Jälkiehkäisypillerit

  • Viestiketjun aloittaja hy
  • Ensimmäinen viesti
Tyttö16
Voisinko olla mahdollisesti raskaana, koska 21.9 kumi luiskahti ja otin jälkiehäisypillerin 22 h päästä yhdynnästä. Edelliset kuukautiseni alkoivat 4.9 ja kiertoni pituus on ollu noin 27-29 päivää joten ovulaatio on laskujen mukaan ollut 17-18.9 mutta onko ovulaatio voinut olla myöhemmin ? Jos kuukautiset tulevat normaalisti kannattaako silti tehdä raskaustesti ?
Kiitos jo etukäteen.
 
pelokas
moikka, otin jälkiehkäisypillerin joskus pari viikkoo sitte juhannuksen aikoihin, ku ei oltu ihan varmoja menikö kortsu rikki vai ei..ja siis en oksentanu 3 tunnin sisällä siitä pillerin ottamisesta eikä muitakaa oireita ollu paitsi että nännit oli hirveen arat. Mutta nyt sitte viime viikolla alko "menkat" ihan oikeeseen aikaan mut vuoto oli hirveen niukkaa ja ruskeeta ja kesti sen 5 päivää niinku yleensäkkin. Sillon alkamispäivänä tuli yhtäkkiä hirvee alavatsakipu ja huono olo ja säikähin että mitä tää nyt on että kun ei oo ennen ollu tollasia oireita ku menkat alkaa, sit siinä hirveessä paniikissa ravasin koko ajan vessassa kattomassa alkaako vai ei ja sitte yhtäkkiä tuli hirveen paljon verta kerralla mutta siihen se loppuki ja alko vuotaa sitä ruskeeta mistä puhuin jo äsken..sen jälkee vatsakivut ja paha olo hävis mutta nyt sitte ku tuo ruskee vuoto loppu nii mulla oli parina aamuna pahoinvointia ja päänsärkyä joka jatku koko päivän ja päänsärkyä on vieläkin ja huimausta lisäksi mutta ei pahoinvointia..onko siis mahollista että oisin raskaana? oon vasta 16 enkä käytä e-pillereitä. Sen raskaustestinki aattelin käyä ostamassa tällä viikolla.
Toivottavasti joku lukee tän ja kiitos jo etukäteen vastauksista!:)
 
Camomilla,
moikka, otin jälkiehkäisypillerin joskus pari viikkoo sitte juhannuksen aikoihin, ku ei oltu ihan varmoja menikö kortsu rikki vai ei..ja siis en oksentanu 3 tunnin sisällä siitä pillerin ottamisesta eikä muitakaa oireita ollu paitsi että nännit oli hirveen arat. Mutta nyt sitte viime viikolla alko "menkat" ihan oikeeseen aikaan mut vuoto oli hirveen niukkaa ja ruskeeta ja kesti sen 5 päivää niinku yleensäkkin. Sillon alkamispäivänä tuli yhtäkkiä hirvee alavatsakipu ja huono olo ja säikähin että mitä tää nyt on että kun ei oo ennen ollu tollasia oireita ku menkat alkaa, sit siinä hirveessä paniikissa ravasin koko ajan vessassa kattomassa alkaako vai ei ja sitte yhtäkkiä tuli hirveen paljon verta kerralla mutta siihen se loppuki ja alko vuotaa sitä ruskeeta mistä puhuin jo äsken..sen jälkee vatsakivut ja paha olo hävis mutta nyt sitte ku tuo ruskee vuoto loppu nii mulla oli parina aamuna pahoinvointia ja päänsärkyä joka jatku koko päivän ja päänsärkyä on vieläkin ja huimausta lisäksi mutta ei pahoinvointia..onko siis mahollista että oisin raskaana? oon vasta 16 enkä käytä e-pillereitä. Sen raskaustestinki aattelin käyä ostamassa tällä viikolla.
Toivottavasti joku lukee tän ja kiitos jo etukäteen vastauksista!:)

Mulla oli sama tilanne joskus vuosia vuosia sitten. Jälkiehkäisyn jälkeen oli muistaakseni 3 kuukautta niin outoja oireita, että luulin koko ajan olevani kuitenkin raskaana. Kävin raskaustestien lisäksi ottamassa lopuksi vielä verikokeenkin, että sain 100 % varmuuden asiasta, kun oli juuri aamupahoinvointia ym raskauden oireita. Se on aikas tuju tabletti, että voi kyllä aiheuttaa rajujakin oireita ja pitkän aikaa. Ja tietty kun olet noin nuori, voit toki mennä terveyskeskukseenkin ja pyytää lähetteen gynekologille tai sitten yksityiselle. Mutta raskaustestit taitaa nykyään olla tosi luotettavia, että näyttävät jo alkuraskaudenkin. Mulla kun oireet vaan jatku ja jatku niin menin ottaan sen verikokeenkin ja en ollut lopulta raskaana. Mikä oli tuolloin hyvä =)
 
Viimeksi muokattu:
we
En suosittele jälkiehkäisypillereitä kenellekään. Pilleri estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun, mutta ei estä muualle kiinnittymistä. Itselläni kävi juuri näin. Hedelmöittynyt munasolu matkusti takaisin munatorveen, eli kohdunulkopuolinen raskaus siis. Kohdunulkopuolinen raskaus voi pahimmassa tapuksessa olla hengenvaarallinen. Minulla munatorvi ei onneksi revennyt, ja toivottavasti ei jäänyt pysyvää vahinkoa. Aivan kamala kokemus jokatapuksessa. En suosittelisi kenenkään ottamaan sitä riskiä. Hulluinta on, että tästä ei erityisemmin puhuta, saatika sitten mainita pakkausselosteessa. Lääkärini mukaan tämä olisi tietenkin huonoa mainosta lääkeyhtiölle, sillä kysehän on valtavista rahoista. Varmasti suurimmalla osalla pilleri toimii, mutta ei tosiaankaan ole sen riskin arvoinen!
 
Pepita
Nyt on vähän epävarma olo.. Syön epillereitä nimeltä Zoely, ja unohdin liuskan loppuvaiheessa ottaa yhden pillerin ajallaan.. Otin sen kuitenkin n 12 h myöhässä, heri kun muistin sen unohtaneeni.. Samana iltana harrastin seksiä poikaystäväni kanssa kaksi kertaa, kummallakin kerralla hän ei lauennut sisälleni. Otin jälkiehkäisypillerin varmuuden vuoksi n 12-15 h tämän jälkeen. Epillereiden ohjeissa sanotaan, että ehkäisyteho heikkenee jos unohtaa ottaa pillerin 12 h tai kauemmin, minun tapauksesaani oli kulunut juuri tuo 12 tuntia, joten en ole varma oliko ehläisyteho ollenkaan heikentynyt.. Nyt kuitenkin stressaa, vaikka je-pillerin otinkin. Lumepillerit loppuivat tänään(eli ne, joiden aikana pitäisi tulla vuoto), mutta menkkoja ei näy.. Voinko olla raskaana vai onko je-pilleri yhdistettynä epillereihin voinut laittaa kropan sekaisin niin että menkat eivät tule? Pitääkö nyt käyttää kondomia hetken vai onko epillereiden teho taas pitävä? Jessus mikä sotku, stressaa..
 
Jepilsu
Harrastimme poikaystäväni kanssa la-su yönä ja su aamuna seksiä ilman ehkäisyä, ma päivällä hain je-pillerin n.32h ensimmäisestä yhdynnästä.
Minulle ei tullut minkäänlaisia oireita pilleristä (ainakaan vielä) onko se ihan normaalia?
En ole aiemmin ottanut kyseistä pilleriä.
 

Yhteistyössä