Hae Anna.fi-sivustolta

..ja sitten 40-vuotiaana tullaan katumapäälle

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä Vauvakuume!, 05.03.2013.

1. XY Vierailija

Mitä jos tajuat vasta 50-vuotiaana, että kutsumuksesi olisikin ollut lääkäri; että ihmisten parantaminen olisikin antanut sinulle suurimman täyttymyksen elämässä? Tuon ikäisenä aika monet ovet ovat jo sulkeutuneet, eikä sille mitään voi. Paitsi jäämisen pelko on ihmisillä tiukassa, mutta elämää ei voi suunnitella sen perusteella. Kun kunkin ikäisenä elää rohkeasti itsensä näköistä elämää, ei myöhemmin ole aihetta katua, vaikka mieli muuttuisikin.

2. Lapseton Vierailija

Moni nainen saa esikoisensa vielä 40-vuotiaana, jotkut jopa 40 +, mutta on turha tuudittautua ajatukseen, että saa lapen silloin kun haluaa. Monet nuoretkin naiset joutuvat turvautumaan heldelmöityshoitoihin eivätkä silti saa lasta.

Myöskään adoptio ei ole mikään itsestäänselvyys vaan todella kuluttava ja monta vuotta vievä prosessi.

Itse olen 50 + enkä koskaan ole tuntenut "vauvakuumetta". Nuoruuteni eron jälkeen minulle oli tärkeintä löytää hyvä kumppani ja onneksi se löytyikin monen vuoden yksinäisyyden jälkeen. En ole katunut lapsettomuuttani, mutta joskus töissä olen tuntenut olevani "friikki" muiden mielestä. En ole antanut sen haitata vaan hymähdellyt enemmänkin ihmisten rajoittunneelle ajatusmaailmalle.

Jos vähäkään epäröit lapsettomaksi jäämistä, mieti asiaa TARKOIN nyt. Muutaman vuoden päästä voi olla myöhäistä ja sitten liityt niihin epätoivoisesti lasta hinkuavien joukkoon, jotka käyttävät tuhansia euroja lapsettomuus hoitoihin.

3. vapaa tahto Vierailija

Aivan!!!
    Kyllä ne lapset tehdään ennen kolmenkympin kriisiä, tai sitten otetaan kissanpentu jos tullaan katumapäälle ja hoivavietti iskee :)

No, en sitä sano jos joku nyt tulee ILMAN HEDELMÖITYSHOITOJA (ne pitäisi lailla kieltää!) raskaaksi vaikka nelikymppisenä, niin mikäs siinä! Ei voi toisten elämää määrätä, tai ikärajoja määritellä... luonto hoitaa.

4. XY Vierailija

Eläimen omistaminen, taiteen tekeminen ja vapaaehtoistyö ovat hyviä vaihtoehtoja lasten hankkimiselle. Niiden kautta voi tyydyttää samoja tarpeita kuin lapsenkin: hoivaamista, luomista, merkityksen saamista. Loppujen lopuksi on vain muutamia asioita, joita elämäänsä voi saada pelkästään lapsia hankkimalla.

5. heppa Vierailija

Eläin ei ole vaihtoehto lapselle, paitsi Disney-leffoissa. Eläin on eläin ja sellaisena sitä tulee kohdella.

6. Marketta Vierailija

Kyllä eläin voi olla vaihtoehto lapselle. Mutta sen ei tarvitse olla korvike lapselle. Tarkoititkin varmaan "korviketta" tuossa kommentissasi? Ehkei tullut vaan sopiva sana mieleen?

Aika moni muukin asia voi tosiaan olla vaihtoehto lapselle, periaatteessa ihan mikä vaan itselleen mieluinen asia. Olematta silti korvike lapselle tai millekään muullekaan.
    Jos ei hanki lasta, niin eikö silloin saisi hankkia elämäänsä yhtään mitään muutakaan? Ettei vaan paina taas jonkun ärsytys-nappia? Keneltä se on poissa, jos lapseton esim. ottaa itselleen lemmikin? Vai oliko tässä eläinten oikeuksista kyse? Väärä palsta siinä tapauksessa.

Disney-leffoista en osaa sanoa mitään, eivät kuulu katsomiini leffoihin. Suosin Disney-leffojen vaihtoehtona vähän korkealentoisempaa ja itseäni älyllisesti haastavampaa kulttuuria, jota ehdin usein sen monissa eri muodoissa harrastaa, lapsenhoidon vaihtoehtona.

Nyt menee kyllä varmaan jollekin taas herne nenään, auts ;)

7. Marketta Vierailija

Ja vielä,"GreyShades", "Lapseton" ja "XY": hyviä ja mielenkiintoisia ajatuksia teillä!

8. kukin tavallaan Vierailija

Marketta/XY/Bete: yksi ja sama tyyppihän siellä taustalla taas opettaa meitä muita.
    Voi voi miten sitä noin sivistynyt ihminen voi kulkea vela-laput silmillä

Stereotypia 1:Jos et ole koskaan katsonut Disney-leffoja, mistä sinä tiedät, että ne eivät sisällä korkeakulttuurisia, älyllisiä elementtejä?

Stereotypia 2: vanhemmat eivät ehdi harrastaa älyllisesti haastavia, korkeakulttuurisia juttuja.
    Tiedoksesi: hyvin, hyvin monet vanhemmat ovat korkeastikoulutettuja, matkustavat ja harrastavat täysin samoja asioita kuin lapsettomatkin.
    Tiedoksesi: Hyvin hyvin monet vanhemmat tekevät työkseen ihailemaasi korkeakulttuuria ja älyllisesti haastavia asioita.

Muistele aiemmissa ketjuissa olleita tutkimustuloksia:
    Yli 82% äideistä kävi töissä. Lapsettomista ikäryhmän naisista töissä kävi "vain" n. 73%.
    Joten tässä mielessä lapsettomilla on tietenkin enemmän aikaa "harrastaa korkeakultturia" kuin äideillä.

9. XY Vierailija

Se, että eläintä tulee kohdella eläimenä eikä lapsena, ei tarkoita, etteikö lemmikistä huolehtiminen voisi osaltaan vastata samoihin tarpeisiin kuin lapsestakin huolehtiminenkin. Muutenhan vanhemmat eivät hankkisi niin innokkaasti lemmikkejä sen jälkeen, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa.

10. Marketta Vierailija

Heippa kaikki! Tarkennan vielä aiempaa kommenttiani: en puhunut muuten kuin omasta puolestani, kun puhuin omasta leffojen katsomisestani ja kulttuurista. Sarkasmilla kyllä oli pakko kommentoida ja vähän ehkä provosoidakin, koska alkuperäinen "Disney-leffa-yhteys" aiheeseen oli mielestäni aika outo. En arvostellut kenenkään muun tekemisiä, olipa siis lapsia hankkinut tai lapseton. Nyt se herne meni sinne nenään kovasti jollain. Osasin sitä odottaakin. Eipä tästä aiheesta enempää enää minulta, muuten alkaa mennä ohi alkuperäisen aiheen.

11. kukin tavallaan Vierailija

heität stereotypioita kehiin, kun et osaa perustella mielipiteitäsi, vedät apuun tämän, auts, joku suuttui kortin esiin. Sori, naisen logiikkaa on mahdoton ymmärtää. Auts, nyt tuli itseltäni stereotypia, mutta tää sopii tähän kohtaan..

12. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olisiko sulla jotain linkkiä, josta voi todeta väitteesi paikkansapitävyyden? Eli tutkimusta, lehtiartikkelia tms.

13. Haab Vierailija

^Ei sillä taatusti ole. Mua aina naurattaa, kun joku vetää tuon "tosi moni on vanhana katunut ettei hankkinut lapsia" -kortin. Tässä kun on elänyt 45-vuotiaaksi ja ollut todella paljon tekemisissä kaikenikäisten ihmisten kanssa, niin mieleen tulee tasan yksi viisikymppinen, joka myöntää katuneensa sitä ettei hankkinut lapsia. EIkä sekään ollut "koko ikänsä velauden nimeen vannonut" tms, vaan kyse oli siitä, että jahkasi vuosikymmenet epätyydyttävässä suhteessa eikä halunnut tehdä siihen lapsia, kun odotti parempia aikoja. No niitä parempia aikoja ei koskaan tullut ja nyt on sitten sekä eronnut, lapseton että liian vanha. Mutta yhtään "velauden nimeen vannonutta" en ole koskaan tavannut, joka katuisi sitä ettei lapsia tullut hankituksi. Sellaisia velavannojia toki paljonkin, jotka vannovat kolmekymppiseksi ja sit yhtäkkiä ovatkin paksuna, mutta nelikymppiset yleensä jo oikeasti tietää mitä haluaa, ei sen jälkeen ole enää syytä katua näitä juttuja. Lapsettomuutta surevat on lähes poikkeuksetta niitä jotka olis lapsia halunneet, mutta syystä tai toisesta elämä kulki toisin.

14. turha aihe Vierailija

Mistäpä sinä tiedät, kuka katuu velauttaan ja kuka ei? Entäpä jos se onkin juuri sellainen asia, josta ei haluta puhua oikeilla nimillä. Oma päätös kaduttaa mutta sitä ei vain haluta tunnustaa.

Ei ihmiset välttämättä kerro todellisia ajatuksiaan. Kaikki tutkimustuloksetkaan, jotka siis perustuu ihmisten omiin kertomuksiin, ei ihan välttämättä kerro täydellistä totuutta. Niissäkin voidaan kaunistella asioita ja jättää kertomatta jotain, mikä kuitenkin parhaiten valaisisi asiaa.

Eikö tämä ole kuitenkin aika turha aihe käsitellä?

15. ei kaduta Vierailija

Nyt nelikymppisenä on helpottavaa, kun on viimeinkin löytänyt miehen, joka ei myöskään halua lapsia. Veli sai juuri lapsen, aivan ihana. Mutta ei ole minun juttuni. Päätös pysyä lapsettomana vahvistuu päivä päivältä.

16. Aino Vierailija

Aika moni yli 40-kymppinen ei ole katunut päätöstä olla hankkimatta lapsia :D Uskon että enemmän on näitä joita ei kaduta. Se, että aloittaja on itse selvästi tullut katumapäälle hankittuaan lapsia ei tarkoita sitä, että me, jotka olemme yli 40-vuotiaita veloja tulisimme myös. Päinvastoin! On aika marginaaliryhmä tämä joita se lapsettomuus on kaduttanut... ja mitä he ovat menneet tekemään? No hankkineet lapsia! Eikä tarvitse enää katua. Lapsen voit hankkia vielä vaikka kuuskymppisenä jos siltä tuntuu... jos olet tehnyt sen virheen että olet hankkinut lapsia ja nyt haluatkin päästä niistä eroon, niin se onkin sitten jo kinkkisempi juttu. Eli sori nyt vaan aloittaja, mutta taas on velat voittajia tässäkin asiassa :D

17. Domiino Vierailija

Mitä helkutin voittajia? Onks tämä joku kilpailu?

Ja mistä sinä sen tiedät, kuka mitäkin katuu ja mitä ei? Noi on sun uskomuksia vain, ja perustuu sun omiin asenteisiin. Et sä voi kenestäkään toisesta mennä mitään sanomaan.

18. Aino Vierailija

Koko elämä on kilpailua joista toiset selviää voittajina ja toiset häviäjinä. Osa ei kestä kilpailun painetta ja luovuttavat matkalla. Velat nyt ovat selkeästi useammin elämänlaatuunsa tyytyväisiä kuin lasten vanhemmat. Tämähän on ihan tutkittu ja todistettu asia, jonka tiedot voit kavaa netistä jos alkaa enemmänkin kiinnostamaan.

Mun uskomukset perustuu niihin faktoihin ja kokemuksiin mitä luen, näen ja koen jokapäiväisesä elämässä. Et kyllä mä nyt vaan voin mennä sanomaan mitä haluan, jos/kun olen sen todennut paikkansa pitäväksi. Eihän sun tartte mennä ku lauantairuuhkassa paikalliseen supermarkettiin, niin aika nopeasti on selvillä se ketkä siellä asioivista perheistä menee naama norsunvitulla ja ketkä hyväntuulisina...

19. Aukki Vierailija

Nuorena ajattelin tekeväni abortin jos tulisin vahingossa raskaaksi. Vähän vanhempana ajattelin, etten välttämättä tekisi aborttia vahingon sattuessa, mutten edelleenkään halunnut lasta. Saatoin hämärästi ajatella että hyvän miehen löytyessä voisin lapsen tehdäkin. Kun kolmekymppiä oli ylitetty, aloin tosissani pohtia asiaa. Päädyin siihen, etten todellakaan halua omia lapsia. Nyt lähes nelikymppisenä tunne vain vahvistuu.

20. rastas Vierailija

No eipä ole kaduttanut, koko ajatuskin siitä, että olisin äiti on aivan vieras. Hedelmällisyys on mennyt aikaa sitten. oma lapsi käsitteenä on kuin ufo. Pidän kyllä lapsista, ja mielestäni on hienoa, että ihmiset niitä hankkii tai saa. Kun veljeni meni naimisiin, niin oikein odotan koska sieltä putkahtaa ensimmäinen jolla on tämä hullu täti.
    Enemmän ärsyttää sellainen lasten tuotteistaminen, antakaa niiden olla skidejä virheineen kaikkineen.

21. Jo-han-na Vierailija

Tuo on hyvä asenne. Ei lapsia tarvi itse laittaa, mutta antaa toisten kukkien kukkia ja juuri sellaisina kuin ovat. Hyväksytystä lapsesta tulee tasapainoisempi aikuinen. Virheettömiä ihmisiä en ole koskaan tavannut, en minkään ikäistä. Eiks jossain sanotakin, että kaivelkaa ensin se malka omasta silmästänne ennen kuin otatte rikan veljenne silmästä. Eli vasta sit kun ootte täydellisiä virheettömiä aikusia (eli ette oo koskaan) voitte arvostella lasten virheitä ja epätäydellisyyksiä.

22. huh sun juttujas Vierailija

Ettäkö elämä olisi jotain kilpailua, jossa sitten toiset voittaa ja toiset häviää????

Kukakohan on kilpailun tuomari?

Elämä ei ole kilpailu. Elämä on elämää. Sinulla on omia faktojasi ja omia, omien asenteittesi mukaisia kokemuksiasi, jotka on VAIN sinun. Vain omasta elämästäsi voit laatia kilparadan, jolla sitten temppuilet - itsesi edessä ja itsesi tuomaroitavana. Kenenkään toisen elämää et voi ottaa siihen rinnalle ja alkaa kilpailla. Ennemmin tai myöhemmin huomaat, että toisella onkin eri säännöt ja eri tuomari.

Naama norsunveellä kulkevat niin monet erilaisten polkujen kulkijat, ettet voi tehdä aitoja johtopäätöksiä. Sitä paitsi elämä antaa ja elämä ottaa. Kuvittele sinä vain kilpailevasi tätä elämää. Sijoituksesi selviää vasta sitten, kun olet rataosuutesi juossut. Ja se harvinaisen vähän ketään kiinnostaa, kun palkintojenjakoa ei suoriteta.

23. Aino Vierailija

No, miks sun Domiino piti nicciä vaihtaa kesken kaiken?!?

Sanoit "Kenenkään toisen elämää et voi ottaa siihen rinnalle ja alkaa kilpailla. " Voinhan minä, ja niin olen tehnytkin :D Kuka minua pystyy estämään, ei kukaan!! Seuraavassa elämässä, mihin ja miksi sitten synnynkin, voin jatkaa valitsemallani tiellä tai muuttaa itseäni jos koen sen tarpeelliseksi. Tällä hetkellä näin on hyvä ja olen hyvin tyytyväinen ja onnellinen elämääni. Tarvittaessa olen tehnyt muutoksia jos olen jotain kaivannut tai halunnut pois elämästäni, tai tehnyt päinvastaisia valintoja, joiden olen huomannut olevan muille epäedullisia (minulla ei esim. ole lapsia rasitteena, niin kuin monella muulla epätoivoisella ja surullisella äityliinillä!) Eli olen kilpaillut muiden ihmisten kanssa elämässä onnistumisessa ja pärjäämisessä, ja tällä hetkellä olen näihin tiettyihin ihmisiin helvetinmoisessa johdossa :D

24. enoledomino Vierailija

"Sanoit "Kenenkään toisen elämää et voi ottaa siihen rinnalle ja alkaa kilpailla. " Voinhan minä, ja niin olen tehnytkin :D Kuka minua pystyy estämään, ei kukaan!!"

Haha, ethän voi, jos sulla ei ole kilpakumppaneita. Ja tuskin on, koska kuka nyt viittii lähteä sun tai kenenkään kanssa mistään elämisen laadusta kilpailemaan. Ihan pöhkö ajatuskin.

Senkun kilpailet omassa päässäsi. Sillä kilpailulla ei ole mitään merkitystä kenellekään muulle. Se, että sä katsot olevasi tiettyihin ihmisiin nähden helvetinmoisessa johdossa, kertoo sun omasta arvomaailmastasi vain, ei toisten. Mitä kilpailua se on, jos osapuolilla on eri arvot? Ihmiset määrittelee onnistumiset ja pärjäämiset jokainen omalla tavallaan. Kaikki ei ollenkaan halua eikä arvosta samaa kuin sinä! Mene nyt esittämään tämä kilpailusi vaikka ensimmäisenä sille omalle äityliinillesi ja mummoillesi myös, että hekin hoksaisivat olevansa epäonnistuneita ja surullisia.

Seuraavassa elämässä... että mitä? Seuraavassa elämässä (jos sellaista on) sä voit syntyä musliminaiseksi, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia muutella elämäänsä, on sitten siihen tyytymätön tai ei tai voit syntyä kärpäseksi tai miksi tahansa. Sut voidaan listiä ennen kuin ehdit mitään tajuta.

Kiri kiri. Ota mustikkasoppaa välillä, niin saat lisäpotkua!

25. Aino Vierailija

Domiino, lueppas nyt viestini vielä kertaalleen, tai vaikka muutamaan kertaan läpi, kun et näköjään parilla ekalla lukukerralla sitä ole tajunnut. Palataan sitten tähän aiheeseen uudestaan, kun pystyt argumentoimaan jotain järkevää/ älyllistä :)

Sori, mutta en jaksa väitellä ilmiselvistä ja yksinkertaisista asioista apinoiden tasolla olevien kanssa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri