ivf

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamuzka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamuzka

Jäsen
27.07.2004
351
0
16
Jaahas, toinen ultra takana, ja "tuomio" oli;

"Vasemmalla suurin foll 20,3mm ja 2-3 ad 17,3mm. Oikealla puolella vain 2-3 12x13mm"

Eli vasemmalla tilanne ihan ok. Ja oikeasta puolesta minulle sanottiin, että voivat olla jo tarpeeksi suuria keskiviikkona, kun ehtivät muutaman päivän vielä kasvaa. Mutta kaikki siis kaikin puolin ok ja keskiviikkona aamulla pitäisi mennä sitten sinne punktioon, ja perjantaina siirtoon.

Tänään illalla olisi edessä sitten toistaiseksi viimeinen piikitys, kun töiden jälkeen piikittelen tuon irroituspiikin.

Vähän kyllä jo jännittää tuo keskiviikko, tai oikeastaan olen aivan kauhuissani !!!

Tsemppiä punktioon! Hyvin se varmasti menee.
Minullakin se on edessä ensi viikolla, jos munasolut nyt ovat alkaneet kasvaa. Torstaina on ultra ja sitten selviää, onko mitään tapahtunut.
Kyllähän se jo jännittää, kun mulla on eka kerta.

Peukkuja punktioon ja siirtoon! :heart:

Kysynpä nyt kuitenkin vaikka täällä palstalla on selitetty se varmaan jo moneen kertaan mut miten ivf-hoito etenee? olen miettinyt että josko pitäisi seuraavaksi kokeilla sillä kun ei toi inssi näköjään mene läpi... Ehtiikö toukokuun kiertoon? nyt menossa kp 2. Masentaa ja ahistaa......
en ole vielä puhunut lääkärin kanssa, suunniteltiin että viisi inssiä voisi tehdä, neljä niistä on siis jo takana. Mut mietin tässä että jos ivf:llä olis paremmat mahikset...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 21:51 Miina kirjoitti:
Kysynpä nyt kuitenkin vaikka täällä palstalla on selitetty se varmaan jo moneen kertaan mut miten ivf-hoito etenee? olen miettinyt että josko pitäisi seuraavaksi kokeilla sillä kun ei toi inssi näköjään mene läpi... Ehtiikö toukokuun kiertoon? nyt menossa kp 2. Masentaa ja ahistaa......
en ole vielä puhunut lääkärin kanssa, suunniteltiin että viisi inssiä voisi tehdä, neljä niistä on siis jo takana. Mut mietin tässä että jos ivf:llä olis paremmat mahikset...

Meillä myös takana neljä negaa insseistä ja tässä sulle meijän ivf;n kulku. Toivottavasti nyt yhtään valaisee tapahtumia

Suunnittelukäynti oli meillä muutama päivä ennen kuukautisten alkua (eli tiistaina 13.3.) ja siitä tämä kaikki alkoi.

Kp 3 (sunnuntaina 17.3) aloin pistelemään Puregonia annostuksella 150iu) ja pistokset jatkuivat näin keskiviikkoon (Kp6) saakka, jolloin meillä oli ensimmäinen ultra.

Ultrassa lääkäri oli sitä mieltä, että annostus nostetaan 200iu, koska follikkelit oli vielä aika pieniä.
Lisäksi tähän tuli jarrulääke, jonka pistelyn aloitin perjantaina (Kp 8) ja joka jatkui sunnuntaiseen saakka (Kp 10).

kp 11 oli toinen ultra. Maanantai-iltana oli pistettävä pregnyl.

Keskiviikkona punktio ja perjantaina siirto !

Ivf:llä on todellakin paremmat mahikset, hoitokiertoa kohden n. 30 %, kun inssissä vastaava todennäköisyys on vain 10-15%.

Ivf voidaan tehdä joko lyhyellä tai pitkällä kaavalla, epäilen, että kummallakaan kaavalla ette enää pääse huhtikuun kiertoon tekemään hoitoa. Toukokuu on sitten jo mahdollinen. Pitkällä kaavalla Ivf:ssä aloitetaan oman hormonitoiminnan alasajo yleensä nenäsuihkeilla edellisessä kuukautiskierrossa. Follikkeleja stimuloivat piikitykset aloitetaan sitten kuukautisten loputtua ja noin 2 viikon päästä tehdään punktio eli munasolujen ultraääni ohjattu keräys. Siitä keskimäärin kolmen päivän päästä hedelmöittynyt ja jakautumaan lähtenyt munasolu/munasolut siirretään kohtuun.

Lyhyestä kaavasta minulla ei ole kokemuksia, mutta siinä ns. estolääkitys ja stimulointi tulevat samaan kiertoon osittain päällekkäin. Riippuu omasta historiastasi ja hormonitoiminnasta kumpaa kaavaa lähdettäisiin kokeilemaan.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos inssit eivät ole tuottaneet tulosta. Huhuttua kivuttomampi ja helpompi proseduuri. Henkinen puoli on se raskaampi, ei niinkään fyysinen. Julkisella puolella hoitoon pääsyä joutuu kyllä odottelemaan, mutta yksityisellä puolella tosiaan hommat voivat edetä erittäin ripeästikin. Kuukauden taukoon saattaa joutua avopuolellakin varautumaan, etenkin jos hoito tehdään pitkän kaavan mukaan. Silloinhan inssi samaan kiertoon kuin estolääkitys ei ole mahdollinen.

Kiitos valaistuksesta! Soitinkin tänään lääkärille ja oli myös sitä mieltä että tehtäis ivf koska syyskuu lähestyy... 17.4. mennään juttelemaan ja suunnittelemaan tulevaa. Lääkäri meinasi että tehdään jo toukokuussa, vissiin sitten sillä lyhyemmällä kaavalla.. Eniten mua pelottaa se muniksien kerääminen, ei niinkään ne hormoonit. Mutta täytyy ajatella että se on sen arvoista!

Yhteistyössä