Hae Anna.fi-sivustolta

Jälki-istunnon suoritustavoista

Viestiketju osiossa 'Koululaiset' , käynnistäjänä Filosofinen ajattelija, 16.12.2007.

1. Oletteko kiinnostuneita tavasta, jolla jälki-istunto koulussa suoritetaan?

Perusopetuslaissahan on erillinen kohta, jonka mukaan koulutehtävien tekemistä laiminlyönyt oppilas voidaan jättää enintään tunniksi tekemään laiminlyötyjä tehtäviä.

Joskus myös tavallisissa (maksimipituus kaksi tuntia) jälki-istunnoissa saa tehdä koulutehtäviä. Mutta jälki-istunto voidaan toimeenpanna myös siten, että sen aikana ei saa tehdä mitään muuta kuin istua asiallisesti hiljaa paikallaan. Jälki-istunnon suoritustapoina käytetään myös esimerkiksi kasvatuksellisia keskusteluja, työpalvelua tai tupakkatutkielman tekemistä.

Hyväksyttekö jälki-istunnon; myös siinä tapauksessa, että siellä ei saa tehdä mitään muuta kuin vain istua hiljaa paikalla tai siellä ei tarvitse tehdä muuta kuin vain istua, jos asian haluaa tulkita tällä tavalla? Hyväksyttekö, että joskus erityisesti lyhyitä jälki-istuntoja toimeenpannaan seisottamalla oppilaita istumisen sijaan? Hyväksyttekö sen, että asiallisen istumisen varmistamiseksi oppilaita vaaditaan joskus pitämään katse taululle piirretyssä rastissa tai muussa merkissä tai oppilaat laitetaan istumaan tuolille seinän viereen katse seinään päin?

2. rasvari Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Eks ny perkele käsitä, että jälki-istunnon ainoo tarkotus on nöyryyttää asiakasta.

3. Totta kai Vierailija

hyväksyn, sillä mitä merkitystä sellaisella jälkkärillä olisi, jossa olisi hauskaa? Läksyjen tekeminenkin hipoo rimaa, sillä penskahan pääsee velvollisuuksistaan silloinkin kuin koira veräjästä.

Tietysti jälkkärissä pitää olla tylsää ja sen pitää tuntua ikävältä! Mä olin sellaisessa tasan yhden kerran, mutta jälkikasvu ei oppinut kerrasta, tarvittiin toinen ja kolmaskin.

4. Vanha P Vierailija

Tuo koulun jälkeen tekemättömien tehtävien tekeminen ei nyt varsinaista jälki--istuntoa olekaan vaan rästitöiden hoitoa.
    Omilta kouluajoiltani muistan kun jäimme kiinni tupakasta. Rangaistukseksi tuli jälki-istuntoa sekä ylimääräinen kirjallinen tehtävä tupakoinnin vaaroista. Varsinainen rangaistus-osio, jälki-istunto suoritettiin vapausrangaistuksena. Istuttiin määräaika luokassa valvonnan alaisena, paikallaan pysyen ja hiljaa. Tehtäväosio, jonka tarkoituksena ei ollut rankaisu vaan opettaminen, tehtiin ohjatusti koulun jälkeen ihan kuten mikä tahansa pienryhmätyö. Opettaja käytti omaa aikaansa parin kovapäisen viikarin yksilöopetukseen ja näin jälkeenpäin ajatelleen se oli suorastaan palkinto. Malliesimerkki siis "keppiä ja porkkanaa" yhdistelmästä ;) .
    Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Hyväksyn jälki-istunnon rangaistuksena. Jos se on ansaittu rangaistus, niin siltä se silloin myös saa tuntua.
    Jos sensijaan kaikkia rästitöitä, tukitoimenpiteitä ym. mitä nyt satutaankin tekemään koulun jälkeen, aletaan kutsua jälki-istunnoksi ja sitten arvuutellaan niiden hyväksyttävyyttä, ollaan livetty itse aiheesta. Toivottavasti tämä ei ole koulussa ja opettajakunnassa vallitsevaa kielenkäyttöä.
    Mikäli jälki-istunnoksi on alettu kutsua kaikkea lukujärjestyksen ulkopuolista tekemistä koulussa, minun täytyy päivittää oma terminologiani.

5. rasvari Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos tehtävät on tekemättä, lukujärjestyksen ulkopuoliset "oppitunnit" eivät ole jälki-istuntoa, vaan silloin jätetään laiskalle.

6. muistelija Vierailija

Itse jouduin ala-asteella, kolmannella luokalla suorittamaan jälkän opettajanhuoneen nurkassa istuen. Kärähdin koulunalueelta poistumisesta ja tunti tuli. Silloin oli tapana, että jälkät istuttiin samana päivänä, kun ne oli määrätty. Saman iltapäivänä oli kuitenkin opettajienkokous ja maikka kysy, että haluatko tulla opettajien huoneeseen suorittamaan jälki-istunnon, vai lähteä nyt kotiin ja istua huomenna normaalisti luokassa. Valitsin maikkojenhuoneen. Ajattelin, että onpa sitten alta pois. Otin tuolin kainaloon ja opettajan mukaan. Tuoli laitettiin opettajienhuoneen nurkkaan ja siinä piti istua kasvot seinään päin.

7. cchillian Vierailija

Ei jälki-istunnon tarkoitus ole se, että oppilasta rangaistaan v*ttumaisimmalta tuntuvalla tavalla, vaan se että väärin toimittuaan lapsi oppii jotakin. Jos lapsi istuu tunnin paikallaan tuijottaen seinään, kun hän on vaikka piirtänyt seinään, mitä hän oppii? Todennäköisesti hän ei enää piirrä seinään sillä häntä ei huvita koulussa istua toista kertaa tuijottaen samaa kohtaa seinässä. Mutta ymmärtääkö hän sen, että seinään piirtäminen tuottaa ylimääräistä työtä ja haittaa muille ihmisille ja sitä kautta tekonsa seuraukset? Ei ymmärrä. Niinpä hän saattaa koulun tai opettajan tai paikan vaihtuessa tehdä aivan saman tempun, vain koska uskoo ettei sillä kertaa jää kiinni ja saa rangaistusta.

Sen sijaan, jos lapsi laitetaan siivoamaan itse omat sotkunsa koulun jälkeen ja opettaja keskustelee lapsen kanssa tilanteesta siten, että lapsi ymmärtää hänelläkin olevan vastuuta, lapsi ymmärtää tekonsa ja todennäköisesti katuukin sitä (tähän kyllä vaaditaan sitoutunut ja ammattitaitoinen opettaja/kasvattaja), eikä varmasti enää ikinä piirtele seiniin (tai muuta vastaavaa).

Jos jälki-istunnossa lapsi laitetaan seisomaan tai tuijottamaan tiettyä pistettä, hän kuvittelee vain että opettaja on kusipää eikä kyseenalaista omia tekojaan lainkaan. Näissä vanhanaikaisissa rangaistusmenetelmissä tuhlataan vaan aikaa, rahaa ja hermoja.

8. hiukotus Vierailija

Olen samaa mieltä siinä mielessä, että jos esim. laiskan, tunnilla lonkkaa vetävän oppilaan jättää jälkkään istumaan hiljaa paikallaan, niin missä se rangaistus on?
    Mielestäni oppilaat voisi aivan hyvin laittaa esim. tekemään rästitehtävät jälki-istunnossa, ja kotiin lähdetään sitten kun tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Ensin voisi tietysti antaa vaikkapa päivän armonaikaa, eli ensimmäisellä kerralla opettaja huomauttaa, että tehtävät on tehtävä huomiseen mennessä, ja mikäli lapsi ei niitä tee, jää hän jälki-istuntoon. Ja ilman muuta sotkemisesta siivousrangaistus ja tupakanpoltosta tupakkavalistusta ja vaikkapa tupakantumppien noukkimista tupakkapaikalta.
    Sen sijaan häiriköivän, aktiivisesti "häseltävän" oppilaan voisi jättääkin istumajälkkään, jossa ei saa muuta kuin tuijottaa seinää.

9. jaana 34 Vierailija

moi! mä mietin tota samaa asiaa ajattelin kertoa omista kouluajoista jos olin tuhma ope kutsu reksin paikaalle ja hän haki karttakepin luokkaan. reksi sano: KÄÄNNY !!!!!
    minä käännyin sitten reksi veti mult housut jalast paljaale pyllylle siin luokan edes ja sitten siin edes läpsi niin kovaa pyllylle kun ikinä sai se oli inhottavaa viel sen jälkeen seistä siinä keppi ehkä pakaroitten välis luokan nähden

10. opettaja Vierailija

Minusta olisi ollut loogista panna yläkouluikäiset tunnilla häiriköineet pojat jälki-istuntoon sillä periaatteella, että tekevät siellä ne tunnilla tekemättä jääneet tehtävät (kunnolla). Sain rehtorin, opinto-ohjaajan ja kuraattorin kimppuuni: jälki-istunnossa ei saa teettää kouluaikana tehdyksi tarkoitettuja tehtäviä (vain tekemättömiä kotiläksyjä). Muuten olin kuulemma määräämässä oppilaille "kaksoisrangaistusta". Niinpä heidän piti vain istua siellä tekemättä mitään.

Voin kertoa, että nykyään on todella turhauttavaa olla peruskoulun opettaja näiden idioottimaisuuksien takia. Mitään työkaluja ei ole ja oppilaat sen tasan tietävät. "Sä et voi mulle mitään." Lisäksi pahimmissa tapauksissa riittää vanhemman äkäinen puhelinsoitto nössölle rehtorille, joka peruu opettajien antamat rangaistukset saman tien. Kasvata siinä sitten.

11. ei järkee Vierailija

Kumpikaan osa puoli ei hyödy jälki-istunnosta millään tavalla. Toisin sanoen siinä ei ole mitää järkeä ja koulu vaan hävii rahaa

12. Trollaaja Vierailija

Turhaa sellainen jälki-istunnon antaminen. Ilkivallasta fyysiset rangaistukset tai korvauskulut ja unohteluista numeroiden lasku. Sitä paitsi olen käskenyt oppilaita rikkomaan koulunsääntöjä kaikin "laillisin" keinoin kuten kiroilemalla ja pipoa pitämällä joten ällös heitä syyttäkö "pikkuvirheistä". Tappeluissa jos törkeämpi osapuoli ei saa pahempaa rangaistusta tullaan tämä kostamaan.

13. Julmuri Vierailija

Mitä useammin oppilaat saavat jälki-istuntoa "laillisista" asioista joilla ei ole edes tarkoitus satuttaa ketään henkisesti tai fyysisesti sitä enemmän maksan heille ja annan heidän tehdä "laittomuuksia" talossani kuten katsomaan aikuisten elokuvia mutta päihteittä. Tappeluissa taas hävinnyt osapuoli saa lohdutukseksi paremman tietokoneen ja nauttia aikuisviihteestä paitsi jos törkeämpi osapuoli saa pahemman rangaistuksen. Luokittelua, luokittelua.

14. Huono esimerkki Vierailija

Lapseni ei koskaan istu jälki-istuntojaan sillä määrään heidät aina kotiopetukseen loppu vuodeksi heti kun sellainen napsahtaa

15. Vierailija Vierailija

Jälki-istunto kuuluu olla rangaistus, jota ei saa hyödyntää tekemättäkin läksyjen tai kirjoitelmien tekemiseen. 1-2 tuntia kädet pulpetilla taululla olevaa rastia tuijottaen. Eli rangaistus, joka tuntuu mahdollisimman v....maiselta. Eri asia on jättää oppilas tekemään tekemättömiä läksyjä. Sieltä saa lähteä heti kun hommat on tehty. Sama koskee esim. sotkettujen paikkojen siivoamista koulun jälkeen. Kasvatukselliset kirjoitelmat on ylimääräisiä kotitehtäviä, jotka tehdään omalla ajalla

Mitä mieltä olette? Pitääkö vanhempien rangaista kotona vielä erikseen saadusta jälki-istunnosta. Minusta pitäisi, koska se antaa signaaliin että kotona ei suhtauduta asiaan kevyesti.

16. vierailija Vierailija

Jos toisen hakkaamisesta ja läksyjen unohtamisesta tulee yhtä paha rangaistus ei oppilas enää erota kumpi niistä on pahempi. Meilläpäin lapsia palkitaan jos unohtamisesta tai kiroilusta saa jälki-istuntoa tai sati kutia ja sati kudin antajalle tullaan antamaan takaisin, mutta jos pieksemisestä tulee vain puhuttelua, pieksijälle annetaan takaisin ja jos takaisin antajaa rangaistaan hänet palkitaan.

17. vierailija Vierailija

Joo ja jos sinä jäät lahjomisesta kiinni sinä saat palkinnon

18. vierailija Vierailija

Mulla on ADHD on kun itse sain jälki-istuntoa lääkitystäni korotettiin, mikä teki musta vain entistä rangaistusalttiimman. Siitä hyvästä palkitsen rangaistuksen hankkijoita ja muut rötöstelijät joita ei rangaista saavat syödä samoja lääkkeitä vaikka millaiset sivuvaikutukset saisivatkin tai kiljua kivusta. Kokisin että silmä silmästä hammas hampaasta olisi paras mahdollinen rangaistus useampaankin tilanteeseen.

19. Kaupunginjohtaja Vierailija

Minä kaupunginjohtajana rankaisen opettajia jälki-istuntojen antamisesta leikkaamalla heidän palkkoja varsinkin jos oppilaalla on ADHD ja heidän vanhempiaan jos hekin vielä erikseen rankaisevat. Kaikenlaisesta kurinpidosta eritoten fyysisestä olen rankaissut opetushenkilökuntaa takaisin, sillä minusta paras rangaistus on vain oppimattomuus ja huono omatunto. Jos työntekijäni ovat olleet koulukiusaajia annan heille alempiarvoisia tehtäviä tai otan töihin heidän kiusaamiaan oppilaita kiusaajien sijaan.

20. vierailija Vierailija

Ja minä hyvätuloisena otan töihin vain jälki-istuntolapulla, jos syynä on vain pikkurike, kuten läksyjen unohtaminen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri