Hae Anna.fi-sivustolta

ivf ja punktio kesäkuussa

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Roosa, 15.05.2006.

1. Roosa Vierailija

Hei
    Aloitetaanko uusi keskustelu me, jotka aloitamme nyt hoidot ja joilla on punktio kesäkuussa.
    Kävin hakemassa tänään kaikki tarvittavat lääkkeet oli kyllä tähän astisen elämäni kallein apteekkireissu katselin aivan järkyttyneenä sitä pakettien määrää ja varsinkin hirvitti ne ampullit mitenkähän multa onnistuu sitten se pistäminen kyllä on pää pyörällä tuli jo mieleen, että tekisipä mieli perua koko homma , mutta eipä enää viitsi kun on kaikki vermeet ostettu paluuta ei ole.En ole tällä palstalla paljoa nähnyt juttuja pelosta mikä tulee vääjäämättä eteen kun miettii mihinkä on ryhtynyt nyt minäkin oikeastaan tajuan minkalainen shou on eessä vai onko kaikki tosiaan niin helppoa kun minkä kuvan täältä saa mua pelottaa teenkö kaiken oikein.

2. gissa Vierailija

Huomenta!

Täällä sama tilanne. Eli aloitan pistokset heti kesäkuun alussa ja punktio pitäisi olla vkolla 24. Nyt syön pillereitä!, että kierto on sitten oikeassa vaiheessa, kun aloitan pistokset. Kierron puolesta hoito ois voitu aloittaa suunnittelukäynnin päivänä 2 vkoa sitten ja punktio ois ollut tällä viikolla, mutta kaikki ajat täynnä! Kyllä ärsytti.

Mulla siis myös aivan 1. hoito ja jännittää ihan huolella. Pistokset on tuttuja, mutta punktio ahdistaa kovasti. Mulla onneksi maksukatto varmaan paria kymppiä vajaa, joten kohta ei tarvii sitäkään murehtia.

Pitäskö tässä nyt kertoa vähän taustoja?
    Minä syyskuussa 30, mies 32. Yritys aloitettu 08/03. Hoidoissa käyty 02/05 alkaen ja toisesta clomikierrosta plussa ja km 05/05. Sen jälkeen vielä clomeilla koko viime vuosi ja joulukuussa eka inssi. Sen jälkeen pistosavusteisia inssejä 3 kpl ja nyt tosiaan 1. ivf. Selittämättömiä kai ollaan, mä en ilmeisesti ovuloi ilman apuja. Miehen simpat hyvät. Hoitopaikka tyks.

Tiedän Roosa että pistokset jännittää, mutta ei ne oikeasti pahoja ole. Kävin pistosopetuksessa ja se sujui ihan hyvin. Nyt ivf-hoidossa pistokset tehtiinkin kynällä, kun aiemmin olen pistänyt ihan normiruiskulla. Kynän käyttö muakin vähän jännittää, kun on kuitenkin erilainen ja pitää säätää sitä annostusta jne.

Toivottavasti saadaan pian lisää seuraa ensikertalaisista ja kerro säkin Roosa nyt omia taustojasi.

3. vinkki Vierailija

Lääkkeiden kalleudesta:

kannattaa käyttää koko ajan samaa apteekkia - esmi. yliopiston apteekista asiakaskortilla alkaa pian juosta kaikenlaiset alennukset. Toisaalta apteekin kanssa voi tehdä myös sopimuksen, että kun se 600,- ja risat on tullut täyteen, niin sen jälkeen apteekki laskuttaa loput kelalta ja itselle jää 1,50 euron omavastuu. Itsellä tuo omavastuu raja tuli täyteen jo huhtikuussa, että nytpä ei sitten haittaa vaikka mitä tulisi, niin muut maksaa.

4. Roosa Vierailija

Hei taas
    Ja pää pyörällä edelleen, kävin apteekista hakemassa viimeisen lääkkeen mitä en saanut eilen ja kauhukseni huomasin, että se on myös pistos joka minun täytyisi ohjeen mukaan laittaa jo torstaina ,se on ilmeisesti tarkoitettu mun endon hoitoon, mutta en ymmärrä miten ne mulle on semmoisen nyt määrännyt kun ei mulle ole vielä opetettu pistosten laittoa ja siinä samassa huomasin etteivät ole mulle antaneet synarelan reseptiä eli mulla ei sitä ole ja sumutus alkaisi torstaina on tainnu lääkärille tulla pieni kömmähdys huomenna on heti aamulla soitettava ivf hoitajalle ja sanottava et torstai aamuna pitäs laittaa ensimmäiset sumut sieraimiin, mutta minulla ei ole niitä pikkasen tulee kiire toivottavasti niitä ei tarvitse tilata. Että voisi sanoa, et hyvin alkaa.
    Taustoista voin kertoa ettei mulla ole mitään hoitoja aikasemmin tehty endometrioosi vain on leikattu oikeasta munasarjasta ja kohdun takaa eli ihan luomusti on tähän asti menty yritystä raskautua on kohta 4 pitkää vuotta miehen simpat on vasta kohta menossa tutkittavaks niin tietäävät tehdäänkö mikroinjektio vai ei.
    Jotenkin tuntuu et meillä tämä homma on mennyt ihan eri järjestyksessä kuin muilla johtuen kait mun endosta lääkäri oli heti sitä mieltä kun se löydettiin et ivf on ainoa mahdollisuus tulla raskaaksi joten mitään muita hoitoja tai tutkimuksia ei tehty eikä kai tarvinnukkaan kun olivat vahvasti sitä mieltä että endo on lapsettomuuden takana.

5. Roosa Vierailija

unohdin äsken mainita että ikää mulla 33v ja miehellä 42v.

6. gissa Vierailija

no tosiaan hyvin alkaa. Kauheeta säätöä on välillä ollut itselläkin, kun paikallisesta pikkuapteekista ei näitä yleensä tilaamatta saa ja mielellään kuitenkin käyttäisin sitä, että pulju pysyy hengissä. Toivottavasti saat nyt kaikki avut ajoissa ja pääset pistelemään/sumuttelemaan. Missä käytte hoidoissa?

Olette ollut aika kärsivällisiä, jos vasta 4 vuoden yrityksen jälkeen haitte apuja. Onko siihen jotain erityistä syytä? Me varattiin aika heti, kun tuli vuosi yritystä täyteen.

Eikö meitä nyt muita ekakertalaisia kesäkuulle ole?

7. Roosa Vierailija

No hei taas

Selvis sitten kun soitin ivf hoitajalle ettei mulle tulekkaan sitä sumutusta vaan huomenna laitan vain sen piikin ja se on siinä ,oikeastaan hyvä ettei tartte sitä sumutusta ollenkaan ja sitten kuun vaihteessa jatkuu piikitykset kunhan ensin käyn opettelemassa niiden laiton. Sitä huomista piikkiä en uskalla laittaa itse vaan minun työn antaja laittaa sen ,olen hoitoalalla tai itse en ole vaan olen ruoan laittajana siellä, mutta hoitsuja on ympärillä niin arvelin, että parempi kysyä joltain joka on alan ammattilainen ja he itsekkin ovat käyneet samat hoidot läpi joten tietää homman.
    Me miehen kanssa ei olla koskaan oltu kovin lapsirakkaita ja ajattelin silloin kun täytin 30v että nyt täytyy ruveta yrittämään jos meinaa kun ikää alkaa tulla ja vuodet vain jotenkin lipsahtivat ohi ,vasta viimekeväänä kun kävin gynellä ja rupes selviämään et mussa on jotain häikkää päätin silloin et nyt on otettava kaikki mahdollinen apu vastaan jos meinaa sen lapsen saada.
    Hoidot on kuopion Yliopistollisessa keskussairaalassa.
    Jänskättää huomenna ensimmäinen piikki siitä se sitten lähtee , sanoinkos jo että mulla on punktio viikolla 24 tuntuu että se on ihan kohta edessä.

8. täällä Vierailija

yksi, jolla hommat alkaa myös huomenna. eli sumuttelut ja suunnitelmien mukaan piinailu alkaa juhannuksena. ikää itsellä on 37, mies 41v. yritystä ""häpeillen sanoo"" vuosi. hakeuduimme tutkimuksiin jo melko pian, koska ikää on melko paljon. mitään ""syytä"" ei ole löytynyt meidän tapauksessa.
    tosiaan, itsekin hain tänään lääkkeet apteekista ja maksukatto menikin heti rikki, että kyllä rahaa palaa. olemme hoidossa yksityisellä, koska julkinen olisi ottanut meidät vastaan vasta elokuussa. ehkäpä olen hieman hätäinen, mutta niin nyt vaan mennään.
    jännittää aikas pirusti, mutta sillai positiivisella mielellä. saas nähdä kuinka meidän käy. itsellä on melko sosiaalinen elämä, intohimoisia harrastuksia, läheisiä ystäviä on ympärillä ja muutenkin on hyvä mieli, etten niin kovin kauhiasti näitä asioita ainakaan vielä mieti. yritän kaikkeni, ettei elämäni kaadu tähän ikävään lapsettomuuteen. tämä on ihan ensimmäinen kerta kun kirjoittelen, olen lukenut monia palstoja, ja olen oppinut lukemastani todella paljon.
    olisi kiva kuulla samassa jamassa olevien kuulumisia myös jatkossakin.
    tsemppiä, jama

9. Roosa Vierailija

No niin tänään sitten laitettiin ensimmäinen piikki, ei se tosissaan sattunut sen enempää kuin jos ois otettu verikoe seuraavat pistokset on sitten tehtävä itse, mutta uskoisin pystyväni siihen, onneksi on apua saatavana jos sitä tartten.
    Eipä ainakaan vielä ole millään lailla vaikuttanut tuo pistos olotilaan ja toivotaan ettei mitään epämielyttäviä tuntemuksia tulekkaan.

10. hieno homma Vierailija

että ensimmäinen päiväsi on mennyt hyvin. itse aloitin aamulla tuon sumuttelun, eikä mitään oireita. en kyllä odottanutkkaan että heti vaikutus tuntuisi kehossa. mulla on ""lievä"" siitepölyallergia"" ja mm aivastuttaa usein. ja kyllä aivastutti kun sumutetta laitoin nenuuni. toivottavasti vaikuttavat aineet kuitenkin pysyy sisällä että hommat etenee.
    oliko se niin, ettet sinä käytä nenäsumuttetta? tsemppiä vain sulle toiseenkin päivään.
    t.jama

11. Tiia Vierailija

Heipat, mepäs ollaan Roosan kanssa samoissa aikatauluissa, minulla alkaa pistokset tänään 19.5, siis kp 2, nyt ekä kerta lyhyt ivf-hoito, tämä on 2 yritys, eka tehtiin pitkällä kaavalla, siitä ei tullut mitään tuloksia, eikä mitään pakkaseen, kaksi hyvää alkiota kuitenkin siirrettiin, ikää minulla on nipin napin yli 40, pelottaa ihan kuin nyt käy, vaikka en olekaan ensikertalainen, pääsenkö mukaan joukkoonne ketjuun?

12. Roosa Vierailija

Hei vaan Tiia ja tervetuloa joukkoon ,niin mulla ei tosiaankaan ole sitä sumuttelu vaihetta ollenkaan , eipä ole pistoksen jälkee tullut mitään havaittavia oireita joskus on vähän nippaillut mahanpohjasta mutta se on onneksi ollut ohimenevää sorttia, eihän sitä tiedä et kun kropasta rupee häviämään omat hormoonit niin minkalainen on olotila sitten mutta nyt on tosi hyvä.

13. Ulkoelli Vierailija

Heippa tytot, taalla tullaan perassa. Mulla aika sama tilanne kuin Roosalla. 6 vuotta lapsettomuutta takana, endoa taustalla. Miehella epamuodostuneita siittioita. Mitaan hoitoja ei ole viela takana. Parin tunnin paasta lahdossa kohtu/munajohdin tutkimukseen (HSG). 30 paiva IVF/ICSI orientaatio, jossa opetetaan piikitykset ym. Sitten selviaa hoitojen alkamisajankohta. Tsemppia kaikille koitokseen, kayn taalla lukemassa teidan hoitojen kulkua...Aurinkoisia paivia:)

14. tervetuloa mukaan Vierailija

saakos kysyä miksei pitkä kaava tuottanut tuloksia? itsellä siis ensimmäinen ja pitkä sellainen alkanut eilen niillä sumutteluilla. olotilassa en ole huomannut vielä mitään, toivottavasti olotila jatkuisi samanmoisena. samaa fiilistä toivon myös teille.
    tiedonhaluisena kyselen, oletteko kertoneet hoidoistanne ystäville/vanhemmille? itse olen kertonut ""parhaalle"" ystävälleni ja tuntuu hyvältä että joku tietää missä tämä pariskunta menee. tosin haluan vielä lisätä, ettemme aina ja koko ajan puhu aiheesta, mutta sydämessäni on hyvä olo, että saan tukea myös muualta kuin mieheltäni.
    mukavaa perjantaita ja paljon positiivista uskoa tulevaan.
    tvoo jama

15. Tiia Vierailija

Ivf-hoidoissa onnistumisprosentti kertaa kohden on tapauskohtainen, meillä ollut noin 30% luokkaa, siis ei syytä sen kummemmin, miksi pitkä ei tuottanut, munasolujamkyllä tuli kiitettävästi, mutta ei raskautta, nyt kokeillaan lyhyttä kaavaa, erilainen tapa, en tiedä kumpi parempi, tässä ei mitään sumutteita tms. aloitin siis tänään menogon 225 mg piikityksellä kp 2, jatko sitten etenee, ultra keskiviikkona, ja silleen, kiva kun on kohtalontovereita matkassa...
    toivottavasti kuitenkin saamme ketjuun mahdollisimman monta ++++, olen kuullut sellaisistakin, mitkä ovat yrittäneet liki kymmenen kertaa ilman yhtään plussaa... en tiedä kuinka monta kertaa näitä hoitoja voi edes yrittää, ja eri kysymys on sekin, miten ja kuin monta voi ihmisen pää ja lompakko näitä hoitoja ylensäkään kestää ? Palaillaan!

16. totta puhut Vierailija

onnistumisprosentista. en ole kovin tietoinen mitä kaikkea näihin hoitokuvioihin liittyy, kait olen yrittänyt säästellä itteäni, tieto kun luo tuskaa. sen olen kyllä tiedostanut että rahaa palaa. tämän ekan yrityksen jälkeen sitä on kait viisaampi ja osaa miettiä mitä kestää ja jaksaa. kuitenkin toivotaan parasta, pelätään pahinta.
    jama

17. Roosa Vierailija

Minäkin olen mielessäni ajatellut valmiiksi sen että tämä ensimmäinen kerta ei välttämättä tuota toivottua tulosta ja olen varautunut siihen että kolme kertaa ainakin yritettäs katsotaan nyt ensin onko loppu yhtähelppoa kuin nyt alku on ollut.

18. Miia Vierailija

Heipat täälläkin yksi kesäkuualussa toimenpiteeseen menijä ilmoittautuu, tosin en ole ensikertalainen, mutta näytitte huolivan toisenkin konkarin mukaan, minulle tämä on kolmas kerta, ja viimeinen, johonkin on raja vedettävä, henkisen jaksamisen ja kukkaronnyörien takia, olen himan yli 40 vuotias, kaksi hoitoa on tehty pitkällä kaavalla, tämä nykyinen menee nyt lyhyellä, saas nähdä kuin käy. Edellisillä kerroilla ei ole saatu plussaa, eikä mitään pakkaseen, joten aina saa alusta aloittaa... Vikaa ei ole löytynyt meistä kummastakaan, mutta silti ei meinaa onnistua, ehkä ikä tekee tehtävänsä, tätä vauvahaavetta on nyt takana noin 3 vuotta, josta hoitoja ollut mukana reippaaan vuoden ajan, me mentiin suoraan ivf-hoitoon ja yksityiselle, koska kunnallisella olisi ikä tullut hetei vastaan, kun alkuuun olisimme päässeet, niin helpompi aloittaa, ja jatkaa samassa paikassa, kunnallisellahan tehdään muuten se kolme hoitoa, ja jos ei tärppää passitetaan jatkoon yksityiselle, mutta tämä sääntö pätee vain alle 40 vuotiasiin, tuohon meidän historiaan vielä, toki välillä pitää palautumistaukoja, hoitoja ei voi ihan joka kuukausi tehdä, eikä niitä kovin tiheään jaksakaan, kroppakin vaatii aikansa palautuakseen rankoista koettelemuksista, ja psyyke on sitten kokonaan toinen asia, vannoin jo toisen hoidon aikaan, että tämä on viimeinen, mutta sitten kuitenkin päätimme yrittää tämän kolmannen kerran, jospa kolmas kerta toden sanoo? Lääkkeiden korvattavuudesta haluan vielä sanoa, ettei kaikki lääkkeet olekelan korvauksen piirissä, meillä ainakin toisessa hoidosssa oli mukana sellaisiakin lääkkeitä, mistä ei kelalta mitään korvauksia herunut, vaikka maksukatto olikin jo täynnä, että sekään ei ole ihan automaattista, että loput lääkkeet ei maksa mitään... Tsemppiä ja paljon plussatuulia toivon tähän ketjuun jokaiselle tasapuolisesti!

19. Roosa Vierailija

Tervetuloa myös Miia joukkoon.

20. Miia Vierailija

tervetuloa minunkin puolesta. nyt kun olen itse aktivoitunut tuolta taustailemasta, on todella kiva kuulla ""konkareiden"" ja ensikertalaisten mielipiteitä ja ajatuksia, tietenkin toivoisin ettei näitä konkareita olisi tässä asiassa lainkaan. huomasin, että te olette toimineet samoin kuin me, juuri tuon iän takia. saako kysyä missä olette hoidossa? meillä on kontakti felicitasiin.
    sumuttelut jatkuvat nyt 4 pv, oireita en ole vielä huomannut, mitä nyt hirveä herpes tuli huuleen. liekö joku jännitys kuitenkin purkautunut...
    sitä samaa plussatuulta minäkin toivon tähän ketjuun.
    t.jama

21. Miia Vierailija

Hei jama, meillä on sama hoitopaikka, paikan suhteen minulla on vain hyvää sanottavaa, kallishan se on, mutta... elämä on joskus kallista, ja kaikkea ei voi muutenkaan rahassa mitata, ja tässä paikassa on myös sijainti hyvä, suurin syy miksi tämän valitsimme, mutta myös heillä on hyvät onnistumistulokset, tosin uskon, että on monia muitakin hyviä hoitopikkoja, en halua kritisoida niistä mitään, enkä kenenkään paikan valintaa, me emme asu ihan pääkaupunkiseudulla, mutta kohtuullinen matka kuitenikin sinne mennä hoitoihin...

22. jama Vierailija

olipas kiva kuulla hyvää valitsemastamme hoitopaikasta. mun kumppanilla on valitettavasti niin, että hän on toista kertaa hoitorumbassa. hän se oikeestaan ehdotti felicitasia, totesi että siellä on hyvät lääkärit, tiedä sitä. valittamista ei ole vielä tullut. itseä helpottaa se, että asumme tässä melko lähellä, matkoihin ei mene juuri mitään. olen kuitenkin pohtinut, että kertoako töissä asiasta vai ei?? oletko itse kertonut? täytyy miettiä asiaa uudelleen sitten kesän ja tämän ensimmäisen yrityksen jälkeen. ehkä sitä on silloin jo vähän viisaampi ja kokeneempi...
    t.jama

23. Vierailija Vierailija

Töissä hoidoista kertominen on toki yksilöllinen asia, mutta varoitan vain hieman, jos joukossa on tietämättömiä, että sairaspoissaolot lapsettomuushoitojen takia on pääsääntöisesti palkattomia, moni kyllä ""keinottelee"" näissä asioissa, enkä missään tapauksessa tuomitse sitä, miksi näitä ei hyväksytä sairauden hoidoksi, on siinä sisällä, kyse ei ole sairauden hoidosta tai sen ehkäisystä, vaan valinnaisesta hoidosta, mikä ei ole hengen- tai terveyden takia välttämätöntä, tässä kohtaa mieleeni kyllä tulee ihmetys, miksi sitten abortin tekijä saa mukisematta jopa pari viikkoa palkallista sairaslomaa toimenpiteen jälkeen? Onko tämä jonkun säännön mukaan sitten oiken, ei ainakaan minun mielestäni, mutta minähän en näitä sääntöjä laadi...
    Suosittelen siis harkintaa kertomisen suhteen, ja kenelle kertoo, ja mitä kertoo... Hoitavan lääkärin kanssa on mahdollista sopia, että laittaa saikkulappuun koodin, mikä menee palkkalaskennassa läpi, tai antaa sairaslomalapun ilman syy-koodia, mutta tämä vaatii myöhemmin lisäselvittelyjä monessa työpaikassa, mutta kysymykseesi vastaisin, sinä teet juuri niin, kuin sinusta tuntutuu oikealta :)

24. jama Vierailija

kiitos vierailija suuresti mielipiteestäsi. asiaa on hyvä miettiä perinpohjin, lisäksi itsellä vielä melko uusi työ.

25. Roosa Vierailija

No mitenkäs on miehen laita nehän antaa myös miehelle sairaslomaa punktio päiväksi, onko miehen ilmoitettava miksi tulee sairaslomaa. Meillä mies mietti sitä mitä ilmottaa töissä kyllähän ne vähän ihmettelee kun on vain yhden päivän pois ilman mitään näkyvää syytä, sanoin että sano vaikka että menet polven takia tutkimuksiin vaikka eihän siinä yleensä mene koko päivää.
    Minun työnantaja tietää nyt mikä mulla on edessä enkä kyllä meinaa maksattaa sillä sairaslomaani jos sitä tulee, sain itse junailtua kolme päivää vapaaksi ,mutta toivotaan että ne sattuu sitten siihen punktiopäivään koska eihän mulle ole sanottu vielä tarkasti päivää, on vain että viikko 24 mutta arvelisin punktion olevan maanantaina toivotaan niin.
    Sitten menee vaikeeks jos pitää ruveta päiviä muuttamaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri