Jälkiehkäisypillerit

  • Viestiketjun aloittaja hy
  • Ensimmäinen viesti
Paniikki-89
Harrastin suojattua seksiä poikaystäväni kanssa kolmisen viikkoa sitten. Kondomi meni rikki, mutta huomasimme asian ennen kuin poikaystäväni ehti laueta ja keskeytimme yhdynnän. Hain jälkiehkäisyn 48h sisään. Kuukautiseni ovat nyt 11pv myöhässä ja tein tänään Clearblue-raskaustestin (tavallinen tikku), josta tuloksena oli erittäin haalea haamuviiva. Onko muille käynyt näin? Ostin samalla myös apteekin testin, jonka pitäisi olla luotettavampi ja sitä testaillaan huomenna.

Raskauden oireita (pahoinvointia ja rintojen arkuutta) on kieltämättä ollut jo muutamana päivänä, mutta on sanottu, että ne voivat tulla myös jälkiehkäisyn seurauksena - ja hyvin erilaisina kaikilla. Voisiko olla nyt käynyt niin erikoisesti, että olisin kaikesta huolimatta raskaana... Huomennahan tuo selviää tai viimeistään labrassa. Tätä voi jo melkein kutsua neitseelliseksi sikiämiseksi, mikäli noin on käynyt.
 
utelias?
Harrastin suojattua seksiä poikaystäväni kanssa kolmisen viikkoa sitten. Kondomi meni rikki, mutta huomasimme asian ennen kuin poikaystäväni ehti laueta ja keskeytimme yhdynnän. Hain jälkiehkäisyn 48h sisään. Kuukautiseni ovat nyt 11pv myöhässä ja tein tänään Clearblue-raskaustestin (tavallinen tikku), josta tuloksena oli erittäin haalea haamuviiva. Onko muille käynyt näin? Ostin samalla myös apteekin testin, jonka pitäisi olla luotettavampi ja sitä testaillaan huomenna.

Raskauden oireita (pahoinvointia ja rintojen arkuutta) on kieltämättä ollut jo muutamana päivänä, mutta on sanottu, että ne voivat tulla myös jälkiehkäisyn seurauksena - ja hyvin erilaisina kaikilla. Voisiko olla nyt käynyt niin erikoisesti, että olisin kaikesta huolimatta raskaana... Huomennahan tuo selviää tai viimeistään labrassa. Tätä voi jo melkein kutsua neitseelliseksi sikiämiseksi, mikäli noin on käynyt.
Miten mahtoi kirjoittajan käydä? Todennäköisyys pitäisi olla TODELLA pieni... Itse samassa tilanteessa mut testi negatiivinen, oireet vaan sanoo muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Neiti -89
Miten mahtoi kirjoittajan käydä? Todennäköisyys pitäisi olla TODELLA pieni... Itse samassa tilanteessa mut testi negatiivinen, oireet vaan sanoo muuta.
Mua rupes jotenki niin naurattamaan toi ku luin, mahdollisuushan on se 2% vai mikäs oli :D ja itselle kävi juurikin niin, suojaamaton seksi ja alle 48 tunnin jälkeen jälkiehkäisypilleri.. kahden prosentin vauveli, joka ei kuitenkaan ihan saanu vielä tähän maailmaan lopppujen lopuksi tulla. Ei mikään oo varmaa koskaan, sitä saa mun mielestä jokainen miettiä kun seksiä harrastaa :) Mutta tyhmä kun ei kerrasta opi, ja sitä meinaan itelläni.
 
Viimeksi muokattu:
nallekarhu
Jeps, eli minunkin tyttöystävällä olisi pitänyt alkaa menkat tuossa eilen, mutta mietittiin mistä se johtuisi ja ajateltiin tottakai raskautta.

Kuitenkin, tyttöystäväni ja minä jouduimme turvautumaan jäkiehkäisypilleriin ensimmäisen kerran tämän vuoden alussa. Kondomi meni rikki ja mietittiin että jälkiehkäisypilleri auttaisi, ja sen ottamisen jälkeen ei mitään ongelmaa, kuukautiset alkoivat normaalisti ja elämä maittoi.

Toisen kerran sattui tilanne että oli kuukautisten viimeinen päivä ja tapahtui samankaltainen ongelma kuin ensimmäisellä kerralla, haimme pillerin(molemmat ottamiset on olleet 12 tunnin paikkeilla, eli melko ajoissa!) ja sen jälkeen viikko kului ja tyttöystäväni tuli sairaaksi, se kesti viikon(kipua päässä ja mahassa, oksentelua ja tärisemista ja kuumetta[oksentelu tuli koulussa joltain kaverilta mahdollisen todennäköisesti ja täriseminen johtui kuumeesta, se kuitenkin oli lähellä 40 astetta!]). Sitten tuli pari päivää sen sairauden jälkeen erikoinen vuoto, tapahtui koulussa ja ei kestänyt kuin sen yhden päivän.

Nyt sitten pitäisi alkaa kuukautiset, mutta en tiedä mitä nyt tapahtuu, onko hän raskaana vai ei?

Apua jos saisin, olisin kiitollinen!
 
14-v tyttönen
Harrastin eilen suojattua seksiä poikaystäväni kanssa, mutta kondomi meni rikki ja hän kerkesi laueta sisälleni. Eräs vanhempi tuttuni haki tänään minulle ehkäisypillerin apteekista 16 tunnin päästä vahingon sattumisesta. Kuukautisteni pitäisi alkaa nyt lauantaina 4.6:tta. Nyt on vatsa ollut kipeänä ja vähän huono olo, ja pillerin ottamisesta on noin 6 tuntia. Mitkä ovat todennäköisyydet että olen raskaana, jos joku kiltti viitsisi vastata :) kiitos jo etukäteen!
 
pakkausohje kertoo
Alkuperäinen kirjoittaja 14-v tyttönen;10898304:
Harrastin eilen suojattua seksiä poikaystäväni kanssa, mutta kondomi meni rikki ja hän kerkesi laueta sisälleni. Eräs vanhempi tuttuni haki tänään minulle ehkäisypillerin apteekista 16 tunnin päästä vahingon sattumisesta. Kuukautisteni pitäisi alkaa nyt lauantaina 4.6:tta. Nyt on vatsa ollut kipeänä ja vähän huono olo, ja pillerin ottamisesta on noin 6 tuntia. Mitkä ovat todennäköisyydet että olen raskaana, jos joku kiltti viitsisi vastata :) kiitos jo etukäteen!

Siellä lääkepakkauksen sisällä on lappu, jossa on paljon tietoa. Yhtenä tietona on, että raskaudenehkäisy toimii 95 prosentin varmuudella, jos pilleri on otettu 24 tunnin sisään yhdynnästä.
 
---
Voiko jälkiehkäisypillerin ottaa kolme päivää seksin jälkeen ? Vaikuttaako se ? Apteekki ei ole ollut auki ja mistään muualta en ole saanut. Ja huomenna olisi tarkoitus mennä ostamaan. Paljonko pillerit maksavat ja onko se mahdollista jos ottaa vähän myöhässä ?? Että tiedän etten turhaan mene ostamaan
 
jau
Voiko jälkiehkäisypillerin ottaa kolme päivää seksin jälkeen ? Vaikuttaako se ? Apteekki ei ole ollut auki ja mistään muualta en ole saanut. Ja huomenna olisi tarkoitus mennä ostamaan. Paljonko pillerit maksavat ja onko se mahdollista jos ottaa vähän myöhässä ?? Että tiedän etten turhaan mene ostamaan
mun tietääkseni pitäs olla markkinoilla nykyään joku kalliimpi versio mis on pidempi se aika jonka sisäl pitää ottaa mutten mene takuuseen. Rohkeasti vaan apteekkiin kysymään.
 
Viimeksi muokattu:
16-v tyttö
olin yhdynnässä päivää ennen kuin kuukautisten piti alkaa, käytettiin kyllä kortsua. kysessä oli eka kerta poikaystävän kanssa (kumpikin kokemattomia) ja hän uskoo vetäneensä pois ennen tulemista..
tuli paniikki kun seuraavana iltana kuukautiset ei alkanut.. otin jälkiehkäisypillerin seuraavana päivänä, yöllä alkoi ns välivuoto, ei muita sivuvaikutuksia, tosin samanlaisia vatsakipuja kuin yleensä kuukautisten aikana.. onko mahdollista että kuukautiset alkaisivat nyt parin päivän päästä kun niiden piti juuri alkaa, vai alkavatko ne sitten ensi kuussa...?
voisinko olla raskaana? raskaus ei tässä elämäntilanteessa saisi olla mahdollista.. tosin voikohan kuukautisten alkuperäinen myöhästyminen johtua stressistä kyseisenä päivänä ja valvomisesta edellisenä yönä..? toivottavasti en selittänyt kovin epäselvästi..
 
helppiä :(
Tuli harrastettua seksiä humalassa ja tottakai se ehkäisy siinä touhussa sit unohtui. Jätkä ei kuitenkaa lauennu mun sisälle, mutta eiköhä niitä touhutippoja siinä ehtiny tulee..... 16h kuluttua yhdynnästä otin je-pillerin ja siitä on nyt 5 päivää. Menkkoja ei näy eikä kuulu, vaikka niitten ois pari päivää sitten pitäny alkaa. Oireina oli vaa jumalaton väsymys sinä päivänä ja palelsi ihan kauheasti. Sen jälkee ei oo ollu mitään..

Onks tää ihan normaalia :( Pelottaa ihan hirveesti et oon raskaana...... Voiks stresssi myös viivästyttää menkkoja?? Menkat muutekii heitelly joskus muutamilla päivillä ni kannattaaks tästä huolestuu? Oon iha sekasi :(((
 
normaalia on
Alkuperäinen kirjoittaja helppiä :(;10919804:
Tuli harrastettua seksiä humalassa ja tottakai se ehkäisy siinä touhussa sit unohtui. Jätkä ei kuitenkaa lauennu mun sisälle, mutta eiköhä niitä touhutippoja siinä ehtiny tulee..... 16h kuluttua yhdynnästä otin je-pillerin ja siitä on nyt 5 päivää. Menkkoja ei näy eikä kuulu, vaikka niitten ois pari päivää sitten pitäny alkaa. Oireina oli vaa jumalaton väsymys sinä päivänä ja palelsi ihan kauheasti. Sen jälkee ei oo ollu mitään..

Onks tää ihan normaalia :( Pelottaa ihan hirveesti et oon raskaana...... Voiks stresssi myös viivästyttää menkkoja?? Menkat muutekii heitelly joskus muutamilla päivillä ni kannattaaks tästä huolestuu? Oon iha sekasi :(((

Stressi voi viivästyttää kuukautisia. Sinulla kuukautiset eivät ole säännölliset. Siinä on jo pari syytä, miksi et vuoda.

Kolmas syy on se jälkiehkäisy. Siellä jälkiehkäisypillereiden laatikossa oli tarkka selvitys pillereiden tehokkuudesta ja mahdollisesti pillereiden aiheuttamista sivuvaikutuksista. Väsymys kuuluu niihin, mutta väsymys todennäköisemmin johtuu siitä viinasta ja valvomisesta.

Kun vähintään kaksi viikkoa on kulunut suojaamattomasta yhdynnästä, kannattaa tehdä raskaustesti. Jos se on negatiivinen, kannattaa testi uusia viikon kuluttua. Silloin tiedät varmasti, tulitko raskaaksi vai et.
 
Mira
Jouduin ottamaan kahden viikon välein pillerin. Ensimmäisen oton jälkeen tuli vuoto eli välityhjennys. Todella huono tuuri, että kortsu meni uudestaan rikki niin pian! Otin siis pillerin toistamiseen. Minulla olisi muutenkin pitänyt alkaa kuukautiset piakkoin. Voiko pillerin teho laskea, kun ottaa niin nopeasti uudestaan toisen? :/
 
väärin toimittu
Jouduin ottamaan kahden viikon välein pillerin. Ensimmäisen oton jälkeen tuli vuoto eli välityhjennys. Todella huono tuuri, että kortsu meni uudestaan rikki niin pian! Otin siis pillerin toistamiseen. Minulla olisi muutenkin pitänyt alkaa kuukautiset piakkoin. Voiko pillerin teho laskea, kun ottaa niin nopeasti uudestaan toisen? :/

Jälkiehkäisypilleriä ei saa käyttää yhden kierron aikana kuin kerran. Olet ilmeisesti toiminut väärin ja saanut huiman annoksen hormoneja elimistöösi. En tiedä, miten kehosi siihen reagoi, mutta voi olla että kierto on pitkään sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Mustikka
Alkuperäinen kirjoittaja väärin toimittu;10922569:
Jälkiehkäisypilleriä ei saa käyttää yhden kierron aikana kuin kerran. Olet ilmeisesti toiminut väärin ja saanut huiman annoksen hormoneja elimistöösi. En tiedä, miten kehosi siihen reagoi, mutta voi olla että kierto on pitkään sekaisin.

Minä jouduin ottamaan kerran kanssa uuden satsin aika lailla perään (kesä-elokuun aikana). Reilu puoli vuotta oli kyllä kehon hormoonit aivan sekaisin, menkkoja ei tullut ja sai jännittää että raskaana sitä on (kävin sitten ihan verikokeissa tarkistaan asian). Tujuja ovat nuo jälkiehkäisykapselit.
 
hmmm
jos joku osaisi auttaaa ? poikaystävä laukesi sisään (kortsua käytettiin), huomattiin vasta sen jälkeen että se oli hajonnut, n. 20h jälkeen otin jälkiehkäsypillerin (maksaa muuten 18.35€ kun moni sitä kyselee) , mutta ei tullut mitään oireita. menkat oli loppunnu samana päivänä kun kortsu hajosi, viikon päästä alkoi taas menkat tosi runsaat sellaiset... ei ollut mitään menkka kipuja tai muuta, päänsärkyä joka päivä, outoja alavatsakipuja, mielialat vaihtelee ja välillä mutta harvoin huimaa :eek: onko mahdollista että olisin raskaana ? kannattaako tehdä testi? HELP HELP HELP ! =//
 
pirpana.
jos joku osaisi auttaaa ? poikaystävä laukesi sisään (kortsua käytettiin), huomattiin vasta sen jälkeen että se oli hajonnut, n. 20h jälkeen otin jälkiehkäsypillerin (maksaa muuten 18.35€ kun moni sitä kyselee) , mutta ei tullut mitään oireita. menkat oli loppunnu samana päivänä kun kortsu hajosi, viikon päästä alkoi taas menkat tosi runsaat sellaiset... ei ollut mitään menkka kipuja tai muuta, päänsärkyä joka päivä, outoja alavatsakipuja, mielialat vaihtelee ja välillä mutta harvoin huimaa :eek: onko mahdollista että olisin raskaana ? kannattaako tehdä testi? HELP HELP HELP ! =//

Kannattaa tehdä varalta testi. Turhaan ei kannata jälkiehkäisytabuja syödä, sekoittaa koko hormonituotannon pitkäksi aikaa. Testin teosta ei ole haittaa, joko apteekin näytteillä tai sitten verikoe on luotettavampi.
 
Viimeksi muokattu:
lue ohje
jos joku osaisi auttaaa ? poikaystävä laukesi sisään (kortsua käytettiin), huomattiin vasta sen jälkeen että se oli hajonnut, n. 20h jälkeen otin jälkiehkäsypillerin (maksaa muuten 18.35€ kun moni sitä kyselee) , mutta ei tullut mitään oireita. menkat oli loppunnu samana päivänä kun kortsu hajosi, viikon päästä alkoi taas menkat tosi runsaat sellaiset... ei ollut mitään menkka kipuja tai muuta, päänsärkyä joka päivä, outoja alavatsakipuja, mielialat vaihtelee ja välillä mutta harvoin huimaa :eek: onko mahdollista että olisin raskaana ? kannattaako tehdä testi? HELP HELP HELP ! =//

Siellä jäkiehkäisypilleripakkauksessa oli ohje, jossa kuvataan nuo kaikki mainitsemasi lääkkeen sivuvaikutukset. Osa saa ne, osa ei.

Sivuvaikutukset eivät kerro mitään siitä, oletko raskaana vai et.

Pakkauksessa kerrotaan myös siitä, että jälkiehkäisyn onnistuminen kannattaa aina varmistaa myös raskaustestillä. Raskaustestiä ei voi tehdä heti. Se näyttää oikean tuloksen vasta, kun yhdynnästä on kulunut 2-3 viikkoa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä