IVF/ICSI : alkioiden kypsytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kozmic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kozmic

Jäsen
14.09.2008
185
0
16
Heish,

Meilla menossa eka IVF ; ja perjantaina vissiin olisi punktio (JAIKS!).

Tanaan lekuri sanoi, etta tehdaan puolet ICSIna ja puolet "normaalisti" jotta mahikset on paremmat. Sanoi myos etta han mielellaan kypsyttaa hedelmoittyneita alkioita 5 paivaa, jotta saadaan valittua parhaat.

Noh, toivottavasti nyt edes paastaan niin pitkalle etta hedelmoittyvat ; mutta tama 5 paivaa kylla yllattaa!? Olen lukenut etta se on 2 tai 3 paivaa yleensa ???

Olen ulkomailla hoidoissa (keski Euroopassa), joten onkohan tama nyt sitten joku takalainen erikoisuus. Onko pidemmassa kypsytyksessa enemman riskeja ???

Kiitos etukateen vastauksista :flower:

Onnea ja tsemppiä Kozmic IVF:n ja tulevaan punktioon ja siirtoon.

Meillä meni tuo punktio siirto sillälailla, että maanantaina oli punktio ja keskiviikkona siirto. Eli n. kolmen päivän viljely. Mutta oon kuullut, että viljelyä on jatkettu pidempäänkin jotta alkoissa olisi tarpeeksi paljon soluja vai miksi niitä nyt sanottiin. No anyway, et jakautumine on lähtenyt käyntiin. Mun muistaakseni mulla oli 8 soluinen alkio joka siirrettiin.

En siis pitäisi tota mitenkään omituisena tapana. Jos lääkäri on huomannu jotain sellasta mikä saa sen epäilemään "hitaampaa" jakautumista tms.

Toivotaan, että raskaus lähtee käyntiin. :heart:

AaVee rv20+6

Kiitos AaVee vastauksesta :)

Onnistuin tanaan loytamaan lisaa tietoja Googlesta (mitenhan joskus on niin etta vahan kun muuttaa hakusanoja loytyy ihan eri tuloksia :whistle: ) ; joissa yksi ranskaksi julkaistu artikkeli ihan mielenkiintoinen.

http://www.mbrinfo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4%3Atransfert-dun-seul-embryonj2-vs-blastocyste-etude-prospective-integrant-le-transfert-dembryon-frais-et-congele&catid=2&Itemid=17

Siina todetaan etta 5 pv viljelyn aikana saadaan muodostumaan "blastokystia" tai alkiorakkuloita joiden tuoresiirtona kiinnittymis todennakoisyys ja synnytys prossa on selvasti korkeampi kuin 2-3 pv alkioiden (44% ja 34% blastokystina vrs 30% ja 25% 2paivaisina) ; mutta koska ilmeisesti pakastelussa blastokystat ovat paljon herkempia ja PASiin ei niilla yleensa paasta niin loppujen lopuksi erot pienenivat :

yhteen laskettu synnytys % / kierto = 34% 2paivasilla ja 38% 5paivasilla
kiertojen maara raskautumiseen = 4.7 2pvsilla ja 3.5 5pvsilla

Noh, katotaan nyt edes selvitaanko punktiosta. Ja tietty sitten pitaisi olla huippu alkioita jotta ne ylipaansa kestaa 5pv viljelyn... :headwall:

Plussa-tuulia kaikille :heart:

Juuri tuossa kestämisessä on se ongelma. Meillä 5 pakasteesta otetulle alkiolle tehtiin ns. pidempi viljely ja vain kaksi selvisi. Näistä ilmeisesti molemmat jollain lailla kiinnittyivät, koska toinenkin näkyi alussa ultrassa ruskuaispussin jäämänä. Toinen kasvaa hyvää vauhtia sisälläni.

IVF-kaksosiani viljeltiin 3 vuorokautta, kun sattui juuri viikonloppu väliin.

Osaiskos joku viisas suomentaa mulle näistä siirretyistä alkioista, mitä tarkoittaa....sain siis ivf:äämme koskien lappusen, jossa hoitohistorian lisäksi oli alkioista näin:

No. of Cells 5 4
No. on Score 3 5
Embryi quality N- N-

Näkeekö noista siis, että montako kertaa ne on jakautunu tms. Meni vähän shokissa se siirto, kun ei 14:sta jäänyt käyttöön enemäpää kuin nuo kaksi eikä taaskaan mitään pakkaseen...

Yhteistyössä