. Tiedän heidän arvostavan.

4. Osa-aikaduunari Vierailija

Niin, kyllä tässäkin asiassa kannattaa miettiä lahjansaajan mieltymyksiä. Hyväntekeväisyyslahja kannattaa antaa vain sellaiselle, jonka tietää arvostavan sellaista. Muille voi antaa vaikkapa kortin tai kukan, ja laittaa rahaa muuten vain hyväntekeväisyyteen.

Ja tosiaan, hyväntekeväisyyslahjan kohdetta kannattaa pohtia nimenomaan saajan näkökulmasta. Kaikki eivät halua tukea esimerkiksi uskonnollisella pohjalla olevaa hyväntekeväisyystoimintaa, kun taas osalle se on luonnollinen ja hyvä auttamisvaihtoehto. Samoin ikimetsän suojelu voi olla jonkun mielestä hippien puuhastelua, eläinsuojelu järjetöntä kun ihmisetkin kärsivät hätää, päihdetyö yhteiskunnan elättien tukemista, pakolaisapu suomalaisella työllä ansaittujen rahojen haaskausta, kehitysmaiden lasten auttaminen sama kuin kantaisi vettä kaivoon jne. jne.

Jonkun mielestä taas mikä tahansa aineeton lahja on arvokas, samoin kuin aineellinenkin, kun se on annettu vilpittömästä antamisen ilosta. Ja mikä parasta, useimmiten myös pelkkä halaus tai lämmin kädenpuristus on riittävä muistamisen ele!

5. apua vai ei Vierailija

Näin on.Itse esim. tukisin syöpäjärjestöjä, mielenterveysjärjestöjä, ylipäätään kotimaisia sairausjärjestöjä, myös kissojen katastrofiyhdistystä kissarakkaana ihmisenä.

En kuitenkaan halua antaa senttiäkään unicefille, tms kohteisiin. Enkä mihinkään kirkon ulkomaan apuihin tms, en todellakaan. Eli ottakaa selvää todellakin ensinnäkin siitä mitä mieltä lahjan saaja ylipäätään on näistä lahjoista, toisekseen kohteet selville.Itse esim. tuen ennemmein ikimetsien suojelua kuin johonkin uskonnollisiin tarkoituksiin meneviä asioita.

6. taxxo Vierailija

Eikös sanonta sano, ettei ole lahjahevosen suuhun katsominen? Mielestäni tässä keskustelussa on nyt kaksi asennetta vastakkain: pitääkö antaa vain sellaisia lahjoja, jotka ovat lahjansaajan mieleen vai annetaanko sellaisia lahjoja, joista itse pitää.

Meillä työpaikalla on jo muutamana vuonna käytetty postikortteihin menevät rahat (= kortti + kuori + postimerkki) Kirkon ulkomaan apuun. Olemme siis laittaneet sähköpostitse asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme hyvän joulun toivotukset ja kertoneet, mihin olemme postikorttirahat käyttäneet. Tällä tavoin siis monta sataa euroa on käytetty hyväntekeväisyyteen ja ostettu milloin kanoja, milloin vesikaivoja.

Itse en toivo joululahjoja ystäviltäni ja meillä onkin sellainen käytäntö aikuisten kesken, että lahjoja ostetaan vain lapsille. Saan siis itse lahjoja vain puolisoltani. Jos joku haluaa siitä huolimatta muistaa minua vaikkapa Itämeren suojelun nimissä, niin en ota sitä loukkauksena, vaan se on ihan OK.

7. Kua Vierailija

Kannattaisi sinunkin kuitenkin tutustua asioihin ennen kuin avaat sanaisen arkkusi. Lainaus Kirkon ulkomaanavun sivuilta: "Kirkossa lähetystyö on annettu muiden, kuten lähetysjärjestöjen, tehtäväksi. Kirkon Ulkomaanavun tehtävänä on kansainvälinen diakonia eli lähimmäisenrakkaudesta nouseva kehitysyhteistyö ja humanitaarinen apu. Apu annetaan eniten tarvitseville uskontoon, poliittiseen katsomukseen, sukupuoleen tai etniseen taustaan katsomatta."

Kua:n kautta lahjoitetut vuohet, kanat, moskiittoverkot jne. eivät mielestäni mitenkään kuvasta uskontoa tai uskonnollisuutta, vaan ovat inhimillistä apua niille, jotka tarvitsevat. Mutta edelleen, kukin tyylillään, jos kokee kissat tärkeämmiksi kuin nälkää näkevät, sairastavat kehitysmaiden ihmiset niin se on jokaisen oma asia. Mutta toisten lahjoituksia ei tarvitse paheksua...

8. kissojen ystävä Vierailija

Minä tuen ennemmin kissojen katastrofiyhdistystä kuin näitä vuohihässäköitä ja minulla on siihen oikeus.

9. Kua Vierailija

Kielsinkö sitä jotenkin???

10. Osa-aikaduunari Vierailija

Mielestäni firman lahjoitukset ovat siinä mielessä eri juttu, että ne eivät ole henkilökohtaisia. Tällä tarkoitan sitä, että lahjoittaja ei mitenkään pysty huomioimaan jokaisen työntekijän tai yhteistyökumppanin aatteita ja mieltymyksiä.

Oma työnantajani lahjoitti kaikille työntekijöilleen (satoja ihmisiä) joulun alla ruokakorin, jossa oli monipuolinen valikoima erilaisia elintarvikkeita. Lahja oli mieluisa, vaikka vegetaristina jouduinkin lahjoittamaan lihat ja kalat tuttavilleni. Sen sijaan jos ystäväni tai lähisukulaiseni muistaisi minua poronkäristyksellä tai kinkkusiivuilla, niin kyllä loukkaantuisin. Tämä on tietysti kärjistetty esimerkki, mutta yhtä hyvin sovellettavissa aineettomiin lahjoihin.

Mutta jos lahja on todellakin annettu vilpittömästi ja sen antaja on halunnut aidosti ilahduttaa saajaa, pitäisi lahjasta osata osoittaa kiitollisuutta ja pitää mahdolliset mölyt mahassaan. Eikä lahjoja aina kannata yrittää tulkita tyyliin "mitäköhän se on tälläkin lahjalla halunnut sanoa... tai "tällä se vain haluaa mainostaa omaa hyvyyttään..." Oikeasti loukkaamismielessä annetut lahjat ovat asia erikseen, mutta näitä keskinäisen kunnioituksen omaavat ihmiset eivät toisilleen annakaan.

11. Outius Vierailija

Hyvin monelle tärkeälle kolmannen sektorin toimijalle nämä joulu- ym. lahjakirjat ovat muodostuneet erittäin tärkeäksi varainkeräysmahdollisuudeksi. Eipä ole tullut mieleenikään, että joku tällaisen lahjan saaja voisi pitää sitä lahjoittajan itsetunnon pönkityksenä... Olen näköjään ihan pihalla monen ihmisen ajattelutavasta. Minusta on äärimmäisen hienoa, että tämmöisenä tavaranpalvonnan aikana joku antaa minulle oikean tarpeellisen lahjan, olkoon sitten metsää, vuohi tai mitä hyvänsä minulle aineetonta! Ja että joku tarjoaa siihen helpon ja luontevan mahdollisuuden. Eikös se keskinäinen suklaarasioiden vaihtaminen, johon itsekin ajoittain olen syyllistynyt, ole oikeasti aika pöljää :eek:)

12. vuohet??? Vierailija

No tottakai mun kissani ja koiranikin ovat tärkeämpiä mulle kun joku hiton vuohipukki missään maapallon toisella puolella. Kaikkea sitä lukeekin kun vanhaksi elää.

13. Oletko nyt ihan tosissasi vai teeskenteletkö tyhmää? Ei tässä mistään vuohiensuojelusta ole kyse, vaan siitä, että köyhälle perheelle hankitaan elannon turvaava vuohi.

14. Heidi701 Vierailija

Mitäs sanotte tästä: täytimme mieheni kanssa pyöreitä vuosia ja järjestimme ystäville kivat kesäbileet. Emme halunneet itsellemme mitään lahjaa, ja koska pelkäsimme että sieltä alkaa tulla jotain typeriä vitsilahjoja, esitimme toivomuksen, että muistaisivat valitsemaamme lasten hyväksi tehtävää valtakunnallista työtä haluamallaan summalla. Kaikki muut tekivätkin näin, paitsi yksi pariskunta. Rouva sanoi että 'me emme usko noihin juttuihin, emmekä siis osallistuneet'. Juhlat kyllä kelpasivat, mutta eivät siis muistaneet meitä mitenkään, saatika noudattaneet toivettamme. No, eihän siinä ehkä muuten mitään, mutta kun kyseinen rouva itse pari vuotta aiemmin suoritti jonkin lisätutkinnon hän piti sen kunniaksi juhlat. JA KUINKA OLLAKAAN: lahjatoivomuksena oli saada rahaa, että perhe pääsee keski-Euroopan reissulle. Ajattelin jo silloin että olisiko sitten kannattanut olla pitämättä juhlia, ja laittaa ne rahat siihen matkaan.
    Kyllä on oma (ahne)suu joillain niin lähellä että oikein ammottaa!

15. Osa-aikaduunari Vierailija

Todella ajattelematonta! Sanomalla noin, rouva ikään kuin mitätöi teidän arvomaailmanne. Mielestäni rahalahjoituksen voi jättää tekemättä, eikä sitä sen kummemmin tarvitse perustella. Tässäkin tapauksessa pariskunnan olisi ollut asiallista onnitella teitä vaikkapa kukan tai kortin kera, ja olla muutoin kommentoimatta asiaa.

16. lipsi Vierailija

Olisit vaan sanonut hänelle, että "emme usko matkusteluun, joten emme osallistu". HEHEHEH olisi ollut niin mainiota!

Aiheeseen. Itse ostin erilaisia hyväntekeväisyys lahjoja viiem jouluna joululahjaksi. Koska tiedän, että osalle ihmisistä on tärkeää saada tavaraakin painoin ko. lahjoituksesta kuvia kankaisiin kauppakasseihin. Kaikki tuntuivat pitävän ideasta.

17. kauravelli Vierailija

Heidi 701:lle: Seurasitteko tosiaan, että KAIKKI muut vieraanne antoivat lahjoituksen valitsemaanne kohteeseen? Kysyittekö summia vai kertoivatko ihmiset teille itse? Toki oli tökeröä tältä pariskunnalta kertoa, etteivät lahjoittaneet mitään, mutta tuntuu myös hassulta, että kaikki muut vieraat olisivat mainostaneet asiaa jotenkin :)

Minusta on ihan ok pyytää juhlien yhteydessä rahaa matkakassaan, vieraat sitten itse päättävät, antavatko sitä vai eivät.

Tietääkseni juhlat pidetään siksi, että saadaan juhlia ystävien kanssa. Miksi olisi "pakko" tuoda lahja, oli se sitten hyväntekeväisyyttä tai jotain muuta?

18. Osa-aikaduunari Vierailija

Aihe näyttää taas olevan ajankohtainen, joten nostetaanpa taas tätä keskustelua.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri