IVF ja kiinnittymiskivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mariska75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mariska75

Jäsen
26.01.2007
105
0
16
Hei!

Vosko "kokeneemmat" jeesata???? =)

Milloin alkion siirron jälkeen on odotettavissa yleensä kiinnittymiskipuja? Tai millä aikavälillä ne on yleensä mahdollisia??

Ensimmäinen IVF tehtiin TAYS:ssa viime viikolla. Munasolujen keräyksen ja hormonihoitojen jälkeen oli alavatsa muutenkin niin arka/kipeä, että vaikea sanoa oliko niitä vai ei.
Eilen illalla kovia alavatsakipuja oli taas (voi kyllä olla ihan yl. vatsakipuja, söin nääs aika epämääräisesti...).

Kiitos avusta jo etukäteen. =)

:wave: Mariska75

No minulla ei ainakaan ollut mitään varsinaisia kiinnittymiskipuja, vaan vasta sitten menkkojen lähestyessä menkkamaisia kipuja, jotka jatkuivat plussan jälkeen hyvin pitkään (melkein vieläkin rv 19). Joten kivuttomuus ei merkitse mitään, mutta ei toisaalta menkkakivutkaan, koska nekin voivat olla merkki tärpistä. Nuo alkion kehittymiseen liittyvät ajat ovat jotenkin päässeet katoamaan nyt mielestäni, olenko täysin väärässä, jos sanon, että kiinnittyminen tapahtui 7 pvän kuluttua hedelmöittymisestä (vai oliko ovulaatiosta, jos hedelmöittyminen tapahtuu. Mitä tämä sitten tarkoittaa alkion siirtoon nähden, sitä en muista. Yhden klinikan sivuilla sanotaan, että "Kiinnittyminen tapahtuu muutaman päivän kuluttua alkionsiirrosta".

En tiedä mitä uskoa, mutta minulle Taysissa sekä lääkäri että hoitaja sanoi, että alkion kiinnittymistä ei voi tuntea, kun sitä vartavasten kysyin. Ja minä kyllä uskon siihen. Enkä kyllä tuntenutkaan. Sen sijaan lugesteron on aiheuttanut jos minkälaista tuntemusta ja luulotautia joka kierrolla. Nyt, kun sain ekan plussan, minulla ei ollut juuri mitään tuntemuksia ainakaan verraten aikaisempiin tuntemuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Nuo alkion kehittymiseen liittyvät ajat ovat jotenkin päässeet katoamaan nyt mielestäni, olenko täysin väärässä, jos sanon, että kiinnittyminen tapahtui 7 pvän kuluttua hedelmöittymisestä (vai oliko ovulaatiosta, jos hedelmöittyminen tapahtuu. Mitä tämä sitten tarkoittaa alkion siirtoon nähden, sitä en muista. Yhden klinikan sivuilla sanotaan, että "Kiinnittyminen tapahtuu muutaman päivän kuluttua alkionsiirrosta".

Moikka vielä, äidiltäni lainaamassa oppikirjassa lukee, että kiinnittyminen tapahtuu noin 6 päivää hedelmöittymisestä. Joku naistentautien opus äitiysneuvolassa.

Hei Mariska! Mulla ensimmäinen IVF/ICSI takana josta onnellisesti plussasin viime torstaina! Koska olin miettinyt tuota kiinnittymis teoriaa niin paljon ennen ivf:ää laitoin kaikki oireet kalenteriin ylös, mutta kivut ja oireethan ovat hirveen yksilöllisiä, joten en tiedä onko näistä mun oireista sulle apua. Siirron jälkeen en ollut mitenkään kipeä, muuta kuin rinnat arat. pp3 alkoi sitten yhtäkkiä melkoinen alavatsan kiristys, puristus ja aamulla oli jopa kramppeja.Tuntui ihan kuin rakko olisi ollut täynnä vaikkei ollut.Vatsallaan nukkuminen oli täysin mahdotonta-Samaa jatkui pp4. Uskon että nämä olivat niitä kiinnittymiskipuja koska seuraavinä päivinä ei mitään tuntemuksia, kunnes vasta pp9 alkoi aaltomaiset mekkamaiset kivut ja pissatulehduksen oireet !Ja testi oli siis positiivinen pp 14.
Minäkin perus pessimistinä olin varma että nuo krampit ja kiristykset olivat lugejen ansiota, mutta näin jälkeenpäin ajatellen uskon että olivat kiinnittymisestä johtuvia.

Yhteistyössä